BarrelNut
Kenraali
No, itse asiassa F-4 ja Draken pysyivät käytössä osapuilleen yhtä pitkään. F-4 pysyi kyllä kurantimpana, mutta siitä on pitkälti kiittäminen suurta käyttäjämäärää. JA-37:n käyttöönottoajankohta on sinänsä epäolennainen kun konetyyppinä Viggen on kymmenen vuotta vanhempi, minkä takia se on konstruktiona selvästi vanhahtavampi kuin Hornetin ikäluokan liikehtimiskykyiset hävittäjät. JAS 39C on käytännössä 90-luvun lopun suunnittelua, joten Hornetin olisi syytäkin pärjätä sille. En ihan ymmärtänyt mihin viittaat AMRAAM-kommentilla.
Ruotsalaisten hävittäjien elinkaari on seurausta lähinnä pienestä valmistusmäärästä minkä takia jatkuville päivityksille on vähemmän maksajia ja vähemmän kysyntää. Paras turva tätä vastaan on kone jolla on paljon käyttäjiä. Sopimuksilla siihen on paha vaikuttaa.
F-4 on edelleenkin ensilinjan käytössä mm. Japanissa, Etelä-Koreassa, Turkissa jne.
Japanilainen F-4E varustettuna AN/ALQ-131 ECM podilla:
Kreikkalainen F-4E varustettuna Litening maalinosoituspodilla:
Viimeksi muokattu: