Ilmavoimien tulevaisuus

Isommat huollot on alustavasti sovittu näin:
http://www.nationaldefensemagazine....=7c996cd7-cbb4-4018-baf8-8825eada7aa2&ID=1697

Tietoa F-35 sortie ratesta. Tämä kannattaa tietysti nauttia suolan kanssa, koska kone ei vielä ole valmis. Jos jäädään johonkin 0.30 asteelle, niin se on ilmavoimien suorituskyvyn kannalta katastrofi. Ilmavoimat voitaisiin tuhota kentälle jo pelkällä lukumääräylivoimalla.
http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2016/pentagon-tester-warns-against-f-35.html


Pengoin F-35:n huoltoja ja törmäsin oheiseen Ylen uutiseen aiheesta, haastattelussa oli Lauri Puranen ( http://yle.fi/uutiset/ilmavoimien_t...a_mitaan_vastuuttomia_paatoksia_tehda/8138978 ):
"Suomen Hornet-kaluston huollosta jopa yli 90 prosenttia tehdään Suomessa, jatkossa se tuskin on mahdollista. Esimerkiksi kaikkien uusien amerikkalaiskoneiden huolto perustuu niin sanottuun performance based logistics eli PBL-järjestelmään, jossa palvelun tarjoaja takaa koneiden kunnossapidon, niiden käyttäjä ei enää huolla niitä.

Siis esimerkiksi, jos hävittäjän radio menee rikki, PBL-sopimuksen tehnyt toimittaja huolehtii siitä, että se tulee korjatuksi tai korvatuksi uudella. Yhdysvalloissa järjestelmä on jo nyt arkipäivää, mutta Suomessa ei ole varsinkaan Hornetien osalta asiasta innostuttu.

Uusien koneiden osalta oman huollon ylläpito voi olla vaikeaa. Esimerkiksi F-35 huolto on hyvin keskitettyä. Tällä hetkellä suunnitelma on se, että koneiden rungon Euroopan päähuoltokeskus olisi Italiassa, ja moottoreiden Turkissa. Suomessa uusien hävittäjien osalta on tarkoitus laatia suunnitelma siitä, miten huoltovarmuus taataan.
– Laaditaan suomalaiset huoltovarmuusvaatimukset tälle hävittäjälle, Lauri Puranen selittää.
– Mitä meillä itsellä pitää olla. Ja missä taas ollaan jäsenenä tämmöisessä yhteisössä, joka sitten tarjoaa näitä palveluita. Se on sitten osittain myös tätä turvallisuuspoliittista keskustelua, kenen kanssa me ollaan yhteisössä.
– Kyllä me jo nyt ollaan verkottuneita monelta osin. Kun on tehty päätös, että ollaan yhteensopivia länsimaisten kanssa, niin se tarkoittaa jo riippuvuutta monessa asiassa, toteaa Puranen"

Eli, asia F-35:n osalta on vielä avoin, mutta osa huolloista voidaan tosiaan tehdä ulkomailla. Aivan varmaa on myös se, että Suomessa ei tulla tekemään muidenkaan koneiden huoltoja komponenttivaihtoja pidemmälle.

Yritin kaivaa tietoa Hornetien huolto-ohjelmista, mutta nopealla googlauksella ainoa löytämäni hyödyllinen artikkeli oli oheinen Global Securityn artikkeli ( http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-18-service-life.htm ):
"System support for the Hornet fleet consists of spares and Line Replacement Units (LRU’s), component repair and overhaul, and software support. The technical obsolescence of components and their reduced obtainability create challenges for repair and maintenance, which can, however, be managed. The Hornet contains in all 46 equipment-specific software-driven systems. Eight of them require software updates throughout the service life of the aircraft. The costs of software support keep rising as the other user countries keep phasing out their fleets and, hence, no longer participate in sharing the costs.

The service-life-associated plans of the United States, the main user country of the F/A-18A-D, significantly impact the obtainability of system support. The United States Navy is the most important user of the aircraft type and, according to the present plans, the USN will decommission its F/A-18 C/D models by 2025. The United States Marine Corps will continue using the aircraft until the end of 2031. The USMC and Switzerland are upgrading their mission computers so as to be comparable with those in the F/A-18 Super Hornets.

