Hyviä kysymyksiä kannattaa tuoda julki vaikkei saataisikaan haastattelua. Itse kullekin saattaa tarjoitua tilaisuuksia sellaisten kysymiseen.Ihan pohdinnan arvoinen asia. Mitä arvioi @TomTom ?
Haasteena tuossa on tosiaan se, että mitä siellä voidaan vastata.
Palataan vielä tuohon JAS 39C -kysymykseen. Wiseman julkaisi vastikään hyvän blogin aiheesta. http://wisemanswisdoms.blogspot.fi/2016/08/gamla-synder-lever-lange.html?m=1
Tässä pihvi google translaten läpi, jottei tarvitse huonommin ruotsia taitavien kakoa:
"The underlying problem of this solution (siis "säilytetään C/D uusien E rinnalla") is greater than what the proponents want to acknowledge. Last Air Force had a numerical of this kind was in the early 2000s before the closures in 2000 The defense had an impact. Today, there are staff manning 6 fighter divisions by two educational divisions once again made to combat air units.
Putting aside the personal frames Armed Forces have to relate to, then 156 aircraft mean almost a doubling of the number of divisions and pilots in ten years. It involves a training rate of pilots that are almost impossible to deal with, especially considering how the conditions for flight training looks today, and that it takes seven years to train a fighter pilot at the most basic level of knowledge. In addition to this, there must be joint aircraft maintenance and other basförband with all its trained staff to an ability to be obtained. It's like I said always much easier to liquidate than to regain power.
This is one of the reasons that I see 100 JAS 39E that much more realistic. The question is also what the cost to maintain the JAS 39C are. I'm not the right person to investigate, but I would be surprised if it would be particularly economically advantageous with respect to the operational effect can be obtained.
JAS 39E has the potential to be a very good aircraft, but for economic reasons has once again made compromises on the unfortunate areas. I am therefore very surprised if we do not 2030 speak of a JAS 39G to remedy the deficiencies, which is already known ."
Eli Wisemanin mielestä vanhojen syntien hinta on kova. Selvityksien pohjalta piti hankkia 60-80, mutta ensin mainittu vain jos ostetaan keskimatkan ilmatorjuntaa. Nyt allianssi päätti ostaa 60, mutta jättää it:n entiselleen.
Wiseman pitää 100 Gripen E:tä selkeästi parempana tavoitteena kuin muutama sivu aiemmin täällä pohdittua 96+60.
Hyvä kommentti Petter Magnussonilta vielä alta. Ruotsi tuhlaa tekemällä lyhyitä sarjoja milloin mitäkin. Helppohan tuohon on yhtyä katsellen Archeria yms.
P.S. Onko kenelläkään muuten tietoa mitkä ovat nuo Wisemanin viittaamat Gripen E:hen taloussyistä tehdyt kompromissit? http://wisemanswisdoms.blogspot.fi/2013/01/innan-2030-lar-vi-se-jas-39g.html (tämän mukaan Meteor on liian kykenevä vrt. tutkaan, jota ei voi päivittää rungon yms. rajoitteista johtuen - ei voi olla koko tarina)
Viimeksi muokattu: