Ilmavoimien tulevaisuus

Onko kenelläkään tietoa T3 (Triple Target Terminator) ohjuksen vaiheesta? Viimeisimmät tiedot mitä löysin taisivat olla 2014, missä mainittiin DARPAn kehittämän Ramjetin ja raketin yhdistävän hybridimoottorin toimivan, mutta Raytheonilla olleen jotain ongelmia ohjuksen koon? kanssa, jonka jälkeen ohjelma olisi siirretty Boeingille. Sen siirron jälkeen hiljaista, kuoleman hiljaista, ihan kuin Boeing olisi siirtänyt aseen jostain syystä Phantom Worksille vaikka Raytheonilla ase oli jo julkinen kehitystyö.
 
Onko kenelläkään tietoa T3 (Triple Target Terminator) ohjuksen vaiheesta? Viimeisimmät tiedot mitä löysin taisivat olla 2014, missä mainittiin DARPAn kehittämän Ramjetin ja raketin yhdistävän hybridimoottorin toimivan, mutta Raytheonilla olleen jotain ongelmia ohjuksen koon? kanssa, jonka jälkeen ohjelma olisi siirretty Boeingille. Sen siirron jälkeen hiljaista, kuoleman hiljaista, ihan kuin Boeing olisi siirtänyt aseen jostain syystä Phantom Worksille vaikka Raytheonilla ase oli jo julkinen kehitystyö.
Taidettu terminoida yhdessä JDRADMin kanssa....ehkä kehitystyö kantaa hedelmää jatkoprojekteissa jos jotain saatiin aikaan.
 
Onko kenelläkään tietoa T3 (Triple Target Terminator) ohjuksen vaiheesta? Viimeisimmät tiedot mitä löysin taisivat olla 2014, missä mainittiin DARPAn kehittämän Ramjetin ja raketin yhdistävän hybridimoottorin toimivan, mutta Raytheonilla olleen jotain ongelmia ohjuksen koon? kanssa, jonka jälkeen ohjelma olisi siirretty Boeingille. Sen siirron jälkeen hiljaista, kuoleman hiljaista, ihan kuin Boeing olisi siirtänyt aseen jostain syystä Phantom Worksille vaikka Raytheonilla ase oli jo julkinen kehitystyö.

Ohjelma päättyi koeammuntoihin. Kyseessä oli DARPA:n kehitysohjelma. Uusi (tai varmaan paremminkin mm. T3 ohjelman perillinen) projekti näkyy USAF:lla olevan jo käynnissä:

New long-range missile project emerges in US budget

https://www.flightglobal.com/news/a...-missile-project-emerges-in-us-budget-442816/

The existence of a two-year-old project to develop a new air-to-air missile capable of intercepting targets at great distances has emerged in US budget documents.

The Office of the Secretary Defense (OSD) launched a two-year engineering assessment of a new long-range engagement weapon (LREW) designed with the goal of “maintaining air dominance”, according to budget documents released last March.

Analyses of the design, engineering and kill chain requirements were expected to be complete in the last fiscal year, although details are classified. “When successful, LREW will transition to multiple services,” the documents show.

getasset.aspx
 
Ohjelma päättyi koeammuntoihin. Kyseessä oli DARPA:n kehitysohjelma. Uusi (tai varmaan paremminkin mm. T3 ohjelman perillinen) projekti näkyy USAF:lla olevan jo käynnissä:

New long-range missile project emerges in US budget

https://www.flightglobal.com/news/a...-missile-project-emerges-in-us-budget-442816/



getasset.aspx
Eli onko tämä nyt se AMRAAMin seuraaja, vai erikseen uusi ilmataisteluohjus pitkille matkoille?


