Ilmavoimien tulevaisuus

Siinä kyydissä ei kuule tule paljoakaan pimppaukset auttamaan jos joskus kokeilevat.
Paremmat ja paremmin koulutetut lentäjät paremmalla koneella varustettuina.

Lentäjien koulutustasosta ollaan erinomaisen samaa mieltä, samoin ilmavoimien yleisestä järjestyneisyydestä ja tehokkuudesta, jossa mielestäni Daavidin pojat ovat maailman eliittiä :salut:. Pohdin kommentissani vain käytettyjen lelujen teknisten ominaisuuksien eroja muiden ketjun viestien viitoittamana siitä, kuinka ajantasaisia saudien koneet ovat Adirien saadessa hampaansa viilatuiksi (jolloin ne ovat varmasti sitä viimeisintä hottia).

Mistä tässä ollaan eri mieltä? Hyvää Joulua kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:
Nargö kirjoitti: "Sodassa tilanne ei ole ollenkaan välttämättä varsinkaan jatkuvasti se, että vihollisen ilmavoimat hönkivät päälle "isolla vaihteella" ja Suomen ilmavoimat eivät ehdi tehdä muuta kuin torjua tätä hyökkäystä. Siinä aukeaa mahdollisuus myös mm. ilmasta maahan -toiminnalle."
Mahdollisesti, mutta se tarkoittaa samalla koneiden joutumista alttiiksi vihollisen ilmatorjunnalle. F-35 on ainoa kone-ehdokkaistamme, jolla lähtisin tukemaan rintaman taistelua, ja silläkin miettisin hyvin tarkkaan, kannattaako riski ottaa.
Itse kyllä pitäisin mahdollisena että Nargö tarkoitti https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_interdiction enemmän kuin https://en.m.wikipedia.org/wiki/Close_air_support
Edellistä kun voi maavoimat hoitaa itsekin tykistöllä ja raskailla raketinheittimillä, jälkimmäistä taas ei voi kun ei yllä tai joukot eivät edes ole paikalla siellä missä maali olisi tarpeeksi lähellä, eivätkä edes pääsisi paikalle jos tietäkään ei ole.
Ja jälleen kerran muistuttaisin olevan syytä huomioida myös konfliktin alku ennenkuin liikekannallepano on ehditty täysimääräisesti suorittaa, siinä todellakin tarvitaan ilmavoimien ilmasta-maahan kykyä tuon air interdiction suorittamiseen.
 
Hoh hoijaa. Jos olisit vähänkin fiksumpi huomaisit, että tässä ei keskustella "torjuntahävittäjien", "ilmaherruushävittäjien" tai "monitoimikoneiden" eroista vaan siitä mihin konetta tulisi käyttää.

Uskossa on hyvä elää sanoi lapamato. Tosiasia on, että minkään muun maan ilmavoimat ei suunnittele ilmasta-maahan-toimintaa ilma-alivoimaisena kuin Suomen. Miksi muuten vihollisen ilmavoimat ei hönkisi päälle kaikin voimin? Ihanko vaan reiluuden vuoksi, että saataisiin jotain käyttöä meidän muuten hukkainvestoineiksi jäävillä vehkeille?
Niin, no minkä torjumiseen niitä "torjunta hävittäjiä" sitten mielestäsi pitäisi käyttää?
1) vihollisen maajoukkojen
2) vihollisen merivoimien alusten
3) vihollisen kaiken ilmakaluston niiden lentäessä
4) vihollisen kaiken ilmakaluston myös niiden ollessa maassa
5) vihollisen pommikoneiden
6) vihollisen hävittäjien
7) ? ? ?

Jos Suomeen hankitaan Raptoria lukuun ottamatta paras monitoimihävittäjä, niin miksi se on jonkin muun maan käytössä hyvä, mutta meillä Suomi on silti ilma-alivoimainen?
Vai tarkoitatko suorituskyvyn sijasta pelkästään lukumääriä?
Eikö voitaisi ajatella että parhailla koneilla ja lentäjillä varustettuina olisimme ilma-ylivoimaisia silloin kun ne ovat ilmassa siellä missä pitääkin, ja vihollinen olisi se alivoimainen. :uzi:

Vihollisen ilmavoimat ei hönkisi päälle kaikin voimin, koska silloin valtavan kokoisen valtion muut raja-alueet jäisivät täysin suojatta. Toki riippuu skenaariosta kuinka paljon kalustosta tarvitaan muualla, eli onko vihollisellamme samaan aikaan muitakin vihollisia vaiko ei. Lisäksi osa vihollisemme ilmavoimien kalustosta on korjattavana tai huollossa silloin kun niillä olisi tarvetta hönkiä päällemme, tai odottaa varaosia jotta pääsisi korjattavaksi.
 
