Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niissä luulisi olevan paljon tiimaa jäljellä mittarissa, kun Sveitsi on niin pieni maa, ettei mahdu paljoa lentämään
Jatkavat palveluksessa. Hakivat korvaajaa käytöstä poistuville F-5:lle.Mites muuten nuo Sveitsin Hornet C/D -koneet? Mitä niille on tapahtumassa? Niissä luulisi olevan paljon tiimaa jäljellä mittarissa, kun Sveitsi on niin pieni maa, ettei mahdu paljoa lentämään. Olisiko Sveitsi halunnut myydä meille kuten Hawkit, jotta me olisi voitu jatkaa esim. 10 vuotta pidempään Hornet-operaatioita?
On siellä tilaa, mutta täytyy tietty varoa törmäämästä Alppeihin.Niissä luulisi olevan paljon tiimaa jäljellä mittarissa, kun Sveitsi on niin pieni maa, ettei mahdu paljoa lentämään.
Siis mitäh? Sama sanoa, että Suomen laivaston paateilla pitäisi olla tosi paljon elinikää vielä, koka Itämerellä ei pääsee kruisailemaan paljoa vieläpä rikkomatta aluevesiä.
Jenkkien kanssa hävittäjäkaupat käydään näin:
http://www.dsca.mil/programs/foreign-military-sales-fms
No ei Suomen aluevesiä sentään seilata päästä päähän alle 20 minuutissa, kuten kestää Sveitsin päästä päähän lentäminen. Tokihan ne koneet voi siellä ympyrää lentää, mutta luulisin, että normi tunnistustehtävään menee huomattavasti vähemmän lentoaikaa Sveitsissä kuin esim. Suomessa. Ja osittain käyttävät vielä noihinkin tehtäviin F-5 -koneita. Eli perustelepa kommenttiasi vähän tarkemmin.
Varsinaiset valvonta- ja tunnistuslennot työllistävät lennostoja keskimäärin pari kertaa viikossa eli satakunta vuodessa.
Jatkavat palveluksessa. Hakivat korvaajaa käytöstä poistuville F-5:lle.
(BTW eikö pienessä ilmatilassa joudu tekemään enemmän käännöksiä ettei vahingossa mene naapurin puolelle. Koneet kuluvat enemmän kuin maissa joissa voidaan lentää pitkää matkaa suoraan)
Swiss panel reports on options for fighter replacement
Charles Forrester - IHS Jane's Defence Weekly
01 June 2017
Switzerland is looking to replace its fleet of Boeing F/A-18 Hornets. Source: IHS Markit/Patrick Allen
Key Points
Two panels tasked by the Swiss Federal Department of Defence, Civil Protection, and Sport (VBS), have reported on a number of potential options for the replacement of the country’s ageing Boeing F/A-18C/D Hornets and Northrop F-5E Tiger IIs to provide air defence and security for the country.
- A Swiss panel of experts has recommended procuring 30 new aircraft and a ground-based air defence system, at a total cost of approximately CHF8 billion (USD8.2 billion)
- The aircraft would replace Switzerland's current fleet of Northrop F-5E Tiger IIs and Boeing F/A-18C/D Hornets
A summary report covered the potential replacement requirements for the aircraft, as well as the role of ground-based air defence (GBAD) in protecting the country’s airspace.
The panels concluded that four possible options were available for the Swiss government in looking for a replacement air defence capability:
Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact
- Option 1: Procurement of 55-70 new combat aircraft, in addition to a multi-layered GBAD system, which could cover an area of 45,000 sq km and protect 20 sites. Cost: CHF15-18 billion, with CHF4 billion allocated to the GBAD system.
- Option 2: Procurement of 40 new combat aircraft and a GBAD system, which would cover approximately 15,000 sq km, and the overall procurement would include the retention of some legacy weapons systems. Cost: CHF8 billion for aircraft, CHF1 billion for GBAD.
- Option 3: Procurement of 30 new combat aircraft and a multi-layered GBAD system covering 45,000 sq km , with existing GBAD resources being utilised against low-level air threats. Cost: CHF6 billion for aircraft, CHF2-2.5 billion for GBAD.
- Option 4: Procurement of 20 new combat aircraft and a GBAD system. Under this option, the service life on the Boeing F/A-18 C/D Hornet fleet would be extended to the early 2030s, and the GBAD system would cover 15,000 sq km and focus primarily on threats such as helicopters, unmanned aerial vehicles, and combat aircraft.
To read the full article, Client Login
(334 of 827 words)
http://www.vtt.fi/inf/julkaisut/muut/2013/ICAF_FinlandReview_2013_issue1_3April13.pdfKoneen rungon elinikä tukialuskäytössä on 6000 tuntia, maakäytössä se voi nousta jopa 15000 tuntiin. Luku on moninkertainen muihin hävittäjiin verrattuna.
No ei Suomen aluevesiä sentään seilata päästä päähän alle 20 minuutissa, kuten kestää Sveitsin päästä päähän lentäminen. Tokihan ne koneet voi siellä ympyrää lentää, mutta luulisin, että normi tunnistustehtävään menee huomattavasti vähemmän lentoaikaa Sveitsissä kuin esim. Suomessa. Ja osittain käyttävät vielä noihinkin tehtäviin F-5 -koneita. Eli perustelepa kommenttiasi vähän tarkemmin.
