Ilmavoimien tulevaisuus

Melkoisella varmuudella budjetointi jakautuu kahteen osaan. Ensin konekauppa ja siihen välttämättämimmät romppeet. Myöhemmin aseistusta pienissä erissä. Tämä tapa saa poliitikot näyttämään, että onnistuivat hankkimaan parhaan koneen budjettiraamissa. Ja ilmavoimat taas saa sen myötä etua, että myös aseistusta saadaan vaikka budjettiraami niillä ylittyisi. Näin päästään tavoitteeseen olkoonkin, että kokonaiskustannus ylittää reilusti 10mrd mutta itse konekaupan julkistuksessa jäädään sopivasti tämän alle.

Jos muistelee millainen älämölö viimeksi nousi kun Horneteista ja aseista yms. oheisvermeistä tulikin erilliset laskut niin esittämäsi järjestely on kyllä äärimmäisen epätodennäköinen. Voit olla varma että "onko tässä nyt kaikki" tms. toistuu kysymyksenä kyllästymiseen asti. Ja silti kansanedustajat valittavat jälkikäteen ettei heitä muka informoitu. Toki asian ( kaksi erillistä tilausvaltuutta ) saattoi viimeksikin todeta ihan Hesarista mutta jostain syystä siitä ei kuulemma ollut missään vaiheessa minkäänlaista mainintaa Eduskunnan saamissa asiakirjoissa. :rolleyes:
 
Käypä katsomassa mikä on Gripenin URF-hinta Ruotsille, niin näyttää se todellisuus hieman toisenlaiselta kuin valmistajan markkinointimateriaaleista. Se ei juuri eroa Eurofighterista tai Rafalesta julkisten materiaalien valossa. Edellenkin, meillä on sanottu että eri kandidaatit eivät eroa merkittävästi hankintahinnaltaan. F-35 on mahdollisesti jo nyt halvempi, ja on todennäköisesti halvin hankintahinnaltaan kun meillä tehdään valintoja, elinkaarikustannukset ovatkin sitten toinen asia.

F-35:n nykyiset hintaprojektiot ovat 'hiukan' optimistisia. Ensinnäkin niihin ei olla vielä päästy, toiseksi ne perustuvat oletettuun USAn kokonaishankintamäärään joka on jostain 20 vuoden takaa ja jota tullaan leikkaamaan alaspäin. Tämän vuoden aikana siitä ensi kertaa ruvettu puhumaan ääneen.
Super Hornetin viimeisimpien versioiden hinnat ovat olleet luokkaa 80m USD. Suomeen tarjottavaan versioon saanee heittää 5 miljoonaa lisää. F-35 tullee käytännössä olemaan n. 8-10 miljoonaa kalliimpi. Rafalen yksikköhinta Intialle oli $103 miljoonaa. Eurofighter lienee samoissa hinnoissa, eli eurodeltat ovat näillä näkymin ne kallein vaihtoehto. Joskin jos euron arvo sattuisi laskemaan nykyisestä niin hinnat tulevat lähemmäksi amerikkalaistarjokkaita.
 
F-35:n nykyiset hintaprojektiot ovat 'hiukan' optimistisia. Ensinnäkin niihin ei olla vielä päästy, toiseksi ne perustuvat oletettuun USAn kokonaishankintamäärään joka on jostain 20 vuoden takaa ja jota tullaan leikkaamaan alaspäin.

Hankintahinta on kyllä kehittynyt aika hyvin ennusteiden mukaan. Viimeisin LRIP hinta F-35A:lle $94 miljoonaa, ja on aika turvallista odottaa että se tippuu vähintään SH:n tasolle kun täysimääräinen tuotantoprosessi saadaan käyntiin. Super Hornet on kyllä kokonaisuutena varmasti selvästi halvempi ratkaisu.
 