Edit. Kaksiosainen ilmasta-ilmaan ohjus tämäkin. Voi olla melkoinen kantama boosterilla, mutta melkoiset mitatkin, tuskin tarkoitettu kuiluihin? Enemmänkin lavettikoneen kauko ammukseksi?:unsure:

http://www.thedrive.com/the-war-zon...next-generation-long-range-air-to-air-missile
 
Viimeksi muokattu:
Eli onko tämä nyt se AMRAAMin seuraaja, vai erikseen uusi ilmataisteluohjus pitkille matkoille?


Edit. Kaksiosainen ilmasta-ilmaan ohjus tämäkin. Voi olla melkoinen kantama boosterilla, mutta melkoiset mitatkin, tuskin tarkoitettu kuiluihin? Enemmänkin lavettikoneen kauko ammukseksi?:unsure:

http://www.thedrive.com/the-war-zon...next-generation-long-range-air-to-air-missile

Molemmissa artikkeleissa puhutaan ihan samasta ohjuksesta. Ohjus tullee olemaan jotakuinkin AMRAAM:in kokoluokkaa, tai ehkä hivenen suurempi. Ehkä Sparrowin kokoluokkaa?

No jokatapauksessa oletan että sopimuksesta on kilpailemassa ainakin kaksi valmistajaa ja että muitakin konfiguraatiota on kaksivaiheisuuden lisäksi edustettuna kilpailijoiden joukossa. T3 demostraatiossakin oli loppuammunnoissa mukana sekä Raytheonin että Boeingin ohjukset, joista Raytheonin käsittääkseni oli ramjet-ohjus ja Boeingin kaksivaiheinen ohjus.

Jotenkin epäilisin että tuo Boeingin ohjus on konseptuaalisesti melko samanlainen kuin heidän (silloin GD/Westinghouse) AIM-152 kandidaattinsa:

bFufFe0.jpg


Putkilaukaistuna tuollaisia AIM-152 tyylisiä ohjuksia mahtuisi hyvin pakattuna sisäisiin kuiluihin tuplaten verrattuna nykyiseen ohjuskuormaan kunhan laukaisin on oikeanlainen... Lisäksi noita voisi kätevämmin piilottaa ulkoisenakin kuormana häivepodeihin.

file.php
 
Keskustelu hävittäjäkoneiden keskinäisestä nokkimajärjestyksestä voidaan lopettaa. Siivet 2018/1 kertoo että se on kokonaisuutena arvioiden:

1. Raptor ( 1/2 )
2. Typhoon ( 3/3 )
3. SU-35 ( 6/1 )
4. Gripen C ( 2/6 )
5. Rafale ( 3/5 )
6. F/A-18E/F ( 10/4 )
7. F-15SG/SE ( 5/10 )
8. F-16E/F ( 10/8 )
9. MIG-29 ( 12/7 )
10. MIG-31BM ( 7/13 ) J-11B ( 8/12 ) SU-30MK ( 9/11 )

suluissa eriteltynä ( BVR / WVR )

Jutussakin onneksi todetaan jutun perustuvan siihen mitä eri konetyypeistä uskotaan tiedettävän :rolleyes:
 
Keskustelu hävittäjäkoneiden keskinäisestä nokkimajärjestyksestä voidaan lopettaa. Siivet 2018/1 kertoo että se on kokonaisuutena arvioiden:

1. Raptor ( 1/2 )
2. Typhoon ( 3/3 )
3. SU-35 ( 6/1 )
4. Gripen C ( 2/6 )
5. Rafale ( 3/5 )
6. F/A-18E/F ( 10/4 )
7. F-15SG/SE ( 5/10 )
8. F-16E/F ( 10/8 )
9. MIG-29 ( 12/7 )
10. MIG-31BM ( 7/13 ) J-11B ( 8/12 ) SU-30MK ( 9/11 )

suluissa eriteltynä ( BVR / WVR )

Jutussakin onneksi todetaan jutun perustuvan siihen mitä eri konetyypeistä uskotaan tiedettävän :rolleyes:

Kuulostaa asiantuntevalta.

