Ilmavoimien tulevaisuus

Prikaatikenraali Sampo Eskelisestä Ilmavoimien komentaja
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005231206.html
Eskelinen siirtyi tehtävään puolustusvoimien suunnittelupäällikön virasta.

Ilmavoimat sai maanantaina uuden komentajan prikaatikenraali Sampo Eskelisestä. Vaihtokatselmus alkoi Jyväskylän varuskunnassa Tikkakoskella puoliltapäivin. Eskelinen siirtyi tehtävään puolustusvoimien suunnittelupäällikön virasta.

Ilmavoimien väistyvä komentaja, kenraalimajuri Kim Jäämeri siirtyy puolustusvoimien strategiapäälliköksi kesäkuun alussa.

Joensuussa syntynyt Eskelinen suoritti lentoreserviupseerikurssin vuosina 1983-1984. Kadettikurssilta hän valmistui vuonna 1988. Sittemmin Eskelinen on toiminut muun muassa Karjalan lennoston lentueen päällikkönä, Satakunnan lennoston komentajana ja Ilmavoimien operaatiopäällikkönä.
 
Veikkauksia jenkkien ilmavoimien tulevaisuudesta? Trump pistää Venäjän puolustusbudjetin verran lisää rahaa laariin. Sillä saa jo jotain...
Siellä on 6 sukupolven kone tulossa, miehitettynä ja miehittämättömänä.

Saksakin on tutkimassa omaa (Euroopan?) kuudennen sukupolven konetta.
 
Engine improvements demonstrated under DoD technology maturation programs could benefit global fleet of F-35s

http://www.pw.utc.com/Press/Story/20170531-1200/

Pratt & Whitney, a division of United Technologies Corp. (NYSE: UTX), today announced the successful completion of performance testing of its Fuel Burn Reduction Demonstrator Engine. Based on this success, Pratt & Whitney can now offer a Growth Option 1.0 upgrade configuration for the F135 engine, which powers the fifth generation F-35 Lightning II fighter aircraft. The engine testing, conducted at Pratt & Whitney's West Palm Beach, Florida, facility, verified this upgrade can provide a 5 to 6 percent fuel burn improvement and a 6 to 10 percent thrust increase across the F-35 flight envelope.
 
Onko tämä jo ollut täällä? Ilmavoimat on suostunut sveitsiläisten pyyntöön saada yksi Hawk museoon.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-200000...41.908410275.1496281197-1347757547.1496281197

Kotimaa
Suomi suostui erikoiseen pyyntöön – Ilmavoimat lahjoittaa Hawk-harjoitushävittäjän Sveitsiin
Sveitsistä tuli lahjoituspyyntö maaliskuussa.
a8adea6e894f43ce9ceb9debfb4897b4.jpg

Sveitsiläinen ilmailumuseo saa Suomesta Hawk-koneen. (KUVA: Antti Johansson HS)
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 26.5. 12:08



Suomi lahjoittaa Hawk Mk51 -harjoitushävittäjän Sveitsissä toimivalle ilmailumuseolle, kertoi puolustusministeriö perjantaina. Lahjoitettava kone on poistettu Suomen ilmavoimien käytöstä viime vuoden lopussa.

HS kertoi toukokuun puolivälissä, että sveitsiläinen sotilaskoneisiin erikoistunut ilmailumuseo toivoisi Suomen lahjoittavan yhden Hawkin kokoelmaansa.

Suomi osti vuonna 2007 Sveitsistä 18 käytettyä Hawk Mk65 -konetta 41 miljoonalla eurolla, mutta kaupan jälkeen Sveitsiin ei jäänyt yhtään Hawkia museoitavaksi.

Sveitsistä hankitut koneet ovat Suomen ilmavoimien käytössä, joten Suomi luovuttaa yhden vanhempaa mallia olevan Hawkin. Sveitsiläiset ovat ilmoittaneet, että heille käy myös vanhempi kone.

