Ilmavoimien tulevaisuus

file.php
 
Tuossahan nuo "konservatiiviset" valinnat ovat. Mutta, mita on "konservatiivinen"?
- lisaa "samaa" kuin ennenkin
- vahan riskia (tuohon ei sovi Gripenin raakilemaisuus kuin ei myos SuperHornetin "tahdenlento" valia-ajan stop-gap ratkaisuna paa-asiakkaan "tallissa"
Suomi ei ole aikaisemmin ollut hirveän halukas ottamaan riskejä teknologian suhteen koska rahaa ja aikaa ei ole hukattavana pelkästään "lupaaviin" hankintoihin. Riskiä ei oteta varsinkaan historian suurimmassa asehankinnassa.

Puranen tai Jäämeri taisi sanoa jossain tästä 5-gen konetyypittelystä että ominaisuudet menevät osittain 4/5 tyypittelyn päälle uusimmissa koneissa.
F-35 on varmasti kehittynein järjestelmä jota kannatan itse mutta realistina pidän mahdollisena muitakin juuri soveltuvuus ja kustannukset mielessä pitäen. Puranen sanoi että "jos Ilmavoimat jonkin koneen hankkii, sillä on oltava myös varaa käyttää sitä".

Gripenin etu on edullisuus ja yksinkertaisuus, ainakin paperilla. F-18E/F Block III taas tuo lisää 5-sukupolven ominaisuuksia uuden tietokoneen, ohjaamon, tutkan sekä TTNT-teknologian myötä. CFT-tankit lisäävät koneen sädettä 150 NM. Uuden sukupolven yksi tunnusominaisuus on kehittynyt ohjaamo sekä verkottottuneisuus. Häive olisi hyvä lisä mutta jos sen ylläpito on liian kallista niin sitten siitä pitää luopua suosiolla.
SuperHornetille taas annetaan vaihteluvali, jonka suuruus herattaa epauskoa/ -luottamusta
Tämä on totta. Syyksi mainitaan ilm. US NAVYn / valmistajan antama kustannusvaihteluväli "operatiiviselle valmiudelle".
Maantietukitoiminta ei ole erityisen pituusrajoitteista.
Voi se olla jos keskelle kiitorataa ilmestyy iso kraateri.
Suomen Sotilaan lukemat on täyttä sontaa, voi unohtaa samoin tein. 5,7k:lla ei osteta Gripen E:hen kuin täysi sisäinen tankki.
Lukemat voi olla hatusta. Tämä linkki vuodelta 2014 sanoo että Ruotsin ilmavoimien mukaan Saab 39 Gripen C:n käyttökustannukset on polttoaineen kanssa 7500 $. http://aviationweek.com/awin/new-gripen-aims-low-cost-high-capability
Toimintamenojen lisäksi on arvioitava kokonaissuorituskykyä ja miten oleelliseksi lukumäärävahvuus rungoissa lopulta koetaan. Koska mm. riskiä halutaan jakaa ja ei voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Toisaalta ei ole mitään hajua miten arvioidaan eri skenaarioissa kuinka monta tiettyä hävittäjää ajatellaan menetettävän. Selviämiskyvyssä on dramaattisia eroja.
Kyllä, mutta minä käsittelin asiaa nyt vain kustannuksien osalta.

Gripen C:n osalta käyttökustannuksissa on ristiriitaisuuksia tuo Aviation Weekin julkaisun ja Strat Postin julkaiseman IHS JANE´s raportin välillä.
JANE`s päätyi lukemaan 4700$ (2012 USD) Gripen C:n kohdalla. Ruotsalaiset itse sanovat kuitenkin 2 vuotta myöhemmin että kustannus on 7500$. Onkohan aikaisemmasta jäänyt polttoaine pois?

Lehtijutussa ruoditaan juurikin käyttötuntien kustannuksien ristiriitaisuutta koska globaalia standardia ei ole. US NAVY arvioi itse kuitenkin F-35C:n kustannukset 2029 saakka 31,000$ /h. eli F-35 pitää piikkipaikkaa tässäkin arviossa.

F-18 E/F kustannukset vaihtelevat 11000-24000 $ välillä. Typhoonille on Britit ilmoittaneet lukeman 8200 $ mutta JANE`s arvioi kustannukset 18000$ luokkaan.

Rafale 16500$.

Juttu lukemineen : https://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes/
 
Yksi itseäni kiinnostava ulottuvuus, josta en ole juuri teksiä nähnyt on se, että miten eri konevaihtoehdot erilaisine tuki- ja lisähärpäkkeineen tukevat tai eivät tue laitteeseen ja etenkin sen käyttöön oppimista.

En tarkoita nyt mitään "pystyy käyttämään" -tasoista oppimista vaan "pystyy kohtaamaan vihollisen, suorittamaan tehtävän ja palaamaan turvallisesti" -tasoista oppimista.

Monilla aloilla, joilla työntekijät valitsevat omat työkalunsa, on ihan vain muutama tuote tai merkki halutuimpien ja käytetyimpien joukossa. Ne laitteet eivät välttämättä ole mitään harrastajalehtien vertailutestivoittajia. Sen sijaan niille on usein tyypillistä se, että tottunut käyttäjä saa niiden härveleiden kanssa itsestään optimisuorituksen irti.

Ja tässä tulee se kiinnostava kohta:

Kuvitteelliset laitteet A ja B. Yhtä hyviä. Samat speksit. Saman hintaiset. Yhtä kalliita käyttää. Vain yksi ero: Nollasta aloittava noviisi kehittyy vaihtoehdolla A neljässä vuodessa hyväksi ja kymmenessä virtuoosin tasolle kun taas vaihtoehdolla B kolmessa vuodessa hyväksi ja viidessä virtuoosin tasolle. Jokin sinänsä mitätön ero laitteen/järjestelmän vasteessa, reagoinnissa tai ties missä... Ehkä toinen on ns. kädenjatke ja toinen taas monimutkainen tekninen masiina - vaikka olisivatkin yhtä monimutkaisia.

Tajuaako kukaan tämän sekavan hourailun ideaa?
 
Käyttökustannuksissa pitää huomioida myös vuosiluvut ja kurssivaihtelut. Euro/dollari/punta ovat vaihdelleen keskenään todella paljon viimeisen vuosikymmenen aikana, ja muunnokset saattavat tuottaa 1,3x vaihteluja sen mukaan, minkä vuoden lukuja vaihdetaan mihinkin toiseen valuuttaan miltäkin vuodelta. Ja ne voivat kertautua, jos joku media tekee jälleen konversion uusilla valuuttakursseilla.
 
Yksi itseäni kiinnostava ulottuvuus, josta en ole juuri teksiä nähnyt on se, että miten eri konevaihtoehdot erilaisine tuki- ja lisähärpäkkeineen tukevat tai eivät tue laitteeseen ja etenkin sen käyttöön oppimista.

En tarkoita nyt mitään "pystyy käyttämään" -tasoista oppimista vaan "pystyy kohtaamaan vihollisen, suorittamaan tehtävän ja palaamaan turvallisesti" -tasoista oppimista.

Monilla aloilla, joilla työntekijät valitsevat omat työkalunsa, on ihan vain muutama tuote tai merkki halutuimpien ja käytetyimpien joukossa. Ne laitteet eivät välttämättä ole mitään harrastajalehtien vertailutestivoittajia. Sen sijaan niille on usein tyypillistä se, että tottunut käyttäjä saa niiden härveleiden kanssa itsestään optimisuorituksen irti.

Ja tässä tulee se kiinnostava kohta:

Kuvitteelliset laitteet A ja B. Yhtä hyviä. Samat speksit. Saman hintaiset. Yhtä kalliita käyttää. Vain yksi ero: Nollasta aloittava noviisi kehittyy vaihtoehdolla A neljässä vuodessa hyväksi ja kymmenessä virtuoosin tasolle kun taas vaihtoehdolla B kolmessa vuodessa hyväksi ja viidessä virtuoosin tasolle. Jokin sinänsä mitätön ero laitteen/järjestelmän vasteessa, reagoinnissa tai ties missä... Ehkä toinen on ns. kädenjatke ja toinen taas monimutkainen tekninen masiina - vaikka olisivatkin yhtä monimutkaisia.

Tajuaako kukaan tämän sekavan hourailun ideaa?

