Ilmavoimien tulevaisuus

Erich Hartmann vastusti Starfighter hankintaa, joutui epäsuosioon ja erosi. Sitä että hankintaan kuului lahjontaa, ei ollut tiedossani.
Jos ollaan ihan tarkkoja Hartmann pistettiin everstinä eläkkeelle. Sotakavereista ainakin Steinhoff, Rall ja Krupinski ylenivät kenraaleiksi asti, Steinhoff ja Rall jopa ilmavoimien komentajiksi.

Hartmannin esittämä kritiikki Starfighteristä sysäsi ''Bubin'' urakehityksen sivuraiteille.
 
Jos ollaan ihan tarkkoja Hartmann pistettiin everstinä eläkkeelle. Sotakavereista ainakin Steinhoff, Rall ja Krupinski ylenivät kenraaleiksi asti, Steinhoff ja Rall jopa ilmavoimien komentajiksi.

Hartmannin esittämä kritiikki Starfighteristä sysäsi ''Bubin'' urakehityksen sivuraiteille.
Ok, luin että olisi eronnut ja tehnyt sen painostettuna, tai turhautuneena eronnut. Mutta kuitenkin eronnut itse.
 
Laitoin tämän tuossa ylempänä, mutta meni varmaan ohitse. Siinä 1. Osa. Muistaakseni 8 osaa. Yksi jäbä tippuu vielä aika lopussa. Ei vain pää pysy mukana riittävän haastavissa tilanteissa.
Toisaalta tuossa vaiheessa kun jätkän tai naisen koulutukseen on upotettu jo rahaa satoja tuhansia kanukkidollareita(miljoonia?) kannattaa jo vähän "paapoa" jotta valmistuisi.
Melkoinen taloudellinen tappio minkä tahansa maan ilmavoimille kouluttaa lähes valmiiksi lentäjäksi muttei kuitenkaan.
 
Ok, luin että olisi eronnut ja tehnyt sen painostettuna, tai turhautuneena eronnut. Mutta kuitenkin eronnut itse.
En nyt muista satavarmaksi, kumminko päin meni. Pitäisi tutkia Hartmannin kirjaa. Täydelle eläkkeelle kumminkin.
http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=120
Rall'n elämänkertaa luettaessa aistittavissa, että Hartmannin arvostelu Starfighter hankkeesta aiheutti Guntherillekin hieman näppyloitä..;)
Ja ilmeisesti vielä enemmän poliittisissa päättäjissä.
(http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=116) Rall'n tarinoita.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta tuossa vaiheessa kun jätkän tai naisen koulutukseen on upotettu jo rahaa satoja tuhansia kanukkidollareita(miljoonia?) kannattaa jo vähän "paapoa" jotta valmistuisi.
Melkoinen taloudellinen tappio minkä tahansa maan ilmavoimille kouluttaa lähes valmiiksi lentäjäksi muttei kuitenkaan.

Jep. Asiaa käsiteltiin sarjassa erittäin perusteellisesti. Ei ollut helppo päätös. Hyvä rauhan ajan lentäjä, mutta ei pärjännyt ilmataisteluharjoituksissa, kun pitää tehdä paljon eri asioita nopeasti samaan aikaan.

Suomessa koetetaan raakata aikaisessa vaiheessa esim kaverit joilla haasteita 3D-geometrioiden hahmotuksessa. Haaste on, kun sitä pitää vielä pystyä tekemään tulevaisuuteen.
 
Jep. Asiaa käsiteltiin sarjassa erittäin perusteellisesti. Ei ollut helppo päätös. Hyvä rauhan ajan lentäjä, mutta ei pärjännyt ilmataisteluharjoituksissa, kun pitää tehdä paljon eri asioita nopeasti samaan aikaan.

Suomessa koetetaan raakata aikaisessa vaiheessa esim kaverit joilla haasteita 3D-geometrioiden hahmotuksessa. Haaste on, kun sitä pitää vielä pystyä tekemään tulevaisuuteen.
Eikös siinä kyseinen kuski siirtyny sit C-130/C-17 kalustoa lenteleen?
 
Eikös siinä kyseinen kuski siirtyny sit C-130/C-17 kalustoa lenteleen?

