Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mikäli muistan oikein, niin silloin kun koneet ostettiin, myös F18 ostettiin tarkoituksena käyttää sitä vain koiratappelukoneena.
Kaunisteluepäilyt voin niellä, mutta Hornetin kaunistelu vaatisi jotain faktaa tuekseen.
Mikä tuossa F-16:ssa mätti? Kun siis sanottiin, ettei täytä kaikilta osin Ilmavoimien vaatimuksia. Oliko kyseessä lähinnä toimintamatka? Onhan se ikävää, jos ei pysty esim. Rovaniemeltä Pirkkalaan lentämään ilman lisäpolttoainesäiliöitä.
Kuinka niin? Ensimmäinen JDAM pudotettiin suomalaisesta F18 koneesta vain pari vuotta sitten, jolloin se saavutti virallisesti pommituskyvyn, jonka seurauksena tyyppimerkintään lisättiin A=Attack (F/A-18). Aiemmin käytettiin pelkästään merkintää F=Fighter, koska pommituskykyä ei ollut.Juu ei
Muistelisin, että"käyttökuluihin" olisi laskettu yksimoottorisella moottorihäikän tuovan koneen aina tonttiin. Kaksimoottorisella paluu kentälle on oletus. Näin vikakustannukset olisivat siis yksimoottorisella suuremmat. Lähdettä en muista, mutta tuommoista puhuttiin.Osallistun netikeskusteluun, en laadi väikkäriä! Ja vielä Maavoimien miehenä...
Kustannusten aliresurssointi on ihan selvä asia, johon Ainolakin olisi voinu tartua. Jos mun perheellä on kaksi autoa yhden sijasta ovat huoltokustannukset enemmän kuin 10 % suuremmat. Kaksi moottoria on tuplamäärä niiden huoltotunteja, varaosia ja huomattavasti suurempi varamoottoreiden määrä. Polttoainetta kaksi moottoria voisi kuluttaa jotain 30 % enemmän. Eli kustannusten ero vaan tuntuu liian pieneltä. Eihän meillä itellä ollut silloin kokemuksia nykyaikaisten hävittäjien käyttökustannuksista, kun koko fleet oli 60-70 luvun MiGejä sekä 60 -luvun Drakeneita. Myyjän tietojen perusteella laskelmat ovat mitä luultavimmin syntyneet.
Asioista toki voi olla eri mieltä, mutta jos ne pohjautuvat luokkaa "piiloon jääneisiin liitteisiin" ja "mun on vaikea ymmärtää", niin ne ovat kohtuu turhaa sanahelinää.
Kun miettii Suomen historiaa, tätä on ihan hyvällä syyllä voinut pitää "kekkoslovakiana". Tähän suhteutettuna Suomi sai ja on saanut jatkossakin ihan ihmeen kuranttia rautaa jenkeiltä. Esim. Venäjähän tykkää kaupata muualle vain huonompia "B-versioita".
4.
We have not had reason to date to question Finnish military security or faithfulness to commitments US.
Kuinka niin? Ensimmäinen JDAM pudotettiin suomalaisesta F18 koneesta vain pari vuotta sitten, jolloin se saavutti virallisesti pommituskyvyn, jonka seurauksena tyyppimerkintään lisättiin A=Attack (F/A-18). Aiemmin käytettiin pelkästään merkintää F=Fighter, koska pommituskykyä ei ollut.
Ja syy miksi mainitsin F16 koneen tässä ketjussa, johtuu vain siitä että halusin herättää aiheesta keskustelua.
Kuinka niin? Ensimmäinen JDAM pudotettiin suomalaisesta F18 koneesta vain pari vuotta sitten, jolloin se saavutti virallisesti pommituskyvyn, jonka seurauksena tyyppimerkintään lisättiin A=Attack (F/A-18). Aiemmin käytettiin pelkästään merkintää F=Fighter, koska pommituskykyä ei ollut.
Ja syy miksi mainitsin F16 koneen tässä ketjussa, johtuu vain siitä että halusin herättää aiheesta keskustelua.
Ilmataistelua.Mitähän mahdat tarkoittaa koiratappelulla?
Muistelisin, että"käyttökuluihin" olisi laskettu yksimoottorisella moottorihäikän tuovan koneen aina tonttiin. Kaksimoottorisella paluu kentälle on oletus. Näin vikakustannukset olisivat siis yksimoottorisella suuremmat. Lähdettä en muista, mutta tuommoista puhuttiin.
Historiasta puheenollen, suomalaiset virkamiehet ovat ilmeisesti olleet aina enemmän kallellaan Yhdysvaltoihin kuin poliitikot. Sekin voi vaikuttaa päätöksiin, mitä myydään ja mitä ei, jos koneisto koetaan luotettavaksi.
What ever.Vielä äsken kirjoitit "koiratappelukoneesta". Mutta ei se ole "koiratappelua" nähnytkään, jos ammutaan AMRAAM 50 kilometrin päästä. Ja tuo AMRAAM-ohjusten räiskiminen olisi kuitenkin se päämenetelmä ilmataistelussa.
Ilmataistelua.
Voi elämänkävyt! Kyllä minä sen tiedän. Nyt ymmärrän miksi Tomppa poisti mode-oikeutesi.Koiratappelu on ilmasodankäynnin yksi osa-alue. Näkökantaman lähitaistelu.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dogfight
A dogfight, or dog fight, is an aerial battle between fighter aircraft, conducted at close range.
Muistelisin, että"käyttökuluihin" olisi laskettu yksimoottorisella moottorihäikän tuovan koneen aina tonttiin. Kaksimoottorisella paluu kentälle on oletus. Näin vikakustannukset olisivat siis yksimoottorisella suuremmat. Lähdettä en muista, mutta tuommoista puhuttiin.
Käsitteet saattavat olla hukassa, mutta tarkoitin kuitenkin ilmataistelua. (Pitääkö tämäkin vääntää rautalangasta?)
Ilmataistelua.
Selkis."Koiratappelu" ja ilmataistelu eivät ole sama asia. Koiratappelu on WVR-taistelua. Suomi halusi koneen jolla on BWR-kyky.
Tuo olisi mielenkiintoinen tieto, miksi edullinen F16 ei kelvannut Suomen päättäjille. Mikäli muistan oikein, niin silloin kun koneet ostettiin, valtiolla oli tarkoitus käyttää F18 hävittäjiä vain koiratappelukoneena.
Foorumilla on puhuttu, mm. @fulcrum on maininnut, että koneen "boottaaminen" oli aika hidasta. Esim. INS-järjestelmä vaati kai aika monta minuuttia ennen kuin se oli käyttövalmis.
Toimintamatkasta en usko olleen kyse. Ei se huonompi kuin Gripen tai Mirage ole, IMHO. Pikemminkin hieman ihmettelen Hornetin suurempaa toimintamatkaa suhteessa muihin koneisiin, kun Hornetia haukutaan usein ulkomaisilla foorumeilla "lyhytjalkaiseksi".
Voi elämänkävyt! Kyllä minä sen tiedän. Nyt ymmärrän miksi Tomppa poisti mode-oikeutesi.
Ja lähinnä olisin kiinnostunut tietämään mikä teki F18 koneesta paremman Suomen tarpeisiin nähden, suhteessa F16 koneeseen.