Viimeisin LRIP hinta F-35A:lle $94 miljoonaa
Viimeisin tieto koneen hinnasta Suomea koskien on tämä:
http://www.dsca.mil/major-arms-sales/belgium-f-35-joint-strike-fighter-aircraft

"The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Belgium of thirty-four (34) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing aircraft for an estimated cost of $6.53 billion. " (sisältää paljon asioita, mutta ei sisällä aseita)

Hankintaerä-hinnasta on tullut poliittinen markkinointi-kikka, kustannus koneen kokoamiselle on pilkottu useisiin eri sopimukseen, sitten yhtä näistä sopimuspapereista, pääsopimusta, heilutetaan ilmassa voitokkaasti. Lisäksi USAF, Navy ja Marine saavat kiihtyvässä määrin moninaisia kehitystyö sun muita F-35 laskuja LM:ltä. Näiden laskujen 'kustannusrakennetta ei ymmärrettä', mikä on diplomaattinen ilmaisu sille, että Pentagon epäilee LM:n kompensoivan koneen fly-away hintaa ylihintaisilla palvelu ja kehitystyö-sopimuksilla.
 
Eurokoneiden suhteen ( -Saab) tulevaisuuden hinta kehityksen ennustaminen on varmaankin kaikkein helpointa. Samoin Super Hornetin. Dataa on olemassa paljon. F-35:n ja Gripenin suhteen kaikki on aikalailla auki. Gripenin suhteen valttina on, että se ei täysin uusi vaan jatko kehitelmä.

Kilpailu tulee kyllä olemaan hyvin mielenkiintoinen. Harmi kun ei ole (ymmärrettävistä syistä kylläkin) täysin avoin kisa.

Aseistus voi kuulu hankinta hintaan tai sitten ei. Ovat ns. käyttötavaraa eli sikäli olisi "tyhmää" laittaa ne samaan budjettiin. Niitä joudutaan kuitenkin hankkimaan enemmän ja vähemmän koneiden elinkaaren aikana.
 
Hankintahinta on kyllä kehittynyt aika hyvin ennusteiden mukaan. Viimeisin LRIP hinta F-35A:lle $94 miljoonaa...

Lockheedin edellinen LRIP-hinta meni yli budjetin, jonka jälkeen he ottivat seuraavaan persnettoa jottei Trumpin hallinto hermostu. Trump on vallassa 4 vuotta (ehkä), F-35 kestää paljon kauemmin...
 
Eurokoneiden suhteen ( -Saab) tulevaisuuden hinta kehityksen ennustaminen on varmaankin kaikkein helpointa. Samoin Super Hornetin. Dataa on olemassa paljon. F-35:n ja Gripenin suhteen kaikki on aikalailla auki. Gripenin suhteen valttina on, että se ei täysin uusi vaan jatko kehitelmä.

Kilpailu tulee kyllä olemaan hyvin mielenkiintoinen. Harmi kun ei ole (ymmärrettävistä syistä kylläkin) täysin avoin kisa.

Aseistus voi kuulu hankinta hintaan tai sitten ei. Ovat ns. käyttötavaraa eli sikäli olisi "tyhmää" laittaa ne samaan budjettiin. Niitä joudutaan kuitenkin hankkimaan enemmän ja vähemmän koneiden elinkaaren aikana.

Aseet ovat tietysti vain pieni murunen kokonaisuudessa. Kaikki oheisjärjestelmät tekevät kuitenkin melkoisen potin liittyvätpä sitten huoltoon tai koulutukseen tai aseistukseen. Siinä ollaan jo miljardiluokassa. Viimeksi piti hankkia kaikki aseet Hornetien mukana koska vanhaa yhteensopivaa varantoa ei ollut lainkaan. Tuolta osin saadaan tällä kertaa ehkä kevennystä? Se ei tietenkään tarkoita etteikö HX-kalustoon tarvitsisi joka tapauksessa myöhemmin hankkia lisää aseita vanhojen hapatessa. Näin ihan siitä riippumatta tuleeko koneiden mukana heti uudet aseet. Niinhän se meni Hornetinkin kanssa. Kalusto oli ollut käytössä vasta muutaman vuoden kun jo hommattiin MLU1:n yhteydessä uudet Sidewinderit ja sittemmin myös päivitetyt Amraamit. Kaikki isot ja merkittävät massat tullaan varmaankin sisällyttämään kauppaan koska hävittäjien lisäksi ei voi tulla enää erillisiä miljardihankintoja. Sitä kuormaa ei mikään budjetti kestäisi. Tilausvaltuuksien ja erillisten hankintasopimusten määrä on sitten kokonaan toinen asia. Lähtihän oheistarpeistosta kyselyjä myös sellaisiin maihin joista varsinaisia koneita ei edes kysytä. Tai en tiedä oliko muita poikkeamia mutta Israel joka tapauksessa.
 
