Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei sekään kovin uskottavaa ole, jos ne kaikki 30 konetta mihin oli varaa, ovat joko pajalla, matkalla huoltoon ulkomaille tai maassa kun ei ole varaa huoltaa.
Ei sekään kovin uskottavaa ole, jos ne kaikki 30 konetta mihin oli varaa, ovat joko pajalla, matkalla huoltoon ulkomaille tai maassa kun ei ole varaa huoltaa.
Miksi konemäärä puolittuu?Ongelma tuleekin siitä, että F35 vaatii enemmän huoltotunteja lentotuntia kohden, osa huolloista pitää tehdä ulkomailla ja konemäärän puolittuessa tehtävämäärä jää reilusti alle puoleen nykyisestä.
Mutta onko suorituskyky kaksinkertainen? Eli pystyykö puolet pienemmällä kone määrällä tekemään yhtä paljon? Voisi äkkiä ajatella että koneista olisi kerralla käytössä 2/3 eli 30% on huollossa tai jossain muussa kiinni.. 20 konetta siis hoitaisi käytännössä lähes koko suomen ilmatorjunnan. Kokonaisuudessaan korkea torjunnan, elson ja maavoimien tukemisen. Tähän vielä starteginen pommituskyky.Ei ole varaa huoltaa ?
Aika propagandistinen näkemys. Etenkin kun huomioidaan, että konemäärä puolittuu. Hornetin lentotunti on sekin keskivertopalkansaajan näkökulmasta kallis, liki kymppitonnin. Mutta periaatteessa korvaajan lentotunti voi maksaa vaikka tuplat, jos kerran konemäärä on samalla puolittunut 30 koneeseen. Kokonaiskulut pysyvät samana.
Mutta onko suorituskyky kaksinkertainen? Eli pystyykö puolet pienemmällä kone määrällä tekemään yhtä paljon? Voisi äkkiä ajatella että koneista olisi kerralla käytössä 2/3 eli 30% on huollossa tai jossain muussa kiinni.. 20 konetta siis hoitaisi käytännössä lähes koko suomen ilmatorjunnan. Kokonaisuudessaan korkea torjunnan, elson ja maavoimien tukemisen. Tähän vielä starteginen pommituskyky.
Uskooko joku ihan oikeasti että tuo toimii?
Tämä onkin juuri vikana... Ja kertoo vahvasti että mitään analyysia ei ole tehty. Hankinnan tulisi perustus uhkakuviin ja vallitsevaan ympäristöön. Pitäisi olla selkeä visio mitä hankitaan ja miksi. Sitten katsotaan rahoitus. Jos rahoitus ei riitä tavoitteiden täyttämiseen niin sitten mietitään mitä tehdään. Nyt mennään niin että päätetään rahoitus raami ja sitten valitaan kone. Tämän jälkeen mietitään mitä sillä tehdään ja miten tehdään.Puolet pienemmällä? Ei varmaan, mutta jos rahaa ei kerran ole enempään?!
Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että F-35 on hankintakustannuksiltaan samaa sarjaa kuin Gripen E, joten Gripeneitä ei siis saa sen enempää samalla rahalla. Jälkimmäisen valinta ei ratkaise yhtään mitään, sillä myös Gripen tarvitsee huoltoa. On turha luulla, että 100% Gripeneistä olisi kerrallaan käytössä.
Samalla laskukaavallasi meillä on muuten nykyiselläänkin vain 40 Hornetia. Kolmannes, 20 konetta, on huollossa.
Uskooko joku, että ilmavoimat saavat sen fantsun 6-10 miljardin lisärahoituksen? Budjetin rajoista ei meinaan ihan hirveitä konemääriä ostella...
Asia on juuri näin. Unelmat on unelmia ja joulupukkia ei ole olemassa. Valitettavasti monet meistä tulevat pettymään raskaasti uusien koneiden määrä/laadun suhteen. Onko ilmapuolustus hankinnan jälkeen enää uskottavalla tasolla ? Ehkä ei. Tämän johdosta puolustusyhteistyötä tullaan jatkuvasti syventämään Ruotsin kanssa ja Nato ovikin alkaa narahdellen aueta. Kun Suomi osti 90-luvun alussa Hornetit tilanne oli toisin. Vaikka Suomi oli syöksymässä lamaan niin valtio oli vielä käytännössä velaton,nyt tilanne paljon vaikeampi. Ratkaisuna on vesitetty kompromissi. Miksiköhän moni meistä ajaa Toyotalla vaikka Mersua tekisi mieli.Puolet pienemmällä? Ei varmaan, mutta jos rahaa ei kerran ole enempään?!
Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että F-35 on hankintakustannuksiltaan samaa sarjaa kuin Gripen E, joten Gripeneitä ei siis saa sen enempää samalla rahalla. Jälkimmäisen valinta ei ratkaise yhtään mitään, sillä myös Gripen tarvitsee huoltoa. On turha luulla, että 100% Gripeneistä olisi kerrallaan käytössä.
Samalla laskukaavallasi meillä on muuten nykyiselläänkin vain 40 Hornetia. Kolmannes, 20 konetta, on huollossa.
Uskooko joku, että ilmavoimat saavat sen fantsun 6-10 miljardin lisärahoituksen? Budjetin rajoista ei meinaan ihan hirveitä konemääriä ostella...
Tämä onkin juuri vikana... Ja kertoo vahvasti että mitään analyysia ei ole tehty. Hankinnan tulisi perustus uhkakuviin ja vallitsevaan ympäristöön. Pitäisi olla selkeä visio mitä hankitaan ja miksi. Sitten katsotaan rahoitus. Jos rahoitus ei riitä tavoitteiden täyttämiseen niin sitten mietitään mitä tehdään. Nyt mennään niin että päätetään rahoitus raami ja sitten valitaan kone. Tämän jälkeen mietitään mitä sillä tehdään ja miten tehdään.
Itsekkin vähän varauksella mietin tuota 6-10mrd budjettia. Jos rahaa irtoaa niin liikutaan varmaan ennemminkin budjetin alapäässä kuin yläpäässä.
Sijaintinsa puolesta puolustus budjetin täytyisi olla vähintään kolminkertainen nykyiseen nähden. Tällöin voisi sanoa että turvallisuusympäristö on huomioitu ja siihen reagoitu.
Tosiaan en usko nykyistenkään hävittäjien saatavuusluvun olevan paljoa yli 60%
Tämä onkivan hyvä pointti. Maavoimat tekivät kompromissin ilmatorjunnan saralla ei hankittu parasta kun rahat ei riittäneet niin hankittiin sopivin. Toki tämä ei tarkoita että ilmavoimat asettaisivat määrän laadun edelle.Asia on juuri näin. Unelmat on unelmia ja joulupukkia ei ole olemassa. Valitettavasti monet meistä tulevat pettymään raskaasti uusien koneiden määrä/laadun suhteen. Onko ilmapuolustus hankinnan jälkeen enää uskottavalla tasolla ? Ehkä ei. Tämän johdosta puolustusyhteistyötä tullaan jatkuvasti syventämään Ruotsin kanssa ja Nato ovikin alkaa narahdellen aueta. Kun Suomi osti 90-luvun alussa Hornetit tilanne oli toisin. Vaikka Suomi oli syöksymässä lamaan niin valtio oli vielä käytännössä velaton,nyt tilanne paljon vaikeampi. Ratkaisuna on vesitetty kompromissi. Miksiköhän moni meistä ajaa Toyotalla vaikka Mersua tekisi mieli.
Ei sitä kiveen ole hakattu mutta aika vahva signaali on annettu että sen tulee valinnasta riippumatta asettua 6-10mrd:n väliin. Kuten sanoin todennäköisesti lähemmäs kuutta kuin kymmentä. se tiedetään mitä ilmavoimat haluaa tehdä! Mahdollisimman paljon. Kyseenalaistan kuitenkin sen että pystytäänkö siihen kaikkeen?Eiköhän siitä kuitenkin ole ainakin vahva ajatus olemassa mitä halutaan tehdä? Kuulostaa myös erikoiselle että rahoitus hakattaisiin kiveen jo ennen kuin on edes selvitetty mitä kalut maksavat. Täsmällisiä hintatietoja meille räätälöidylle hankkeelle saa vain tarjouskilpailun kautta. Vasta sen jälkeen on mahdollista laatia realistinen budjetti hankinnalle.
Ei sitä kiveen ole hakattu mutta aika vahva signaali on annettu että sen tulee valinnasta riippumatta asettua 6-10mrd:n väliin. Kuten sanoin todennäköisesti lähemmäs kuutta kuin kymmentä. se tiedetään mitä ilmavoimat haluaa tehdä! Mahdollisimman paljon. Kyseenalaistan kuitenkin sen että pystytäänkö siihen kaikkeen?
Qualitas potentia nostra.Tämä onkivan hyvä pointti. Maavoimat tekivät kompromissin ilmatorjunnan saralla ei hankittu parasta kun rahat ei riittäneet niin hankittiin sopivin. Toki tämä ei tarkoita että ilmavoimat asettaisivat määrän laadun edelle.
Oma kokemus on ylipäätään sellainen että taho kuin taho ajaa omaa etua. Tällöin päätöksenteko on kovin, kovin harvoin mitenkään loistavaa. En ole tarkoittanut etteikö ilmavoimissa olisi ammattitaitoa. Sitä on varmasti enemmän ja laadukkaampaa kuin allekirjoittaneella. Valitettavaa on sen sijaan se että pv ei selkeästi saa viestiä perille niille henkilöille jotka päätöksiä tekee eli rahoituksen antaa.Qualitas potentia nostra.
Ihmeellinen tämä palstan kuvitelma pv:n ja erityisesti ilmavoimien henkilöstön kyvykkyydestä arvoida yhtään mitään. Onneksi ME nojatuolikenraalit&amiraalit osaamme tehdä viiltavän tarkat ja oikeat analyysit internetistä poimimistamme tiedonjyväsistä sen kummemmin kokonaiskuvaa tietämättä. Hyvä ME!
Uskon että myönnettävä valtuutus tulee olemaan n. 6 mrd €. Tämän jos jakaa 35 käyttövuoden ajalle niin tekee n. 170 M€/v. Tämä ei kuulosta niin kohtuuttomalta summalta. Osa tästä tulisi vuosittaisesta kalustehankintamäärärahasta, joka on n. 500 milj./a. Tarvittava erillinen lainamäärä lienee reilu puolet tästä 6mrd € summasta. 6mrd € hinnalla saa n.50 kpl Gripen NG, F-35 tai Superhornet-koneita tykötarpeineen. 50 konetta on aika iso määrä kun vertaa sitä muiden eurooppalaisten maiden viimeaikaisiin konehankintoihin. se on sitten eri asia mihin tämä 50 konetta riittää mutta sillä on pärjättävä. Jos uusi kone on selvästi kyvykkäämpi kuin nykyinen Hornet, on 50 konetta ihan kohtuullinen määrä.Ei sitä kiveen ole hakattu mutta aika vahva signaali on annettu että sen tulee valinnasta riippumatta asettua 6-10mrd:n väliin. Kuten sanoin todennäköisesti lähemmäs kuutta kuin kymmentä. se tiedetään mitä ilmavoimat haluaa tehdä! Mahdollisimman paljon. Kyseenalaistan kuitenkin sen että pystytäänkö siihen kaikkeen?
Näinpä,näinpä ja vaikka viestiä viedäänkin ei vastaanottaja sitä ymmärrä tai halua ymmärtää.Oma kokemus on ylipäätään sellainen että taho kuin taho ajaa omaa etua. Tällöin päätöksenteko on kovin, kovin harvoin mitenkään loistavaa. En ole tarkoittanut etteikö ilmavoimissa olisi ammattitaitoa. Sitä on varmasti enemmän ja laadukkaampaa kuin allekirjoittaneella. Valitettavaa on sen sijaan se että pv ei selkeästi saa viestiä perille niille henkilöille jotka päätöksiä tekee eli rahoituksen antaa.
On valitettavaa että kun lähialueella oleva eräs naapuri nostaa budjettiaan ja kansainvälisen oikeuden vastaisesti valtaa ja liittää suvereenin maan alueita itseensä, Suomessa reagointi on luokkaa voi, voi nyt kauppa kärsii. Pienennetään pv:n budjettia.
Ooh, en tiennytkään, että ilmavoimat on jo ennen tarjouspyyntöjä kartoittanut tulevien konekandidaattien huoltotarpeen, tehnyt sopimukset niiden huolloista sekä kotimaassa että ulkomailla, päättänyt hankittavan konemäärän ja kaiken lisäksi tiedottanut näistä asioista innokkaita reserviläisiä, jotka voivat sitten jakaa tätä ilosanomaa keskustelufoorumilla...Ongelma tuleekin siitä, että F35 vaatii enemmän huoltotunteja lentotuntia kohden, osa huolloista pitää tehdä ulkomailla ja konemäärän puolittuessa tehtävämäärä jää reilusti alle puoleen nykyisestä.