Sveitsiläisten lahjoituspyyntöä koskeva kirje saapui puolustusministeriöön maaliskuussa. Taustalla on Sveitsin ilmavoimien Payernen lentotukikohdan vieressä sijaitseva sotilasilmailumuseo Clin d’Ailes ja sen tukiyhdistys Espace Passion.

Clin d’Ailes -museossa on lähes täydellinen kokoelma Sveitsin ilmavoimien käyttämiä suihkukoneita. Vain Hawk-suihkukone on puuttunut. Sveitsin ilmavoimat käytti Hawk Mk 66 -harjoituskoneita viime vuosikymmenelle saakka.

Sveitsiläisten apuna Suomen puolustushallinnon suuntaan on ollut Puolustusvoimien entinen komentaja, amiraali Juhani Kaskeala, joka oli asiassa yhteydessä nykyiseen Puolustusvoimain komentajaan Jarmo Lindbergiin ja puolustusministeriön kansliapäällikköön Jukka Juustiin.

Kaskeala kertoi HS:n haastattelussa, että sveitsiläisten Hawkien hankinta oli Suomelle aikoinaan hinnaltaan ”parhaita diilejä, mitä on tehty”.

Sveitsin ilmavoimat lentää Hornet-hävittäjillä kuten Suomenkin ilmavoimat. Suomi on myös ostanut Pilatus-yhteyskoneita Sveitsistä.

Suomen ilmavoimilla on ylijäämä-Hawkeja, koska se on poistanut koneita käytöstä loppuun kulumisen vuoksi. Ilmavoimissa lentää nyt erilaisista malliversioista modernisoituja Hawkeja 24. Näiden lisäksi on yhä käytössä seitsemän modernisoimatonta ”höyry-Hawkia”, mutta niiden käyttö loppuu tänä vuonna.

Puolustustarvikeyhtiö Patrian tuotantolinjalla on paraikaa modernisoitavana seitsemän konetta, jotka otetaan käyttöön tänä ja ensi vuonna.

Suomi tilasi ensimmäiset 50 Hawk-konetta 1970-luvun lopulla. Vaikka koneiden pääasiallinen tehtävä on toimia lentokoulutuksessa, niillä on myös sodanajan rooli. Hawkeja voidaan käyttää torjuntatehtävissä rynnäkkökoneita, tiedustelukoneita tai helikoptereita vastaan.

Ilmavoimat on menettänyt vuosikymmenten mittaan lento-onnettomuuksissa 12 konetta. 25 Hawkia on jo ehditty romuttaa, muuttaa muistomerkeiksi tai siirtää muuhun käyttöön. Esimerkiksi virolaiseen ilmailumuseoon on luovutettu yksi kone.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
"Suomi osti vuonna 2007 Sveitsistä 18 käytettyä Hawk Mk65 -konetta 41 miljoonalla eurolla, mutta kaupan jälkeen Sveitsiin ei jäänyt yhtään Hawkia museoitavaksi."

Aijai, mikä virhe. Ne Hawkit oli Mk66, eikä Mk65. Huge difference, huuuge. :p

Meinasin laittaa Hesarille oikaisuvaatimuksen, mutta en sitten jaksanut. Sveitsiin nimittäin jäi kone museoitavaksi. Se vain on väärässä museossa. :mad:

(Olin siis ihmetellyt, miksi meille myytiin vain 18 Hawkia, kun Sveitsi oli ostanut aikanaan 20 ja niistä yksi oli törmännyt maahan.)

Vastaus omaan kysymykseeni:

Puuttuva kone on Dübendorfin ilmailumuseossa.

https://de.wikipedia.org/wiki/BAE_Hawk#Hawk_60er-Serie
 
Sveitsi sai arvokkaamman koneen takaisin, Suomella oli maailman ensimmäiset Hawkit ja tämä kai oli niitä.
Mutta hienoa että noista vanhemmistakin päätettiin vielä modata lisää, meillä on taas pian yli 30 Hawkia käytössä.
 
