Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olet kyllä kova poika olettamaan asioitaNo ei samanlaista kuvaa kuin maanäyttelyssä saisi pysähdyksissä olevasta moottorista 12Mpx kameralla. Salaista on varmaankin jokin pintamateriaali tai sen muotoilu jossakin päin vaikkapa jälkipolttoasetelmaa; ne peittyvät palokaasujen väreilyn taakse jos mylly on käynnissä.
Olihan B-1:nkin kuvaaminen takaapäin kielletty ties kuinka kauan, ehkä edelleenkin, myös lentoonlähdöissä jne. Nyt siitä on vähitellen luistettu. Ehkä on saatu tieto, ettei jotakin kyseistä ominaisuutta enää ole hyötyä peittää kilpailijoilta.
Saman veikkaan olevan kyse myös F-22:n sijoittamisesta pitkän viiveen jälkeen ensin Irakin, sitten jopa Syyrian taivaalle. Jotakin ominaisuutta suojeltiin visusti joutumasta venäläisten jne havaittavaksi, varmaankin tutkakaikuprofiilia tai radioemissioita. Nyttemmin ei suojattavaa enää ehkä ole, joten konetta on voinut vihdoin alkaa käyttää 'tuotannossa'.
F-35:n osalta tulkitsen tämän vakioituneen kaavan tarkoittavan sitä, että ilman Luneburgeja ei Nevadan ulkopuolella lennetä ainakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen, ainakaan ilman Pentagonin kertakohtaista lupaa. Siihen asti se on "lupaus häivekoneesta" näin lonkalta ajatellen. ; )
Jep, niin olen. Oletan myös, että F-35:n kauppakirjassa melko varmasti lukee, ettei Luneburgeja saa ostaja ottaa itsenäisesti lainkaan irti ilman USA:n nimenomaista lupaa. Oletan myös, että kone ei nouse ilmaan, jos se vastaanottaa jonkin taajuuden kautta valmistajan lähettämän lukituskoodin. Taikka jos se ei saa jotain valtuuskoodia säännöllisesti.Olet kyllä kova poika olettamaan asioita
No ilmankos keskustelu täällä on niin värikästä. Täytyy tässä suunnitella omia hienoja "olettamia" joiden varjolla sitten käydä keskustelua täällä. Siis ei sitten vähääkään faktoja, pelkkiä hienoja olettamia ja salaliittoteorioita!Jep, niin olen. Oletan myös, että F-35:n kauppakirjassa melko varmasti lukee, ettei Luneburgeja saa ostaja ottaa itsenäisesti lainkaan irti ilman USA:n nimenomaista lupaa. Oletan myös, että kone ei nouse ilmaan, jos se vastaanottaa jonkin taajuuden kautta valmistajan lähettämän lukituskoodin. Taikka jos se ei saa jotain valtuuskoodia säännöllisesti.
...
No ilmankos keskustelu täällä on niin värikästä. Täytyy tässä suunnitella omia hienoja "olettamia" joiden varjolla sitten käydä keskustelua täällä. Siis ei sitten vähääkään faktoja, pelkkiä hienoja olettamia ja salaliittoteorioita!
Kyllä reaalipolitiikka on fakta. Esim. Ranska vihjaili, että jos Suomi ei valitse Miragea, niin voi tie EU:hun kärsiä. Wallenbergit puhuivat teollisista työpaikoista. Norjan hävittäjävalinnassa jenkit pelasivat rumaa peliä kulisseissa jne.
Se, miten ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla tähän hävittäjävalintaan, sitä on ainakaan etukäteen hankala arvioida, koska asiat tapahtuvat salaisesti kulisseissa. Tulevat esiin sitten jälkikäteen, jos tulevat.
F-35:n osalta tulkitsen tämän vakioituneen kaavan tarkoittavan sitä, että ilman Luneburgeja ei Nevadan ulkopuolella lennetä ainakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen, ainakaan ilman Pentagonin kertakohtaista lupaa. Siihen asti se on "lupaus häivekoneesta" näin lonkalta ajatellen. ; )
Reaalipolitiikka on nimenomaan fakta. Reaalipolitiikkaan kuuluu, että Suomi rakentaa kynnyssuorituskyvyt Yhdysvaltain varaan. Ilmapuolustus on amerikkalaisten varassa (Hornet/NASAMS, jälkimmäisen osalta "vain" tutka ja ohjus). Kaukovaikutuskyky on amerikkalaisten varassa (JASSM). Signaalitiedustelu on pitkälti amerikkalaisten varassa (Dragon Shield).
Menneisyys huomioiden, siis Wallenbergien ja Ranskan uhkausten edessä suoraselkäisenä seisominen 1990-luvun alussa, on syytä uskoa nykyistenkin sijoitusten olevan hukkasijoitus Saabilta. Tai ei välttämättä hukkasijoitus, mutta niiden vaikutus konevalintaan lienee olematon. Sinällään on tietysti hieman harmi, jos konevalinta tehdään tiukasti amerikkalaisten vaihtoehtojen kesken. Etenkin, jos F-35 karsiutuu syystä taikka toisesta - tällöin eurooppalaisillakin kilpailijoilla voisi olla annettavaa Super Hornetia vastaan, etenkin Ranskalla.
Voi olla että lentävät mutta tuskin kyselevät lupia keneltäkään kun on aika ruuvata ne irti.Että israelilaiset lentelevät tutkaheijastimet kiinni koneissaan? Oletan vahvasti ettei asia ole näin.
No ei samanlaista kuvaa kuin maanäyttelyssä saisi pysähdyksissä olevasta moottorista 12Mpx kameralla. Salaista on varmaankin jokin pintamateriaali tai sen muotoilu jossakin päin vaikkapa jälkipolttoasetelmaa; ne peittyvät palokaasujen väreilyn taakse jos mylly on käynnissä.
Tuossa oli aika paljon samaa tekstiä kuin YouTubeen ladatussa videossa jossa esitettiin F-35 ja Su-35 kohtaamista.HÄIVEHÄVITTÄJÄ ILMATAISTELUSSA
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/105152/SK1088.pdf?sequence=2
Kannattaa lukea edes johtopäätökset. Kandi 2008 MPKK.