Pommikone on torjuntahävittäjän maali. Pommikone ei ole Suomen ilmapuolustuksen ykkösuhka. Suomi ei tarvitse torjuntahävittäjää.

Ilmapuolustuksen pääuhkat 2030-2060-luvulla ovat monitoimikone ja ilmaherruushävittäjä. Myös näitä tukevat elementit kuten tukikohdat, tutkat maassa ja ilmassa ja johtokeskukset maassa ja ilmassa ovat tärkeitä kohteita sillä ne parantavat pääuhkien suorituskykyä. Pääuhkia voi tuhota myös kentille. Paras väline pääuhkan ja sitä tukevien elementtien lamauttamiseksi ja täten ilmasodan voittamiseksi on monitoimihävittäjä. Ilmasota hävitään jos omat tukielementit hävittäjäkoneen ympärillä murenevat ja vihollisen tukielementit toimivat täydellä teholla. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta?

E: summa summarum: ilmasta maahan-aseet ovat täysin olennaisia nykyaikaisen ilmasodan voittamiseksi. Tästä syystä hommaa ei voi jättää Maavoimien hoidettavaksi sen enempää kuin panssarintorjuntaa ei voi jättää Ilmavoimien hoidettavaksi.

Ei juma! Ettäkö Suomi tuhoaa 70:llä risteilyohjuksella naapurin kentät, johtokeskukset yms? Näyttää siltä, että Suomi jo voitolla tulevassa sodassa. Miksi kukaan enää höpäjää mistään Nato-jäsenyyksistä kun homma on jo hoidossa?
 
Eikö voitaisi ajatella että parhailla koneilla ja lentäjillä varustettuina olisimme ilma-ylivoimaisia silloin kun ne ovat ilmassa siellä missä pitääkin, ja vihollinen olisi se alivoimainen.

Jos tämä oletus toteutuisi, niin ilmasta-maahan kyky olisikin perusteltua. Tilanne muistuttaisi silloin vuosia 1941-42. Vihollisen painopistealueet olivat ihan muualla ja meitä vastaan riitti vain osa resursseista ja ehkä parhaat Nliiton voimat tarvittiin saksa-
laisia vastaan. Tämä sitten muuttui kesällä 1944 jolloin "pääsimme" taas painopisteeseen. Olihan silloinkin vielä etua paremmasta koulutustasosta.

Sotaan varautumisessa pitää kuitenkin lähteä pahimmasta skenaariosta eli siitä jossa olisimme yksin Venäjää vastassa. Silloin ilmaylivoimasta ei olisi toivoa. Ei vaikka laadullisesti liihottelisimme kaukana edellä.
 
Jos tämä oletus toteutuisi, niin ilmasta-maahan kyky olisikin perusteltua. Tilanne muistuttaisi silloin vuosia 1941-42. Vihollisen painopistealueet olivat ihan muualla ja meitä vastaan riitti vain osa resursseista ja ehkä parhaat Nliiton voimat tarvittiin saksa-
laisia vastaan. Tämä sitten muuttui kesällä 1944 jolloin "pääsimme" taas painopisteeseen. Olihan silloinkin vielä etua paremmasta koulutustasosta.

Sotaan varautumisessa pitää kuitenkin lähteä pahimmasta skenaariosta eli siitä jossa olisimme yksin Venäjää vastassa. Silloin ilmaylivoimasta ei olisi toivoa. Ei vaikka laadullisesti liihottelisimme kaukana edellä.


Sanoisin että mitoitus on ollut silti suhteellisen hyvä tähän asti, 80-100 konetta olisi ehkä nyt todellinen tarve mutta asiaan vaikuttaa toki ilmatorjunnan muu kokonaisuus.
Vaikea kuvitella mitään skenaarioita jossa edes 2/3 Venäjän kalustosta voitaisiin vapaasti keskittää Suomea vastaan, toki itse haluisin 3,5% BKT osuuden meille ja moni huoli poistuisi.
 