Ihan yleisesti ottaen, tuon suhteen on tehty jo pitkään töitä hävittäjien kanssa, koska tuo on tunnistettu tärkeäksi asiaksi.
  • Glass display
  • HOTAS
  • Up-front-control
  • Fly-by-wire ja lento-ominaisuudet
  • HUD
  • Kypäränäytöt
  • Laajakulmanäytöt
  • Automatisoidut sensorit (AESA-tutka esim.)
  • Sensorifuusio
  • Ääniohjaus
  • FADEC
 
Käyttökustannuksissa pitää huomioida myös vuosiluvut ja kurssivaihtelut. Euro/dollari/punta ovat vaihdelleen keskenään todella paljon viimeisen vuosikymmenen aikana, ja muunnokset saattavat tuottaa 1,3x vaihteluja sen mukaan, minkä vuoden lukuja vaihdetaan mihinkin toiseen valuuttaan miltäkin vuodelta. Ja ne voivat kertautua, jos joku media tekee jälleen konversion uusilla valuuttakursseilla.

Tällä on suuri merkitys ensi vuosikymmenen alussa kun kauppoja neuvotellaan. Kurssivaihtelut saattavat tehdä Amrikkalaisista vaihtoehdoista niin edullisia että Euro-valmistajilla ei ole mitään mahdollisuuksia tai toisessa ääripäässä voi käydä niin että Hornet E/F:kin on paljon kalliimpi kuin eurooppaliset.

Ja noin yleisesti ottaen konetyypit voidaan laittaa paremmuusjärjestykseen ja valita paras meille mutta uskon kuitenkin että kauppapolitiikalla tulee olemaan loppupelissä suuri vaikutus joka voi hyvinkin johtaa siihen että meille tuleva konetyyppi ei ole se kaikkein mieluisin.
 
http://www.janes.com/article/75502/...aircraft-as-part-of-wider-modernisation-plans

"The official noted that Malaysia’s traditional approach of acquiring large twin-seat and twin-engined aircraft because of its large maritime areas is now just too expensive given the downturn in the economy caused by the drop in the international oil price. “We cannot now do this because of our economic situation and so must now find something that is cheaper to buy and operate.” As well as being an air defender and ground-attack aircraft, the LCA should also serve as a lead-in fighter trainer (LIFT) platform and should be ready for fielding in about 2021/22."

///

http://www.janes.com/article/75511/germany-declared-preference-for-f-35-to-replace-tornado

“The German Ministry of Defence [MoD] is looking at several aircraft today, including the F-35 – it is commercially available already, has been ordered by many nations and is being introduced into service today, and has most of the capabilities required.”

Meinaakohan Saksa skipata hankintakilpailun kokonaan aikapulaan vedoten, ennakkosuosikin julistaminen vähän viittaisi siihen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan yleisesti ottaen, tuon suhteen on tehty jo pitkään töitä hävittäjien kanssa, koska tuo on tunnistettu tärkeäksi asiaksi.
  • Glass display
  • HOTAS
  • Up-front-control
  • Fly-by-wire ja lento-ominaisuudet
  • HUD
  • Kypäränäytöt
  • Laajakulmanäytöt
  • Automatisoidut sensorit (AESA-tutka esim.)
  • Sensorifuusio
  • Ääniohjaus
  • FADEC
Ja tulevaisuudessa tämänlainen

DARPA Unveils 'Neural Interface' That Could Allow Humans To 'Talk' To Computers

The US Military's scientific research and development organisation DARPA have unveiled a potential 'neural interface' which, if inserted into the brain, could allow humans to control computers using nothing but thought.

Funded by DARPA, a research team at the University of Melbourne put together the device known as a stentrode using off-the-shelf medical components.

The device is already used as a means of clearing blood vessels but the team found that they could easily modify it to have electrodes attached.
It would be inserted through the neck, be directed up to the brain where it would attach to the wall of the blood vessel near the part of the brain they wished to monitor.


The electrodes can then monitor neuron activity in that part of the brain and translate that into actions and commands.

It's actually already possible for humans to control artificial limbs by using their thoughts however the current procedure is particularly invasive requiring an implant which is inserted through the skull.

This new gadget would allow researchers to get the same amount of data from the brain but without the hugely invasive operation while expanding the field for further applications.

The new gadget comes after DARPA confirmed that they're to begin work on the world's first human computer interface. This would effectively allow soldier 'cyborgs' to connect directly to computers and 'talk' to them.
The program, entitled Neural Engineering System Design (NESD) has been designed to create a "implantable neural interface able to provide unprecedented signal resolution and data-transfer bandwidth between the human brain and the digital world."


Matka on pitkä, mutta miehitettyjä koneita tultaneen ohjaamaan tämänkaltaisesti. Jos miehitettyjä yhä käytetään.
 
Ja tulevaisuudessa tämänlainen

DARPA Unveils 'Neural Interface' That Could Allow Humans To 'Talk' To Computers

The US Military's scientific research and development organisation DARPA have unveiled a potential 'neural interface' which, if inserted into the brain, could allow humans to control computers using nothing but thought.

Funded by DARPA, a research team at the University of Melbourne put together the device known as a stentrode using off-the-shelf medical components.

The device is already used as a means of clearing blood vessels but the team found that they could easily modify it to have electrodes attached.
It would be inserted through the neck, be directed up to the brain where it would attach to the wall of the blood vessel near the part of the brain they wished to monitor.


The electrodes can then monitor neuron activity in that part of the brain and translate that into actions and commands.

It's actually already possible for humans to control artificial limbs by using their thoughts however the current procedure is particularly invasive requiring an implant which is inserted through the skull.

This new gadget would allow researchers to get the same amount of data from the brain but without the hugely invasive operation while expanding the field for further applications.

The new gadget comes after DARPA confirmed that they're to begin work on the world's first human computer interface. This would effectively allow soldier 'cyborgs' to connect directly to computers and 'talk' to them.
The program, entitled Neural Engineering System Design (NESD) has been designed to create a "implantable neural interface able to provide unprecedented signal resolution and data-transfer bandwidth between the human brain and the digital world."


Matka on pitkä, mutta miehitettyjä koneita tultaneen ohjaamaan tämänkaltaisesti. Jos miehitettyjä yhä käytetään.

Ja tuo yhdistyy tekoälyyn.
 
http://www.swissinfo.ch/eng/defence-strategy_no-more-than-chf8-billion-for-new-fighter-jets/43660584

"Switzerland will spend no more than CHF8 billion ($8 billion) on new fighter jets and missile defences, the Federal Council said on Wednesday. The government remains undecided on whether Swiss voters will be able to have the final say, saying it wants to consider all options."

"The timetable foresees the decision on the type of jet being taken in 2020. Two years later, a procurement credit would be submitted to parliament. The jets would then be delivered in 2025 and the fleet ready for action in 2030."

Sveitsi on näillä näkymin siis paukauttamassa valintapäätöksen juuri ennen Suomea.
 
Tiedotteet

09.11.2017 10:30
Suomi mukaan Naton ilmasta maahan ampumatarvikkeiden tiedonvaihto- ja hankintayhteistyöhön


Suomi on liittynyt Naton hallinnoimaan monikansalliseen ilmasta maahan ampumatarvikkeiden yhteistyöjärjestelyyn. Puolustusministeri Jussi Niinistö allekirjoitti järjestelyä koskevan yhteisymmärryspöytäkirjan torstaina 9. marraskuuta Brysselissä.

Alkuperäinen yhteisymmärryspöytäkirja (Memorandum of Understanding MOU) asiasta solmittiin vuonna 2016, ja siihen ovat aiemmin liittyneet yhdeksän Natomaata, eli Belgia, T?ekki, Tanska, Kreikka, Alankomaat, Norja, Puola, Portugali ja Espanja. Aiemmin järjestely oli suljettu Naton kumppanimailta. Samaan aikaan Suomen kanssa sopimusjärjestelyyn liittyvät Iso-Britannia ja Unkari.

Yhteisymmärryspöytäkirjassa sovitaan ilmasta maahan (Air-to-ground Precision Guided Munitions PGM) ampumatarvikkeiden hankintojen, lainaamisen ja käyttämisen yhteensovittamisesta sekä tiedonvaihdosta siten, että eri maiden käytössä olevat tuotteet ovat mahdollisimman yhteensopivia ja vaihtokelpoisia.