Näin maallikkona vain hieman kummastuttaa miksi AESA-tutkalla, operatiivisilla AIM-120D ohjuksilla ja Raptoria lukuunottamatta noiden koneiden joukosta eniten häivesuunniteltuna Super Hornet on rankattu BVR ominaisuuksiltaan sijalle 10? Saman sijoituksen saa myös oikeiden kokemusten perusteella Rafalen uutta AESA-tutkaakin tehokkaammalla AESA tutkalla ja Northrop Grummannin Falcon Edge omasuojajärjestelmällä varustettu F-16E/F? Luulisi että tutkan suorituskyky olisi aika merkittävässä asemassa nimenomaan BVR taistelun suhteen?
 
Kuulostaa asiantuntevalta.

Näin maallikkona vain hieman kummastuttaa miksi AESA-tutkalla, operatiivisilla AIM-120D ohjuksilla ja Raptoria lukuunottamatta noiden koneiden joukosta eniten häivesuunniteltuna Super Hornet on rankattu BVR ominaisuuksiltaan sijalle 10? Saman sijoituksen saa myös oikeiden kokemusten perusteella Rafalen uutta AESA-tutkaakin tehokkaammalla AESA tutkalla ja Northrop Grummannin Falcon Edge omasuojajärjestelmällä varustettu F-16E/F? Luulisi että tutkan suorituskyky olisi aika merkittävässä asemassa nimenomaan BVR taistelun suhteen?

Ihan huuhaatahan tuo on. Toimittelija olisi voinut vaikka yrittää vain kertoa koneiden ominaisuuksista ja jättää tuon lapsellisen paremmuustaulukon tekemättä.
 
Siirretty Autovero poistuu -ketjuun
 
Viimeksi muokattu:
(Postaan tänne, koska ihmehärvelit on suljettu syystä taikka toisesta, syyttäkää moderaatiota.)

Nyttemmin banaanisaarille siirtyneen nimimerkin @Juke kehittelemä vempain on kaupallistettu nimellä MWARI SMART.

http://www.paramountgroup.com/media...wing-surge-in-customer-demand-for-capability/

Paramount Group enters production of its MWARI “SMART” reconnaissance and strike aircraft following surge in customer demand for capability

20 Feb 2017
Abu Dhabi, UAE | 20 February 2017 – The Paramount Group, the African-based global defence and aerospace company, is today announcing that its MWARI “SMART” intelligence, reconnaissance and precision strike aircraft will be showcased at IDEX 2017 in Abu Dhabi following a large increase in customer demand.
mwari-new-nose-main-pic.jpg

The MWARI - the weaponised version of Paramount Group’s AHRLAC aircraft is an intelligence gathering and precision strike aircraft, which carries the same surveillance, targeting, defensive and attack capabilities normally associated with a larger class and vastly more expensive aircraft.
The name ‘MWARI’ translates as ‘All-seeing Being’ in the African Shona language. The aircraft’s optical and electronic sensors offer a 30,000ft eagle eyed view of the world, whilst combining the technology and capabilities of reconnaissance aircraft and attack helicopters all in one aircraft.
The aircraft is a smart, innovative ‘command centre in the sky’ that integrates some of the world’s most advanced Multi-Function-Displays, Electro Optical Systems, Electronic Intelligence gathering and compact sensory equipment available in the world today. Combining this with the capability to carry a range of sophisticated precision strike weapons, MWARI is able to deliver precisely targeted surgical strikes against targets of opportunity, whilst minimising the risk of collateral damage usually associated with other systems.
The result is a two-seated intelligent aircraft that is perfectly suited to operating in The Middle East, with missions such as intelligence gathering, border and maritime patrol, policing, internal security and disaster management.
mwari-new-nose-1.jpg

