Mutta jos huolto olisi jo pitkälle valmiina??Kahta konetta ei tulla ostamaan jos kerran mietitään rahoituksen hankkimista muualta jo yhtä konetta varten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mutta jos huolto olisi jo pitkälle valmiina??Kahta konetta ei tulla ostamaan jos kerran mietitään rahoituksen hankkimista muualta jo yhtä konetta varten.
Nappaan tähän kiinni sen verran, että kuinka älytön on tämä poliittinen ilmapiirimme nykyisellään ja Naton suhteen. Olemme oikeasti eturintaman rajavartiosto niin Ruotsille, Norjalle kuin myös osin eteläisille Virolle ja muille Itämeren valtioille. Euroopallekin sen koillinen merkittävin Venäjää hillitsevä sotilasvoima.
Miksi helvetissä meidän tulee kantaa tämä taakka yksinämme. Neljä kirjainta ja edellä mainittu lentokoneiden määräkin olisi mitoitettu vastustajan eikä selkänahamme mukaan. N A T O
Ensin itse määrittelet kuinka Natojäsenyydessä toimittaisiin ja sitten moitit tehtyä määrittelyä.Niin. Ilmavaivojen ulkoistaminen Natolle olisi varmaan edullisin vaihtoehto Suomelle. Baltian maiden tapaan odoteltaisiin vain Saksan Typhoonien ilmaantumista hädän hetkellä kuin taisteluosasto Kuhlmey. Säästön suuruus riippuu siitä, minkä kaupan valitsee arvion perustaksi.
Ensin itse määrittelet kuinka Natojäsenyydessä toimittaisiin ja sitten moitit tehtyä määrittelyä.
No sorry, sitten ymmärsin viestisi väärin.Niinkö? Mielestäni spekuloin vain kahdella asialla: Nato-jäsenyydellä ja HX-hankkeen hinnalla. Kumpikin selkiytyy tulevaisuudessa.
Niinkö? Mielestäni spekuloin vain kahdella asialla: Nato-jäsenyydellä ja HX-hankkeen hinnalla. Kumpikin selkiytyy tulevaisuudessa.
Suomi ei nyt ole Naton jäsen, mutta 2020-luvulla tilanne saattaa jo olla toisenlainen. Jos Suomesta tulee Naton jäsen, uusia hävittäjiä ei ehkä tarvita niin monta kuin itsenäisen ja yksinäisen puolustuksen vaihtoehdossa. Ääritapaus on Baltian esimerkki. Mutta maailman 5. suurimmallakaan puolustusbudjetilla (Saudi-Arabia: $48 mrd) ei näillä näkymin hankita kuin 48 Typhoonia. Millaisiin lukemiin ovat muut päätyneet: Intia, Brasilia, Sveitsi, Norja, Tanska...?
Baltian maiden yhteinen maaraja Venäjän kanssa on Wikipedian mukaan 735 km. Tähän lisää valvottavaa ilmatilaa merirajalla Suomenlahdella ja vähemmän Itämerellä. Viron merirajakin on jo 769 km. Iso alue, monta rajaa. Tähän jos vielä pantaisiin päälle +1300 km reuna-alueella jossa eurooppalaisittain katsoen on pelkkää "tyhjää" niin jopa NATOn mittapuussa vapaamatkustajien määrä olisi kestämätön kun jo nyt niin Obama kuin Trumpkin ovat valittaneet siipeilijöistä. Baltian puolustus on jo nyt todella vaativaa. Nato-Suomi ei voisi löysätä ilmavoimassa oikeastaan mitään, ellei sitten Baltian maiden ilmavoimat ota omaa roolia joskus tulevaisuudessa. Kyllä ne miljardit vaan on pulitettava.
Ei kait kukaan vakavissaan odotakaan NATO -jäsenyyden tuovan säästöjä puolusmenoihin.
Ilmasodankäynti on aikakriittistä koska pelinappulat liikkuvat nopeasti pelilaudalla. Prosessi on varsin hidas jos pitää ensin soittaa Ilmavoimien esikunnasta Pääesikuntaan että voisitteko käskeä Maavoimien esikuntaa käskemään jotain joukkoaan ampumaan pisteeseen x.
Jopa on taas tietoa millä mällätä. Saudeilla on pikkasen enemmän koneita kuin nuo mainitsemasi 48 typhoonia.
Mutta jos huolto olisi jo pitkälle valmiina??
Kyllä, mutta jos otetaan vaikka Typhoon, niin 0% huollosta osaa sopii kohdalleenSH jakaa vain 20% samoja osia tavallisen Hornetin kanssa ja uudempi malli todennäköisesti vielä vähemmän.
Ero hinnassa on minimaallinen, SH:nkin kanssa huoltohenkilöstö on koulutettava uudestaan 80% osista huoltoon ja tuohon 20% käsiksi pääsyynkin. Säästöksi jää käytännössä se 20% X vuoden varaosakulutuksesta. (En tiedä kuinka pitkää varastoa Ilmavoimat pitää.)Kyllä, mutta jos otetaan vaikka Typhoon, niin 0% huollosta osaa sopii kohdalleen
vitonen on iso raha, jos lompsa on tyhjä....Ero hinnassa on minimaallinen, SH:nkin kanssa huoltohenkilöstö on koulutettava uudestaan 80% osista huoltoon ja tuohon 20% käsiksi pääsyynkin. Säästöksi jää käytännössä se 20% X vuoden varaosakulutuksesta. (En tiedä kuinka pitkää varastoa Ilmavoimat pitää.)
Aika noloa että Kiinalaiset joutuvat vielä lentämään koneillaan testatakseen ja kehittääkseen niitä.
Ero hinnassa on minimaallinen, SH:nkin kanssa huoltohenkilöstö on koulutettava uudestaan 80% osista huoltoon ja tuohon 20% käsiksi pääsyynkin. Säästöksi jää käytännössä se 20% X vuoden varaosakulutuksesta. (En tiedä kuinka pitkää varastoa Ilmavoimat pitää.)