Ilmavoimien tulevaisuus

En osaa sanoa siitä mitään, tieto yhteensopimattomista ohjuksista on NASAMS:n hankinnan ajoilta kuten aikaisemmin mainitsin. Hyvä jos ovat käytettävissä ristiin.
Kongsbergin mukaan ne ovat samat: "The AMRAAM missiles used within NASAMS are identical to those used on fighter aircraft, yielding considerable rationalization returns for the user." https://www.kongsberg.com/en/kds/products/groundbasedairdefencesystems/nasams/

"Finland fired two AIM-120C7 missiles from a NASAMS canister launcher during the international Thor's Hammer exercises in Sweden."
http://www.raytheon.com/news/feature/thor_hammer.html

Korkeusulottovuus on muutenkin n. 14km Suomen nykyisellä versiolla ja 15-40 km vaakasunnassa (jos kohde on liikkumaton)
 
Korkeusulottuvuus on luokiteltua tietoa, joten tuo mainitsemasi 14 km on arvaus.
Sorry, for the English reply. I don't have a Finnish keyboard installed on my phone and it's super annoying when the phone tries to edit every single word I type in Finnish into gibberish.

To the answer: These numbers were published in Lithuania in its biggest daily magazine, Delfi, when they decided on the NASAMS system...I believe it was in October last year. I have no idea where they got the info from though, could be educated guesswork. ...a short search on the internets gave this image, the article seems to be behind a paywall now http://m.en.delfi.lt/lithuania/article.php?id=72636152
 
Valmistajan omilta sivuilta tuosta er-versiosta

Raytheon’s new extended-range, surface-to-air missile will enhance proven air defense system
http://www.raytheon.com/news/feature/air_and_ground.html

The new weapon's maximum range is 50 percent longer than the standard version, and its maximum altitude is 70 percent higher, thanks to enhancements including an enlarged rocket motor.

Tuosta voi päätellä että perusversio ei yllä edes 9 kilometriin, jos tuon uudemman korkeus ulottuvuus on 14km
 
(Tämä seuraava siis aivan täysin kieli poskessa, mutta) testailin ajankuluksi http://www.ecf.utoronto.ca/~pavacic/missiles/minizap.zip ja jos tuohon työkaluun on yhtään luottaminen, niin B-mallin AMRAAM vanhalla rakettimoottorilla näyttäisi täysin ballistisella radalla pääsevän melkein 15 kilometrin korkeuteen. Tämä siis jos ohjus ammuttaisiin ikään kuin tykinkuulana ilman yhtäkään käännöstä tai korjausta ja maali lentäisi suoraan kohti patteria. Vaikka uudemmissa AMRAAMeissa on uusi rakettimoottori, niin todellinen korkeusulottuvuus on varmasti selvästi vähemmän. Kuten jo aikaisemmin todettiin, korkeusulottuvuus on salaista tietoa ja riippuu todella paljon maalista ja torjuntaetäisyydestä.
 
Joo-o. Aika kiire voi joillain valmistajilla tulla tarjouksen tekemisessä. Onko Textronista kuulunut mitään, aikovatko yrittää vai joko kisaajat ovat selvillä?
Kolme edellistä koulukoneohjelmaa on jenkeillä mennyt enempi tai vähempi vihkoon (T-45, T-46, JPATS), toivottavasti nyt saavat kerralla valmista. Vähän huolestuttavia merkkejä oli aikaisemmin kun pompoteltiin hankalia vaatimuksia (tukialusversio, aseistettu rynnäkköversio jne) mutta kerrankin fksusti näistä luovuttiin ja toivon mukaan eivät ala enää selvää asiaa säätämään.
Poliittisesti Boeingilla ja Northropilla on ehkä vahvin asema, heillä on isommat kotimaisuusasteet ja tuotantopoliittisesti olisi hankala paikka jos niin paljon sotilaskonevalmistusta keskittyisi LockMartille.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Joo Skorppari ei sovellu vaatimuksiin mutta Textron uhosi tekevänsä uuden koneen spekseihin, mitenköhän on?
 
"While the American ability to control the air is often taken for granted, the United States risks losing this advantage over the next decade and a half."

"Sensing this challenge, from mid-2015 to mid-2016, the Air Force afforded me the privilege of leading a team of experts studying how the Air Force would provide air superiority for the U.S. military in 2030 and beyond"

https://warontherocks.com/2017/01/the-future-of-air-superiority-part-i-the-imperative/

https://warontherocks.com/2017/01/the-future-of-air-superiority-part-ii-the-2030-problem/
 
Sustained-G pitää olla 6,5, mutta mielellään 7,5, nopealla googlella textroni kykenee vain kuuteen eli heipparallaa.
///

Sillä välin Intiassa:

www.defensenews.com/articles/parrikar-india-to-kick-off-competition-for-new-foreign-single-engine-fighters

"India will invite global competitive bids to select a foreign single-engine fighter to be made in India, said Defense Minister Manohar Parrikar."

"The final government-to-government deal will be inked in 2021. "

lisäsin vielä yhden boldatun sanan. Eli HAL Tejas tms. ei ole vaihtoehto.
 
Itse asiassa mielenkiintoista, jos Intia ostaisi F-16 Block 70 -koneita x 200 ja jos Super Hornet linja menisi kiinni, niin saattaisi Suomellekin tulla F-16 -tarjous!
 