Belgian FMS-ilmoitushintaan kuuluu myös varaosia. Tanska oli laskenut koneiden hankintahinnan kokonaan ilman varaosia. Miksiköhän noin, molemmat ovat Nato-maita ja JSF-partnereita. Ehkä siinä on vain tehty jotain kategoriavaihdoksia.
64 koneen hintaan skaalattuna ja euroiksi muutettuna Belgian hinnoilla F-35 maksaisi meille aika tarkkaan sen 10 miljardia. Ai jai...hinta muodostuu ainakin tuolla tavoin aika suolaiseksi. Mutta ans kattoo.
 
Belgian FMS-ilmoitushintaan kuuluu myös varaosia. Tanska oli laskenut koneiden hankintahinnan kokonaan ilman varaosia. Miksiköhän noin, molemmat ovat Nato-maita ja JSF-partnereita. Ehkä siinä on vain tehty jotain kategoriavaihdoksia.
64 koneen hintaan skaalattuna ja euroiksi muutettuna Belgian hinnoilla F-35 maksaisi meille aika tarkkaan sen 10 miljardia. Ai jai...hinta muodostuu ainakin tuolla tavoin aika suolaiseksi. Mutta ans kattoo.
Eikö Belgian tarjouspyyntö sisältänyt myös koneiden ylläpidon FOC:iin asti?
 
Poiminta Norjasta:

dsca.mil/major-arms-sales/norway-aim-9x-block-ii-sidewinder-missiles

Norway - AIM-9X Block II Sidewinder Missiles



WASHINGTON, May 13, 2015 – The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Norway for AIM 9X Block II Sidewinder Missiles and associated equipment, parts, training and logistical support for an estimated cost of $345 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on May 12.

The Government of Norway has requested a possible sale of up to 200 AIM-9X Block II Sidewinder Tactical Missiles, 2 AIM-9X Special Air Training Missiles (NATMs), 40 CATM-9X Block II Captive Air Training Missiles (CATMs), 10 AIM-9X Block II Tactical Guidance Units, and 20 AIM-9X Block II CATM Guidance Units, containers, support and test equipment, spare and repair parts, personnel training and training equipment, publications and technical documentation, U.S. Government and contractor logistics and technical support services, and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $345 million.

This proposed sale will contribute to the foreign policy and national security of the United States by helping to improve the security of a NATO ally which has been, and continues to be, and important force for political stability throughout the world.

Norway requires these capabilities for mutual defense, regional security, force modernization, and U.S. and NATO interoperability. This sale will enhance the Royal Norwegian Air Force’s ability to defend Norway against future threats and contribute to current and future NATO operations. Although this is a new capability, Norway will have no difficulty absorbing these missiles into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The principal contractor will be Raytheon Missile Systems Company in Tucson, Arizona. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale may require the assignment of additional U.S. Government or contractor representatives to Government of Norway.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded.

All questions regarding this proposed Foreign Military Sale should be directed to the State Department's Bureau of Political Military Affairs, Office of Congressional and Public Affairs, [email protected].

-30-

Mitä ihmettä norjalaiset oikein pelkäävät, kun pitää ostaa 200 Sidewinderia?! Käsittääkseni F-35:n käyttökonseptiin ei kuulu massiiviset karvapallot. Sen sijaan AMRAAM:lle on haettu varsin maltilliset vientiluvat viime vuosina (lupa 1 ja lupa 2).
 
Lienee luultavaa, että tälläkin kertaa hankinnat jakautuvat kahteen tilausvaltuuteen. Tähän viittaa mm. se, että aseista ja muista varusteista lähetettiin erillinen tietopyyntö viiveellä. Mutta eiköhän aseetkin pidä silti mahtua tuohon 7-10 miljardin sisään? Aika härskiä olisi, jos hankkeen kokonaiskustannus kasvaisi projektin edetessä: "Ai niin, tarvitaan vielä 3 miljardia lisää aseistukseen."