Upgrading the mission computer is a long and expensive project. Australia will phase out its F/A-18 A/B aircraft in 2022 and Canada in 2025. In the early 2020s Finland will be solely responsible for the software development of the present mission computer, as a result of which the costs of software updates and support will grow exponentially."

Sortie-rate -luvut ovat vielä tässä vaiheessa aivan yhtä tyhjän kanssa. F-35:n osalta niistä aletaan kohta saada ihan oikeaa faktaakin, mikä on huomattavasti parempi tilanne, kuin uskoa pelkkää Saabin Powerpointia...
 
Boeing laittanut vaihteeksi ison vaihteen silmään markkinointirintamalla. Tällä kertaa Tanskassa.
http://www.politiko.dk/nyheder/vi-h...-aars-kampagne-i-danmark-hvis-det-ikke-var-vi

Kattelin myös hieman mitä Kongsberg tekee F-35:een:
*Main Landing Gear panels (ainoa valmistaja) http://www.kongsberg.com/en/kog/news/2015/may/delieveries-for-f35-joint-strike-fighter/
*Rudders, Vertical Leading Edges http://www.kongsberg.com/en/kds/news/2015/february/kongsberg-to-deliver-f35-parts/ ja http://www.kongsberg.com/en/kds/new...-for-deliveries-to-f-35-joint-strike-fighter/
*composite and titanium parts, 30,000m2 tehtaassa http://www.defenseindustrydaily.com/kongberg-wins-f35-contracts-maybe-02990/

Jotain 3 mrd Nok vasta Norjan (ei Kongsin) odotetusta 30+ mrd:sta toteutunut kun globaali ohjelma vasta niin alussa.

Tässä Kampflyprogrammetin kuva norjalaisosista:
SojBQXy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
@Hanski :n osallistuminen keskusteluun on ehdottomasti positiivista! Tuoretta verta ja ennen kaikkea näkemystä.

Yksi juttu kuitenkin jäi vaivaamaan:

Aivan varmaa on myös se, että Suomessa ei tulla tekemään muidenkaan koneiden huoltoja komponenttivaihtoja pidemmälle.

Aika kova väite. Mistä tämä tieto on peräisin? Esimerkiksi Hornetin komponentteja kyllä myös korjataan Suomessa, ei ainoastaan vaihdeta.

Sitä en mene sanomaan, etteikö tulevaisuudessa voisi riittää pelkkä komponenttien vaihto ja rikkoutuneiden lähettäminen korjattavaksi muualle. Ihan mielenkiinnosta olisi silti saada lähdettä väittämällesi, sillä pikaisella selaamisella ainakaan Esiselvityksessä ei mainita tuollaista.
 
Kun Norskit ostivat Patriasta melkein puolet, eivätkä itse kuulemma huolla koneitaan, niin miksi olisi mahdoton yhtälö, että kahden maan ilmavoimat huollettaisiin suomessa. Norjalaissuomalaisen yrityksen toimesta.
Työllisyyden lisäksi osaaminen kartttuisi. Olisiko norjalaisilla mielessä jotain tämän suuntaista, kun Patriaa osti?
 
Kun Norskit ostivat Patriasta melkein puolet, eivätkä itse kuulemma huolla koneitaan, niin miksi olisi mahdoton yhtälö, että kahden maan ilmavoimat huollettaisiin suomessa. Norjalaissuomalaisen yrityksen toimesta.
Työllisyyden lisäksi osaaminen kartttuisi. Olisiko norjalaisilla mielessä jotain tämän suuntaista, kun Patriaa osti?
Eihän se mahdotonta kai liene, mutta takuuvarmasti tuntuvasti kalliimpaa kuin huolto sellaisissa keskuksissa, joiden kautta pyörii useita satoja (Euroopan kaikki hävittäjät).

Skenaarion ongelma on se, että siinä vaiheessa kun me saadaan edes eka F-35 on valtaosa muista ostajista pyörittänyt huoltojärjestelmiään vuosikausia!
 
Kun Norskit ostivat Patriasta melkein puolet, eivätkä itse kuulemma huolla koneitaan, niin miksi olisi mahdoton yhtälö, että kahden maan ilmavoimat huollettaisiin suomessa. Norjalaissuomalaisen yrityksen toimesta.
Työllisyyden lisäksi osaaminen kartttuisi. Olisiko norjalaisilla mielessä jotain tämän suuntaista, kun Patriaa osti?

