Ilmavoimien tulevaisuus

Kunhan troillailee, hence tuo vihellyshymiö. En tiedä onko noita hirveästi tarve kommenttoida.

Jep. Trollausta. Kommentoin siksi, että toivottavasti jää vähemmälle jatkossa.

Jokuvaanin viestissä oli siihen verrattuna edes jotain järkeä. Vaikka tuskin 6 sukupolven koneet tulevat suoraan poistamaan käytöstä kaikkia 5 sukupolven koneita (ml F-35). Todennäköisesti 4 ja 6 sukupolvenkin koneet palvelevat jenkeissä vielä rinnan.
 
En tiedä onko tuosta tahallisesta väärinymmärtämisestä ja harhaanjohtamisestakaan foorumille hirveästi iloa. Mitä sanot?

No ei tietenkään.

Se on toki mahdollista (ehkä jopa todennäköistä), että 6. sukupolven koneet tulevat vaikuttamaan F-35 tuotantomääriin. Mutta, ei se tietenkään tarkoita, että F-35 poistettaisiin käytöstä. Tätä tuskin kuitenkaan myöskään tarkoitettiin.

Siksi vierastan "korvaaja, seuraaja" termien käyttöä. Jos asioita ei ymmärretä, niin ne johtavat helposti harhaan.
 
Kukaan ei ostaisi enää Typhoonia jos ei jo moisia omistaisi entuudestaan. On Ranska-Saksa-kuviota. F-35 kiihottaa sekä UK:ta ja Espanjaa, B-61 mielessä myös ehkä Saksaa.
Saksa on kehityksen takuumies ja sehän ei saa pidettyä edes omia voimiaan valmiudessa. http://www.dw.com/en/limited-number-of-weapons-in-german-military-ready-for-action-report/a-42752070

Paljon riippuu koetusta tarpeesta miten päivitellään mitäkin. Typhoon ja F-22 ovat ehtineet kärsiä jo tarpeettomuudesta, mikä on johtanut luistamiseen päivityksistä ja kehityksestä. Typhoonin osalta se näkyy viimeisenä AESAna ja F-22:ssa kypärätähtäimen riisutun mallin saannista vasta nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kummallista olisi jos seuraajia ei suunniteltaisia siellä, missä niitä on rahaa tehdä, kun operatiiviseen käyttöön saamisessa menee pahimmillaan parikymmentä vuotta.

"An engine is to be ready when fighters are introduced by the Navy in 2028 and the Air Force in 2032."

Heh. F/A-XX:ssa ei ole edes mitään hajua mikä se on tai mitä halutaan, saati että sitä olisi edistetty käytännössä. NGAD etenee eri hankkeissa, mutta siinäkin on kyse system-of-systems ajattelusta ja eri alustoista, aseista ja niiden yhteispelistä. USAF ei ole edes suostunut sanomaan, onko PCA hävittäjä vai ei, ja perustuuko se B-21:een, F-35:een vai onko se ylipäätänsä miehitetty kone.

Mitään uutta konetta ei ainakaan ole käytössä noina vuosina, vertailun vuoksi Block III SH toteutuu viimeisimmän budjetin mukaan kokonaisuudessaan vasta 2025 jälkeen.
 
Pitäisi tosiaan löytää halukkaita kuolemaan Euroopan liittovaltion puolesta..
Tai Suomen puolesta..
1:20 ... 1:30
Now, I want you to remember that no bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country.
Näyttelijä George C. Scott esittäessään elokuvassa kenraali Pattonia pitämässä puhetta kesäkuussa 1944.
 
No ei tietenkään.

Se on toki mahdollista (ehkä jopa todennäköistä), että 6. sukupolven koneet tulevat vaikuttamaan F-35 tuotantomääriin. Mutta, ei se tietenkään tarkoita, että F-35 poistettaisiin käytöstä. Tätä tuskin kuitenkaan myöskään tarkoitettiin.

Siksi vierastan "korvaaja, seuraaja" termien käyttöä. Jos asioita ei ymmärretä, niin ne johtavat helposti harhaan.

No hyvin lankesitte rölliin jälleen kerran!

Ei vaan, alkujaan olin postaamassa tähän ketjuun pelkkää nillitystä kieliopista. "Enää" kirjoitetaan usein "enään", enkä asiasta yleensä huomauttele, mutta nyt en pystynyt malttamaan mieltäni. Sain nimittäin mahtavan syötön verbaaliseen lapaani: "Ei enään ikinä yksin."