Juuri noin tuo meni viimeksikin. Itse konehankinta puristettiin ennalta sovittuun budjettiraamiin, minkä lisäksi aseistusta ja muita tykötarpeita varten tarvittiin lisää rahaa. Tämä aiheutti jonkin verran kitinää niiden kansanedustajien taholta, jotka eivät olleet ymmärtäneet mistä oli päätetty. Omien preferenssien perusteella voi arvailla tekeekö tämä saman toistamisen epätodennäköisemmäksi vai todennäköisemmäksi.

Aseistus voi kuulu hankinta hintaan tai sitten ei. Ovat ns. käyttötavaraa eli sikäli olisi "tyhmää" laittaa ne samaan budjettiin. Niitä joudutaan kuitenkin hankkimaan enemmän ja vähemmän koneiden elinkaaren aikana.

Tietenkään koko elinkaaren aseistus ei tule kuulumaan hintaan. Kysymys kuuluu, että kuuluvatko hankintavaiheen kaikki kulut.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Poiminta Norjasta:

dsca.mil/major-arms-sales/norway-aim-9x-block-ii-sidewinder-missiles



Mitä ihmettä norjalaiset oikein pelkäävät, kun pitää ostaa 200 Sidewinderia?! Käsittääkseni F-35:n käyttökonseptiin ei kuulu massiiviset karvapallot. Sen sijaan AMRAAM:lle on haettu varsin maltilliset vientiluvat viime vuosina (lupa 1 ja lupa 2).
Alla olevassa jutussa on vähän taustoja tuolle hankinnalle.

Air Weapons: Norway Returns To Sidewinder
https://www.strategypage.com/htmw/htairw/20150619.aspx
June 19, 2015: Norway has ordered 200 AIM-9X Block II Sidewinder air-to-air missiles for its 56 American F-16 fighters. These missiles will cost $1.73 million each with accessories and tech support. The Norwegian F-16s entered service in the early 1980s and are wearing out. Norway plans to buy 30-40 F-35s to replace the F-16s.

The Norwegian F-16s were initially armed with Sidewinders but after 2005 were replaced with locally developed (by a European consortium) IRIS-T. The German Air Force was the first to receive the IRIS-T air-to-air missile, back in late 2005. The IRIS-T is very similar to the U.S. Sidewinder heat seeking missile, but was developed and built, with European components, in Europe. The IRIS-T can be used by any aircraft that can use Sidewinder. The IRIS was in development since the 1980s, with the U.S. as one of the original partners. But that arrangement fell apart when the Cold War ended in 1991, and it wasn't until 1995 that the project was revived. The first test launch of IRIS-T took place in 2000, with mass production starting five years later. The IRIS-T is 9.8 feet long, weighs 192 pounds, has a 12 kilometer range and is very maneuverable. Its rocket motor generates very little smoke. Most European nations were expected to use the IRIS-T from then on instead of the Sidewinder. There are orders and deliveries for over 5,000 IRIS-Ts so far. But improvements in the Sidewinder and other competitors has cut into IRIS-T sales, as has happened in Norway.

The AIM-9X-2 is the latest version of the Sidewinder, a missile that has come a long way since it first appeared in the 1950s. The 9X-2 can lock-on-after-launch. That is, the missile can be fired and then directed to a target via a datalink. That means it can be fired at ground targets or at an enemy aircraft behind you. The X-2 version also makes improvements in the warhead fuze and other components. As impressive as all these features, most are already found in similar missiles made in several other countries (including Russia and China). In effect, the X-2 version is just keeping up. What the U.S. sells, in addition, is an impressive track record of reliability and actually performing as expected in combat. Over 6,000 X model Sidewinders have been built or ordered since it entered service in 2003. Block II (X-2) entered service in 2009.

