rukkaskikka
Majuri
Ns perinteisten tutkien määrittävistä suorituskykytekijöistä eräs on ollut antennin fyysinen koko (pinta-ala), mutta jo F-16 block 52+ versiossa on SAR jolle tuo ei enää päde.
http://www.radartutorial.eu/20.airborne/ab07.en.html
SAR on käsittääkseni ilmasta maahan skannausmoodi, jolla isosta joukosta kaikuja saadaan rakennettua "näköiskuvia". Ilmasta ilmaan havainto äärietäisyyksillä perustuu yksittäiseen tutkapulssiin (monopulse), jonka kaiun saapumisaikana antenni ei ehdi liikkua käytännössä mihinkään, jolloin antennin fyysinen koko ratkaisee. Jos allaolevan kuvan pulsseista A,B,C,D jne kaikkien kaiku = 0, SAR-kuva on tyhjää täynnä. SARissa 'aperture' tarkoittaa mielestäni vähän eri asiaa kuin tutkayhtälössä.
Sitten ihan toiseen asiaan. Tuli vastaan The Aviationist -lehden artikkeli, jossa selostetaan Puolan haluttomuutta lähettää F-16 -koneitaan Syyriaan. Ohessa mainitaan Mig-29:n järkyttäväksi tiedetty lentotunnin hinta, joka on...
...5500 USD, kun se F-16:lla on 7700 USD.
"Apparently, cost of one flight hour of the MiG-29, according to various sources (exact data is unknown), is shaped at around 5,500 USD. In case of the F-16 the amount is as much as 7,700 USD."
https://theaviationist.com/2015/01/27/polish-f-16-combat-ready/