Hmm, mielenkiintoinen ajatus! Ei se varmaan mahdotonta ole, onhan heillä myös NH90-helikoptereita, joita Patria huoltaa.

Eihän se mahdotonta kai liene, mutta takuuvarmasti tuntuvasti kalliimpaa kuin huolto sellaisissa keskuksissa, joiden kautta pyörii useita satoja (Euroopan kaikki hävittäjät).

Rajansa keskittämisen eduillakin. Yksi kysymys on mm. se, mihin asti Italian ja Turkin huoltokeskukset riittävät kapasiteetiltaan? Hollanti on jo rakentamassa moottorien huoltokeskusta, ja varmaan siinä on jokin ajatuskin taustalla.

Siksi toisekseen, mitä maksaa (norjalaisten) koneiden lennättäminen/siirtäminen toiselle puolelle Eurooppaa, jos ne voisi huoltaa Suomessa? Eli, vaikka meillä ei huollettaisikaan kuin pohjoismaiden F-35:t, voimme olla kustannustehokas ratkaisu. Pelkästään Norja ja Suomi tarkoittaisivat n. 100 koneen huoltoa. Tanska voisi olla myös realistinen lisä siihen päälle, jolloin puhuttaisiin jo n. 130 koneesta. Myös Ruotsi ja Baltian maat voivat olla kiinnostuneita, mikäli ne hankkivat F-35-hävittäjiä joskus tulevina vuosikymmeninä, jolloin puhutaan potentiaalisesti 200 koneesta tai yli.

Skenaarion ongelma on se, että siinä vaiheessa kun me saadaan edes eka F-35 on valtaosa muista ostajista pyörittänyt huoltojärjestelmiään vuosikausia!

Osittain asia toki on näin, mutta Euroopassa on vielä suurehkot potentiaaliset markkinat, jotka voivat vaikuttaa huoltojärjestelyihin. Mm. Ruotsi on ilmeinen F-35-asiakas, jos Gripen E todetaan joskus 30 vuoden päästä vanhentuneeksi. Saksa voi korvata Tornadojaan F-35:llä, ja Keski- ja Itä-Euroopassa on vielä paljon potentiaalia talouskasvulle.

Siksi toisekseen, esimerkiksi RUAG ja Patria solmivat vasta pari vuotta sitten yhteistyösopimuksen koskien Hornetien huoltoa. Silti Sveitsi ja Suomi olivat operoineet Horneteilla jo liki 20 vuotta! Eli tarinan opetus on, että yllätyksiä voi tapahtua pitkänkin ajan kuluttua.
 
Kongsbergilla oli sen kaupan yhteydessä olleen lehdistötilaisuuden puheenvuoron perusteella mielessä hyödyntää Patrialle / Millogille kertynyttä kokemusta. Suomi yksityisti huollon joitakin vuosia sitten ja nyt Norjassa suunnitteilla samanlainen peliliike.
 

Kiitoksia @Huhta , "tuore veri" oli hetken aikaa maanpuolustus.netin sijoittamattomassa reservissä, kun pakolaiskeskustelun pahimmat ylilyönnit alkoivat nyppiä...

Taisin itse syyllistyä samaan asiaan, mistä marmatin: esitin omia mielipiteitäni liian varmoina "totuuksina". Lähinnä mietin, että F-35:n osalta tilanne voi olla se, ettei siihen enää tehdä kattavia runkokorjauksia. Stealth-pinnoitteiden korjaukseen ei ainakaan vielä ole kykyä Suomessa ja on hyvä kysymys, saadaanko siihen lupaakaan. Perinteisempien runkojen korjaus onnistunee Suomessa jatkossakin, onhan tosiaan mm. Horneteihin tehty varsin kattaviakin runkokorjauksia.
 
Taisin itse syyllistyä samaan asiaan, mistä marmatin: esitin omia mielipiteitäni liian varmoina "totuuksina".

Sattuu paremmissakin piireissä. :D

(Ja jos jotakuta komponenttien korjaus edelleen kiinnostaa, niin lähdeviitoitan vielä oman väitteeni Patrian lehdellä ja Lentopostilla.)