Yhteisymmärryspöytäkirjan nojalla on perustettu työryhmä, jonka tavoitteena on jakaa tietoa ilmasta maahan aseistuksesta ja sen kehittämisestä, tutkia ja toteuttaa yhteishankintamahdollisuuksia sekä parantaa kyseisen aseistuksen saatavuutta ja sotilaallista huoltovarmuutta. Suomesta työryhmään nimittää edustajan puolustusvoimien logistiikkalaitos. Osallistuminen tukee puolustusvoimien suorituskykyjen kehittämistä mahdollisesti halvempien yksikkökustannusten ja yhteishankintojen lisäksi myös materiaalista saatavan lisätiedon muodossa.

Mahdollisesta käytännön hankintayhteistyöstä ja muista projekteista sovitaan erikseen. Näin ollen liittyminen sopimusjärjestelyyn ei aiheuta suoranaisia kustannuksia. Muutossopimus on luonteeltaan tekninen järjestelyasiakirja, joten sopimus tehtiin Suomen puolustusministeriön nimissä.
 
Tiedotteet

09.11.2017 10:30
Suomi mukaan Naton ilmasta maahan ampumatarvikkeiden tiedonvaihto- ja hankintayhteistyöhön


Suomi on liittynyt Naton hallinnoimaan monikansalliseen ilmasta maahan ampumatarvikkeiden yhteistyöjärjestelyyn. Puolustusministeri Jussi Niinistö allekirjoitti järjestelyä koskevan yhteisymmärryspöytäkirjan torstaina 9. marraskuuta Brysselissä.

Alkuperäinen yhteisymmärryspöytäkirja (Memorandum of Understanding MOU) asiasta solmittiin vuonna 2016, ja siihen ovat aiemmin liittyneet yhdeksän Natomaata, eli Belgia, T?ekki, Tanska, Kreikka, Alankomaat, Norja, Puola, Portugali ja Espanja. Aiemmin järjestely oli suljettu Naton kumppanimailta. Samaan aikaan Suomen kanssa sopimusjärjestelyyn liittyvät Iso-Britannia ja Unkari.

Yhteisymmärryspöytäkirjassa sovitaan ilmasta maahan (Air-to-ground Precision Guided Munitions PGM) ampumatarvikkeiden hankintojen, lainaamisen ja käyttämisen yhteensovittamisesta sekä tiedonvaihdosta siten, että eri maiden käytössä olevat tuotteet ovat mahdollisimman yhteensopivia ja vaihtokelpoisia.

Yhteisymmärryspöytäkirjan nojalla on perustettu työryhmä, jonka tavoitteena on jakaa tietoa ilmasta maahan aseistuksesta ja sen kehittämisestä, tutkia ja toteuttaa yhteishankintamahdollisuuksia sekä parantaa kyseisen aseistuksen saatavuutta ja sotilaallista huoltovarmuutta. Suomesta työryhmään nimittää edustajan puolustusvoimien logistiikkalaitos. Osallistuminen tukee puolustusvoimien suorituskykyjen kehittämistä mahdollisesti halvempien yksikkökustannusten ja yhteishankintojen lisäksi myös materiaalista saatavan lisätiedon muodossa.

Mahdollisesta käytännön hankintayhteistyöstä ja muista projekteista sovitaan erikseen. Näin ollen liittyminen sopimusjärjestelyyn ei aiheuta suoranaisia kustannuksia. Muutossopimus on luonteeltaan tekninen järjestelyasiakirja, joten sopimus tehtiin Suomen puolustusministeriön nimissä.

Koskakohan nämä meidän kotidesantit keksii, että tuo ampumatarvikevalikoima sisältää myös ydinaseita.
 
http://www.swissinfo.ch/eng/defence-strategy_no-more-than-chf8-billion-for-new-fighter-jets/43660584

"Switzerland will spend no more than CHF8 billion ($8 billion) on new fighter jets and missile defences, the Federal Council said on Wednesday. The government remains undecided on whether Swiss voters will be able to have the final say, saying it wants to consider all options."

"The timetable foresees the decision on the type of jet being taken in 2020. Two years later, a procurement credit would be submitted to parliament. The jets would then be delivered in 2025 and the fleet ready for action in 2030."

Sveitsi on näillä näkymin siis paukauttamassa valintapäätöksen juuri ennen Suomea.

Hyvä, että pudottavat F35:n yksikköhintaa. Sveitsiläisten budjetti siis jonkin matkaa yli 6 miljardin €:n.
 
Back
Top