Jep, jotain sellaista taisi olla. Aikaa siitä, kun tuon katsonut, että ihan varmaksi ei muista.
 
Jep, jotain sellaista taisi olla. Aikaa siitä, kun tuon katsonut, että ihan varmaksi ei muista.
Sama täällä. Jännä juttu oli se yks kapteeni jolla ei ollut koneessa ilmassa mitään ongelmaa g:n kanssa mutta sentrifugissa meni taju. Läpäisi kuitenki myöhemmin sentrifugin ja pääsi cf-18 puikkoihin
 
Sama täällä. Jännä juttu oli se yks kapteeni jolla ei ollut koneessa ilmassa mitään ongelmaa g:n kanssa mutta sentrifugissa meni taju. Läpäisi kuitenki myöhemmin sentrifugin ja pääsi cf-18 puikkoihin

Joo, siinä tuli jo melkein epätoivo kaverin puolesta :)

Vähän riskialtista peliä. Jos itsellä menisi joka kerta taju, niin sitä kyllä kyseenalaistaisi, että onko sitä sittenkään järkevää asettaa henkeään alttiiksi G-voimien armoilla.

Jännä, että kanukit roikuttivat mukana niin pitkään. Mutta onhan se hienoa, että mies pääsi toteuttamaan unelmaansa.
 
Ok, luin että olisi eronnut ja tehnyt sen painostettuna, tai turhautuneena eronnut. Mutta kuitenkin eronnut itse.

Vilkaisin Hartmannista kertovaa kirjaa, kun sattui olemaan hyllyssä.

Moninaisten vaiheiden jälkeen Hartmann pyysi päästä eläkkeelle. Hän ei ollut myötäilijä, vaan piti upseerin velvollisuutenaan neuvoa esimiehiään siinä, mitä piti oikeana. Kaverit (kenraalit Hrabak, Krupinski ja Rall) olivat moneen otteeseen pyytäneet häntä lieventämään suhtautumistaan armeijaa kohtaan. Muuan kenraali, joka ei ollut lentänyt sodassa, järjesti ajojahdin, jotta Hartmannin uralla ereneminen saataisiin torpattua lentolupakirjan uudistamiseen liittyneen muodollisen asiakirjojen toimittamisen unohtamisen vuoksi. Hartmannin mustamaalaus herätti ihmetystä myös rapakon toisella puolella. Loppujen lopuksi hänet vapautettiin kaikista syytteistä, mutta sitä ei juuri julkisuudessa käsitelty. Hartmann vapautettiin JG 71:n komentajan tehtävistä ja siirrettiin esikuntatehtäviin.

Jos tämän tiivistäisi kansankielellä, niin Hartmann ei tainnut olla lipapelle - ja sai kärsiä sen vuoksi. Politiikka ja poliittinen sopivuus, sellaistahan se on.
---
"Poliitikot ovat sellaisia ilkeän miehen likaisia kynsikäsiä", tuumasi esikoinen vuosituhannen alkupuolella nähtyään televisiossa eduskunnan kyselytunnin. Lapsen suusta totuus, vai miten se menikään?
 
Viimeksi muokattu:
Joo, siinä tuli jo melkein epätoivo kaverin puolesta :)

Vähän riskialtista peliä. Jos itsellä menisi joka kerta taju, niin sitä kyllä kyseenalaistaisi, että onko sitä sittenkään järkevää asettaa henkeään alttiiksi G-voimien armoilla.

Jännä, että kanukit roikuttivat mukana niin pitkään. Mutta onhan se hienoa, että mies pääsi toteuttamaan unelmaansa.
Liekköhän vaikutusta sillä että se sällihän oli lentäny aika paljon harjoituskoneilla ynnämuilla ennen siirtoa 18-ohjelmaan
 
Täytyy myöntää että Koreaan sijoitetuilla Viper piloteilla täytyy olla melkoiset pallit. Lähteä nyt ilmaan tehtävänään imeä itseensä kaikki mahdollinen tulitus.
"We go out as the overall package so load up the jet with both air-to-air missiles, air-to-surface missiles, with the HARM (High Speed Anti-Radiation Missile) we would shoot," Trueblood said.
"Our job is to have the enemy target us with both their air-to-air threat and their surface-to-air threat, and we basically protect everybody else, so we want them to target us."

http://edition.cnn.com/2017/08/19/asia/south-korea-osan-air-base/index.html
 
Ensimmäisen kerran kuvassa uusi tankkeri-drone X-47B.