Jos ilmassa ei edes pyritä taistelemaan nykyaikaisella taistelukentällä vihollista vastaan ja taistella ilmaherruudesta voidaan samantien luovuttaa ja antautua ja luopua armeijasta kokonaan. Se on ihan kylmää faktaa. Jos pelkällä maasta käsin tapahtuvalla ilmatorjunnalla pyrittäisiin torjumaan vihollisen hyökkäykset ilmasta käsin, täytyisi ilmatorjunnan olla järjettömän vahva. Lisäksi puuttuisi ratkaiseva ja nopeasti liikkuva vastahyökkäyskyky käytännössä täysin ja vihollisen taustat olisivat täysin turvassa ja kaikessa rauhassa omilla alueillaan linjojen takana kun niitä ei uhkaisi mikään edes teoriassa. Se helpottaisi vihollisen suunnittelua suunnattomasti ja vähentäisi heidän tarvettaan puolustautua, mikä olisi iso helpotus ja kädenojennus heille. Lisäksi merivoimat jäisivät täysin ilman ilmavoimien tukea. Pelkkä ajatuskin on täysin absurdi.

Lisäkommenttina vielä, vanha sanonta "hyökkäys on paras puolustus" pitää täysin paikkaansa kaikissa "paremmuudesta kilpailemisen" muodoissa.

Samaa mieltä. Ilmapuolustus ei koskaan voi perustua pelkkään ilmatorjuntaan. Ilmatorjunta on aina passiivista ja kuten totesit on hyökkäys usein paras puolustus. Menestyksellinen hävittäjätoiminta on aina aktiivista hyökkäämistä vihollisen kimppuun ilmassa.

Suomen kaltaisen heikon ilmavoimamaan ei sen sijaan kannata yrittää vaikuttaa vihollisen selustaan ilmasta käsin. Varmemmaksi tuloksen saa esim. tykistöohjuksilla.
 
Ei juma! Ettäkö Suomi tuhoaa 70:llä risteilyohjuksella naapurin kentät, johtokeskukset yms? Näyttää siltä, että Suomi jo voitolla tulevassa sodassa. Miksi kukaan enää höpäjää mistään Nato-jäsenyyksistä kun homma on jo hoidossa?

Niillä pelimerkeillä täytyy sotavaltion mennä mitä yhteiskunta sille antaa. Onneksi pelimerkit eivät rajoitu mainitsemaasi, mutta valitettavasti niitä on varsin rajallisesti.
 
Suomen kaltaisen heikon ilmavoimamaan ei sen sijaan kannata yrittää vaikuttaa vihollisen selustaan ilmasta käsin. Varmemmaksi tuloksen saa esim. tykistöohjuksilla.

Ilmasodankäynti on aikakriittistä koska pelinappulat liikkuvat nopeasti pelilaudalla. Prosessi on varsin hidas jos pitää ensin soittaa Ilmavoimien esikunnasta Pääesikuntaan että voisitteko käskeä Maavoimien esikuntaa käskemään jotain joukkoaan ampumaan pisteeseen x.
 
Hornet oli aikoinaan musta hevonen jonka voittoa kukaan ei nähnyt ennalta. F-16V olisi varmaankin tämän kilpailun musta hevonen?
 
Ilmasodankäynti on aikakriittistä koska pelinappulat liikkuvat nopeasti pelilaudalla. Prosessi on varsin hidas jos pitää ensin soittaa Ilmavoimien esikunnasta Pääesikuntaan että voisitteko käskeä Maavoimien esikuntaa käskemään jotain joukkoaan ampumaan pisteeseen x.

En tiedä mutta epäilen järjestelmän olevan jonkin verran notkeampi. Eipä meillä toisaalta edes olla mitään lähitulitukitehtävää jatkossakaan Ilmavoimille suunnittelemassa. Sitä varten on tykistö.
 
Musta hevonen voisi lähinnä olla Typhoon jos ilmavoimat haluaakin all-out kaksimoottorisen ilmaherruushävittäjän. Kahden koneen ratkaisussa osa hämmästyisi suuresti kun yhdistelmä onkin Gripen+SH, eikä Gripen+F35.

