Leaderwolf
Respected Leader
Kuwait ostaa 28 typhoonia aesa tutkilla, paketin hinta 8 miljardia euroa.. Kuinkahan mahdollista on että Suomi saisi sen enempää koneita, kun taitaa olla budjetti ainakin julkisuudessa samaa luokkaa maksimissaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuwait ostaa 28 typhoonia aesa tutkilla, paketin hinta 8 miljardia euroa.. Kuinkahan mahdollista on että Suomi saisi sen enempää koneita, kun taitaa olla budjetti ainakin julkisuudessa samaa luokkaa maksimissaan?
Kyllä katsoin. Mutta tuskin Suomikaan pelkkiä koneita ostaa. Tukikohdat saattavat kelvata ilman suuria muutoksia mutta pitää Suomenkin ostella kaikennäköistä muuta palvelua ja lisuketta uusien koneiden yhteydessä joten ei tässä ketään olekkaan laskenut että 8mrd/28kpl, ompas kallista voi voi sentään. Ja vaikkei esim. huoltopalvelu tulisikaan toimittajalta vaan vaikkapa Patrialta, niin ei nekään sitä ilmaiseksi tee jolloin tulee kysymys lasketaanko ne kulut koneisiin annettuun budjettiin vai muualtaSiksi että et voi laskea koneiden hintaa kaavalla kokonaissumma / koneiden määrällä = yksikköhinta
Katsoitko mitä tuo diili pitää sisällään? Mm. 100 lentäjän koulutus, huoltopalvelut ja Ali Al Salem lentotukohdan remontti
Kyllä katsoin. Mutta tuskin Suomikaan pelkkiä koneita ostaa. Tukikohdat saattavat kelvata ilman suuria muutoksia mutta pitää Suomenkin ostella kaikennäköistä muuta palvelua ja lisuketta uusien koneiden yhteydessä joten ei tässä ketään olekkaan laskenut että 8mrd/28kpl, ompas kallista voi voi sentään. Ja vaikkei esim. huoltopalvelu tulisikaan toimittajalta vaan vaikkapa Patrialta, niin ei nekään sitä ilmaiseksi tee jolloin tulee kysymys lasketaanko ne kulut koneisiin annettuun budjettiin vai muualta
Jep. Jos Suomen poliitikoista jotain hyvää täytyy löytää niin ainakin ne osaavat muuttaa yhden ison summan kansalle helpommin selitettäviksi "pikku"paloiksi. Näin tärkeästä, sotilaallisesti ja poliittisesti, hankinnasta päättäminen kun taitaa olla lopulta poliitikkojen käsissä eikä siinä logiikalla ole paljoa sijaa kun kuluja siirrellään eri nimikkeiden alle kunhan näyttää hyvältä.Huolto taitaa mennä niihin jo legendaarisiksi muodostuneisiin "elinkaarikustannuksiin"
Ja kuskit koulutetaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta itse, joten sitäkään menoerää ei tuskin tuohon hankintahintaan lasketa
Jep. Jos Suomen poliitikoista jotain hyvää täytyy löytää niin ainakin ne osaavat muuttaa yhden ison summan kansalle helpommin selitettäviksi "pikku"paloiksi. Näin tärkeästä, sotilaallisesti ja poliittisesti, hankinnasta päättäminen kun taitaa olla lopulta poliitikkojen käsissä eikä siinä logiikalla ole paljoa sijaa kun kuluja siirrellään eri nimikkeiden alle kunhan näyttää hyvältä.
Onko syytä epäillä että hankinta ei oikeasti perustuisi analyysiin?Vielä parempaa olisi jos nuo tahot keskustelisivat keskenään ja hankinta perustuisi oikeasti johonkin analyysiin... Mikä meitä uhkaa ja miten uhkaan voidaan vastata mahdollisimman kustannustehokkaasti seuraavat 30 vuotta...