Ajattelin kuitenkin, että pitäisi pyrkiä tuottamaan sisältöäkin, joten ei kun kommentoimaan sivun ylintä viestiä. Nopea mielleyhtymä oli, että yksi pääkäyttäjistä päästää koneensa eläkkeelle 2030, kun taas HX:n eläköitymisvuosi on 2060. Tuollaisen koneen kauppaaminen on vähän kuin kauppaisi pakastinta eskimolle - todennäköisyys kauppojen syntymiseen on vähäinen. En edes ajatellut muita kilvassa olevia koneita, niiden samankaltaista asemaa, kun kirjoitin kommenttini.

Rehellisyyden nimissä voidaan todeta, että olin väärässä ja muistelin vanhoja. RAF aikoo käyttää koneitaan "peräti" vuoteen 2040. Pointti kuitenkin pysyy, meille myydään konetta, jota muut ovat poistamassa ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa. Haluammeko me ostaa sellaisen ja kantaa kaikki siitä potentiaalisesti seuraavat murheet?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Pointti kuitenkin pysyy, meille myydään konetta, jota muut ovat poistamassa ei-niin-kaukaisessa tulevaisuudessa. Haluammeko me ostaa sellaisen ja kantaa kaikki siitä potentiaalisesti seuraavat murheet?

Asia on kohtalaisen selvä, ja asiaa on keskusteltu foorumilla useaan kertaan.

Samalla on hyvä muistaa, että miten oli Hornetin tapauksessa. Ihan tarkkaan en muista, mutta oliko niin, että Suomessa tehtiin peräti viimeinen F-18C Hornet? Viimeisiä joka tapauksessa

Jolloin taas palataan siihen, ettei asia ehkä olekaan ihan niin selvä, kuin olettaisi.
 
Suomessa tehtiin Hornetin eturunkoja enemmän kuin itse tarvittiin. Boeing siirsi näet lopulta siirsi koko C-mallin eturunkovalmistuksen Halliin, että sai itselle tilaa Super-Hornetin valmistukseen. Ja myös kyllä. Suomessa valmistettiin viimeiset C-mallit.
 
http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201803050037.html

"Japan is moving to scrap plans to domestically develop a new advanced fighter jet due to staggering costs and anticipated engineering pitfalls."

"Tokyo is expected to sound out Washington as early as this week on the prospects of joint development of the next-generation fighter jet."
///
USA on siis saamassa merkittävän kumppanin uuden hävittäjän kehittämisessä, mikäli pääsevät sopuun yksityiskohdista.
 
Viimeksi muokattu:
Pistetään tänne kun koskee tavallaan Gripeniäkin:

U.S. Navy $1.5B Wish List Includes Improved Super Hornet Engine

The U.S. Navy has sent a $1.5 billion wish list to Congress that includes millions to enhance the performance of the F/A-18 Super Hornet engine, buy additional E-2D Hawkeye early warning aircraft, and upgrade the EA-18G electronic aircraft’s electronic warfare ...

http://aviationweek.com/awindefense/us-navy-15b-wish-list-includes-improved-super-hornet-engine
 
Pistetään tänne kun koskee tavallaan Gripeniäkin:

U.S. Navy $1.5B Wish List Includes Improved Super Hornet Engine

The U.S. Navy has sent a $1.5 billion wish list to Congress that includes millions to enhance the performance of the F/A-18 Super Hornet engine, buy additional E-2D Hawkeye early warning aircraft, and upgrade the EA-18G electronic aircraft’s electronic warfare ...

http://aviationweek.com/awindefense/us-navy-15b-wish-list-includes-improved-super-hornet-engine

Saas nähdä, kuinka toivelistan käy kongressin käsittelyssä.
Super Hornetteihin ja Growlereihin tehokkaammat myllyt sopisivat mainiosti ja matkan varrella pulskistuneeseen Gripen E/F -malliin GE:n sivuilla mainittu 18% tehonlisäys olisi enemmän kuin tervetullut (98 -> 116 kN). Laitetaan vielä moneen otteeseen linkattu esitesivu tehokkaammasta moottorista:
https://www.geaviation.com/sites/default/files/datasheet-F414-Enhanced.pdf

Moottori ei edusta vallankumouksellista seuraavaa sukupolvea (adaptive cycle), vaan on pirteämpi versio aiemmasta F414 -mallista. (Oletus maksumuurin huonommalta puolelta katsottuna on, että kyse on linkissä mainitusta F414:n kehitysversiosta.)
 
Merkitystä olisi korkeintaan vain Gripenin MLU-optiona. Nykyisen kokoonpanin testaus ehtii hädin tuskin meille valmiiksi. Ei välttämättä vaihdettaisi keski-iässä vaikka olisi mahdollista.
 
Back
Top