Oma näkulmani on edelleen, että Gripen E/F on ylivoimainen suosikki ja 30-luvun alussa aseistettu häive-UAV tukipariksi. Näin meillä on kaksi "ei kompromissia" tuotetta. Toinen on perinteinen halvin mahdollinen yksimoottorinen monitoimihävittäjä, toinen mahd. pienellä tutkaheijasteella varustettu ei-miehitetty kone, joka voi olla ilmassa pitkiä aikoja putkeen 'sormi liipaisimella'. Tämä tietysti vaatii, että ilmavoimat hakee poliittisen siunauksen UAV:lle jo 20-luvun alussa, tämän kaupan yhteydessä, ettei tarvi jälkikäteen käydä kinuamassa rahaa.

Mutta mutta, HX:n osalta tässä odotellaan seuraavaksi puolustuspoliittista selontekoa.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että mitoitus on ollut silti suhteellisen hyvä tähän asti, 80-100 konetta olisi ehkä nyt todellinen tarve mutta asiaan vaikuttaa toki ilmatorjunnan muu kokonaisuus.
Vaikea kuvitella mitään skenaarioita jossa edes 2/3 Venäjän kalustosta voitaisiin vapaasti keskittää Suomea vastaan, toki itse haluisin 3,5% BKT osuuden meille ja moni huoli poistuisi.

Lisäksi kun lähdetään arvioimaan todellista ilmassa olevaa suorituskykyä, niin täytyy huomioida se että hyökkääjä joutuu siirtämään kalustonsa kauempaa toimialueelle kun taas puolustajalla matka on lyhyempi= tunteja ilmassa on enemmän.

Venäjän ilmavoimien käyttökelpoinen kalusto on tällä hetkellä yllättävänkin pieni ja kun huomioidaan yllämainittu niin tilanne ei Suomen kannalta ole mitenkään erityisen huono. Vihollisen ilmaherruus pystytään kiistämään koko valtakunnan alueella ilman ihmetemppuja. Valitettavasti vaan tilanne muuttuu meille huonompaan suuntaan nopeasti venäjän saadessa uusia suorituskykyisiä koneita merkittäviä määriä nyt ja lähitulevaisuudessa.
 
Lisäksi kun lähdetään arvioimaan todellista ilmassa olevaa suorituskykyä, niin täytyy huomioida se että hyökkääjä joutuu siirtämään kalustonsa kauempaa toimialueelle kun taas puolustajalla matka on lyhyempi= tunteja ilmassa on enemmän.

Venäjän ilmavoimien käyttökelpoinen kalusto on tällä hetkellä yllättävänkin pieni ja kun huomioidaan yllämainittu niin tilanne ei Suomen kannalta ole mitenkään erityisen huono. Vihollisen ilmaherruus pystytään kiistämään koko valtakunnan alueella ilman ihmetemppuja. Valitettavasti vaan tilanne muuttuu meille huonompaan suuntaan nopeasti venäjän saadessa uusia suorituskykyisiä koneita merkittäviä määriä nyt ja lähitulevaisuudessa.

Nimenomaan. Käsittääkseni Venäjän ilmavoimien kalustosta (ja kaikesta muustakin kalustosta) vain pieni osa edelleenkin on nykyaikaista ja kunnossa olevaa ja niistäkin Venäjä voi keskittää Suomea vastaan vain pienen osan. Suomen ilmavoimat eivät ole todellakaan mitkään heikot. Monilla Euroopan isommillakaan mailla ei ole loppujen lopuksi kovinkaan paljon suurempia ilmavoimia kuin Suomella. Kunhan huolehditaan siitä, että kalusto on viimeistä huutoa ja sitä on suunnilleen saman verran kuin nytkin, niin Suomi pystyy varsin hyvin toimimaan Venäjän kaltaistakin maata vastaan. Jos Suomi ostaa F-35:sia niin Suomella on merkittävä etu kun käytössä on uusinta tekniikkaa sisältävä häivekone. Ajan kuluessa ja päivityksien myötä kone vielä paranee paljon nykyisestä.
 
