Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
. Uuden konetyypin käyttöönotto kun maksaa helposti satoja ja taas satoja miljoonia euroja, kun ostetaan huoltovälineitä, koulutusta ja kootaan organisaatioita. Väliaikaisratkaisun järkevyys ei siis ole perusteltavissa tältä kantilta.
Enemmän lentotunteja ehkä joo, mutta alappa ostamaan se vanha kalusto ja remontoimaan uuteen iskuun = €€€€€€€€€€€€€
F-18C:n ainoa tekohengittäjä vuoteen 2040 olisimme me itse. F-16:n ja F-15:n osalta todennäköisesti on kaikenlaista lisävarustesarjaa tarjolla nyt ja tulevaisuudessa, emme olisi koneen ainoa käyttäjä. F-15C:n elinkaari saattaa hyvinkin jatkua 2040 tienoille, F-15E:n osalta jopa pidemmälle. F-18C on lyhytikäinen kone jonka SLEP jatkaisi tunteja vain tuonne 10000 tienoille.
Tuskin F-18 on sen lyhytikäisempi kuin nuo muutkaan koneet. Ne vaan eivät meillä kestä niin hyvin kuin odotimme koska suomalaiset lentoprofiilit ovat lentotuntia kohden kovemmat kuin USN:llä. Onhan F-15C:henkin jouduttu uusimaan siipisalkoja jne.
USMC ja Sveitsi todennäköisesti käyttävät Hornetteja niin pitkään kuin jotenkuten kasassa pysyvät, ehkä myös Malesia. Todennäköisesti 2040 emme olisi ainoa käyttäjä. Tietysti F-16:n kanssa olo olisi turvallisempi tässä suhteessa.
Kyllähän uusi on aina uusi. Mutta voi olla että valtiolla ole v. 2025 fyffeä tilata 60 uutta konetta. Tällöin noin 15 vuoden väliaikaisratkaisu voisi olla juuri se mitä tarvitaan. 2030-luvulla markkinoilla on kuitenkin luultavasti jo F-35:ttä parempia hävittäjiä eikä 80-luvun legacy-koneiden kanssa tarvitsisi enää arpoa.
EDIT: Voipi olla että tulevaisuudessa simulaattoritekniikan yhä kehittyessä lentotuntien määrä ei ole enää niin kriittinen tekijä kuin aiemmin. Vaikka oikeilla koneilla lentämistä tarvitaan varmasti aina, pystytään yhä enemmän toimenpiteitä harjoittelemaan virtuaalisesti.
Simulaattoreita käytetään jo nyt ja niiden ansiosta pärjätään suhteellisen vähäisellä lentotuntimäärällä.
Merkittävää lentotuntien supistamista on enää hankala saavuttaa, pelkaan ma.
Toisaalta VR-teknologia kehittyy hurjaa vauhtia ja veikkaisin että pian erilaisilla aivosähköisillä stimulaatioilla voidaan saada aikaan fyysisiä ärsykkeitä jotka muistuttavat kiihtyvyyttä samalla kun pornoteollisuuden käyttöön tarkoitetut haptiset puvut aiheuttavat samat fyysiset tuntoaistimukset kuin esim. g-puku. Tämä siis spekulaationa. Aivotutkimus kehittyy kuitenkin huikeaa vauhtia. Hävittäjien ovat huikean kalliita ja simulaattoriteknologian kehitteleminen tämän vuoksi kannatetttavaa.
USMC ja Sveitsi todennäköisesti käyttävät Hornetteja niin pitkään kuin jotenkuten kasassa pysyvät, ehkä myös Malesia. Todennäköisesti 2040 emme olisi ainoa käyttäjä. Tietysti F-16:n kanssa olo olisi turvallisempi tässä suhteessa.
Tämä myös @StmSvejk
Eikö kukaan näe ongelmaa siinä, että esiselvityksen (s. 43) mukaan Hornetin elinikää olisi mahdollista saada parhaimmillaan enintään viisi vuotta? En sitten tiedä, pohjautuuko tuo absoluuttiseen vai suhteelliseen suorituskykyyn, mutta myös sveitsiläiset päätyivät samaan viiteen vuoteen.
Millainen ongelma tuo on?
Jos aletaan ostamaan käytettyjä koneita ja remontoimaan ne, ei se ole tae siitä, että sitten 15v päästä on uudelleen rahaa alkaa investoimaan uuteen kalustoon!Totta tuo, että hintaa tulee, mutta entäpä verrattuna uusiin koneisiin? Julkiaineiston perusteella on vaikea tehdä mitään analyysia. Uuden (käytetyn) koneen hankinnalla saataisiin kuitenkin esim. 15 vuotta peliaikaa toisin kuin Hornetien päivityksellä, joten hintakin voisi olla puolet uuden koneen hinnasta olettaen n. 30 vuoden käyttöiän.
