Ilmavoimien tulevaisuus

No tehtäviä hävittäjillä on kovin monenlaisia. On aluevalvontaa ja tunnistuslentoja. Sitten on vaikka harjoitteita rynnäköintitehtäviin. USA:n kanssa tehtävä puolustusyhteistyö on selvästi Suomen etu mutta Ruotsinkin kanssa tehtävä mm huoltovarmuus, varatukikohdat jne ovat nekin eduksi laskettavia. On siis selvää, että puolustusvoimilla ja poliittisilla päättäjillä nämä asiat ovat vielä mukana vaakakupissa koska kaksi konetyyppiä pidetään mukana vaihtoehtona.

Juuri sen takia on kehitetty nykyaikainen monitoimihävittäjä, että sillä voidaan hoitaa kaikki, poislukien strategiset pommitukset ehkä. Puola ei kelpaa esimerkiksi, siellä riittää vielä neuvostoaikaista tavaraa. Kun siitä on päästy eroon, mennevät sielläkin yhteen hävittäjätyyppiin. Kyllä mahtavat ilmavoimissa riipiä hiuksiaan, kun kuuntelevat näitä vihjailuja kahdesta konetyypistä.
 
Juuri sen takia on kehitetty nykyaikainen monitoimihävittäjä, että sillä voidaan hoitaa kaikki, poislukien strategiset pommitukset ehkä. Puola ei kelpaa esimerkiksi, siellä riittää vielä neuvostoaikaista tavaraa. Kun siitä on päästy eroon, mennevät sielläkin yhteen hävittäjätyyppiin. Kyllä mahtavat ilmavoimissa riipiä hiuksiaan, kun kuuntelevat näitä vihjailuja kahdesta konetyypistä.

Ilmavoimat on itse sanonut että se on vaihtoehto, mitään nyt ei pidä sulkea pois jo pelkästään neuvottelutaktisista syistä.
 
Arvelen, että Vietnamin sodassa. Silloin niitä tulikin alas paljon ja Mig-17 sai lisänimen "Phantom killer". Tuo olikin hyvä osoitus siitä, että sodassa kaikki ei aina mene niin kuin ennakoidaan. Siihen meidänkin olisi hyvä varautua. Vaikka arvellaan, että ilmasota tulee olemaan ohjuksien suihkimista satojen kilometrien päästä niin toisin voi silti käydä. Siksi on hyvä, että kone liikkuu aggressiivisesti, kaartaa tiukasti ja samalla voi laukoa ohjuksia kauas. Suuresta pommienkuljetuskyvystä ei niin ole väliksi.
Vietnamista opittiin ennemminkin että teknologian kehittyminen ei korvaa lentäjien koulutusta. Lähitaistelussa voittajan ratkaisee yleensä lentäjän osaaminen ja tilannekuva, ei niinkään koneen ominaisuudet. Kaikilla koneilla on kaartotaistelussa heikkoutensa ja vahvuutensa (F-35 on erinomainen hitailla nopeuksilla ja korkeilla kohtauskulmilla), kyse on lentäjän kyvystä hyödyntää oman koneensa vahvuudet ja vastustajan heikkoudet.
 
Viimeksi muokattu:
Aseistuskysymyksen en usko olevan Gripenille niin iso ongelma, tarvitsevathan ruotsalaiset itsekin näitä aseita ja kätevintä heille on ostaa ne jenkeistä, mielestäni aika luultavaa että he haluavat Gripeniin osin samoja aseita kuin mekin. Rafalen tilanne voi olla vähän eri.

Ruotsilla on Ranskan tapaan intressi tukea kotimaista aseteollisuuttaan, suoraan tai eurooppalaisten yhteistyöprojektien kautta. Jo nykyisessä Gripenissä on menty tähän suuntaan: modernina lähitaisteluohjuksena ei ole AIM-9X vaan IRIS-T, samoin modernin tutkaohjuksen virkaa hoitaa Meteor eikä AIM-120D. (Gripeniin on toki integroitu vanhempia Amraam- ja Sidewinder-versioita, mutta ne olivat enemmän tilapäisratkaisuja.)