Lähinnä mietin, että F-35:n osalta tilanne voi olla se, ettei siihen enää tehdä kattavia runkokorjauksia. Stealth-pinnoitteiden korjaukseen ei ainakaan vielä ole kykyä Suomessa ja on hyvä kysymys, saadaanko siihen lupaakaan. Perinteisempien runkojen korjaus onnistunee Suomessa jatkossakin, onhan tosiaan mm. Horneteihin tehty varsin kattaviakin runkokorjauksia.

Katsoisin, että meille on pakko myöntää aika kattavasti luvat eri töihin, jos aiomme suorittaa koneiden kokoonpanon Suomessa. Siksi toisekseen en usko, että pelkkä F-35:n pinnoittaminen "häivemaaleilla" on sellaista, etteikö sitä voida uskoa suomalaisten tehtäväksi. Häivemaalithan voidaan tuottaa Yhdysvalloissa ja tuoda Suomeen, jolloin meillä ei tarvitse olla muuta osaamista kuin maalaaminen. Mikä riski tuohon sisältyy? Jos joku haluaa analysoida pinnoitteen koostumuksen, niin sitähän raaputetaan koneesta irti vaikka puukonkärjellä ja lähetetään laboratorioon. Toki rungossa käytetään myös komposiittimateriaaleja pinnoitteen alla, mutta kun myös Hornet ja NH90 niitä käyttävät, niin asia ei ole Patrialle mitenkään uusi.

Täydennys: Komposiittimateriaalejakin on tietysti paljon erilaisia, jotkin ihan uusia F-35-spesifejä, mutta kirjoitin yleisellä tasolla. Eiköhän osaamista ja tietämystä ole huomattavasti paremmin kuin jos vieläkin hitsailtaisiin Migin ja Drakenin runkoja...
 
Viimeksi muokattu:
...
Katsoisin, että meille on pakko myöntää aika kattavasti luvat eri töihin, jos aiomme suorittaa koneiden kokoonpanon Suomessa. Siksi toisekseen en usko, että pelkkä F-35:n pinnoittaminen "häivemaaleilla" on sellaista, etteikö sitä voida uskoa suomalaisten tehtäväksi.
...

:eek: Häh! Soumessa koottaisiin F-35 -hävittäjiä? Jos ajatellaan, että se olisi mahdollista, se ei varmasti kävisi ilman lupia. Vasta äskettäin jotkut kirjoittelivat, että konetta ei välttämättä voitaisi edes huoltaa itse. Me sah confused! :eek:

Oma apuhan se olisi varmin apu. Tuntuisi jopelolta kuskata hypoteettisessa kiristyneessä tilanteessa esim. 10-15kpl korjausta tarvitsevista koneista meritse tai ilmateitse Italiaan tai Turkkiin pajalle. Jos omien lisäksi saataisiin ehjätä norskien ja vielä ehkä jonkun muun koneet, niin voitaisiin saada jopa vähän hyntsyä hommalla. Kysymys kuuluu: haluaako LM päästää meitä osille?

Täällä niitä F-35 -koneita tehdään:
https://www.f35.com/about/life-cycle/production
http://www.janes.com/article/56785/bae-systems-expands-f-35-production-facility
Ja monessa muussa paikassa.
 
En oikein usko, että minkäänlainen muita kuin omia F35 koneita koskeva huoltodiili olisi Suomelle mahdollinen ilman NATO jäsenyyttä.
 
En oikein usko, että minkäänlainen muita kuin omia F35 koneita koskeva huoltodiili olisi Suomelle mahdollinen ilman NATO jäsenyyttä.
Ei se NATO-jäsenyys ihan sitä tarkoita, etteikö jäsenmaat saa itse päättää missä mitäkin huolletaan.
 
Ei se NATO-jäsenyys ihan sitä tarkoita, etteikö jäsenmaat saa itse päättää missä mitäkin huolletaan.

Italiasta tulisi varmaan huutoa kovasti jos pohjoismaiden huoltokeskus olisi Suomessa/Patrialla.
Toisaalta taas tuossa meidän kaupassa puhutaan sellaisista määristä ja rahoista että myyjäkin voi olla valmis kompromisseihin
 
Patrialta kuulin tuon haaveen Norjan ja suomen yhteishuollosta. Norjalaisten mukaan tulo Patriaan sai varmasti jos jonkinlaista spekulaatiota mahdollisuuksista..
Ellei ilmaiseksi tipu syliin tuollainen mehevä mahdollisuus, niin eiköhän se sitten ryssitä. Jos siihen politiikkoja tarvitaan. Menee ruotsiin pian molempien maiden huollot.
 