Sitähän ei tarina kerro. Välillä tulee mieleen vaan kun noita hankintoja ja ideoita joita pv:stä singahtelee seuraa ja kuulee niin että mahdetaanko mitään syvällisiä analyyseja sen enempää tehdä?Onko syytä epäillä että hankinta ei oikeasti perustuisi analyysiin?
Niin, eikös Hornet valittu koska Lillan pääsi Hornetin kyytiin. Luulen että seuraavaksi valitaan Eurofighter Typhoon, koska sillä pääsee 2 machin kerhoon.Sitähän ei tarina kerro. Välillä tulee mieleen vaan kun noita hankintoja ja ideoita joita pv:stä singahtelee seuraa ja kuulee niin että mahdetaanko mitään syvällisiä analyyseja sen enempää tehdä?
Siksi että et voi laskea koneiden hintaa kaavalla kokonaissumma / koneiden määrällä = yksikköhinta
Katsoitko mitä tuo diili pitää sisällään? Mm. 100 lentäjän koulutus, huoltopalvelut ja Ali Al Salem lentotukohdan remontti
Ettei olisi @Quixote sortunut Saabin innokkaiden markkinamiesten ansaan puhuessaan asejärjestelmäintegroinnista ja "Plug-and-Play:stä" samassa lauseessa.Lähtökohta oli varmaankin se mitä olisi helpoiten saatavilla Hornetiin päätöksenteon aikaan. Ehkäpä kolmannen osapuolen softan integrointi jenkkiavioniikkaan on ongelmallista. Joka tapauksessa yksi syy lisää tykätä Gripenin mainostetusta Plug & Play ominaisuudesta, jos se todella toimii.
Taisin jossain vaiheessa kirjoittaakin tähän ketjuun, että minuakin kahden koneen malli kiehtoisi. Minä puolestani lähtisin kehittelemään kahden koneen mallia 2 + 2 laivueen pohjalta: ilmavoimien konevahvuutta kasvatettaisiin 72 koneeseen (4 * 18 koneen laivue), joista kaksi olisi varustettu uudemmilla koneilla ja kaksi vanhemmilla. Lähivuosina malliin voitaisiin siirtyä esimerkiksi niin, että valittaisiin 36 parasta Hornetia, joita ylläpidetään. Tämän rinnalle tilattaisiin 36 uutta konetta. Minun valinta lähivuosina tehtävään tilaukseen olisi Super-Hornet, se olisi juuri nyt parhaiten valmis ja käyttökelpoisin suoraan. Lisäksi houkuttelisi ajatus 36 superherhiläisen lisäksi esimerkiksi neljästä Growlerista. Kun tavallisten Hornetien aika alkaisi olla täynnä, nämä voisi korvata 36 uudella koneella, esim. F-35. Tällä mallilla saataisiin kasvatettua maltillisesti hävittäjien kokonaismäärää ja samalla rivissä olisi aina uudempia hävittäjiä. Vanhemmat hävittäjät voisivat huolehtia esim. ilmasta-maahan -tehtävistä. Mallin etuna olisi, että vältettäisiin massiiviset kertainvestoinnit uusiin hävittäjiin investointien jakautuessa tasaisemmin useammalle vuodelle.Tässä taloustilanteessa alan kääntyä enemmän kohti kahden koneen mallia. Koska Suomen ilmavoimien ei missään nimessä kannata katkaista yhteistyötään USA:n kanssa, niin hankitaan 20 kpl F-35:sia, joiden huolto ym. tietämys pyritään saamaan Suomeen. Lisäksi ostetaan/vuokrataan Ruotsista 30 kpl käytettyjä Gripeneitä joiden kaikki huolto ym. tukipalvelut ostetaan Ruotsista. Kaikki ilmasta maahan toimintakyky keskitetään F-35:lle joihin ne on ehkä helpommin integroitavissa ja lisäksi niiden auttavasta häivekyvystä voisi olla etua kyseisessä toiminnassa. Grippenit tas toimisivat puhtaina torjuntahävittäjinä. Grippeneillä lennettäisiin n. 15 vuotta ja samalla seurattaisiin miten F-35 ja Gripen NG kehittyvät ja palattaisiin myöhemmin asiaan.