Tulevaan Gripeniin ruotsalaiset saattaisivat ostaa amerikkalaista aseistusta lähinnä siinä tapauksessa, että eurooppalaisilla asevalmistajilla ei ole tarjota tarpeeseen soveltuvaa tai riittävän hyvää asetta. Toki se on sitten asia erikseen, kuinka suuri merkitys aseistuksen alkuperällä on meidän kannaltamme.

Juuri sen takia on kehitetty nykyaikainen monitoimihävittäjä, että sillä voidaan hoitaa kaikki, poislukien strategiset pommitukset ehkä. Puola ei kelpaa esimerkiksi, siellä riittää vielä neuvostoaikaista tavaraa. Kun siitä on päästy eroon, mennevät sielläkin yhteen hävittäjätyyppiin. Kyllä mahtavat ilmavoimissa riipiä hiuksiaan, kun kuuntelevat näitä vihjailuja kahdesta konetyypistä.

Ottaen huomioon, että esimerkiksi Puolan F-16 monitoimihävittäjät ovat 10 vuotta nuorempia kuin Suomen Hornetit, niin eiköhän Puola mene vielä 25 vuotta useammalla tyypillä, ehkä pidempäänkin. Olisin hämmästynyt, jos Puola korvaisi neuvostoaikaiset konetyyppinsä hankkimalla lisää F-16 hävittäjiä, vaan todennäköisemmin he hankkivat F-35:n tai jonkin modernimman konetyypin neuvostoperäisen kalustonsa korvaamiseksi. Kun sitten aikanaan korvataan F-16, niin ei ole sanottua, että se korvattaisiin samalla konetyypillä, vaan tuloksena voi olla jokin F-35:ttä uudemman konetyypin hankinta.
 
Puola haluaisi ostaa 70kpl JASSM-ER.
Vähintään luvan heltiäminen kiinnostaa myös meitä.
http://www.janes.com/article/65869/poland-requests-to-buy-70-jassm-er-missiles

Obaman hallinto saattaisi hyvinkin myydä ohjukset, jos ei muuten niin sitoakseen seuraavan hallinnon käsiä. ;)

En kylläkään saa ihan ajatuksesta kiinni, miksi luvan heltiäminen kiinnostaisi meitä? On melko varmaa, ettei Suomeen aleta hommaamaan uusia risteilyohjuksia tällä budjetilla ja tässä vaiheessa Hornetin elinkaarta, "normaali" JASSM saa riittää meille.

Pitkän aikavälin linjoista nyt tapahtuva kauppa ei välttämättä kerro paljon, HX-hankinta on vielä vuosien päässä, ja sinä aikana poliittiset suhdanteet ehtivät vinksahtelemaan ties kuinka päin.
 
Tulee muuten mieleen väittelyt JASSM-integroinnista @Mustaruuti kanssa. Lainaus @magitsu :n linkittämästä uutisesta:

The possible contract has an estimated cost of USD200 million and includes an operational flight plan upgrade for Poland's F-16C/D, integration of the JASSM-ER, missile containers, spare and repair parts, support and test equipment, technical documentation, personnel training and training equipment, and other related elements of logistical and programme support. Delivery of two AGM-158B Flight Test Vehicles, two AGM-158B Mass Simulant Vehicles, one AGM-158B Flight Test Vehicle, three AGM-158B Separation Test Vehicles, and two AGM-158B Weapon System Simulators is also included.

Ei tuo siirtymä eri JASSM-sukuisten aseiden välillä ihan sormia napsauttamalla näytä tapahtuvan, ei riitä, että annetaan ohjukselle uusi nimi ja kantamatieto lentokoneen tehtävätietokoneessa. Puola tarvitsee kaikenlaisia JASSM-ER spesifejä erikoislaitteita (flight test vehicle, mass simulant vehicle, separation test vehicle...) integraatiota varten, vaikka koneisiin integroidaan jo nykyisellään perusmallin ohjus (IOC maaliskuussa 2017).
 
En kylläkään saa ihan ajatuksesta kiinni, miksi luvan heltiäminen kiinnostaisi meitä?
Sitähän on käytetty kahdenvälisten suhteiden tason mittarina tähän asti. Ekaa kertaa jolloin ei tullut lupaa ja sitten toista kun tuli.
Kyllähän tuosta saisi monenlaista irti jos pitäisi hakea. Esim. sen onko 300km rajoite, jonka ohi pääsee vain Nato-maa. Eli onko Suomi kolmas osapuoli, joita rajoitus koskee.

Olen samaa mieltä, että ei hankittaisi. 13 vuotta enää HN-juoksua jäljellä ja ei ole todellakaan varaa laittaa lisärahaa johonkin, jonka pääasiallinen hyöty on jo hankittu.
 
Viimeksi muokattu:
Sitähän on käytetty kahdenvälisten suhteiden tason mittarina tähän asti. Ekaa kertaa jolloin ei tullut lupaa ja sitten toista kun tuli.
Kyllähän tuosta saisi monenlaista irti jos pitäisi hakea. Esim. sen onko 300km rajoite, jonka ohi pääsee vain Nato-maa. Eli onko Suomi kolmas osapuoli, joita rajoitus koskee.

Olen samaa mieltä, että ei hankittaisi. 13 vuotta enää HN-juoksua jäljellä ja ei ole todellakaan varaa laittaa lisärahaa johonkin, jonka pääasiallinen hyöty on jo hankittu.
Suomen rajoite noissa asehankinnoissa on ennen kaikkea raha. Nato mailla ole mitään speciaali oikeutta irrottautua keskipitkänmatkan ohjuksista jotka kykynevät kantamaan ydinlatausta.
 
Ilmavoimat on itse sanonut että se on vaihtoehto, mitään nyt ei pidä sulkea pois jo pelkästään neuvottelutaktisista syistä.

Tämä on myös mainio takaportti poliitikoille: hankitaan vaikkapa 20 hävittäjää tyyppiä A ja sovitaan että ne 40kpl hävittäjää B hankitaan harmaassa vaiheessa...
 
Tulee muuten mieleen väittelyt JASSM-integroinnista @Mustaruuti kanssa. Lainaus @magitsu :n linkittämästä uutisesta:

Ei tuo siirtymä eri JASSM-sukuisten aseiden välillä ihan sormia napsauttamalla näytä tapahtuvan, ei riitä, että annetaan ohjukselle uusi nimi ja kantamatieto lentokoneen tehtävätietokoneessa. Puola tarvitsee kaikenlaisia JASSM-ER spesifejä erikoislaitteita (flight test vehicle, mass simulant vehicle, separation test vehicle...) integraatiota varten, vaikka koneisiin integroidaan jo nykyisellään perusmallin ohjus (IOC maaliskuussa 2017).

Siltä näyttää. Tuo merkitsee sitten sitä, että ohjuksen ulkomuoto ja sitä myöten aerodynamiikka ja/tai ohjuksen massa ja ennen kaikkea massajakauma ohjuksen sisällä (ja siihen liittyvät momentit) ovat muuttuneet. Ja näin ollen mahdollisesti myös käyttäytyminen irrotustilanteessa on saattanut muuttua.

Todennäköisesti muutos ei ole iso, mutta asia halutaan tietysti varmistaa tekemällä koeponnistukset.
 
Aiheeseen liittyen, jos joku ihmettelee miksi nuo integroinnit kestävät ja miksi niitä lentotestejä tehdään. Niillä yritetään välttää videolla kuvattuja lentäjän kannalta ikäviä tapahtumia :)
 
Aiheeseen liittyen, jos joku ihmettelee miksi nuo integroinnit kestävät ja miksi niitä lentotestejä tehdään. Niillä yritetään välttää videolla kuvattuja lentäjän kannalta ikäviä tapahtumia :)

Jep, tuo on ollut foorumilla linkitettynä moneen kertaan, mutta hyvä pätkä :)
 
