Einomies1
Respected Leader
En muuta kuin lähi-ilmatuen, koska A-10 on lyhyen kantaman lähitukikone, eikä ole suunniteltu tukemaan etäältä taistelua. Ymmärsin väärin ilmeisesti kirjoituksesi. Tästä olemme muuten samaa mieltä että hävittäjät toimivat pakostakin kauempaa MUTTA ei yksin Ruotsista tai Visbyn kentältä.Vain sinä itse olet sijoittamassa Naton ilma-aluksia Baltiaan. Kuten Naton Libyan, Jugoslavian jne. operaatioissakin, koneet sijoitetaan jonnekin muualle kuin mitä pommitetaan.
Toiseksi, käytännössä kaikkia hävittäjiä voi operoida maantietukikohdista käsin. Myös F-15 ja F-16 soveltuvat ihan hyvin maantietukikohdista operointiin, sitä harjoitellaan maailmalla säännöllisesti ko. konetyypeillä.
Muuta en viitsi tällä erää edes kommentoida, kun tietämys on tuota tasoa ja tunne hallitsee...
Otetaas lainaus tuosta snun linkistä:
The U.S. military, on the other hand, rarely trains specifically to operate from converted highways. An exception was last June, when, in a show of force designed to counter Russian intimidation in the Baltics, four A-10 Warthogs operated from the Jägala highway in Estonia.
Generally the deal for American allies is that the U.S. can provide airpower but the host country must provide a secure airfield. If America's allies want help to arrive on Day 2 of their war, it's up to them to follow Singapore's lead and make sure the Americans have somewhere to land.
Eli maantietukikohtien käyttö on riskaabelia jos sitä ei ole harjoiteltu. Samaten maantiet vaativat että niiltä voidaan turvallisesti lähteä ja laskea. F-15 on painava kone, joka kantaa jopa 11000kg kuormaa ja tarvitsee leveän baanan kääntymiseen ja laskuun sekä piloteilta harjoittelua. Ei ole itsestään selvää että Usaf pilotit pystyvät samaan kuin meidän HN-kuskit, vuosien harjoittelun jälkeen. Wathog kykenee ominaisuuksien puolesta lentämään matalalla ja hitaasti joten maantie toiminta on helpompaa.
Et ilmeisesti ole liikkunut juurikaan Baltian maanteillä? Voi sanoa että Tallinnasta Pärnuun menee 2-kaistainen kapea valtatie, eikä juuri piennarta. Vain Narvan suuntaan menee kunnon moottoritie mutta se on ehkä väärä suunta taisteluiden riehuessa lähellä. Tiet on surkeita ja kapeita aina Liettuaa myöden, eikä mitään leveäkaistabaanoja ole missään. Ei siellä juuri Voi toimia valtateiltä koska seassa kulkee maajoukkoja ja täydennystä. Usko pois.
Yritin näyttää sinulle että tuhansia koneita ei ole tulossa ihan heti, johtuen kaluston sijainnista eurooopassa ja ne 200-300 tst-konetta tukineen ja tankkereineen pitää saada vihaisesti alueelle ja se on realistiesti tuskan takana 24-48 tunnin ikkunassa. Carrier Strike Groupit eivät kerkeä alueelle rapakon takaa kuin viikossa korkeintaan jos sellaista ei satu olemaan Pohjanmerellä. Sitten kulku Kaliningradin ohitse ei ole riskitön jos paikkaa ei pistetä matalaksi.
Ei tässä ole tunnetta muilla nähtävästi kuin sinulla koska vedit herneen nenään. Jos argumentit eivät riitä niin jaa sitten sitä tietoasi äläkä minulle kiukuttele iso mies...