Tuo Fyysikon linkittämä opus kannattaa lukea, jos asia kiinnostaa syvällisemmin. Liittyen viestiini yllä yksi poiminta.
Split-s, which can be described as a vertical U-turn, has been found to be a severe flight maneuver
type for the vertical tail root. When studying a set of 90 split-s maneuvers extracted from hundreds
of HOLM flights, they represent 32% of the total FLE accumulation caused to vertical tail root
during the studied HOLM flights.
...
The intersection of the cumulative FLE curve and the 90th percentile line indicates that the most damaging 10% of the
split-s maneuvers explain 42% of the total accumulated damage of the extracted split-s maneuvers.
Correspondingly, the most damaging 50% of the maneuvers explain 95% of the total FLE.
Ja tuo "FLE" lienee se koneen käyttöikää kuvastava määre?
Niin, henkilöstömielessä on hieman ongelmallista, että puolet hävittäjäkapasiteetista sijaitsee napapiirillä. Mutta eivät Kuopio ja Rovaniemi sentään pahimpia tuppukyliä ole: Kuopio on Suomen yhdeksänneksi suurin kunta asukkaiden määrässä mitaten lähes 120 000 asukkaallaan, ja Rovaniemikin on peräti 16. sijalla yli 60 000 asukkaallaan.
Toki jos on asunut koko ikänsä Helsingissä, niin voihan se olla pieni kulttuurishokki. Ei olekaan enää samalla tavalla valinnanvaraa baariin lähtiessä.
DCS ei tule kyseeseen F-35 kohdalla kun se on niin selkeästi sellaista tekniikkaa, joka vaatii polittista harkintaa.Usein amerikkalaisten kanssa käytetään valtioiden välistä kauppaa, mutta DCS-kauppaa käydään myös. Esimerkiksi UAE tiettävästi ostaa F-16 E/F:ää DCS-kauppatavalla, ja Singapore lienee hankkinut Strike Eagleja samalla tavalla.
http://www.defenseindustrydaily.com/the-uaes-f-16-block-60-desert-falcon-fleet-04538/
https://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-probably-has-up-to-40-f-15sgs-402971/
Ja Heinähattu sanoi "Pelimies" viihdeshown vieraana viimeksi että haluaisi puolustusministerin salkun mieluiten, koska siinä voi toimia läheisessä yhteistyössä presidentin kanssa! Luoja paratkoon! .Aiemmassa, kaatuneessa Gripen-hankinnassa hakivat korvaajaa F-5:lle. Mutta nykyisellään siellä haetaan korvaajaa myös Hornetille.
Yllättävän vähän koneita kyllä ollaan aikeissa hankkia... vain 30. Heinäluomalla varmaan alkaa aisa kohota, 30 Gripeniä meillekin!
http://www.janes.com/article/70990/swiss-panel-reports-on-options-for-fighter-replacement
Rovaniemen "kaupungin" pinta-ala on noin 75% Varsinais-Suomen pinta-alasta, ja V-Suomessa on 476k henkeä. Itse Rovaniemen kaupungissa taitaa asua alle 40k asukasta. Joo, se on tuppukylä. En ihmettele yhtään, että lentäjän vaimolla voisi olla aika iso urakka työllistyä muualle kuin ABC:lle, varsinkin jos on joku "ethelän pelle". Muutenkin, en itse ainakaan muuttaisi jonnekin vitun Lappiin 800 kilometrin päähän ystävistä ja sukulaisista vaikka maksettaisiin. En varmasti ole ainoa joka ajattelee näin.
Jos Horneteilla olisi pysyvä tukikohta Helsinki-Malmilla, olen varma siitä että lähtöhaluja siviili-ilmailuun olisi hävittäjälentäjillä huomattavan paljon vähemmän. Eihän Lappia ole muutenkaan koskaan puolustettu; talvisodassa sen hoitivat ruotsalaiset, jatkosodassa saksalaiset. Pari Fokker D.XXI:tä Lapin lennostoon niin voivat laskea poroja niistä.
Rovaniemen "kaupungin" pinta-ala on noin 75% Varsinais-Suomen pinta-alasta, ja V-Suomessa on 476k henkeä. Itse Rovaniemen kaupungissa taitaa asua alle 40k asukasta. Joo, se on tuppukylä. En ihmettele yhtään, että lentäjän vaimolla voisi olla aika iso urakka työllistyä muualle kuin ABC:lle, varsinkin jos on joku "ethelän pelle". Muutenkin, en itse ainakaan muuttaisi jonnekin vitun Lappiin 800 kilometrin päähän ystävistä ja sukulaisista vaikka maksettaisiin. En varmasti ole ainoa joka ajattelee näin.
Jos Horneteilla olisi pysyvä tukikohta Helsinki-Malmilla, olen varma siitä että lähtöhaluja siviili-ilmailuun olisi hävittäjälentäjillä huomattavan paljon vähemmän. Eihän Lappia ole muutenkaan koskaan puolustettu; talvisodassa sen hoitivat ruotsalaiset, jatkosodassa saksalaiset. Pari Fokker D.XXI:tä Lapin lennostoon niin voivat laskea poroja niistä.