1) Eikö se nyt ole suunnilleen kaikissa sotavoimissa niin, että parhaiten koulussa pärjänneet valitsevat/saavat parhaat paikat?Israelissa hävittäjäkoulutuksessa menestyminen on motivaatiotekijä, sillä parhaat sitten lentävät F-35I-, F-16I- ja F-15I-kalustolla. Muut sitten hieman kakkoslinjan kalustolla. Jos pääsee läpi koulutuksesta, muttei nyt niin hyvin, niin sitten lentelee kuljetuskoneita, helikoptereita jne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Air_Force_flight_academy
antaa hyvän kuvan koulutuksesta.
Huomionarvoista on, että varsinainen operatiivinen koulutus annetaan vasta laivueissa ja se kestää vuoden tuon 3 vuoden lisäksi.
2) Tuo maininta wikissä että vain 1/9 pääse läpi näyttää erikoiselta ja ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista.
Suosittelen lukemaan David Bergmanin kirjoituksen jossa pohditaan koulutuksen ja valinnan suhdetta.
http://kkrva.se/om-stridens-psykologi-del-2-att-valja-ut-de-ratta/
Hän ottaa esimerkkinsä jenkkien SEAL koulutuksesta ja ruotsalaisen lentäjäkoulutuksen kehittymisestä. Lyhyesti kiteytettynä hän esittää, että jos kouluttajat joutuvat samalla olemaan kouluttajia ja karsijoita, ei ole helppoa saada tavoitteita läpi ja osa porukasta karsiutuu vääristä syistä Hän myös esittää että karsinta tulee pitää karsintana ja koulutus koulutuksena, kuitenkin niin, ettei tavoittele 100 % läpäisyä.
Itse olen käsittänyt että meillä toimitaan aika lailla kuten hän tuossa artikkelissaan kertoo Ruotsissa toimittavan ja itse näen tuon jenkkien SEAL jutun aikamoisena tuhlauksena. Jos 90% tai edes 70% tiputetaan koulutuksesta, niin jossain viiraa, kun tuotetaan noin paljon epäonnistujia.
Tämä menee sinänsä OT:ksi, mutta voisi olla mielenkiintoinen keskustelunaihe.