Päivää vaan kaikille.
Itse uskon kyllä, että tuolla 5-10 miljardin euron hintahaitarilla saadaan ostettua noin 60 uutta konetta. Tosin se hintahaitari tulee painottumaan sinne yläpäähän, eli noin 7-9 miljardin paikkeille. Jos nyt otetaan lähtökohdaksi vaikka 8 miljardia, ja jaetaan se kuudellakymmenellä, niin saadaan 133,33 miljoonaa per kone. Hornettien kohdalla 2/3-osaa oli koneita ja 1/3-muuta krääsää ja koulutusta. Niinpä tuosta 133,33 miljoonasta varsinaista konetta olisi noin 80 miljoonaa (tai hintahaitari huomioonottaen 70-100 miljoonaa) ja sitä muuta krääsää sitten noin 50 miljoonaa per kone. Ja esimerkiksi aina luotettavan Wikipedian mukaan Super Hornetin fly away cost on noin 55 miljoonaa euroa (61 M$). Eli siten ainakin Super Hornet mahtuisi tuon Suomen ilmoittaman hintahaarukan sisään.
Hävittäjähankinnat on tietysti aina monipiippuisia juttuja varsinkin sen suhteen, että mitä hinnaksi ilmoitetaan. Sveitsi, Persianlahden öljyrikkaat sheikkikunnat ja muut valtiot joilla ei nyt ole pikkurahasta kauheasti puutetta tuppaavat ostamaan koko paketin kerralla. Sisältäen varaosia ja huoltosopimuksia pitkälle tulevaisuuteen. Suomi ja muut vähän köyhemmät ostavat kerralla vain välttämättömimmät jutut. Ja toinen juttu liittyy tietysti PR:ään. Dassault, Boeing, Lockheed-Martin, jne, eli siis myyjäosapuoli haluaa tietysti ilmoittaa hinnan mahdollisimman suurena. "Olemme tehneet sopimuksen, joka tuo meille seuraavien 30 vuoden aikana niin ja niin monta miljardia euroa/dollaria" Kun taas kansanvaltaisen valtion poliitikkojen täytyy täysin päinvastaisesti painaa hinta puheissaan mahdollisimman alas. Toisin sanoen ilmoittaa vain se välitön hankintakustannus. Toki niitä ohjuksia, varaosia, softia, päivityspaketteja yms ostetaan joka vuosi koko kaluston elinkaaren ajan, mutta niitä ei haluta ilmoittaa ostohetkellä. Tämän em. asian seurauksena netistä on vaikea löytää todellisia hintatietoja näille Suomen harkitsemille konevaihtoehdoille. Ja sopimukseen sisältyvät vastakaupat, teknologiansiirrot, jne jne vaikuttavat tietysti myös hintaan. Ja olettaisin myös, että ostajan 'pärstäkertoimella' on vaikutusta asiaan. Esimerkiksi jollakin Intialla on nykyisin niin 'hankalan asiakkaan maine' että en ihmettelisi yhtään, jos vaikka myyjäosapuoli lisäisi vähän enempi katetta mukaan kuin vaikkapa Suomen kohdalla.