Hanski
Ylipäällikkö
Isommat huollot on alustavasti sovittu näin:
http://www.nationaldefensemagazine....=7c996cd7-cbb4-4018-baf8-8825eada7aa2&ID=1697
Tietoa F-35 sortie ratesta. Tämä kannattaa tietysti nauttia suolan kanssa, koska kone ei vielä ole valmis. Jos jäädään johonkin 0.30 asteelle, niin se on ilmavoimien suorituskyvyn kannalta katastrofi. Ilmavoimat voitaisiin tuhota kentälle jo pelkällä lukumääräylivoimalla.
http://www.pogo.org/straus/issues/weapons/2016/pentagon-tester-warns-against-f-35.html
Pengoin F-35:n huoltoja ja törmäsin oheiseen Ylen uutiseen aiheesta, haastattelussa oli Lauri Puranen ( http://yle.fi/uutiset/ilmavoimien_t...a_mitaan_vastuuttomia_paatoksia_tehda/8138978 ):
"Suomen Hornet-kaluston huollosta jopa yli 90 prosenttia tehdään Suomessa, jatkossa se tuskin on mahdollista. Esimerkiksi kaikkien uusien amerikkalaiskoneiden huolto perustuu niin sanottuun performance based logistics eli PBL-järjestelmään, jossa palvelun tarjoaja takaa koneiden kunnossapidon, niiden käyttäjä ei enää huolla niitä.
Siis esimerkiksi, jos hävittäjän radio menee rikki, PBL-sopimuksen tehnyt toimittaja huolehtii siitä, että se tulee korjatuksi tai korvatuksi uudella. Yhdysvalloissa järjestelmä on jo nyt arkipäivää, mutta Suomessa ei ole varsinkaan Hornetien osalta asiasta innostuttu.
Uusien koneiden osalta oman huollon ylläpito voi olla vaikeaa. Esimerkiksi F-35 huolto on hyvin keskitettyä. Tällä hetkellä suunnitelma on se, että koneiden rungon Euroopan päähuoltokeskus olisi Italiassa, ja moottoreiden Turkissa. Suomessa uusien hävittäjien osalta on tarkoitus laatia suunnitelma siitä, miten huoltovarmuus taataan.
– Laaditaan suomalaiset huoltovarmuusvaatimukset tälle hävittäjälle, Lauri Puranen selittää.
– Mitä meillä itsellä pitää olla. Ja missä taas ollaan jäsenenä tämmöisessä yhteisössä, joka sitten tarjoaa näitä palveluita. Se on sitten osittain myös tätä turvallisuuspoliittista keskustelua, kenen kanssa me ollaan yhteisössä.
– Kyllä me jo nyt ollaan verkottuneita monelta osin. Kun on tehty päätös, että ollaan yhteensopivia länsimaisten kanssa, niin se tarkoittaa jo riippuvuutta monessa asiassa, toteaa Puranen"
Eli, asia F-35:n osalta on vielä avoin, mutta osa huolloista voidaan tosiaan tehdä ulkomailla. Aivan varmaa on myös se, että Suomessa ei tulla tekemään muidenkaan koneiden huoltoja komponenttivaihtoja pidemmälle.
Yritin kaivaa tietoa Hornetien huolto-ohjelmista, mutta nopealla googlauksella ainoa löytämäni hyödyllinen artikkeli oli oheinen Global Securityn artikkeli ( http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-18-service-life.htm ):
"System support for the Hornet fleet consists of spares and Line Replacement Units (LRU’s), component repair and overhaul, and software support. The technical obsolescence of components and their reduced obtainability create challenges for repair and maintenance, which can, however, be managed. The Hornet contains in all 46 equipment-specific software-driven systems. Eight of them require software updates throughout the service life of the aircraft. The costs of software support keep rising as the other user countries keep phasing out their fleets and, hence, no longer participate in sharing the costs.
The service-life-associated plans of the United States, the main user country of the F/A-18A-D, significantly impact the obtainability of system support. The United States Navy is the most important user of the aircraft type and, according to the present plans, the USN will decommission its F/A-18 C/D models by 2025. The United States Marine Corps will continue using the aircraft until the end of 2031. The USMC and Switzerland are upgrading their mission computers so as to be comparable with those in the F/A-18 Super Hornets.
Upgrading the mission computer is a long and expensive project. Australia will phase out its F/A-18 A/B aircraft in 2022 and Canada in 2025. In the early 2020s Finland will be solely responsible for the software development of the present mission computer, as a result of which the costs of software updates and support will grow exponentially."
Sortie-rate -luvut ovat vielä tässä vaiheessa aivan yhtä tyhjän kanssa. F-35:n osalta niistä aletaan kohta saada ihan oikeaa faktaakin, mikä on huomattavasti parempi tilanne, kuin uskoa pelkkää Saabin Powerpointia...