The MWARI includes features such as:
  • Built in electro optical sensors and electronic intelligence gathering equipment
  • Real-time time data fusion and on-board analysis of intelligence and targeting intelligence
  • Seamless communication and coordination of selected information to Command & Control Centres, other airborne platforms and ground forces
  • A conformal mission bay for rapid integration of intelligence gathering equipment
  • Precision strike capability with surgical accuracy, limiting collateral damage associated with bombs
  • Twenty Six hard points for electronic targeting pods, communications, self protection systems and precision targeted munitions
  • Day and night operations from rough and unprepared landing strips
  • All round and forward visibility, even with night vision goggles
  • Extended mission range and long loiter times
  • Extreme low operating cost
To meet the increasing global demand for real time airborne intelligence capability, Paramount Group and its partners are nearing the completion of a new state-of-the-art AHRLAC factory construction at the Wonderboom Airport Complex, north of Pretoria in South Africa. This 15,000m² factory will produce the AHRLAC unarmed base aircraft, with MWARI military aircraft and customised mission systems being integrated in a separate facility.
The new factory marks a pivotal point for Paramount Group as it will be the largest aircraft factory in Africa able to produce advanced, state-of-the-art aircraft of this sophistication.
mwari-press-release-new-nose.jpg

Ivor Ichikowitz, Founder and Executive Chairman of Paramount Group, said: “In an increasingly uncertain world, it is crucial for governments to provide stability to their citizens, industries and economies by adopting defence solutions that build security and support economic growth. In an era of asymmetrical conflicts the MWARI is a game changer and represents a unique solution to military, border guard and maritime security customers looking for a smart force multiplier in the sky, but at drastically reduced operating costs.
“It presents a highly sophisticated airborne command and control centre packed with the latest and most advanced sensors, enabling intelligence gathering, electronic intercept, real-time on-board data analysis, and day and night surgical strike capability to respond to a wide variety of threats, all in one aircraft. What the MWARI offers is the ability to gather intelligence, interpret it, relay data, co-ordinate operations and attack opportunity targets as appropriate, whilst operating from remote strips in harsh conditions. Our programme of continuous development is proving these capabilities in some of the harshest environments in the world.
“We aim to present our customers with the best defence solutions possible and now, with the Mwari as the latest addition to Paramount Group’s products, we can promote an unrivalled portfolio across the defence and aerospace sectors.”
Paramount Group extended its partnership with Boeing in 2016 to co-operate on the original AHRLAC aircraft. Boeing will be developing their own integrated mission system that supports ISR and light strike capabilities.
The first thing that stands out about the aircraft is the design; a high wing, ‘pusher’ propeller concept that provides clear all-round visibility for the two crew and aircraft sensors due to the absence of a front mounted engine and propeller. It also provides the Short Take-Off and Landing Capability (STOL) to operate from almost any airstrip. The Mwari is an integration of design of fixed wing surveillance and reconnaissance platforms and attack helicopters.
Paramount Group is also showcasing its highly advanced, mine-protected infantry combat vehicles (ICVs) at IDEX 2017. Its vehicles, including its Mbombe armoured infantry vehicle family, are amongst the most advanced in the world, incorporating ‘lessons-learned’ engineering on vehicle and soldier survivability from conflicts in Africa and the Middle East.
Paramount Group will be located at Stand 12 C20 at IDEX

Kone voisi sopia hyvin myös Suomeen. Pilotti voisi olla reserviläinen ja kotimaassa olisi jo valmiiksi tietotaito kokoonpanoa ja huoltoa varten! Mitä sanotte, laitetaanko tilaukseen? Konetyyppihän sopii hyvin myös matalan intensiteetin skenaarioihin, esimerkiksi virka-aputehtäviin ja ruotsalaisten lähiöiden rauhaanpakottamiseen.
 
(Postaan tänne, koska ihmehärvelit on suljettusyystä taikka toisesta, syyttäkää moderaatiota.)