We’ve Caught a Glimpse of Northrop’s Carrier-Launched Tanker Drone
The refueling pod-carrying X-47B is a contender for a U.S. Navy contract

1920px-An_X-47B_Unmanned_Combat_Air_System_demonstrator_flies_near_the_aircraft_carrier_USS_George_H.W._Bush-970x350.jpg


The U.S. Navy’s future drone tanker has begun to break cover. In mid-August 2017, the first photos appeared depicting Northrop Grumman’s entry in the Navy’s Carrier-Based Aerial Refueling System, or CBARS — the years-long effort to produce the first drone warplane for the Navy’s carrier air wings.

The photos, obtained by trade publication Aviation Week, depict one of Northrop’s X-47B jet-powered drone demonstrators U.S. Air Force’s secretive Plant 42 facility in Palmdale, California. The X-47B in the photos carries, under its 62-foot-span delta-shape wing, what appears to be a Cobham aerial-refueling pod. On the opposite side of the wing, there’s a drop tank for extra fuel.

The underwing pod-and-tank configuration is not surprising. It’s the same arrangement that the Navy’s carrier air wings currently use for aerial refueling, albeit with F/A-18E/F Super Hornet manned strike fighters acting as the tankers. In the 1990s and early 2000s, S-3 anti-submarine planes had handled the carriers’ aerial refueling duties — again using the same pod and tank.

The Navy specified the CBARS equipment suite in a draft request-for-proposals that the sailing branch sent to Northrop and competitors Lockheed Martin, Boeing and General Atomics in July 2017.


“We are saying that you do have to use the existing aerial refueling store that F/A-18s [and] S-3s have used – and that’s externally carried – and that’s to reduce development, cost and timeline and risk,” CBARS program manager Capt. Beau Duarte told the news website of the U.S. Naval Institute. “But how you configure the air vehicle to deliver that fuel is up to industry.”

US_Navy_050220-N-5384B-051_An_F-A-18F_Super_Hornet_assigned_to_the_Bounty_Hunters_of_Strike_Fighter_Squadron_Two_VFA-2_demonstrates_aerial_refueling_to_a_pair_of_F-A-18C_Hornets-1024x731.jpg

At top — an X-47B overflies USS George H.W. Bush. Above — an F/A-18F refuels fighters by way of an underwing pod. U.S. Navy photos


For CBARS, General Atomics is proposing a variant of its Avenger drone, a few of which are in use with the U.S. Air Force and another, unspecified U.S. government agency. Boeing’s CBARS entry could be a version of the Phantom Ray, which is similar to the X-47B in size and layout. Lockheed’s design is an evolution of the company’s RQ-170 stealthy surveillance drone, currently in service with the Air Force.

The CBARS program was previously known as Unmanned Carrier Launched Airborne Surveillance and Strike — and aimed to produce an armed surveillance drone for carrier air wings. UCLASS itself evolved from the Unmanned Combat Air System Demonstration initiative — UCAS-D — that ran from 2007 to 2015. As part of UCAS-D, in 2013 the two X-47Bs performed the first-ever carrier landings and launches by a large unmanned aerial vehicle, aboard the carrier USS George H.W. Bush.

In 2016, the Pentagon directed the Navy to optimize the new UCLASS drone for the relatively straightforward aerial-tanking mission, and possibly add surveillance and strike capabilities later. That’s when the program’s name changed to CBARS.

The Navy hopes that, in adding drone tankers to its carrier air wings, it will be able to relieve F/A-18s of their refueling duties, thus freeing up the fighters for combat missions. The Navy has estimated that as much as 30 percent of the Super Hornet fleet’s flight hours are devoted to tanking.

The Navy plans to pick a winning CBARS design in 2018 and first deploy the new drone tankers with the carriers USS Dwight D. Eisenhower and Bush in 2019 or 2020. The Navy has assigned the new tanker-drone the name and designation MQ-25A Stingray.


https://warisboring.com/weve-caught-a-glimpse-of-northrops-carrier-launched-tanker-drone/
 
USAF Picks Key Technologies For F-22 Follow-On

http://aviationweek.com/defense/usaf-picks-key-technologies-f-22-follow

The U.S. Air Force has identified the key technologies it needs to develop for a next-generation air superiority fighter that will replace the F-22 Raptor, including a more powerful, fuel-efficient engine for extended range and increased stealth relative to current capabilities.

...

The Air Force together with engine manufacturers Pratt & Whitney and General Electric have been working on a new class of combat aircraft propulsion systems based on three-stream engine technology that might fit this bill. The third stream provides an extra source of air flow that, depending on the phase of the mission, is designed to provide either additional mass flow for increased propulsive efficiency and lower fuel burn for longer endurance, or additional core flow for higher thrust and cooling air to boost combat performance.

The Air Force for the first time revealed a funding line for a secretive “Air Dominance Air-to-Air Weapon” in fiscal 2018 budget documents this year, requesting $1 million to stand up the project. Little is known about the next-generation air-to-air capability, but it may be a successor to the Raytheon-built AIM-9X Sidewinder and AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile the Raptor currently carries, or possibly a longer-range version of those weapons. A longer-range air-to-air missile also could equip future non-stealthy aircraft that have to stand off from surface-to-air missile threats.

...

Overall, the Air Force requested $294.7 million in fiscal 2018 to continue studying options for PCA.
 
GE on muiden valmistajien tavoin kehitellyt tapoja saada megawattiluokkaa olevia sähkötehoja irti hävittäjän suihkumoottorista, yhtenä käyttötarkoituksena on tietysti Laser-aseet.


In the area of power generation, GE modified an F110 engine, a propulsion option for the Boeing F-15 and Lockheed Martin F-16, to generate 1MW of electric power. By siphoning compressed air from the core, GE extracted 250kW from the high-pressure turbine and – in and industry first for a two-shaft engine – 750kW from the low-pressure turbine, according to the white paper.

As a megawatt of electric power is equivalent to 1,341hp, the F110 still has plenty of thrust to continue powering even in a single-engined aircraft. A single F110 can generate up to 32,000lb-thrust, which is equivalent to 44,300hp.

By extracting electric power from both modules of the turbine section, GE has created an architecture with a broad array of potential future applications, including military programmes with an interest in laser weapons.
 
ei ennakoivalla iskulla, vaan ensin Venäjä ampuu Iskanderin, saadaan USA:lta tieto ampuneen Iskanderin sijainnista ja laitetaan Jassm sinne, ettei sama yksikkö voi ampua uudestaan.tämä siis oli mun idea, mutta ihan spekulaatiota

Jotenkin olisi yksinkertaisempaa yrittää torjua noita Iskandereita siihen sopivilla ballististen ohjusten torjuntaohjuksilla. Niillä, joita Suomella ei ole koska rahat on laitettu turhuuksiin. JASSMia ei niin vain "laiteta" mihinkään vaan ensin pitää yrittää saada sen ampuva kone sopivaan asemaan maalin suhteen ja arvelen juuri sen olevan sotatilassa melko haastava ellei jopa mahdoton tehtävä.
 
JASSMia ei niin vain "laiteta" mihinkään vaan ensin pitää yrittää saada sen ampuva kone sopivaan asemaan maalin suhteen ja arvelen juuri sen olevan sotatilassa melko haastava ellei jopa mahdoton tehtävä.
Voi hitsin pimpulat. Kumpa joku kehittäisi nyt nopeasti koneen jossa erilaiset herätteet olisi minimoitu, ja jolla voisi toimia vihollisen ilmatorjunnan vaikutusalueella muita paremmin. Sellaiselle koneelle tuollainen ei olisi "mahdoton tehtävä"...
 
Voi hitsin pimpulat. Kumpa joku kehittäisi nyt nopeasti koneen jossa erilaiset herätteet olisi minimoitu, ja jolla voisi toimia vihollisen ilmatorjunnan vaikutusalueella muita paremmin. Sellaiselle koneelle tuollainen ei olisi "mahdoton tehtävä"...

Yes, näkymätön kone olisi mannaa...
 
Mistäköhän syystä muuten JASSM-koelaukaisu viivästyy? Lehtijutun mukaan ei meidän väen syy. Piti olla tässä kuussa.
 
Back
Top