Ilmavoimien tulevaisuus

No niin, nyt on virallistettu tuo hävittäjien osittainen koipussiin laitto:

"Ilmavoimat saattaa lakkauttaa yhden Hornet-tukikohdan

– Siinä on kyse siitä, paljonko meillä on hävittäjiä, missä niitä voi pitää ja missä niille on ilmatilaa lentää"

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194704764305/artikkeli/hs+ilmavoimat+saattaa+lakkauttaa+yhden+hornet-tukikohdan.html

Itse veikkaisin Kuopiota; on turhan lähellä itärajaa ja Pirkkalastakin
ehtii mainiosti rauhanoloissa tuonne Itä-Suomeen.

Vai onko niin että Pohjois-Suomi jätetään pelkästää Etälä-Suomesta
tapahtuvien tunnistus- etc. harjoituslentojen varaan?. En usko, jompi kumpi
Etelän lennostoista lopetetaan.
 
veffeade kirjoitti:
Itse veikkaisin Kuopiota; on turhan lähellä itärajaa ja Pirkkalastakin
ehtii mainiosti rauhanoloissa tuonne Itä-Suomeen.

Vai onko niin että Pohjois-Suomi jätetään pelkästää Etälä-Suomesta
tapahtuvien tunnistus- etc. harjoituslentojen varaan?. En usko, jompi kumpi
Etelän lennostoista lopetetaan.

Ääni Siilinjärven varuskunnan lakkauttamiselle.

Rauhanajan lennot itärajalle saadaan tehtyä Pirkkalastakin ja kriisin eskaloituessa ilmavoimat hajauttaa toimintansa kaikille lentokentille ja maantietukikohtiin. Edes ilmavoimat ei käy sotaa varuskunnistaan.
 
Niin näinhän se on. 1992 olisi ollut tarjolla tällainen huokean häätäjän ( support ac ) malli;

http://en.wikipedia.org/wiki/PZL-230_Skorpion
 
Last edited by a moderator:
Vastava jenkki disaini ARES;

http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES
 
Last edited by a moderator:
Onko kukaan syvemmin tutustunut siihen Etelä-Korean valmistamaan hävittäjään? Olenko ihan unta nähnyt, mutta eikös vain he valmistaneet iha ite hävittäjän?
 
baikal kirjoitti:
Onko kukaan syvemmin tutustunut siihen Etelä-Korean valmistamaan hävittäjään? Olenko ihan unta nähnyt, mutta eikös vain he valmistaneet iha ite hävittäjän?

Se joka muistuttaa väärin pestyä F-16:ta? http://www.airforce-technology.com/projects/t-50/
 
"Kun tarkastellaan Suomen ilmatilan jakoa, niin huomaa, että ihan joka paikkaan ei mahdu lentämään, jos haluaa lentää Hornetilla suurelta etäisyydeltä tehtäviä torjuntoja, Lindberg pohtii."

Veikataan nyt sitten, että Jarmo on käynyt nato-kenraalien kanssa saunassa. Siinä makkaraa ja olutta nautiskellessa on katseltu vähän karttaa, mittailtu torjuntatilavuuksia ja hoksattu, että suora reitti Kuopiosta Viron ilmatilaan kulkee Suursaaren yli.
 
rukkaskikka kirjoitti:
"Kun tarkastellaan Suomen ilmatilan jakoa, niin huomaa, että ihan joka paikkaan ei mahdu lentämään, jos haluaa lentää Hornetilla suurelta etäisyydeltä tehtäviä torjuntoja, Lindberg pohtii."


En tajua tuota edes useamman lukemisen jälkeen? :confused:
 
Ilmavaivat voivat sitten vaatia maa- ja merivoimilta kolmanneksen supistuksia...
 
Eiköhän tuo lausunto ole ihan järkeenkäypä. Jos asiaa tarkastellaan sotilaallisin perustein niin sekä Lapin että Karjalan lennosto pitäisi lakkauttaa ja keskittää toiminta Pirkkalaan. Rauhanaikaiseen puolueettomuusvartiontiin riittää parin hävittäjän pitäminen vaikka siviilikentillä.

Kehotan tutustumaan niihin aikaisempiin kirjoituksiin jossa olen hahmotellut sitä Kotka-Oulu linjan länsipuolisten alueiden puolustamista ja hallussapitoa.

