Ilmavoimien tulevaisuus

Tämä on hyvä.

Minä jätän suosiolla homman ammattilaisille.

No älä oo tommonen...

Menee forum hiljaiseksi jos vain militaria proot saa arvuutella ja aprikoida. Niilläkin leivottu puolet punaleimaista.

Et nyt varmaankaan tuota tarkoittanut mutta sanottakoon enivei, sananvapauden ja muiden Hyvien Juttujen nimissä
 
No älä oo tommonen...

Menee forum hiljaiseksi jos vain militaria proot saa arvuutella ja aprikoida. Niilläkin leivottu puolet punaleimaista.

Et nyt varmaankaan tuota tarkoittanut mutta sanottakoon enivei, sananvapauden ja muiden Hyvien Juttujen nimissä

Joo ei, mutta vaikka Ikaruksen kanssa taidan olla niitä harvoja palstalla, jotka ovat sentään edes ropellikoneella lentäneet, sitä suuremmalla syyllä sitä nöyrtyy uuden suihkumoottorisen sotateknologian edessä...

Totta kai ilmavoimien tulevaisuus kiinnostaa.
 
Hmmm.

Rafale%2Bvs%2BSu30%2BMKI%2B3.png
 
Joo ei, mutta vaikka Ikaruksen kanssa taidan olla niitä harvoja palstalla, jotka ovat sentään edes ropellikoneella lentäneet, sitä suuremmalla syyllä sitä nöyrtyy uuden suihkumoottorisen sotateknologian edessä...

Totta kai ilmavoimien tulevaisuus kiinnostaa.

Voin sanoa, että ette ole ainoita ;) Ei sillä, että sillä olisi hirveästi merkitystä tässä ketjussa, jos ei nyt Hornet-kuski satu olemaan. Ehkäpä heitäkin on jopa joukossa... Pidätellen varmaan hymyään monessa kohtaa :rolleyes:
 
How would a group of four F-35s fare if it were confronted by a formation of four Su-35s? The most likely answer is that they would change course and call in theF-22 Raptors and F-15Cs, which are tasked with gaining and maintaining air superiority. Meanwhile, the F-35s would go on their merry way to their assigned targets.

http://nationalinterest.org/blog/th...ealth-fighter-vs-russias-su-35-who-wins-13855
Jos F-35:n ja 4:n sukupolven koneiden käyttö yhdessä kiinnostaa, Rusin Justin Bronk on julkaissut mielestäni oikein mielenkiintöisen ja analyyttisen tutkielman siitä, miten RAF:n Typhooneista ja F35:sta saadaan yhteiskäytössä paras irti.
https://rusi.org/sites/default/files/20160201_whp_maximum_value_from_the_f-35_web.pdf
Poikkeaa aika paljon linkkaamasi artikkelin lopputulemasta.
Muutama lyhyt lainaus ja lihavoimiani mielestäni hyviä pointteja:

"the most effective use of the aircraft (F-35 huom) is likely to be as a survivable intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) enabler in defended airspace to enhance the lethality, flexibility and survivability of legacy platforms such as the Typhoon and the Type 45. Whilst the F-35 will have the inherent capability to perform such a role, the rest of the UK’s armed forces need to be set up to take advantage of this. If seamless interoperability is reached, the F-35 will allow these legacy assets to operate against targets and in areas which otherwise would be too heavily defended – either by providing targeting data in real time for stand-off munitions or by supressing key defensive nodes to provide a window for the main force."

"Investments in the F-35 and the Typhoon should not be seen as a binary choice for the foreseeable future. Each aircraft offer strengths to complement the other’s particular capabilities. The combination of F-35 and Typhoon can be far more potent than a force composed entirely of either type in many operational scenarios. In this sense, the UK has an advantage amongst F-35 partner nations as it can complement the stealth strike fighter with the brute performance, reliability and load-carrying capabilities of the Typhoon."

"The US Red Flag exercises have consistently proven that the key determining factors in air-to- air combat are situational awareness, persistence in terms of fuel and missile stores, and pilot experience. Aircraft kinematic performance is a secondary aspect that only becomes critically important in a post-merge situation – a dogfight – where opposing aircraft are in visual contact with each other and are aggressively manoeuvring to bring the other into their sights. The way the RAF’s Typhoon air-superiority fighters operate – with E-3 AWACS support and co-ordinating target information through Link 16 – is designed to ensure maximum situational awareness when approaching and operating in a given area of operations."

