Tällä palstalla on keskusteltu useamman koneen vaihtoehdosta ehkä enemmän kuin on aiheellista.
Vaikka se on selvityksessä mukana niin ei se realistiselta vaikuta kun kustannuksista ja monen koulutus- ja huoltoputken ylläpidoista on kuitenkin jonkinlainen tieto.
Kukaan ei ole tämän sarjan toimijoista F-35 rinnalle mitään muuta uutta ostanut.
En usko, että poliitikoillekaan saadaan syötettyä sellaista pajunköyttä, että kahden malliin olisivat yllättäen enemmän rahaa tarjoamassa. Brasilian ja Sveitsin hintojen pohjalta tiedetään, ettei hankittavaa määrää saa kasvatettua merkittävästi Gripenin ja F-35/Typhoon/Rafale välillä. Kun ei lähtökohtaisesti puhuta mistään lähellekään tuplamäärästä niin halvinta ei kannata ostaa ollenkaan vaan kerralla koko rahalla parhaaksi katsottua.
Yksinkertaisin ratkaisu on edelleen se, että Ruotsi tuo omat Gripeninsä yhteistoimintaan meidän mitä hyvänsä ostetaankaan kanssa. Siinä on ainoa kahden koneen malli, jonka yhteistoimintaa tarvitsee vakavasti pohtia.
Eli meillä on yhden koneen malli jos valitaan Gripen. Kahden malli jos ostetaan jokin muu kuin Gripen. Itse ei tulla hankkimaan kahta erilaista. Selvitetään vain, ettei tarvitse kenenkään poliitikon hirttäytyä siihen.
Onko kukaan muuten oikeasti tietoisesti hankkimassa "ohjusjuhtia"? Minusta vaikuttaa siltä, että se on vain sopivaksi katsottua käyttöä käsissä olevalle vanhalle raudalle. Melko hurja ajatus sitoutua käytännössä yhtä kalliiseen karvalakkimalliin samaksi 30 vuodeksi.
Tässä myös hieman sitä oikeaa "ilmavoimien tulevaisuutta" löpinöiden lomaan.
Vaikka se on selvityksessä mukana niin ei se realistiselta vaikuta kun kustannuksista ja monen koulutus- ja huoltoputken ylläpidoista on kuitenkin jonkinlainen tieto.
Kukaan ei ole tämän sarjan toimijoista F-35 rinnalle mitään muuta uutta ostanut.
En usko, että poliitikoillekaan saadaan syötettyä sellaista pajunköyttä, että kahden malliin olisivat yllättäen enemmän rahaa tarjoamassa. Brasilian ja Sveitsin hintojen pohjalta tiedetään, ettei hankittavaa määrää saa kasvatettua merkittävästi Gripenin ja F-35/Typhoon/Rafale välillä. Kun ei lähtökohtaisesti puhuta mistään lähellekään tuplamäärästä niin halvinta ei kannata ostaa ollenkaan vaan kerralla koko rahalla parhaaksi katsottua.
Yksinkertaisin ratkaisu on edelleen se, että Ruotsi tuo omat Gripeninsä yhteistoimintaan meidän mitä hyvänsä ostetaankaan kanssa. Siinä on ainoa kahden koneen malli, jonka yhteistoimintaa tarvitsee vakavasti pohtia.
Eli meillä on yhden koneen malli jos valitaan Gripen. Kahden malli jos ostetaan jokin muu kuin Gripen. Itse ei tulla hankkimaan kahta erilaista. Selvitetään vain, ettei tarvitse kenenkään poliitikon hirttäytyä siihen.
Onko kukaan muuten oikeasti tietoisesti hankkimassa "ohjusjuhtia"? Minusta vaikuttaa siltä, että se on vain sopivaksi katsottua käyttöä käsissä olevalle vanhalle raudalle. Melko hurja ajatus sitoutua käytännössä yhtä kalliiseen karvalakkimalliin samaksi 30 vuodeksi.
Tässä myös hieman sitä oikeaa "ilmavoimien tulevaisuutta" löpinöiden lomaan.
Viimeksi muokattu: