Ilmavoimien tulevaisuus

Huomaa termi "guidance beam." ;) Onnistuu siis säteenseuraajallakin. Mutta komento-ohjauksella on toki etunsa, kun se mahdollistaa ohjuksen ohjaamisen monipuolisemmin. Säteenseuraaja ei käytännössä voi kääntyä tiettyä rajaa tiukemmin poikkittain ohjaussäteeseen mikä rajoittaa torjunnan geometriaa muihin ohjausmenetelmiin verrattuna.

Jep. Mutta ymmärsit varmastikin mitä eroa on säteenseuraamisella ja säteenseuraamisella?

Tuo oli vanha kuva. Nykyään käytettäneen datalinkkejä enemmänkin.
 
Jep. Mutta ymmärsit varmastikin mitä eroa on säteenseuraamisella ja säteenseuraamisella?

Tuo oli vanha kuva. Nykyään käytettäneen datalinkkejä enemmänkin.
Juu ymmärrän. Säteenseuraaja seuraa maalia seuraavan tutkan sädettä, mutta säteenseuraaja seuraa erillisen tulenjohtolähettimen lähettämää sädettä. Jälkimmäisellä voidaan säteenseuraajaohjuskin ohjata suoraan ennakkopisteeseen sen tarvitsematta kurvata kohteen mukaan. Ohjuksen ei edes tarvitse tietää kummantyyppistä lähetintä se seuraa. Sen sijaan säteenseuraajaa ei voida muutamastakaan syystä saada kääntymään yli 90 astetta sivuun ohjaavasta lähettimestä ulospäin osoittavalta reitiltä, komento-ohjatulla ohjuksella tämäkin saadaan onnistumaan niin haluttaessa.

Uudemmat ohjukset sitten tosiaankin käyttävät yleensä inertianavigointia datalinkin kautta päivitettävään ennakkopisteeseen ja omaa sensoria loppulähestymiseen.
 
Niin se vain on..

http://www.army-technology.com/projects/rbs70

The operator aims the missile towards the target, fires and tracks the target, aiming a laser guidance beam continuously at the target until the moment of impact.

The RBS 70 missile has a laser beam detector mounted at the back of the missile which detects the laser guidance beam.

The outputs from the laser beam detectors in the tail of the missile are used by an onboard processor to generate the steering and course correction signals to the missile control fins. The missile's flight is gyroscopically stabilised.

The missile has no seeker head at the front of the missile and the laser beam riding system in the tail of the missile is extremely difficult to jam.

If the missile loses the laser beam or if no guidance signals are received after a predetermined period of time during missile flight the missile switches to self-destruct mode.

----

Ei tarvi siirrellä "yli valonnopeudella", koska maalit eivät liiku yli valonnopeudella, ja erityisesti sivuttaissiirtymä on geometriasta johtuen aika vähäinen, kunnes lähestytään maalia. Toki hävittäjäasenteinen olisi monesta eri syystä paljon hankalampi kuin maasta laukaistava, kuten jo keskusteltu.

Maalin säteenseuraamisella menetelmänä on etunsa, mutta on sillä myös haittansa. Esim. Ilmamaalin kyseessä ollessa, ohjus joutuu aina tekemään kurvan. Laserhakeutuva, tutka tai infrapuna saati komento-ohjattu pystyvät lentämään suoraan osumapisteeseen, jos maali lentää suoraan. Kuvat alla selventävät.

Säteenseuraaja tekee aina mutkan

FC_PAGE_413_FIGURE_29C1.jpg


Muut menetelmät hakevat itse ennakko-osumapisteen

main-qimg-954e9c048256f99f0a7ccbd469384ce5-c


Komento-ohjattu voidaan ampua suoraan osumapisteeseen

Direct%20flight%20to%20intercept%201024%20C.jpg
Hyvä linkki, mutta joitain tietoja jätetään kertomatta, ehkä tarkoituksella?
The sustainer motor ignites after the missile has travelled a safe distance from the launch position. The booster is subsequently jettisoned
Tuo voisi tarkoittaa että susteinerin halkaisija on olennaisesti pienempi kuin boosterin, jolloin boosterin irtoamisen jälkeen taakse jää enemmän pinta-alaa lasersensorille.
Kuvista tai tekstistä ei ilmene kummat siivekkeet ovat ohjaavia, etummaiset vai takimmaiset. Jos säde liikkuu ohjuksen vasempaan reunaan ja ohjus korjaa suuntaansa takimmaisilla siivekkeillä, ohjuksen perä antureineen siirtyy aluksi oikealle ohi säteestä kuten trukin kääntyvät takapyörät tai veneen takaosa. Etummaiset taas ovat lähellä ohjuksen painopistettä, mikä hidastaa kääntymistä ja kuluttaa energiaa. Kyllä tuollainen maasijoitteisena toimii lyhyellä kantamalla, hävittäjästä pitkillä etäisyyksillä olisi paljon vaikeampi saada toimimaan, kun omaa konetta pitäisi voida kääntää vapaasti ja nopeasti, jolloin pienikin viive säteen suunann korjauksessa saa sen siirtymään yli valonnopeudella kovin helposti, eikä niitä viiveitä nollaan saakka taida saada mitenkään. Toki jos säde laajenee leveäksi kartioksi ovat ongelmat muualla kuin säteessä pysymisessä, eli vaikka osa säteestä osuisi maaliin voi ohjus silti lentää säteessä pysyessään maalin ohi. Mikään ei estäne siirtämästä sädettä alusta alkaen oletettuun osumapisteeseen ennakolla, eikä aina maalin hetkellistä sijaintia kohti, kuten linkin tekstissä ja kuvissa lentorataa pidentäen ja energiaa hukaten tehdään, eli kuten viimeisen kuvan komento-ohjauksessa, vaikka käytettäisiinkin sädettä seuraavaa ohjusjärjestelmää, kuten RBS 70 tai Bolidea. Vaikka mark 1 eyeball ei ole siinä yhtä tarkka kuin tutka, vähentää ennakko epätarkkanakin selvästi lentoaikaa ja energiahukkaa.

Eikö olisi järkevämpää viestiä sillä laserilla informaatiota maalin sijainnista, jolloin se voidaan aina suunnata ainoastaan siihen ohjukseen riippumtta siitä missä se maali on, ja aina voidaan käyttää juuri halutun laajuista kartiota etäisyydestä riippuen, jonne viestitään? Mitä etua sädettä seuraavalla voitaisiin saavuttaa valolla (näkyvällä UV:lla tai IR:llä) viestivään komento-ohjaukseen verrattuna?
Häirintä alttius ei kasvaisi siitä lainkaan, mutta maalin mahdollisuus havaita viestintä sädettä olisi oleellisesti vähäisempi, kuin suoraan maaliin osoittavaa laseria.
 
Eikö olisi järkevämpää viestiä sillä laserilla informaatiota maalin sijainnista

Tottakai. Sädeohjaus (erityisesti maalia osoittava) on yksinkertainen, vanha ja halpa tapa ratkaista asia. Kehittyneempiäkin tapoja on nykyään vaikka hurumycket.
 
Päteekö tuo myös ilmasta-ilmaan ohjuksiin, eli onko niissä koskaan käytetty tuollaista sädettä seuraavaa menetelmää? Ei nimittäin kuulosta ollenkaan yksinkertaiselta tai edulliselta tavalta, vaan päinvastoin epäluotettavalta (pilvisyys pitkällä matkalla), epätarkalta (kartioefekti pitkällä matkalla), mutkikkaalta (lähettävän säteen oikea suuntaus koneen liikeistä riippumatta) ja siten kalliilta (suuri ilmanvastus vaatii isomman ohjuksen samalle kantamalle).
 