Toki voi olla, että järki ei voita vaan aluepoliittisen perustein lakkautetaan Pirkkala.

Toki kyseessä on askel oikeaan suuntaan. Toivottavasti seuraavaksi perutaan turhat risteilyohjushankinnat. Toivottavasti mahdollisimman moni ilmavoimien henkilökuntaan kuuluva saa lähteä kultaa vuolemaan siviiliin. Onhan heillä ammattitaitoa menestyä blaa....siivottu.
 
Mosuri kirjoitti:
Eiköhän tuo lausunto ole ihan järkeenkäypä. Jos asiaa tarkastellaan sotilaallisin perustein niin sekä Lapin että Karjalan lennosto pitäisi lakkauttaa ja keskittää toiminta Pirkkalaan. Rauhanaikaiseen puolueettomuusvartiontiin riittää parin hävittäjän pitäminen vaikka siviilikentillä.

Kehotan tutustumaan niihin aikaisempiin kirjoituksiin jossa olen hahmotellut sitä Kotka-Oulu linjan länsipuolisten alueiden puolustamista ja hallussapitoa.

Toki voi olla, että järki ei voita vaan aluepoliittisen perustein lakkautetaan Pirkkala.

Toki kyseessä on askel oikeaan suuntaan. Toivottavasti seuraavaksi perutaan turhat risteilyohjushankinnat. Toivottavasti mahdollisimman moni ilmavoimien henkilökuntaan kuuluva saa lähteä kultaa vuolemaan siviiliin. Onhan heillä ammattitaitoa menes ..blaa siivottu

Nimittely ei kuulu tänne nettiin.

Miksi Oulu-Kotka linjan länsipuoli..miksei itäpuoli..mistä sä voit tietää mistä meidän viholliinen tulee tulevaisuudessa ?
Pirkkalassahan koneet on ihmisasutuksen päällä ...Roissa taas erämaan yllä.
 
Jossain määrin on tullut selville, että Mosuri ei kovin paljon anna arvoa Ilmavoimien osaamiselle eikä palvelevalle hlöstölle. Se on mielipide eikä siinä mitään. Mutta edellisessä Mosuri-laatikossa kuvataan Ilmavoimien henkilöstön jatkotyöllistymismahdollisuuksia sellaisessa sävyssä, jotta sitä ei ole mukava enää edes lukea huumorimielessä.

Käytän armotta moderaattorin kynää.
 
Niin no piti Ilmavoimista tai ei niin nämähän ovat poliittisia päätöksiä ja jenkit kieputti Elisabeth Rehnin pyörryksiin joka sitten antoikin Ilmavoimille vapaat kädet valita koneensa. Vaihtoehdot taisivat olla Mirage, Hornet ja F-16. Hornet varmaan tuli kalliimmaksi käyttää kuin osattiin ajatella..tai ajatteliko kukaan ?
Ilmavoimille on aina annettu parasta ja riittävästi..sodan aikaanhan ex-tykistöupseeri/maavoimat päätti Ilmavoimien hankinnoista..jossainhan se johto pitää olla.
Oliko näin ?
 
Jo vuosia sitten ennustin Rissalan sulkemisen. Lokaa tuli niskaani joka IP osoitteesta.
Lapin lennosto on tietääkseni pohjoismaiden viimeinen lennosto Lapissa.
Ruotsissa ajettiin alas viimeinen tukikohta joitakin vuosia sitten. Norjan tilannetta en osaa sanoa mutta tietääkö joku?
Miten jonkin tukilentolaivueen siirto esimerkiksi Pirkkalaan onnistuisi?
Entä Kauhavan toiminnot?
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Ruotsissa ajettiin alas viimeinen tukikohta joitakin vuosia sitten. Norjan tilannetta en osaa sanoa mutta tietääkö joku?

Norja on NATO:n jäsenenä hieman eri asemassa, koska tarvittaessa (ja tilanteen muualla salliessa) taivaalle saadaan koneita kuin heinäsirkkoja Sudanissa. Narvikin edustalla seilaava lentotukialus tai pari, kyllä korvaa jonkin yksittäisen lennoston.

Merten sheriffi kirjoitti:
Miten jonkin tukilentolaivueen siirto esimerkiksi Pirkkalaan onnistuisi?
Entä Kauhavan toiminnot?