Siltä näyttää. Tuo merkitsee sitten sitä, että ohjuksen ulkomuoto ja sitä myöten aerodynamiikka ja/tai ohjuksen massa ja ennen kaikkea massajakauma ohjuksen sisällä (ja siihen liittyvät momentit) ovat muuttuneet. Ja näin ollen mahdollisesti myös käyttäytyminen irrotustilanteessa on saattanut muuttua.
Todennäköisesti muutos ei ole iso, mutta asia halutaan tietysti varmistaa tekemällä koeponnistukset.
Tuosta lainatusta jutusta ei käy ilmi onko Puolalle aiemmin toimitettu vastaavia.
Eli on mahdollista, että nuo ovat osin samoja kuin perus-JASSMin testausvärkit.
Tosin loogista olisi, että suurin osa on uutta johtuen esim. muutoksista painojakaumaan ym. Lisäksi eri moottori, eri liittymä ja 2-suuntainen datalinkki... eroja löytyy. Ehkä tuulitunnelia ei tarvitse uusia koska kotelo on sama?

95% ohjelmistollinen ja 75% rakenteellinen yhteneväisyys JASSM ja -ER:n välillä. http://dziennikzbrojny.pl/artykuly/...rujace-agm-158a-jassm-agm-158b-jassm-er-lrasm
 
Viimeksi muokattu:
Jännittävä suorituskykyvertailu.
Lähtökohtana toimintamatkan maksimointi.
https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/5fv9he/combat_radius_of_western_multirole_fighters/

Gripen E:n pienuus näkyy tässä. Jos jostain syystä tarvitsisi paljon toimintamatkaa ja aseistusta, olisi maksimipolttoainelastin ohella tilaa vain 620kg aseistukselle ja podille!
Super Hornetilla aseistukselle jäisi 2,5 tonnia, Rafalella 4-6 tonnia riippuen käytetäänkö yliäänennop. kykeneviä pieniä tankkeja vai ei, Typhoonilla 6 tonnia ja F-35:lla 8 tonnia.

Rafalella pisin kantama jos alle äännenopeuden rajoittavat isot tankit. Wing loading Typhoonin ja Rafalen etu yli F-35:n.

Toki nämä ovat vain suuntaa antavia julkisia tietoja. Vähän menee kuin lentotuntihinnan vertailuksi, mutta ei aivan yhtä mysteeri.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta lainatusta jutusta ei käy ilmi onko Puolalle aiemmin toimitettu vastaavia.
Eli on mahdollista, että nuo ovat osin samoja kuin perus-JASSMin testausvärkit.
Tosin loogista olisi, että suurin osa on uutta johtuen esim. muutoksista painojakaumaan ym. Lisäksi eri moottori, eri liittymä ja 2-suuntainen datalinkki... eroja löytyy. Ehkä tuulitunnelia ei tarvitse uusia koska kotelo on sama?

95% ohjelmistollinen ja 75% rakenteellinen yhteneväisyys JASSM ja -ER:n välillä. http://dziennikzbrojny.pl/artykuly/...rujace-agm-158a-jassm-agm-158b-jassm-er-lrasm

Vanha vientilupa:

--

The Government of Poland has requested a possible sale of 40 AGM-158A Joint Air-to-Surface Standoff Missiles (JASSM), 2 AGM-158A JASSM Live with Test Instrumentation Kit (TIK) and Flight Termination Systems (FTS), 2 AGM-158A JASSM Inert with TIK and FTS, and 2 Flight Certification Test Vehicles. Also included: Operational Flight Plan upgrade to M6.5 tape for the Polish F-16C/D Block 52 aircraft to include JASSM integration, missile containers, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The estimated cost is $500 million.

--

http://www.dsca.mil/major-arms-sale...iles-and-f-16-operational-flight-plan-upgrade

Uusi vientilupa:

--

The Government of Poland has requested a possible sale of seventy (70) AGM-158B Joint Air-to-Surface Standoff Missiles Extended Range (JASSM-ER), two (2) AGM-158B Flight Test Vehicles, two (2) AGM-158B Mass Simulant Vehicles, one (1) AGM-158B Flight Test Vehicle – Captive Carry, three (3) AGM-158B Separation Test Vehicles. Also included are two (2) AGM-158B Weapon System Simulators, F-16 operational flight plan upgrade for the Polish F- 16C/D, JASSM-ER integration, missile containers, spare and repair parts, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The total estimated program value is $200 million.

--

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/poland-jassm-er-support
 
Back
Top