Huhta
Greatest Leader
Niin...paitsi että Senaattikiinteistön vuokra onkin sitten eri asia....
Pitäisiköhän perustaa yksityinen luolanvuokrausyritys, jos se on niin rahakasta puuhaa (versus maanpäälliset tilat)?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin...paitsi että Senaattikiinteistön vuokra onkin sitten eri asia....
Pitäisiköhän perustaa yksityinen luolanvuokrausyritys, jos se on niin rahakasta puuhaa (versus maanpäälliset tilat)?
Mikä noiden ylläpidossa maksaa? Lämmitys/ ilmastointi
Luolastot ovat itse asiassa varsin edullisia, kun suhteuttaa tilan ikuisuuteen ja ilmavoimien muihin kustannuksiin. (Eikä mikään varmaankaan estä rauhan aikana ilmavoimille tarpeettomien luolien käyttöä esim. maavoimien ajoneuvojen varastointiin, ne on äkkiä ulkona, jos ilmavoimat tarvitsee tilaa.) 10 miljardin HX-budjetista ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa kohdentaa muutamaa prosenttia muualle. Vastaavasti yhden lentotunnin kustannuksilla kattaa melkoisen sähkölaskun luolan kuivana ja lämpimänä pitämisestä. Länsimetro on suurimpia kalliorakentamishankkeita vuosiin, ja sekin maksoi vain reilun miljardin. Kilpilahteen louhitaan sadan metrin syvyyteen puolentoista eduskuntatalon verran tilaa polttoainevarastoksi, ja rakentamiskustannus jää alle 30 miljoonaan euroon. Ei tässä ole kyse rahasta, vaan halusta. Nyt uskotaan pärjättävän ilmankin, toivottavasti ollaan oikeassa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...ioluolaan-mahtuisi-1-5-eduskuntataloa-6604183
Luolastot ovat itse asiassa varsin edullisia, kun suhteuttaa tilan ikuisuuteen ja ilmavoimien muihin kustannuksiin. (Eikä mikään varmaankaan estä rauhan aikana ilmavoimille tarpeettomien luolien käyttöä esim. maavoimien ajoneuvojen varastointiin, ne on äkkiä ulkona, jos ilmavoimat tarvitsee tilaa.) 10 miljardin HX-budjetista ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa kohdentaa muutamaa prosenttia muualle. Vastaavasti yhden lentotunnin kustannuksilla kattaa melkoisen sähkölaskun luolan kuivana ja lämpimänä pitämisestä. Länsimetro on suurimpia kalliorakentamishankkeita vuosiin, ja sekin maksoi vain reilun miljardin. Kilpilahteen louhitaan sadan metrin syvyyteen puolentoista eduskuntatalon verran tilaa polttoainevarastoksi, ja rakentamiskustannus jää alle 30 miljoonaan euroon. Ei tässä ole kyse rahasta, vaan halusta. Nyt uskotaan pärjättävän ilmankin, toivottavasti ollaan oikeassa.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...ioluolaan-mahtuisi-1-5-eduskuntataloa-6604183
Vedellä on tapana löytää tiensä kallion raosta sisään. On melko monta suojatilaa joita on pitänyt remontoida kalliilla tai joista on pitänyt luopua erilaisten kosteus- ja sisäilmaongelmien vuoksi.
Tuohon lisämausteena uutinen, jonka mukaan merijalkaväellä on liikaa Hornetteja. Eivät ehdi korjaamaan kaikkia, joten haluaisivat luopua osasta.
http://www.defenseone.com/business/2018/01/marines-have-too-many-hornets/145482/
RAAF:n romuille on siis vaihtoehto.
https://www.defensenews.com/air/2018/01/30/canada-auditor-general-prepares-new-fighter-jet-report/However, Hood's wish for speed is unlikely to be granted. While the hope was to award a contract by 2021 with delivery scheduled by 2025, documents released at last week’s industry day suggest the new delivery target date is set for 2031.
To maintain capability in the interim, Canada has agreed to purchase an undisclosed number of Australian F/A-18s. These planes, however, are already 30 years old and will need to undergo a service life extension program to keep them in the air.
Suomeksi...Feb. 12 (UPI) -- The "Dragon Shield" airborne surveillance system built for the Finnish Defense Forces has achieved its final operational capability.
https://www.upi.com/https:/www.upi.com/Defense-News/2018/02/12/Lockheeds-Dragon-Shield-for-Finland-achieves-operational-capability/2281518445772/
Suomen lentävä "Lohikäärmekilpi" valmistui neljä vuotta aikataulusta myöhässä
13.2.2018 11:18 | päivitetty 13.2.2018 11:48
PUOLUSTUSVOIMATPOLITIIKKATURVALLISUUSMAANPUOLUSTUSTURVALLISUUSPOLITIIKKA
Suomen niin kutsuttu "lohikäärmekilpi"-järjestelmä on rakennettu CASA C295M -kuljetuskoneeseen, jota kuva esittää. KIMMO PENTTINEN
Puolustusvoimat ja Lockheed Martin sopivat vakoilujärjestelmän lykkäyksen aiheuttamasta kompensaatiosta - summia ei kerrota
Suomen puolustusvoimien uusi ilmavalvontajärjestelmä on saatu toimintavalmiuteen neljän vuoden lykkäyksen jälkeen. LentokoneyhtiöLockheed Martin ilmoitti perjantaina, että Airbus CASA C-295M -kuljetuskoneeseen perustuva tiedustelujärjestelmä on nyt toimintakunnossa.