Itse asiassa mielenkiintoista, jos Intia ostaisi F-16 Block 70 -koneita x 200 ja jos Super Hornet linja menisi kiinni, niin saattaisi Suomellekin tulla F-16 -tarjous!

Huhutaan että LockMart olisi tehnyt intialaisille "huipputarjouksen" jossa koko F-16-linjasto siirrettäisiin Intiaan. F-16:n nykyinen tilauskantahan alkaa olla lopussa ja ellei lisätilauksia tule niin linja hiljenee tämän vuoden loppuun mennessä. Tämän huhun mukaan vaatimus yksimoottorisuudesta on vain karsimassa pois Super Hornettia ja MiG-35:ttä sotkemasta kisaa, ja Gripenkin on mukana lähinnä muodon vuoksi.

Jos kauppa toteutuisi niin intialaiset saisivat tehdä koneita myös vientiin, mutta tuskin kuitenkaan saisivat kilpailla LockMartin kanssa. Eli ei intialaista halpis-Viperiä Suomeen...
 
Huhutaan että LockMart olisi tehnyt intialaisille "huipputarjouksen" jossa koko F-16-linjasto siirrettäisiin Intiaan. F-16:n nykyinen tilauskantahan alkaa olla lopussa ja ellei lisätilauksia tule niin linja hiljenee tämän vuoden loppuun mennessä. Tämän huhun mukaan vaatimus yksimoottorisuudesta on vain karsimassa pois Super Hornettia ja MiG-35:ttä sotkemasta kisaa, ja Gripenkin on mukana lähinnä muodon vuoksi.

Jos kauppa toteutuisi niin intialaiset saisivat tehdä koneita myös vientiin, mutta tuskin kuitenkaan saisivat kilpailla LockMartin kanssa. Eli ei intialaista halpis-Viperiä Suomeen...
Lisäksi kyllä Suomi haluaa rakentaa mahdollisuuksien mukaan koneet itse Patrialla. Poislukien joku F35 tietty, mut Intiassa rakennettu F-16 ei takuulla ja TOIVOTTAVASTI tule edes kysymykseenkään.
 
Lisäksi kyllä Suomi haluaa rakentaa mahdollisuuksien mukaan koneet itse Patrialla. Poislukien joku F35 tietty, mut Intiassa rakennettu F-16 ei takuulla ja TOIVOTTAVASTI tule edes kysymykseenkään.

Millä tavalla linjaston siirto Intiaan estää koneiden kokoonpanon Suomessa? Me teemme loppukokoonpanon itse, kuten Horneteillekin, mutta osat tulevat tällä kertaa Intiasta USA:n sijaan. No big deal.

Tai noin siis teoriassa. Käytännössä veikkaan, että linjaston siirto Intiaan ei ehkä onnistu käden käänteessä, mikä tuo epävarmuutta meidän osalta: halutaanko ottaa riski, että toimitusten lähestyessä intialaiset ilmoittavat, ettei tuotantoa saadakaan pystyyn 2025 mennessä vaan menee vielä "muutama vuosi" ja sitten "vielä muutama". En myöskään hirveämmin luota intialaisiin valmistustoleransseihin ja laatuun muuten... vaikka työvoimakustannukset epäilemättä ovatkin halvemmat kuin USA:ssa, minkä pitäisi näkyä hinnassa.
 
Millä tavalla linjaston siirto Intiaan estää koneiden kokoonpanon Suomessa? Me teemme loppukokoonpanon itse, kuten Horneteillekin, mutta osat tulevat tällä kertaa Intiasta USA:n sijaan. No big deal.

Tai noin siis teoriassa. Käytännössä veikkaan, että linjaston siirto Intiaan ei ehkä onnistu käden käänteessä, mikä tuo epävarmuutta meidän osalta: halutaanko ottaa riski, että toimitusten lähestyessä intialaiset ilmoittavat, ettei tuotantoa saadakaan pystyyn 2025 mennessä vaan menee vielä "muutama vuosi" ja sitten "vielä muutama". En myöskään hirveämmin luota intialaisiin valmistustoleransseihin ja laatuun muuten... vaikka työvoimakustannukset epäilemättä ovatkin halvemmat kuin USA:ssa, minkä pitäisi näkyä hinnassa.
Itse en luota Intialaiseen työnlaatuun ollenkaan. Tosin omakohtaista kokemusta vain kavereiden kautta softapuolella kun olivat työkomennuksella Intiassa. Työ siirrettiin sinne ja vähin äänin takaisin Suomeen kun laatu olikin ihan paskaa.
 
En myöskään hirveämmin luota intialaisiin valmistustoleransseihin ja laatuun muuten... vaikka työvoimakustannukset epäilemättä ovatkin halvemmat kuin USA:ssa, minkä pitäisi näkyä hinnassa.

Ei välttämättä edes halvempi...HALin valmistamat Su-30MKI:t maksavat kuulemma noin $75 miljoonaa /kappale mikä on saman verran tai enemmän kuin Venäjällä valmistetut.
 
Intiassa kuten muuallakin saa juuri sitä laatua mistä maksaa. Sinänsä samantekevää, koska Intia tai ei, niin F-16 tuskin edelleenkään pölähtää mukaan kilpailuun ellei Suomi muuta lähtöparametreja.
 
Back
Top