Päteekö tuo myös ilmasta-ilmaan ohjuksiin, eli onko niissä koskaan käytetty tuollaista sädettä seuraavaa menetelmää? Ei nimittäin kuulosta ollenkaan yksinkertaiselta tai edulliselta tavalta, vaan päinvastoin epäluotettavalta (pilvisyys pitkällä matkalla), epätarkalta (kartioefekti pitkällä matkalla), mutkikkaalta (lähettävän säteen oikea suuntaus koneen liikeistä riippumatta) ja siten kalliilta (suuri ilmanvastus vaatii isomman ohjuksen samalle kantamalle).

Toki, mm. ensimmäinen neuvostoliittolainen ilmataisteluohjus, NATO-koodinimellä AA-1 Alkali (K-5) tunnettu, oli juuri tuollainen.

https://en.wikipedia.org/wiki/K-5_(missile)

iu
 
@Huhta ja @BarrelNut ninjailivat. K-5 eli AA-1 Alkali on myös ainoa sädettä seuraava ilmataisteluohjus joka tulee mieleen. Ei ollut ilmeisesti mikään iso suksee siinä käytössä, mutta ohjausjärjestelmä kelpasi myöhemmin rynnäkköohjukseen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kh-23_Grom

Tutkasäteen seuraajalla on antennit mahdollisimman ulkona siivekkeissä. Näillä se pystyy tutkasäteen ominaisuuksista mittaamaan sijaintinsa (vahvin signaali lähimpänä säteen keskusta) ja asentonsa (signaalin vaihe-ero eri antennien välillä) säteeseen nähden.

Lasersäteen ominaisuudet eivät yhtä auliisti taivu tähän käyttöön. Ainoa tietämäni menetelmä on sellainen, jossa säde on jaettu esim. neljään eri tavalla moduloituun sektoriin, ja ohjuksessa on taas sensorit siivekkeiden päissä. Moduloinnista ohjus sitten tietää missä sektorissa mikäkin siivenkärki on ja muuttaa sen tiedon ohjausliikkeiksi pysyäkseen säteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Live and learn! Kiitos sivistyksestä @BarrelNut. Yhteistä kaikille näyttää olevan että ovat kehittäjävaltioidensa ensimmäisiä yrityksiä ilmataisteluohjuksen luomiseksi.
 
Alla stealthin tappamista. Vakavasti puhuen, kun koneet yritetään piilottaa tutkasäteilyltä, tulee tilalle varmasti muita tapoja havaita koneita. Tiettävästi esim. F-35 on erityisen kovaääninen, joten "korvakuulolla" oleva tarkkailija havaitsee sen ennemmin kuin jonkin muun koneen. Äänen perusteella ei tietenkään saa niin tarkaa kuvaa kohteesta kuin vaikka tutkalla mutta kun äänen perustella on kohde paljastunut, voidaan sen suuntaan osoittaa sitten muilla havaitsimilla. Peräänkuulutan edelleen konetta, joka on stealhin lisäksi näkymätön, äänetön ja kylmä.


images
upload_2017-9-2_12-37-12.webp
images
 
Viimeksi muokattu:
Alla stealthin tappamista. Vakavasti puhuen, kun koneet yritetään piilottaa tutkasäteilyltä, tulee tilalle varmasti muita tapoja havaita koneita. Tiettävästi esim. F-35 on erityisen kovaääninen, joten "korvakuulolla" oleva tarkkailija havaitsee sen ennemmin kuin jonkin muun koneen. Äänen perusteella ei tietenkään saa niin tarkaa kuvaa kohteesta kuin vaikka tutkalla mutta kun äänen perustella on kohde paljastunut, voidaan sen suuntaan osoittaa sitten muilla havaitsimilla. Peräänkuulutan edelleen konetta, joka on stealhin lisäksi näkymätön, äänetön ja kylmä.