Nargö kirjoitti: "Sodassa tilanne ei ole ollenkaan välttämättä varsinkaan jatkuvasti se, että vihollisen ilmavoimat hönkivät päälle "isolla vaihteella" ja Suomen ilmavoimat eivät ehdi tehdä muuta kuin torjua tätä hyökkäystä. Siinä aukeaa mahdollisuus myös mm. ilmasta maahan -toiminnalle."

Itse kyllä pitäisin mahdollisena että Nargö tarkoitti https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_interdiction enemmän kuin https://en.m.wikipedia.org/wiki/Close_air_support
Edellistä kun voi maavoimat hoitaa itsekin tykistöllä ja raskailla raketinheittimillä, jälkimmäistä taas ei voi kun ei yllä tai joukot eivät edes ole paikalla siellä missä maali olisi tarpeeksi lähellä, eivätkä edes pääsisi paikalle jos tietäkään ei ole.
Ja jälleen kerran muistuttaisin olevan syytä huomioida myös konfliktin alku ennenkuin liikekannallepano on ehditty täysimääräisesti suorittaa, siinä todellakin tarvitaan ilmavoimien ilmasta-maahan kykyä tuon air interdiction suorittamiseen.

Noh, en tiedä, mitä tarkoitettiin, ja @Ylli taas on jumittunut 70-luvulle. Mutta mielestäni tässä keskustelussa keskitytään nyt liikaa monitoimisuuteen ja sillä onanoimiseen. Ilmavoimilla on monia tehtäviä, ja koneiden pitää kyetä muuhunkin kuin hävittäjätorjuntaan. Se on täysin totta ja allekirjoitan väitteen.

Joka tapauksessa evaluaatioissa painotettaneen jatkossakin etusijassa ilmataisteluominaisuuksia. Ilmasta-maahan onnistuu kaikilla kone-ehdokkaille tavalla tai toisella, etenkin risteilyohjusten laukominen, joka on IMHO tärkein vaikuttamisen muoto heti ilmasta-ilmaan toiminnan jälkeen.

Perinteiselle ilmasta-maahan toiminnalle, siis maajoukkojen tukemiselle tuhoamalla vihollisen maajoukkoja, ei mielestäni ole syytä antaa suurta painoarvoa. Sille ei ilma-alivoimaisen Suomen olosuhteissa ole luultavasti paljoakaan käyttöä, olettaen vihollisen käyttävän omia ilmavoimiaan. Tärkein käyttökohde näille ominaisuuksille löytyy kv-tehtävistä, joihin osallistuminen on toki tärkeää laajemmassa TURPO-viitekehyksessä. Ainoan poikkeuksen muodostaa Ukrainan konfliktin kaltaiset hybridisodat, joissa vastapuoli ei käytä ilma-asettaan, mutta tällöinkin omien ilmavoimien kuluttaminen vastustajan ilmatorjuntatulessa ei välttämättä ole järkeenkäypää, jos vihollinen eskaloikin konfliktin myöhemmässä vaiheessa myös ilmavoimiensa käyttöön.

Sanoisin että mitoitus on ollut silti suhteellisen hyvä tähän asti, 80-100 konetta olisi ehkä nyt todellinen tarve mutta asiaan vaikuttaa toki ilmatorjunnan muu kokonaisuus.
Vaikea kuvitella mitään skenaarioita jossa edes 2/3 Venäjän kalustosta voitaisiin vapaasti keskittää Suomea vastaan, toki itse haluisin 3,5% BKT osuuden meille ja moni huoli poistuisi.

Ennusteesi voi pitääkin paikkansa tällä hetkellä. 100 konetta olisi jo varsin hyvä voima Venäjää vastaan tällä hetkellä. Tulevaisuudessa tämä vaatimus kuitenkin kasvanee. Venäjä korvaa vanhaa kalustoaan monitoimikykyisillä konetyypeillä, 20 vuoden päästä ei ole enää Su-24:n kaltaisia harjoitusmaaleja, jotka Hornet pudottaa leikiten ja Hawk-harjoitushävittäjäkin helposti. Olettaen, että meillä on osaamistasolla ylivoima ja tekniikan puolella vähintään pariteetti, niin 120 konetta voisi olla meille jonkinlainen minimi pidemmällä aikavälillä.