Etenkin kun todetaan että mitään erillisrahoitusta ei ole tulossa.
Jos aletaan ostamaan käytettyjä koneita ja remontoimaan ne, ei se ole tae siitä, että sitten 15v päästä on uudelleen rahaa alkaa investoimaan uuteen kalustoon!
Miten niin "kun", ei sitä ole sanottu etteikö erillisrahoitusta tule.
Tässä hommassa jos missä pätee se vanha sanonta: köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.
Vaan kun ne käytetyt F15/16 mikälie ei ole niin kustannustehokkaita mitä sie hoet. Ala investoimaan niihin, remontoi ne, kouluta väki ja heti samaan aikaan ala valmistella uuden koneen hankintaa!Ei toki, mutta ihan hyvin kai Maavoimatkin ovat pärjänneet käytetyillä Leoilla ja raketinheittimillä monen muun käytetyn artikkelin ohella. En näe että Ilmavomien pitäisi olla poikkeus jos, ja jos, kustannustehokasta käytettyä kalustoa olisi tarjolla.
Lue Fulcrumin lainaus ja pohdi sen jälkeen, riittääkö hallitusten maalailema korkeintaan viiden vuoden elinkaaripidennys, jotta Hornetit selviävät vuoteen 2040.
Vaan kun ne käytetyt F15/16 mikälie ei ole niin kustannustehokkaita mitä sie hoet. Ala investoimaan niihin, remontoi ne, kouluta väki ja heti samaan aikaan ala valmistella uuden koneen hankintaa!
Vaikka Ruotsista tuli käytettyjä drakeneita 70-luvulla ei se ole ihan sama asia nykypäivänä.
EDIT: Lisähuomautus, leo 2a6 ja mlrs:t ovat täysin kuranttia tavaraa eikä vaadi mittavia muutostöitä/remontteja tänne tullessaan.
Yleensä "vähän" isompia maita, joilla on pikkusen isommat resurssitMitä tulee uuden konetyypin käyttöönottoon niin kyllä maailmalla on useampia ilmavoimia jotka käyttävät eri konetyyppejä jopa samaan aikaan.
Toki Leo 2A6 ja MLRS olivat tullessaan täysin käyttökelpoisia, mutta vaativat aikoinaan päivityksiä tulevaisuudessa. Sen sijaan jos olisi ostettu uudenkarheita vaunuja ja raketinheittimiä olisi niillä paljon enemmän huolettomia käyttövuosia jäljellä.
Ihan samalla tavalla markkinoilla on, ehkä, kenties, maybe, juuri meille sopiva hävittäjämäärä sopivine päivityspaketteineen. Tai sitten juuri sopivia, ihan vain päivitystä vailla olevia. Ehkä on, ehkä ei. Jos erillisrahoitus ei toteudu, pitää kaikki vaihtoehdot pitää avoinna. Mitä tulee uuden konetyypin käyttöönottoon niin kyllä maailmalla on useampia ilmavoimia jotka käyttävät eri konetyyppejä jopa samaan aikaan.
Kyllä se niin on että kaikkea ei voi eikä pidä hankkia käytettynä. On eri asia ostaa 2000-luvun alussa päivitettyjä panssarivaunuja kuin taistelukoneita. Ilmailuteknologia kehittyy paljon nopeammin joka tarkoittaa elektronisten laitteiden ja järjestelmien päivittämistä eikä niinkään uuden rautalevyn pulttaamista vanhan päälle tai uuden tykinputken vaihtamista vaunuun.
En myöskään näe pätevää, käytettyä vaihtoehtoa korvaamaan nykyiset Hornetit 60+kpl konemäärällä. Missä niitä on myynnissä muka? Euromaat tai USA eivät luovu enää teoriassakaan koneistaan kun Venäjän karhu on herännyt. Korvaajaksi ei kelpaa mikään Israelin päivitetty Kfir joita myytiin taannoin Kolumbialle.
mlrs:t ovat täysin kuranttia tavaraa eikä vaadi mittavia muutostöitä/remontteja tänne tullessaan.
Tuo edellyttäisi käytännössä sitä että vaikkapa Espanja ensin säästelisi Typhoonejaan lähes nollatunneilla ja sitten luopuisi koko konetyypistä niin että saisimme samaan kauppaan kaikki tukijärjestelmät ja työkalut ja ja ja. Tuollaisessa käytettyjen hankinnassa voisi ollakin järkeä mutta eipä tosiaan taida moista olla missään tyrkyllä?