Nyttemmin banaanisaarille siirtyneen nimimerkin @Juke kehittelemä vempain on kaupallistettu nimellä MWARI SMART.

http://www.paramountgroup.com/media...wing-surge-in-customer-demand-for-capability/



Kone voisi sopia hyvin myös Suomeen. Pilotti voisi olla reserviläinen ja kotimaassa olisi jo valmiiksi tietotaito kokoonpanoa ja huoltoa varten! Mitä sanotte, laitetaanko tilaukseen? Konetyyppihän sopii hyvin myös matalan intensiteetin skenaarioihin, esimerkiksi virka-aputehtäviin ja ruotsalaisten lähiöiden rauhaanpakottamiseen.

Ei huono. Näppärä kaveri saa aikaiseksi kaikenmoista kunhan käsillä vain on paali polystyreeniä ja Pösön moottori.
 
http://aviationweek.com/awindefense/usaf-speeds-next-gen-fighter-family-eye-toward-china

"In particular, the Air Force is spending $2.7 billion in fiscal 2019 to accelerate “Next Generation Air Dominance,” (NGAD) a family of systems designed to ensure air superiority well into the century. The effort will likely include a next-generation fighter to replace the F-22, F-35 or both. NGAD will include a “renewed emphasis” on electronic warfare"
 
http://www.janes.com/article/78117/saab-rolls-out-first-globaleye-aew-c-aircraft

"Saab rolled out its first GlobalEye airborne early warning and control (AEW&C) platform during a ceremony at the company’s Linkoping production facility in Sweden"

"The GlobalEye is built around the Saab Erieye Extended Range (ER) radar, and while the company has kept the external dorsal fin configuration of the original Erieye system, it has fitted it with new and largely undisclosed technology. Saab said the Erieye ER is resistant to jamming, and features a doubling of the radar’s power efficiency compared with previous Erieye iterations. It also comes with all-weather functionality in all domains (air, sea, and land surveillance), and an “extremely high” tracking update rate against targets-of-interest."

"The system has been said to “take the drama out of stealth” in its ability to detect low observable aircraft, Saab said."

https://www.ainonline.com/aviation-...e-surveillance-system-takes-shape-global-6000

"In developing Erieye-ER Saab looked to extend the range at which low-observable targets can be detected, as such air vehicles are increasingly fielded around the world. “Reclaiming the stealth gap” is how the company describes it, and the GlobalEye is being marketed as the “stealth-killer.” In the air domain the jam-resistant radar offers a 70 percent increase in detection range compared to the existing Erieye"

http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen

"Ruotsalaisvalmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan."
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaisvalmistajan mukaan GlobalEye antaa lisäaikaa jopa yli 25 minuuttia ja hävittäjäkoneet voivat olla vielä tukikohdissaan vielä uhkan havaitsemisen aikaan
Muistellen taannoista Ruotsin ilmavoimien taidonnäytettä vastaamisessa Venäjän pommitustehtävään, siellä tukikohdassa ne pysyvät jokatapauksessa kunhan Henrik on muistanut tuoda pullaa lentäjien taukotupaan :LOL:

Ja tämä ei ollut nyt Saabin ahdistelua vaan Ruotsin ilmavoimille vitsailua :)

Mitähän ne NATOn koneiden lentäjätkin mahtoivat ajatella painaessaan urku auki Venäläisten tielle, matkalla Ruotsiin, ja itse hurreja ei näkynyt missään koska työaika :geek:
 
Pahoin luulen että NATO:lla oli jo ihan hyvä kuva Ruotsin puolustus "valmiudesta". Noh, ehkä he siellä pikkuhiljaa korjaavat asioita :)
No joo, jos tiesivät että ruotsalaiset yllätetään kohta housut kintuissa niin parempi iskeä itse jälkipolttimet tulille... Pidän kyllä sitä tapausta näpäytyksenä niille, jotka väittävät yhä ettei NATO auttaisi mitenkään Ruotsia ja Suomea. Liittoon kuulumattoman Ruotsin ja Venäjän osaston väliin lensi NATOn hävittäjät, ei Ruotsin omat. Olkoonkin että kyseessä oli vain ryssien testi, sillä kertaa.
 
Back
Top