NGJ-podi on ainakin suunniteltu häivepodiksi. Voi vaan arvailla esim. NGJ varustellun F-35:n elso-kyvykkyyttä verrsttuna ruotsalaisin resurssein toteutettuihin ratkaisuihin.
Ei mitään merkitystä.
P.S. Kerroin sitten mielipiteen suoraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
NGJ-podi on ainakin suunniteltu häivepodiksi. Voi vaan arvailla esim. NGJ varustellun F-35:n elso-kyvykkyyttä verrsttuna ruotsalaisin resurssein toteutettuihin ratkaisuihin.
Block viidestä on ollut jo pari vuotta puhetta, ei taida olla gripeniin toki kehitteillä vastaavaa...
http://rpdefense.over-blog.com/northrop-unveils-f-35-missile-protection-system
Ei mitään merkitystä.
P.S. Kerroin sitten mielipiteen suoraan
No tietenkin sillä on merkitystä. Tietenkin voi sanoa, että Suomelle sillä ei ola niin paljoa väliä koska ei lennetä kauas. Mutta eihän se noin suoraviivaista ole.Ei mitään merkitystä.
DIRCM on suunnitteilla ja integroituna joten tilaa kyllä löytyy.Eli tuokin on DIRCM. Ilmeisesti tarve ei ole ollut niin suuri, kun noita ei ole vielä ollut hävittäjillä käytössä. Helikoptereissahan noita on jo ollut pidempään.
Tuollainen ainakin löytyy Leonardolta http://www.leonardocompany.com/en/-/miysis-dircm-3
Kiitti, näin se on helpompaa/nopeampaa ja alentaa kynnystä vastata.
No tietenkin sillä on merkitystä. Tietenkin voi sanoa, että Suomelle sillä ei ola niin paljoa väliä koska ei lennetä kauas. Mutta eihän se noin suoraviivaista ole.
-F35 voi vaikka olla loiteroimassa erillään parvesta ja siten tuottaa tilannekuvaa. Siten yhdessä toimita-ajan ja häiveen ja sensorifuusion ja sensorien ja madlin avulla se avaa aivan uusia taktiikoita.
-Voi olla ilmassa kauemmin mikä on itsessään etu sellaisenaan ja antaa etua lukuisiin perinteisiinkin skenaarioihin.
DIRCM on suunnitteilla ja integroituna joten tilaa kyllä löytyy.
Oliko se pointti nyt se että Gripeniin ei edes lasereita tarvita?
Samalla voidaan lyödä vetoa hankkiiko suomi sellaisia. Odotellaan nyt ensin leopardeihin niitä aktiivi suojia.Näin
Voidaan laittaa esimerkiksi pieni vedonlyönti pystyyn mihin koneeseen tulee omasuojalaserit ensin tarjolle.
Urbaani legenda joka juontaa juurensa siihen miten USAF ja L&M markkinoivat aikanaan Raptoria (ainoa kone joka kykenee "todelliseen" supercruiseen, muistaakseni M1,5) , tuolla kriteerillä mikään muukaan meille tarjottava kone ei supercruiseen pysty.Se ei pysty esimerkiksi supercruisaamaan kuten eurooppalaiset delta-canardit.
Se ei pysty esim. supercruisaamaan kuten eurooppalaiset delta-canardit. Joku voisi jopa argumentoida, että tällä on enemmän merkitystä Suomen kannalta.
Urbaani legenda joka juontaa juurensa siihen miten USAF ja L&M markkinoivat aikanaan Raptoria (ainoa kone joka kykenee "todelliseen" supercruiseen, muistaakseni M1,5) , tuolla kriteerillä mikään muukaan meille tarjottava kone ei supercruiseen pysty.
Onko jossain todistettu että eurooppalaiset koneet pystyvät supercruisaamaan ohjuksilla tai ilman? Ranskalaiset väittävät Rafalen pystyvän, mutta eivät ole ilmeisesti kuitenkaan käytännössä sitä todistaneet.
Raptor on toki asian suhteen ykkönen. Mutta noin muuten voi katsoa, mitä esim. wikipedia asiasta sanoo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Supercruise
Aircraft with supercruise ability
In service:
Onko Gripen NG "In service" ?
Tästä lainauksesta tuo legenda lähti liikkeelle:
The F-35, while not technically a "supercruising" aircraft, can maintain Mach 1.2 for a dash of 150 miles without using fuel-gulping afterburners.
"Mach 1.2 is a good speed for you, according to the pilots," O’Bryan said.
Kaikkien muiden paitsi Lockheedin määritelmän mukaan tuo on supercruisea
Kiihdytysvaiheessa joutuu käyttämään hieman mutta sen jälkeen ei tarvi sataanviiteenkymmeneen mailiin koskea. Katso se linkittämäsi määritelmä supercruisesta, miksei tuo sitä täyttäisi?F-35 voi ensin kiihdyttää jälkipolttimella korkeaan yliääninopeuteen ja sitten sammuttaa tai vähentää jälkipolttimen syöttöä ja antaa vauhdin hidastua. Se ei ole supercruisea.
Kiihdytysvaiheessa joutuu käyttämään hieman mutta sen jälkeen ei tarvi sataanviiteenkymmeneen mailiin koskea. Katso se linkittämäsi määritelmä supercruisesta, miksei tuo sitä täyttäisi?
Ja sitten mustaruuteilu:
Kuinka pitkän matkan Gripen cruisaa ilmataisteluvarustuksessa yhdellä lisäsäiliöllä 1.2M:n nopeutta?
Miten kantama eroaa F-35:n vastaavasta jos lentoprofiili on sama ja analysoisitko sitten hieman miten merkityksellinen ero on
Ja lähteet olisi kivat olla, voidaan sitten yhdessä arvioida ne.