The AIM-9 is a heat seeking missile and the heat sensors have become much more sensitive since the first AIM-9s. The current versions of the missile work by detecting a heat source at the point where the pilot is looking. This is done using the JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing Systems), which allows a pilot to see, displayed on his visor, critical flight and navigation information. Sort of like a see-through computer monitor or HUD (Head Up Display). Most importantly, the pilot can turn his head towards a target, get an enemy aircraft or ground target into the crosshairs displayed on the visor, and fire a missile that will promptly go after the target the pilot was looking at. For Sidewinder the pilot has to be looking at something giving off enough heat to catch the attention of the missile's heat sensor. With the X-2 the pilot can launch the missile before he has located the target via the JHMCS, saving a critical few seconds.

Norjalaiset tosin suunnittelevat käyttävänsä IRIS-T:tä siinä tulevassa M113 alustaisessa lyhyen kantaman IT-järjestelmässä.
 
Alla olevassa jutussa on vähän taustoja tuolle hankinnalle.

Air Weapons: Norway Returns To Sidewinder
https://www.strategypage.com/htmw/htairw/20150619.aspx


Norjalaiset tosin suunnittelevat käyttävänsä IRIS-T:tä siinä tulevassa M113 alustaisessa lyhyen kantaman IT-järjestelmässä.

Liekö toimittajan omia päätelmiä asioista? Kuulostaa erikoiselta, että poistuvaan F-16:een hankittaisiin uudet Sidewinderit, kun IRIS-T:t ovat nekin vain kymmenisen vuotta vanhoja (tuon jutun mukaan käyttöönotto 2005). Siprin mukaan AIM-9X Block II:n toimitukset Norjalle eivät myöskään ole vielä edes alkaneet (tietokanta päättyy vuoden 2017 loppuun).
 
Liekö toimittajan omia päätelmiä asioista? Kuulostaa erikoiselta, että poistuvaan F-16:een hankittaisiin uudet Sidewinderit, kun IRIS-T:t ovat nekin vain kymmenisen vuotta vanhoja (tuon jutun mukaan käyttöönotto 2005). Siprin mukaan AIM-9X Block II:n toimitukset Norjalle eivät myöskään ole vielä edes alkaneet (tietokanta päättyy vuoden 2017 loppuun).
Voi hyvin olla. Toisaalta ei olisi yllättävää, että täydennyshankinnat nykyisellekin kalustolle kohdistuisivat ohjuksiin, jotka ovat suoraan käytettävissä myös tulevassa kalustossa. Tuleekin mieleen, että onko tuon lyhyen kantaman IT-projektin taustalla ehkä käsiin jäämässä oleva sopiva ohjussatsi.
 
Liekö toimittajan omia päätelmiä asioista? Kuulostaa erikoiselta, että poistuvaan F-16:een hankittaisiin uudet Sidewinderit, kun IRIS-T:t ovat nekin vain kymmenisen vuotta vanhoja (tuon jutun mukaan käyttöönotto 2005). Siprin mukaan AIM-9X Block II:n toimitukset Norjalle eivät myöskään ole vielä edes alkaneet (tietokanta päättyy vuoden 2017 loppuun).

Oma kokemukseni on että juuri mistään asiasta juuri kukaan toimittaja ei saa edes keskeisiä asioita arvioitua oikein.
 
Voi hyvin olla. Toisaalta ei olisi yllättävää, että täydennyshankinnat nykyisellekin kalustolle kohdistuisivat ohjuksiin, jotka ovat suoraan käytettävissä myös tulevassa kalustossa. Tuleekin mieleen, että onko tuon lyhyen kantaman IT-projektin taustalla ehkä käsiin jäämässä oleva sopiva ohjussatsi.

It-projektin taustalla ei ehkä ole niinkään käsiin jäävät ohjukset, vaan tarve it-kyvylle joukkojen suojana. Sen sijaan ohjusvalinnan (miksi IRIS-T, miksei ulottuvampi AMRAAM) taustalla saattaa olla nimenomaan tuo käsiin jääminen.

Norjan media:

https://www.tu.no/artikler/for-fors...aeren-selv-beskytte-seg-mot-luftangrep/376156

Iris-T er et kortholdsmissil som i dag brukes på F-16 og som ville blitt til overs om noen år ettersom det ikke er tenkt integrert på Norges kommende F-35-kampfly. Det samme gjelder de eldste AIM-120 Amraam-missilene.