Niin, kyllähän Ilmavoimien toiminta on kahta lennostoa lukuunottamatta painottunut läntiseen Suomeen. Tampere, Pirkkala, Halli, Kauhava ja Tikkakoski. Ilmeisesti itärajan läheisyyttä ei ole ainakaan perinteisessä doktriinissa pidetty tärkeänä Ilmavoimille.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Jo vuosia sitten ennustin Rissalan sulkemisen. Lokaa tuli niskaani joka IP osoitteesta.
Lapin lennosto on tietääkseni pohjoismaiden viimeinen lennosto Lapissa.
Ruotsissa ajettiin alas viimeinen tukikohta joitakin vuosia sitten. Norjan tilannetta en osaa sanoa mutta tietääkö joku?
Miten jonkin tukilentolaivueen siirto esimerkiksi Pirkkalaan onnistuisi?
Entä Kauhavan toiminnot?

Ruotsilla on F21 Luulajassa, siellä on JAS-39 ja yks helikopteriskvadrooni

Norjalla on Bardufoss, Troms läänissä, mutta siellä on vaan helikoptereitä
Se iso tukikohta on Bodöössä, siellä on F-16 ja NASAMS
 
Juke kirjoitti:
Niin no piti Ilmavoimista tai ei niin nämähän ovat poliittisia päätöksiä ja jenkit kieputti Elisabeth Rehnin pyörryksiin joka sitten antoikin Ilmavoimille vapaat kädet valita koneensa. Vaihtoehdot taisivat olla Mirage, Hornet ja F-16. Hornet varmaan tuli kalliimmaksi käyttää kuin osattiin ajatella..tai ajatteliko kukaan ?
Ilmavoimille on aina annettu parasta ja riittävästi..sodan aikaanhan ex-tykistöupseeri/maavoimat päätti Ilmavoimien hankinnoista..jossainhan se johto pitää olla.
Oliko näin ?



sinullahan on selvä kuva päätöksenteosta *sarkasm*

valtionhallinnossa päätökset tehdään hyvin pitkälle virkamiesvalmisteluna. useimmiten sen jälkeen kyseinen ministeri tsemppaa virkamiesvalmistelun esittämän vaihtoehdon puolesta.

poikkeuksena toki suomettumisen aika, jolloin poliittisesti usein tehtiin hankintapäätöksiä neuvostoliitosta puhtaasti poliittisin perusteein, vastoin virkamiesvalmistelun esittämiä ratkaisuehdotuksia

muista että puolustusministeriö on sotilaiden miehittämä ministeriö.

ja tuosta että joku mu kuin ilmavoimien upseeri olisi päättänyt ilmavoimien hankinnoista... kamalaa ! ! *sarkasm*
so what ?

aikanaan ibm:nkin pelasti keksikauppias

---

ja asiantuntemustasi kohottaa, että et mainitse JAS Gripeniä.

Mirage oli tuolloin jo menneen kauden kamaa, kuten myös f-16, joka on pyristellyt upgradeilla pelissä.

oma väitteeni on, että Hornet valittiin koska se oli Marine Air Corps:in kone, ja tarvittaessa kun koneelle on laitteet täällä, ei ole teknisiä esteitä lisätuelle, eli samnlaisten koneiden saapumiselle. hiukan kuin osasto kuhlmey. olen perustelut kantani muualla.

tälle väitteelle on esitetty eri näköisiä shokin aiheuttamia paniikinomaisia vastalauseita, mutta ei asiaperusteita.

---

vielä ei olla siellä, mutta ennen pitkää tulee nykyisten kauko-ohjattavien lennokeiden ja hävittäjien välimuotoja, joissa on älykkäitä tytäraluksia/ohjuksia, jotka näiden tytäraluksien/ohjuksien swarm-taktiikalla tekevät pilotoitujen lentolaitteiden hyökkäykset hyvin kalliiksi... sen vasta-ase on taas hyökkäykselliset kauko-ohjattavat lentolaitteet, joissa on älykkäitä tytäraluksia/ohjuksia... and the game goes on...
 
adam7 kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Niin no piti Ilmavoimista tai ei niin nämähän ovat poliittisia päätöksiä ja jenkit kieputti Elisabeth Rehnin pyörryksiin joka sitten antoikin Ilmavoimille vapaat kädet valita koneensa. Vaihtoehdot taisivat olla Mirage, Hornet ja F-16. Hornet varmaan tuli kalliimmaksi käyttää kuin osattiin ajatella..tai ajatteliko kukaan ?
Ilmavoimille on aina annettu parasta ja riittävästi..sodan aikaanhan ex-tykistöupseeri/maavoimat päätti Ilmavoimien hankinnoista..jossainhan se johto pitää olla.
Oliko näin ?




sinullahan on selvä kuva päätöksenteosta *sarkasm*

valtionhallinnossa päätökset tehdään hyvin pitkälle virkamiesvalmisteluna. useimmiten sen jälkeen kyseinen ministeri tsemppaa virkamiesvalmistelun esittämän vaihtoehdon puolesta.

poikkeuksena toki suomettumisen aika, jolloin poliittisesti usein tehtiin hankintapäätöksiä neuvostoliitosta puhtaasti poliittisin perusteein, vastoin virkamiesvalmistelun esittämiä ratkaisuehdotuksia

muista että puolustusministeriö on sotilaiden miehittämä ministeriö.

ja tuosta että joku mu kuin ilmavoimien upseeri olisi päättänyt ilmavoimien hankinnoista... kamalaa ! ! *sarkasm*
so what ?

aikanaan ibm:nkin pelasti keksikauppias

---

ja asiantuntemustasi kohottaa, että et mainitse JAS Gripeniä.

Mirage oli tuolloin jo menneen kauden kamaa, kuten myös f-16, joka on pyristellyt upgradeilla pelissä.

oma väitteeni on, että Hornet valittiin koska se oli Marine Air Corps:in kone, ja tarvittaessa kun koneelle on laitteet täällä, ei ole teknisiä esteitä lisätuelle, eli samnlaisten koneiden saapumiselle. hiukan kuin osasto kuhlmey. olen perustelut kantani muualla.

tälle väitteelle on esitetty eri näköisiä shokin aiheuttamia paniikinomaisia vastalauseita, mutta ei asiaperusteita.

---

vielä ei olla siellä, mutta ennen pitkää tulee nykyisten kauko-ohjattavien lennokeiden ja hävittäjien välimuotoja, joissa on älykkäitä tytäraluksia/ohjuksia, jotka näiden tytäraluksien/ohjuksien swarm-taktiikalla tekevät pilotoitujen lentolaitteiden hyökkäykset hyvin kalliiksi... sen vasta-ase on taas hyökkäykselliset kauko-ohjattavat lentolaitteet, joissa on älykkäitä tytäraluksia/ohjuksia... and the game goes on...

Muistaakseni juuri Rehn sanoi että antaa Ilmavoimien päättää. Tuskin voit edes teorissa asiasta toista väittää sillä henk.koht. juttelin asiasta Elisabethin kanssa Stokkan kahvilassa.

Kauhavalle voisi tosiaan keskittää sekä Hornet toiminnat että Ilmasotakoulun..sekin vietiin sieltä osin Tikkakoskelle väkisin.

Tässä vielä ARES;
erittäin huokea taistelukone...

Ilmavoimien päätöksistä vastannut tykistökenraali; http://fi.wikipedia.org/wiki/Jarl_Lundqvist
 
Last edited by a moderator:
Lapin Kansassa oli juttua tuosta lennostojen määrän supistuksesta,niin joku kapiainen valtion talouspuolen ihminen tuumasi,ettei ole mitään järkeä supistaa vain yhteen lennostoon,koska saavutettavat säästöt on 0€.
Kun joudutaan kuitenkin rakentamaan kahden lennoston määrän verran rakennuskantaa ym siihen jäljelle jäävään tukikohtaan.

Mitä tulee tuohon Ilmavoimien komentajuuteen,niin kylläpä sen huomasikin 40-luvun lopulla ja 50,60 ja vielä 70-luvuillakin,että harrastelijapuuhaa oli.
Ei ollu taistelukoneita,ei varaosia,ei tarpeeksi ajoneuvokalustoa,ei henkilöstöä,konekanta oli kirjava ja määrärahoista oli jatkuva pula.
Käytännön hälytyspäivystys on saatu toimimaan vasta 80-luvulla.
 
Back
Top