Tulevaisuudessa ~500 toimintakykyistä monitoimihävittäjää lienee siinä rajoilla, mitä Venäjä pystyy pistämään ulos kentälle. Jos tuosta puolet, 250 konetta, on vastassa, niin 120 hävittäjää paremmin käytettynä ja ilmatorjunnan kanssa yhteistoiminnassa mahdollistanee ihan tuloksekkaan torjuntataistelun ilmatilasta. (Puhumattakaan sitten siitä, jos saadaan vahvistukseksi ruotsalaisia tai jopa amerikkalaisia hävittäjälaivueita...)

-- Jos Suomi ostaa F-35:sia niin Suomella on merkittävä etu kun käytössä on uusinta tekniikkaa sisältävä häivekone. Ajan kuluessa ja päivityksien myötä kone vielä paranee paljon nykyisestä.

Tosin voi olettaa, että niin paranee myös Venäjän suorituskyky, ehkä jopa enemmän uusien konetyyppien myötä. Tilannetta voi verrata vaikka Horneteihin: Suomella oli selvä tekninen ylivoima aina Hornetien hankinnasta ehkä noin vuoteen 2010 asti, jolloin Venäjä rupesi painamaan tehtaan liukuhihnalta Su-30, Su-34, Su-35 -kalustoa. Toki suomalaisia Horneteja on päivitetty, mutta IMHO päivitykset ovat vaatimattomampia verrattuna siihen edistysaskeleesen, mitä esimerkiksi Su-35 on neuvostoaikaiseen Su-27 verrattuna.
 
Jos kahden koneen systeemi tulisi, niin kyllä pitäisi olla SuperHornet ja F35 kombo.
Silloin alkaisi olla "munaa" tekemisessä. Hornetit+SuperHornetit ja kunnon herraspeli F35. Hawkit vielä hetken koulukalustona ja sitten TX jatkoksi.. :)
Kunnon pommi+ohjusarsenaali sitten mukaan, niin ainakin toimii kokonaisuus!
Määristä vielä, että 60 kpl Hornetteja+ 35 SuperHornettia + 35 F35 voisi olla kiva satsi... Sitten lisätään tasaisesti molempia, kun Hornetit päätyisi maakunnallisille vapaa-ajan huru-ukkojen lentokäyttöön! Sitten meillä olisi järkeä maakuntapuolustuksessa, tietysti se raha palauttaa mun päiväunet... Maakunnalliset huru-ukot osastot varustettaisiin stenaamattomilla T72 kalustolla ja "täyteen"lennetyt Hornetit sekä muuta vanhentunutta kalustoa käyttöönsä ja reilusti vaan nuorisotoimintaa kaluston pariin! Se kouluttaisi meidän maastamme todella toimivan "reservitaistelu" porukan, johon vihollisen pitäisi oikeasti harkita haluaako tulla edes kokeilemaan maamme puolustusintoa ja osaamistamme!!!
 
Ennusteesi voi pitääkin paikkansa tällä hetkellä. 100 konetta olisi jo varsin hyvä voima Venäjää vastaan tällä hetkellä. Tulevaisuudessa tämä vaatimus kuitenkin kasvanee. Venäjä korvaa vanhaa kalustoaan monitoimikykyisillä konetyypeillä, 20 vuoden päästä ei ole enää Su-24:n kaltaisia harjoitusmaaleja, jotka Hornet pudottaa leikiten ja Hawk-harjoitushävittäjäkin helposti. Olettaen, että meillä on osaamistasolla ylivoima ja tekniikan puolella vähintään pariteetti, niin 120 konetta voisi olla meille jonkinlainen minimi pidemmällä aikavälillä.

Nappaan tähän kiinni sen verran, että kuinka älytön on tämä poliittinen ilmapiirimme nykyisellään ja Naton suhteen. Olemme oikeasti eturintaman rajavartiosto niin Ruotsille, Norjalle kuin myös osin eteläisille Virolle ja muille Itämeren valtioille. Euroopallekin sen koillinen merkittävin Venäjää hillitsevä sotilasvoima.

Miksi helvetissä meidän tulee kantaa tämä taakka yksinämme. Neljä kirjainta ja edellä mainittu lentokoneiden määräkin olisi mitoitettu vastustajan eikä selkänahamme mukaan. N A T O
 
Back
Top