Google Translate englanniksi:

Iris-T is a short-term missile that is currently being used on the F-16 and would be left over in a few years as it is not intended to be integrated into Norway's future F-35 combat aircraft. The same applies to the oldest AIM-120 Amraam missiles.

Norjan PV:

https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/nytt-kampluftvern

Nytt kampluftvern
Forsvarsmateriell har fått i oppdrag å anskaffe kampfluftvern til Hæren.

Kampluftvernsystemet skal sikre at brigaden er beskyttet mot angrep fra lufta under manøveroperasjoner. Anskaffelsen forutsetter at Hæren, Luftforsvaret og Forsvarsmateriell samarbeider tett i anskaffelsesfasen.

Hæren har behov for beskyttelse mot angrep fra lufta. I dag løses dette gjennom bruk av Norwegian Advanced Surface-to-air Missile System II (NASAMS II). NASAMS II er et flyttbart luftvernsystem, men innehar ikke de mobilitetsegenskapene som brigaden er avhengig av når de skal forflytte seg i terrenget.

Kampluftvernsystemet skal etableres gjennom nyanskaffelser og gjenbruk av eksisterende materiell fra én av Luftforsvarets luftvernstridsgrupper samt overføring av NASAMS III materiell som er under leveranse til Luftforsvaret. Materiellprosjektet skal gjennomføres av Forsvarsmateriell luftkapasiteter og består av en SHORAD-kapasitet (Short Range Air Defence) med gjenbruk av IRIS-T-missilet og M113 F4 fremskaffet gjennom P2578 som kjøretøyplattform.

Google Translate englanniksi:

New combat air protection
Defense materials have been commissioned to procure the combat air defense to Hæren.

The combat air defense system shall certify that the brigade is protected from air attacks during maneuvering operations. The acquisition assumes that the Army, the Air Force and Defense Materials cooperate closely in the procurement phase.

The army needs protection against air attacks. Today, this is solved through the use of Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System II (NASAMS II). NASAMS II is a removable air defense system, but does not hold the mobility features that the brigade relies on when moving around the terrain.

The combat air defense system shall be established through new acquisitions and reuse of existing equipment from one of the Air Force Response Force groups as well as the transfer of NASAMS III material that is being delivered to the Air Force. The material project shall be carried out by Defense Material Air Capabilities and consist of a SHORAD (Short Range Air Defense) capacity with reuse of the IRIS-T missile and M113 F4 obtained through the P2578 as the vehicle platform.
 
Ilmavoimien menneisyys.

1525324688908.webp

Kylmän sodan ikoninen veteraanipommikone on yhä USA:n ilmavoimien tukipilareita. Yhdysvaltain ilmavoimien B-52-pommikone osallistui huhtikuun lopulla Pohjois-Afrikassa järjestettyyn monikansalliseen harjoitukseen. Yhtämittaista lentoa kertyi noin 16 000 kilometriä. Lentoa pidetään osoituksena pitkään palvelleen veteraanikoneen kyvystä suorittaa globaaleja tehtäviä. 1900-luvun puolivälissä suunnitelluista B-52-pommikoneista noin 60 on edelleen aktiivikäytössä. B-52:n kantomatka ilman polttoainetäydennystä on noin 14 000 kilometriä.

The Aviationist kertoo pommikoneen nousseen ilmaan Louisianan osavaltiossa sijaitsevasta Barksdalen lentotukikohdasta. Marokon Ben Guerir -lentotukikohdasta lähteneet F-15C- ja F-16 -hävittäjät saattoivat pommikonetta Atlantin yllä. Marrakechin pohjoispuolella sijaitsevaa lentotukikohtaa käytettiin viime vuosikymmenten aikana myös avaruussukkuloiden varalaskeutumiskenttänä. Britanniasta nousseet amerikkalaiset KC-135-koneet toivat B-52:lle ja sen saattajille polttoainetäydennystä. B-52 suoritti useita pommitustehtäviä lopullisessa kohteessaan Tan Tanin ampuma-alueella.

https://www.verkkouutiset.fi/pommikoneiden-uskomattomat-lennot-b-52-usasta-afrikkaan-ja-takaisin/

Kerosiinin käryä ilmassa.
 
Back
Top