Aijai, mikä virhe. Ne Hawkit oli Mk66, eikä Mk65. Huge difference

Oikaisuvaatimuksen oikea osoite olisi ollut Ministeriö, sillä väärä versio löytyi jo sen tiedotteesta. Samoin paikkansapitämätön väite, ettei Sveitsiin muka jäänyt yhtään museoitua/museioitavaa Hawkia. Paljonko sitten kiireisen ylityöllistetyn toimittajan pitää tarkistaa ylhäältä tiedotteella annettuja faktoja...
 
Ikivanhassa viestissä oli selitetty aika hyvin stealthin tuoma haaste.

The problem with radar improvements is that while output and sensitivity gains have increased radar performance by about 20~30x in the past 30 years translating to an increase in range for a given physical aperture of up to 2.6 times. The advent of VLO airframes has reduced RCS to roughly 1/1000~1/10000th that of 4th generation jets. To make up for this through radar improvements will require an improvement of radar performance by 1000~10000x which is not projected to be possible with known and projected technological road maps.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=106755#p106755

Hyvin kuvaa kuinka vastustajat on pakotettuja laatikon ulkopuolisiin ratkaisuihin.
 
Aliarvostettu kone kaikkineen, vastustajalla on paljon rynnäkkökoneita ja helikoptereita joiden käytön Hawk estää tai tekee kalliiksi.
Onkos Suomen nykyisin käytössä oleviin Hawkeihin vielä ADENit ja ip-ohjukset tallessa ja käyttökunnossa? Muistelenko oikein että ohjukset olivat vanhoja neuvostoliittolaisia? Mutta tuskin iso homma Sidewinderiä saada irtoamaan.
 
Onkos Suomen nykyisin käytössä oleviin Hawkeihin vielä ADENit ja ip-ohjukset tallessa ja käyttökunnossa? Muistelenko oikein että ohjukset olivat vanhoja neuvostoliittolaisia? Mutta tuskin iso homma Sidewinderiä saada irtoamaan.
Eiköhän niihin ole vielä R60 puikot olemassa adenin kanssa. Mulla on jotenki mielikuva että ysimaikki olis käytettävissä myös.
 
Eiköhän niihin ole vielä R60 puikot olemassa adenin kanssa. Mulla on jotenki mielikuva että ysimaikki olis käytettävissä myös.

Hawkeista kertovassa kirjassa taidettiin mainita että aim-9p eli lisenssivalmistettu ruotsalainen oli integroitu kasarilla, jonka jälkeen taisi tulla r60 kasarin puolivälissä tai lopussa, ja -9M noin v. 1993. Idästä ei tietääkseni olla uusia ohjuksia hankittu, jolloin R60 et al ovat varmaan viimeisen käyttöpäivänsä nähneet jokin aika sitten, mutta sidewindereita varmaankin varastossa kyllä löytyy
 
Hawkeista kertovassa kirjassa taidettiin mainita että aim-9p eli lisenssivalmistettu ruotsalainen oli integroitu kasarilla, jonka jälkeen taisi tulla r60 kasarin puolivälissä tai lopussa, ja -9M noin v. 1993. Idästä ei tietääkseni olla uusia ohjuksia hankittu, jolloin R60 et al ovat varmaan viimeisen käyttöpäivänsä nähneet jokin aika sitten, mutta sidewindereita varmaankin varastossa kyllä löytyy
Aivan totta, kyllähän nuo R60 tikut on aika vanhoja jos niitä vielä edes on. Mutta eipä se Adeni mihkään vanhene.
 
Siellä on 6 sukupolven kone tulossa, miehitettynä ja miehittämättömänä.

Saksakin on tutkimassa omaa (Euroopan?) kuudennen sukupolven konetta.

Eurooppalainen kuudennen sukupolven kone tulee siinä vaiheessa, kun Yhdysvalloissa jo koelennetään seitsemättä sukupolvea... jos vanhat merkit pitävät paikkansa. :D
 
Back
Top