"Small numbers of Lightning IIs operating alongside Typhoons in a combat situation involving an opponent operating aircraft such as Russia’s Su-35S, China’s J-15 or even stealthy J-20s could enable a whole host of novel potential tactics in the air-superiority task. With the powerful AN/ APG-81 active electronically scanned array (AESA) radar and, perhaps more crucially, the passive AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS), the F-35 is the most capable flying sensor suite yet designed for detecting modern airborne threats whilst itself remaining discreet on the electromagnetic spectrum. Coupled with its VLO or ‘stealth’ design, the F-35 can get much closer to modern aerial (and ground-based) threats than more traditional fighter platforms like the Typhoon without being engaged. In this scenario, as in others, to simply think of the F-35 as a fighter is to waste the potential of the platform. If, instead, the F-35 could covertly transfer target data to Typhoons and, potentially, take over guidance of their AMRAAM/Meteor missiles once launched, the F-35 would greatly enhance the potential lethality and survivability of the Typhoon whilst the Typhoon would provide a significant firepower advantage to the F-35. The RAF air-capability development team already sees the future of both the Typhoon and the F-35 as symbiotic assets in high-threat environments".

image.webp
image.webp


Ja sitten kohta jossa Bronk osuu naulan kantaan kommentoimalla vähän tätä meidänkin vääntöä:

Critics of the F-35 programme point to the aircraft’s considerable cost and the fact that compared with many competing platforms with more conventional design philosophies, the F-35 does not offer the same kinematic performance, damage resistance or payload in low-observable (‘stealthy’) configuration. The aircraft’s proponents maintain that judging the F-35 by the same criteria as previous fighter designs misses the point entirely. This paper is not intended to provide an answer to these debates. The highly classified nature of the electronic warfare, sensor and networking capabilities at the heart of the F-35 means that any publicly available attempt to assess the pros and cons of the design as a weapons system cannot do it justice. Whilst the aerodynamic capabilities, programme difficulties and basic performance data are all in the public domain, the actual capabilities of the jet in the context in which it was designed to operate are highly classified and, therefore, can only be described in very broad terms.
 
Viimeksi muokattu:
Jos F-35:n ja 4:n sukupolven koneiden käyttö yhdessä kiinnostaa, Rusin Justin Bronk on julkaissut mielestäni oikein mielenkiintöisen ja analyyttisen tutkielman siitä, miten RAF:n Typhooneista ja F35:sta saadaan yhteiskäytössä paras irti.
https://rusi.org/sites/default/files/20160201_whp_maximum_value_from_the_f-35_web.pdf
Poikkeaa aika paljon linkkaamasi artikkelin lopputulemasta.
Muutama lyhyt lainaus ja lihavoimiani mielestäni hyviä pointteja:

"the most effective use of the aircraft (F-35 huom) is likely to be as a survivable intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) enabler in defended airspace to enhance the lethality, flexibility and survivability of legacy platforms such as the Typhoon and the Type 45. Whilst the F-35 will have the inherent capability to perform such a role, the rest of the UK’s armed forces need to be set up to take advantage of this. If seamless interoperability is reached, the F-35 will allow these legacy assets to operate against targets and in areas which otherwise would be too heavily defended – either by providing targeting data in real time for stand-off munitions or by supressing key defensive nodes to provide a window for the main force."

"Investments in the F-35 and the Typhoon should not be seen as a binary choice for the foreseeable future. Each aircraft offer strengths to complement the other’s particular capabilities. The combination of F-35 and Typhoon can be far more potent than a force composed entirely of either type in many operational scenarios. In this sense, the UK has an advantage amongst F-35 partner nations as it can complement the stealth strike fighter with the brute performance, reliability and load-carrying capabilities of the Typhoon."

"The US Red Flag exercises have consistently proven that the key determining factors in air-to- air combat are situational awareness, persistence in terms of fuel and missile stores, and pilot experience. Aircraft kinematic performance is a secondary aspect that only becomes critically important in a post-merge situation – a dogfight – where opposing aircraft are in visual contact with each other and are aggressively manoeuvring to bring the other into their sights. The way the RAF’s Typhoon air-superiority fighters operate – with E-3 AWACS support and co-ordinating target information through Link 16 – is designed to ensure maximum situational awareness when approaching and operating in a given area of operations."

"Small numbers of Lightning IIs operating alongside Typhoons in a combat situation involving an opponent operating aircraft such as Russia’s Su-35S, China’s J-15 or even stealthy J-20s could enable a whole host of novel potential tactics in the air-superiority task. With the powerful AN/ APG-81 active electronically scanned array (AESA) radar and, perhaps more crucially, the passive AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS), the F-35 is the most capable flying sensor suite yet designed for detecting modern airborne threats whilst itself remaining discreet on the electromagnetic spectrum. Coupled with its VLO or ‘stealth’ design, the F-35 can get much closer to modern aerial (and ground-based) threats than more traditional fighter platforms like the Typhoon without being engaged. In this scenario, as in others, to simply think of the F-35 as a fighter is to waste the potential of the platform. If, instead, the F-35 could covertly transfer target data to Typhoons and, potentially, take over guidance of their AMRAAM/Meteor missiles once launched, the F-35 would greatly enhance the potential lethality and survivability of the Typhoon whilst the Typhoon would provide a significant firepower advantage to the F-35. The RAF air-capability development team already sees the future of both the Typhoon and the F-35 as symbiotic assets in high-threat environments".

Katso liite: 11088
Katso liite: 11087


Ja sitten kohta jossa Bronk osuu naulan kantaan kommentoimalla vähän tätä meidänkin vääntöä:

Critics of the F-35 programme point to the aircraft’s considerable cost and the fact that compared with many competing platforms with more conventional design philosophies, the F-35 does not offer the same kinematic performance, damage resistance or payload in low-observable (‘stealthy’) configuration. The aircraft’s proponents maintain that judging the F-35 by the same criteria as previous fighter designs misses the point entirely. This paper is not intended to provide an answer to these debates. The highly classified nature of the electronic warfare, sensor and networking capabilities at the heart of the F-35 means that any publicly available attempt to assess the pros and cons of the design as a weapons system cannot do it justice. Whilst the aerodynamic capabilities, programme difficulties and basic performance data are all in the public domain, the actual capabilities of the jet in the context in which it was designed to operate are highly classified and, therefore, can only be described in very broad terms.

Meille kaiketi hankitaan vain yksi konetyyppi.
 
Meille kaiketi hankitaan vain yksi konetyyppi.
Tässä oma viestisi, lihavointi minun.:
How would a group of four F-35s fare if it were confronted by a formation of four Su-35s? The most likely answer is that they would change course and call in theF-22 Raptors and F-15Cs, which are tasked with gaining and maintaining air superiority. Meanwhile, the F-35s would go on their merry way to their assigned targets.
En implikoinut että liittyisi HX-hankitaan, vaan tuohon linkittämääsi artikkeliin.
 
Tässä oma viestisi, lihavointi minun.:
How would a group of four F-35s fare if it were confronted by a formation of four Su-35s? The most likely answer is that they would change course and call in theF-22 Raptors and F-15Cs, which are tasked with gaining and maintaining air superiority. Meanwhile, the F-35s would go on their merry way to their assigned targets.

Niin, yritin tässä viitata siihen, että mikäli tarvitsemme yhden koneen, jolla pärjää Flankereille ja pääsee vielä ehjänä täydentämään, se ei ilmeisesti ole F-35.

Sinun lisäämäsi artikkeli vain vahvistaa tätä käsitystä.
 
Sinun lisäämäsi artikkeli vain vahvistaa tätä käsitystä.
Aika erikoinen päätelmä, tosin luit sen aika nopeasti...
Itse en pysty omaksumaan 33 sivuista, teknistä jargonia sisältävää englanninkielistä tutkimusta 10:ssä minuutissa.
En tosin ole ammattilainen eikä minulla ole lentokokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, yritin tässä viitata siihen, että mikäli tarvitsemme yhden koneen, jolla pärjää Flankereille ja pääsee vielä ehjänä täydentämään, se ei ilmeisesti ole F-35.

Käsitellystä materiaalista voidaan päätellä se mikä jo tiedetään eli USAF:lla F-35 ei ole ensisijaisesti ilmataistelukone ja ne tehtävät jätetään muille mikäli mahdollista. Siitä voidaan päätellä myös se, että kone ei pärjää Su-35:lle niin hyvin kuin ilmaherruuskoneet. Mutta siitä ei voida päätellä kuinka hyvin kone pärjää F-35:lle.
 
Aika erikoinen päätelmä, tosin luit sen aika nopeasti...
Itse en pysty omaksumaan 33 sivuista, teknistä jargonia sisältävää englanninkielistä tutkimusta 10:ssä minuutissa.
En tosin ole ammattilainen eikä minulla ole lentokokemusta.

En mäkään. Luin vain referaatin. Hankala homma tämä on. What to do? Olisipa rahnaa.
 