Jep, on hyvinkin asiallinen. Kaveri vaikuttaa tuolla F16.netissä, koittaa käyttää vain luotettavia ja ensimmäisen käden lähteitä. Kyllästyi noihin warisboringin, aviation weekin (bill sweetman) sensaatiohakuisiin puolitotuuksiin ja laittoi tuon pystyyn. Suosittelen lämpimästi jos vähääkään nykyaikainen ilmasodankäynti ja tai F-35 kiinnostavat.
 
Italiasta tulisi varmaan huutoa kovasti jos pohjoismaiden huoltokeskus olisi Suomessa/Patrialla.
Toisaalta taas tuossa meidän kaupassa puhutaan sellaisista määristä ja rahoista että myyjäkin voi olla valmis kompromisseihin

Ajattelin asiaa lähinnä NATOn huoltovarmuuden kannalta. Sellainen riskiskenaario, jossa Suomi joutuu huoltokeskuksineen erillissotaan.
Toisaalta sitten, kuka suojaa suomalaiset rahtilaivoissa ulkomaille huoltoon kuljetettavat koneet?

Edit: Ajatusketjua jatkaakseni, huollettavat koneet on varmaankin pakko purkaa ja lähettää vain tarvittavat osat huoltoon. Vielä parempi, jos kotimaisessa huoltokeskuksessa on sen verran varaosia, että kone saadaan ilmaan ilman vaihto-osien odottelua.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.af.mil/News/ArticleDispl...af-introduces-air-superiority-2030-study.aspx

"In the past, the Air Force has pushed for “generational” technological advances equivalent to the transition from flip phones to smartphones, he said. It should instead be pursuing incremental advances like the upgrades provided by newer and newer versions of smart phones and continuing to upgrade along the way instead of waiting for a revolutionary jump in technology."
 
http://www.af.mil/News/ArticleDispl...af-introduces-air-superiority-2030-study.aspx

"In the past, the Air Force has pushed for “generational” technological advances equivalent to the transition from flip phones to smartphones, he said. It should instead be pursuing incremental advances like the upgrades provided by newer and newer versions of smart phones and continuing to upgrade along the way instead of waiting for a revolutionary jump in technology."

Mielenkiintoinen artikkeli.
Eli kyse on siitä, että luovuttaisiin tästä:
image.webp

Ja tehtäisiin näin:
image.webp

Ei pöljä ajatus etenkään artikkelissa mainittujen nopeasti kehittyvien järjestelmien kohdalla. Lainaamani aineisto saattaa herättää tunnevastetta, mutta käytin sitä sen vuoksi, että se oli helposti löydettävissä ja laitettavissa pastillilla tänne. Katsokaa pääperiaatetta, älkää tuijottako logoja tai kuvia (tuossa on esitetty MLU, ei sukupolviloikka vs. pikkuportainen päivittäminen; tiedetään tiedetään). Tosin sille ei voi mitään, että Saab on köyhänä poikana huomannut jo aikaisessa vaiheessa pienten portaiden kiipeämisen väsyttävän vähemmän kuin seinäkiipeilyn. Smart.
 
Mielenkiintoinen artikkeli.
Eli kyse on siitä, että luovuttaisiin tästä:
Katso liite: 8820

Ja tehtäisiin näin:
Katso liite: 8821

Ei pöljä ajatus etenkään artikkelissa mainittujen nopeasti kehittyvien järjestelmien kohdalla. Lainaamani aineisto saattaa herättää tunnevastetta, mutta käytin sitä sen vuoksi, että se oli helposti löydettävissä ja laitettavissa pastillilla tänne. Katsokaa pääperiaatetta, älkää tuijottako logoja tai kuvia (tuossa on esitetty MLU, ei sukupolviloikka vs. pikkuportainen päivittäminen; tiedetään tiedetään). Tosin sille ei voi mitään, että Saab on köyhänä poikana huomannut jo aikaisessa vaiheessa pienten portaiden kiipeämisen väsyttävän vähemmän kuin seinäkiipeilyn. Smart.

En epäile etteikö monellakin suuremmalla valmistajalla olisi opittavaa Saabilta. Tunnevasteen herättää ihan sitten muut jutut, tuossa on varmasti ideaa
 
Back
Top