Jos voin kommentoida omaa tekstiäni , toteaisin että esiitämäni vaihtoehto on inhorealistinen, mutta kun politiikot tekevät päätöksiä tulos voi olla em. suuntainen.Tässä taloustilanteessa alan kääntyä enemmän kohti kahden koneen mallia. Koska Suomen ilmavoimien ei missään nimessä kannata katkaista yhteistyötään USA:n kanssa, niin hankitaan 20 kpl F-35:sia, joiden huolto ym. tietämys pyritään saamaan Suomeen. Lisäksi ostetaan/vuokrataan Ruotsista 30 kpl käytettyjä Gripeneitä joiden kaikki huolto ym. tukipalvelut ostetaan Ruotsista. Kaikki ilmasta maahan toimintakyky keskitetään F-35:lle joihin ne on ehkä helpommin integroitavissa ja lisäksi niiden auttavasta häivekyvystä voisi olla etua kyseisessä toiminnassa. Grippenit tas toimisivat puhtaina torjuntahävittäjinä. Grippeneillä lennettäisiin n. 15 vuotta ja samalla seurattaisiin miten F-35 ja Gripen NG kehittyvät ja palattaisiin myöhemmin asiaan.
Osalla säästyneistä varoista voisi ostaa niin paljon amraameja mitä siivet jaksaa kantaa.Tässä taloustilanteessa alan kääntyä enemmän kohti kahden koneen mallia. Koska Suomen ilmavoimien ei missään nimessä kannata katkaista yhteistyötään USA:n kanssa, niin hankitaan 20 kpl F-35:sia, joiden huolto ym. tietämys pyritään saamaan Suomeen. Lisäksi ostetaan/vuokrataan Ruotsista 30 kpl käytettyjä Gripeneitä joiden kaikki huolto ym. tukipalvelut ostetaan Ruotsista. Kaikki ilmasta maahan toimintakyky keskitetään F-35:lle joihin ne on ehkä helpommin integroitavissa ja lisäksi niiden auttavasta häivekyvystä voisi olla etua kyseisessä toiminnassa. Grippenit tas toimisivat puhtaina torjuntahävittäjinä. Grippeneillä lennettäisiin n. 15 vuotta ja samalla seurattaisiin miten F-35 ja Gripen NG kehittyvät ja palattaisiin myöhemmin asiaan.
Ettei olisi @Quixote sortunut Saabin innokkaiden markkinamiesten ansaan puhuessaan asejärjestelmäintegroinnista ja "Plug-and-Play:stä" samassa lauseessa.
No olihan se yliammuttu juttu, mutta jostain syystä uusi eurooppalainen ilmasta-ilmaan ohjus testattiin ensimmäisenä Gripenillä.
Tässä taloustilanteessa alan kääntyä enemmän kohti kahden koneen mallia. Koska Suomen ilmavoimien ei missään nimessä kannata katkaista yhteistyötään USA:n kanssa, niin hankitaan 20 kpl F-35:sia, joiden huolto ym. tietämys pyritään saamaan Suomeen. Lisäksi ostetaan/vuokrataan Ruotsista 30 kpl käytettyjä Gripeneitä joiden kaikki huolto ym. tukipalvelut ostetaan Ruotsista. Kaikki ilmasta maahan toimintakyky keskitetään F-35:lle joihin ne on ehkä helpommin integroitavissa ja lisäksi niiden auttavasta häivekyvystä voisi olla etua kyseisessä toiminnassa. Grippenit tas toimisivat puhtaina torjuntahävittäjinä. Grippeneillä lennettäisiin n. 15 vuotta ja samalla seurattaisiin miten F-35 ja Gripen NG kehittyvät ja palattaisiin myöhemmin asiaan.