Käsitellystä materiaalista voidaan päätellä se mikä jo tiedetään eli USAF:lla F-35 ei ole ensisijaisesti ilmataistelukone ja ne tehtävät jätetään muille mikäli mahdollista. Siitä voidaan päätellä myös se, että kone ei pärjää Su-35:lle niin hyvin kuin ilmaherruuskoneet. Mutta siitä ei voida päätellä kuinka hyvin kone pärjää F-35:lle.
F-35:n ja F-15E:n kohtaamiset ovat päättyneet ilmeisesti aika epäedullisesti jälkimmäiselle. Tämä silmälläpitäen on vaikea uskoa että F-15C tai Su-35 pärjäisivät yhtään sen paremmin jos puhutaan BVR etäisyyksistä. F-22 varmasti pyyhkii pöydän kaikilla edellä mainitulla.
 
En mäkään. Luin vain referaatin. Hankala homma tämä on. What to do? Olisipa rahnaa.
@Raveni :n ehdotus oli hyvä, annetaan ammatilaisten valita!
Mutta näistähän on silti kiva hyvässä ja välillä vähän huonommassa hengessä jutella!! :D
Edit. Hitto, sehän oli sinun oma ehdotuksesi! :oops:
 
@Raveni :n ehdotus oli hyvä, annetaan ammatilaisten valita!
Mutta näistähän on silti kiva hyvässä ja välillä vähän huonommassa hengessä jutella!! :D
Edit. Hitto, sehän oli sinun oma ehdotuksesi! :oops:
No kyllä munkin puolesta ne ammattilaiset sen saa tehdä. Toivon mukaan politiikkaa ei hommaan sotketa mitenkään hirveän paljon. Pahin skenaario olisi vihreät, vasemmisto ja demarit hallituksessa päättämässä asiasta. Näen jo kuinka Tuomioja polttaa sillat esim. Jenkkeihin. Nämä pasifisti puolueet ajavat tänne minimäärän halvinta konetta ja mikä on mahdollisimman vähän jenkki kone kun niillä jenkki koneilla tapetaan ihmisiä. Itselle ei niin väliä ole mikä tänne tulee kunhan tulee riittävä määrä, sillä on varaa operoida normaali budjetin puitteissa, se ei syö muiden puolustushaarojen budjetteja ja ns. tapa maavoimia jotka on puolustuksen selkäranka ja lisäksi valinta tehdään niin läpinäkyvästi ja faktoihin pohjautuvaksi kuin mahdollista.
 
Voin sanoa, että ette ole ainoita ;) Ei sillä, että sillä olisi hirveästi merkitystä tässä ketjussa, jos ei nyt Hornet-kuski satu olemaan. Ehkäpä heitäkin on jopa joukossa... Pidätellen varmaan hymyään monessa kohtaa :rolleyes:

Tästä tuli mieleen, että olisiko kennellään kontakteja järjestää joku samantyylinen kysymyspatteri aidolle Hornet-lentäjälle kuin puolustusministerin kanssa pidettiin pari kertaa?

Tälläinen ihka oikea Hornet-lentäjä varmaan osaisi poimia kysymysten joukosta sellaiset joihin voi vastata ja sellaiset joihin ei voi vastata jne...
 
Tästä tuli mieleen, että olisiko kennellään kontakteja järjestää joku samantyylinen kysymyspatteri aidolle Hornet-lentäjälle kuin puolustusministerin kanssa pidettiin pari kertaa?

Tälläinen ihka oikea Hornet-lentäjä varmaan osaisi poimia kysymysten joukosta sellaiset joihin voi vastata ja sellaiset joihin ei voi vastata jne...

Periaatteessa, mutta...

Tässä on kaupallispoliittinen peli, jossa liika into näkyy hinnassa. En usko että mielellään kommentoidaan yhtään mitään. Kysymättä ei tiedä, mutta epäilen vahvasti kommenttikieltoa. Työtä on varmasti tehty paljon ja edelleen tehdään, mutta poliittista päätöstä haetaan vasta vuonna 2019. Ketäpä mahtaa olla hallituksessa?

Jos siellä on Li Andersson, emme näe hävittäjän hävittäjää, jos se suinkin hänestä riippuu. Vanhanen taas ehdottaa, että geopoliittisista syistä SU-35 voidaan ostaa... :)
 
Tästä tuli mieleen, että olisiko kennellään kontakteja järjestää joku samantyylinen kysymyspatteri aidolle Hornet-lentäjälle kuin puolustusministerin kanssa pidettiin pari kertaa?

Tälläinen ihka oikea Hornet-lentäjä varmaan osaisi poimia kysymysten joukosta sellaiset joihin voi vastata ja sellaiset joihin ei voi vastata jne...

Ihan pohdinnan arvoinen asia. Mitä arvioi @TomTom ?

Haasteena tuossa on tosiaan se, että mitä siellä voidaan vastata.
 
Back
Top