Kone läpäisi yhtiön mukaan viimeisillä koelennoillaan sekä sotilas- että siviili-ilmailuviranomaisten lentokelpoisuusvaatimukset, ja "Lohikäärmekilveksi" kutsuttu järjestelmä toimii nyt tilaajan edellyttämällä tavalla.
"Yhteistyössä tilaajan kanssa olemme toimittaneet innovatiivisen järjestelmän, joka täyttää heidän dynaamiset vaatimuksensa. Työskentelimme suomalaisen teollisuuden kanssa saadaksemme aikaan mahdollisimman paljon teollista yhteistyötä, joka takaa sen, että järjestelmää voidaan ylläpitää tilaajamaan voimin", Lockheedin johtajaRob Smith sanoi yhtiön tiedotteessa.
Puolustusvoimat tilasi järjestelmän Lockheed Martin Overseas Corporation -yhtiöltä jo 2010, ja alkuperäisen suunnitelman mukaan sen piti olla toimitettu 2013. "Kokonaisjärjestelmä osoittautui teknisesti odotettua monimutkaisemmaksi. Valvontajärjestelmän saattaminen sopimusehtojen mukaisesti hyväksyttävälle tasolle ja kaikkien sopimukseen kuuluvien osien toimittaminen kesti suunniteltua pitempään", puolustusvoimat selittilykkäystä.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan koneen ja laitteiston hankintahinta oli 112 miljoonaa euroa. Lykkäyksen vuoksi puolustusvoimien logistiikkalaitos ja Lockheed Martin ovat sopineet "kompensaatiosta" eli hinnanalennuksesta, jonka suuruusluokkaa kumpikaan osapuoli ei tosin ole paljastanut.
Roll-on, roll-off
Lockheed Martin rakensi Suomen tilauksesta CASA-kuljetuskoneeseen sovitetun tiedustelujärjestelmän, jossa signaalitiedustelun käyttämä laitteisto on sijoitettu kuormalavalla olevaan konttiin, joka voidaan tarvittaessa poistaa koneesta kokonaisena. Tämän "roll-on, roll-off" -ominaisuuden vuoksi konetta voidaan käyttää myös tavanomaisena kuljetuskoneena esimerkiksi kriisinhallintatehtävissä.
Toimitukseen kuului myös maa-asemia ja viestintäyksikköjä, jotka vastaanottavat ja tukevat ilmassa olevaa laitteistoa. "Lohikäärmekilven" tehtävä on kerätä mahdollisimman paljon tietoa naapurin tai vihollisen elektronisesta viestinnästä ilmavoimien tilannekuvan tueksi. Järjestelmään kuuluu myös tehokas kuvauslaitteisto maakohteiden kartoittamiseksi.
Puolustusvoimat kertoi marraskuussa ottaneensa vastaan järjestelmään kuuluvat laitteistot jo kesällä, mutta koelennot sekä laitteiston testaus jatkuivat sen jälkeen vielä puoli vuotta.
Suomessa järjestelmästä ei käytetä amerikkalaista Lohikäärmekilpi-koodisanaa, vaan puolustusvoimien tiedotteessa kerrottiin salaperäisesti vain "lentokoneeseen asennetun valvontajärjestelmän hankintasopimukseen kuuluvista toimituksista".
Tikkakoski analysoi
Helsingin Sanomat kertoi joulukuussa puolustusvoimien salaisiin asiakirjoihin viitaten, että Suomen puolustusvoimissa hankkeesta käytetään nimitystä Finstar-A. Lehti arvioi, että järjestelmä nostaa Suomen ilmatiedustelun, valvonnan ja maalinosoituskyvyn "uudenlaisen iskukyvyn tasolle".
Uuden tiedustelukoneen keräämiä tietoja on määrä analysoida Tikkakoskella sijaitsevassa puolustusvoimien viestikoekeskuksessa. Lehden mukaan yksi keskuksen uusista tehtävistä on "potentiaalisten kohteiden kartoitus operatiivisen vaikuttamisen kannalta", eli lyhyemmin sanottuna maalittaminen.
Sotilaskielen "operatiivinen vaikuttaminen" tarkoittaa suomeksi pommittamista tai muunlaista tuhoamista.
HS:n tietojen mukaan koko Finstar-A-hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli kaksinkertaiset pelkän kuljetuskoneen ja siihen liittyvän tiedustelulaitteiston hintaan verrattuna. Lehti kertoi, että hanke vie vuosina 2008-2020 rahaa yhteensä 250-270 miljoonaa euroa. Lehden käytössä olleet asiakirjat olivat tosin noin kymmenen vuotta vanhoja, joten lopullinen summa voi olla suurempi tai pienempikin.