Yleisesti tunnettu totuus on, ettei stelth estä kohteen havaitsemista, vaan vaikeuttaa sitä ja tekee esim. ohjuksen lukitsemisen kohteeseen hyvin paljon vaikeampaa kuin normaalin koneen kohdalla.
Äänen perusteella voidaan varmasti havaita karkea sijainti ja suunta, mutta sen perusteella ei ohjusta ammuta.
 
Eli F-35 ei saa hankkia koska se havaitaan äänen perusteella paremmin kuin muut. Keksimällä keksitään tekosyitä, joita ei pysty mitenkään perustelemaan.

Noo, tuohan on vain yksi monista syistä miksi F-35sta ei pidä hankkia Suomeen. Ja miten niin ei pysty mitenkään perustelemaan? Olihan esittämäni asia jonkinlainen peruste, sen painavuudesta saa toki olla montaa mieltä.
 
Alla stealthin tappamista. Vakavasti puhuen, kun koneet yritetään piilottaa tutkasäteilyltä, tulee tilalle varmasti muita tapoja havaita koneita. Tiettävästi esim. F-35 on erityisen kovaääninen, joten "korvakuulolla" oleva tarkkailija havaitsee sen ennemmin kuin jonkin muun koneen. Äänen perusteella ei tietenkään saa niin tarkaa kuvaa kohteesta kuin vaikka tutkalla mutta kun äänen perustella on kohde paljastunut, voidaan sen suuntaan osoittaa sitten muilla havaitsimilla. Peräänkuulutan edelleen konetta, joka on stealhin lisäksi näkymätön, äänetön ja kylmä.


images
Katso liite: 16319
images
Ajattelin ensin etten viitsi vastata näihin, mutta laitetaan kuitenkin kun jauhetaan vieläkin. Tässä raportti F-35:n äänistä ja vertailu muihin koneisiin:
Screenshot_20170903-121111.webp
 

Liitteet

Henkilökohtaisena havaintona voin todeta, ettei F-35:n ääni lentonäytösympäristössä käytännössä poikkea muiden koneiden äänistä (EF Typhoon, F-22, Mirage, Rafale jne jne.). Esim. Tornado on varmasti ihmiskorvin aistittuna äänekkäämpi.
Omituista se olisikin jos yksimoottorinen kone olisi kaksimoottorisia kovempi mökeltäjä.

Jotkut asukasyhdistykset tms ovat elämöineet F-35:n lisäämästä melusaastesta, mutta niiltä kentiltä on aikaisemmin operoitu vanhoilla alkupään nuhapumppu F-16:lla. Siitä kai tuo urbaanilegenda on lähtöisin.

Meidän nykykalustoa äänekkäämpi se ei käytännössä ole, joten kenttien lähellä asuvien ihmisten ei tarvitse olla huolissaan vaikka kyseiseen koneeseen päädyttäisiin.
 
Minä kun olen erhtynyt luulemaan että stealthin tappajalla tarkoitetaan laitetta. Kyseessä onkin siis henkilö?

kuuntelija.jpg
 
Omituista se olisikin jos yksimoottorinen kone olisi kaksimoottorisia kovempi mökeltäjä.

Jotkut asukasyhdistykset tms ovat elämöineet F-35:n lisäämästä melusaastesta, mutta niiltä kentiltä on aikaisemmin operoitu vanhoilla alkupään nuhapumppu F-16:lla. Siitä kai tuo urbaanilegenda on lähtöisin.

Meidän nykykalustoa äänekkäämpi se ei käytännössä ole, joten kenttien lähellä asuvien ihmisten ei tarvitse olla huolissaan vaikka kyseiseen koneeseen päädyttäisiin.
Vaikkei desibeleissä olisikaan eroa, niin eikös Hornetissa ole muihin verrattuna, ainakin naapurin koneisiin, erittäin raaka ääni? Siis hyvällä tapaa raaka :cool:
 
Back
Top