Ilmavoimien tulevaisuus

Hyvää pohdintaa tulevien hävittäjien roolista ja mahdollisuuksista. Se on totta, että sodan aikana kiirettä varmasti tekee tiukkaa lentosuoritteiden ja suorituskyvyn venymisen suhteen, eikä esim. tykistöä tai meritorjuntaohjuksia voida mitenkään korvata ilma-aseella. Henk. koht. mielipiteeni kuitenkin on, että täällä usein keskitytään enemmän Ilmavoimien rooliin ilmatorjunnassa kuin kykyyn ilmasta-maahan vaikuttamiseen.

Jos vihollinen vyöryy koko rintamalla päälle ilma-aseella Thunder & Lightning tyyliin, niin varmasti on kaikki liikenevät lavetit kiinni vastailmatorjunnassa. Tämä on kuitenkin vain yksi skenaario, ja viime vuodet ovat ainakin näyttäneet että mahdollisia konfliktin muotoja ja tasoja voi olla monia. Toisaalta kaikki ehdokkaana olevat koneet, ja jo nykyisetkin, ovat monitoimihävittäjiä, jotka pystyvät kantamaan aseistusta ja vaikuttamaan saman lentosuoritteen aikana niin ilma- kuin maamaaleihin. Tämä on käytössä oleva tehtävätyyppi monissa ilmavoimissa, esim. Yhdysvalloissa ja Ranskassa, jossa koneet suorittavat vastailmatoimintaa tietyllä aluella, mutta kantavat samalla ilmasta-maahan aseistusta joilla pystyvät iskemään tarvittaessa jos "target of opportunity" ilmenee.

Ilmavoimien vahvuutena ovat joustavuus ja nopea reagointikyky, jotka voivat olla ensiarvoisen tärkeitä nopeasti kehittyvässä tai alueeltaan tai mittasuhteiltaan rajoittuneessa konfliktissa. Näissä tapauksissa valmiusaste voi olla tärkeämpää kuin mittakaava, ja lähestyvä uhka voi tulla niin maalta, mereltä kuin ilmasta, joihin vastaaminen vaatii tarvittavan suorituskyvyn. Nopea ja pitkälle sekä laajalle ulottuva vaikutuskyky toimii toisaalta myös ehkäisykynnyksenä. Yksi tulevienkin hävittäjien keskeisistä osa-alueista on myös tiedustelu- ja maalinosoituskyky, jotka tukevat muiden aselajien taistelua.

Vaikka koneiden roolin vaihtamista lennosta mainostetaankin usein, niin pidän sitä silti enemmän mainospuheena Suomen tapauksessa. Maamaaleja vastaan hyökkäävä kone kantaa lähinnä itsepuolustukseen soveltuvaa määrää ilmasta-ilmaan ohjuksia, ja ilmasta-maahan asekuorma saattaa heikentää oleellisesti koneen suorituskykyä ilmataistelussa. Täsmäaseaikakaudella pommien dumppaaminen taas käy kalliiksi, kun lastilla voi olla arvoa useampi miljoona.

Ei sillä, yksi gradukin on tässä maassa aiheesta muistaakseni tehty, eli risteilyohjuksien laukaisemisesta osana torjuntatehtävää. Tämä on kuitenkin vähän eri tilanne kuin päivystäminen ilmassa monipuolisessa aselastissa.

Käsittääkseni Yhdysvallat on käyttänyt noita omituisia asekuormia pääasiassa lentokieltoalueita ym. valvottaessa. Jos on pottuiltu, niin on pudotettu kostoksi täsmäaseita ilmatorjunnan tuliasemiin tai vastaavaa. Aika eri asia kuin jos meikäläinen konepari on CAP-tehtävällä ja saa tiedon, että oma jääkärikomppania lähettyvillä on joutunut vihollisen pataljoonan hyökkäyksen kohteena - pari pommia ei riitä alkuunkaan, tarvitaan enemmän.

http://www.f-15e.info/joomla/en/weapons/loadout-configurations/128-northern-watch

Joustavuudesta ja reagointikyvystä olen samaa mieltä. Jos alueellisilla joukoilla on nykyään vahva orgaaninen epäsuora kranaatinheittimien ja 122 H 63:n ansiosta ja ylempää tuetaan vedettävällä 155 mm kalustolla, niin tulevaisuudessa alueellisilla joukoilla voisi olla vahva orgaaninen epäsuora heittimien ja vedettävän 155 mm kaluston asiosta, minkä lisäksi ylempää tuettaisiin ilmavoimilla tarpeen vaatiessa. Ok, puhutaan aika erilaisista suorituskyvyistä, mutta kuitenkin. Kentällä pommilastissa odottava konepari tai parvi on suhteellisen nopeasti tuen tarvitsijoiden apuna useammankin sadan kilometrin päässä.
 
Kyllä mutta 64:llä koneella ei paljoa ilmassa odotella tulitehtäviä. Kiivaassa vaiheessa sitä tavaraa täytyy myös toimittaa jatkuvassa tahdissa. Samalla kun huomioidaan omat kone tappiot niin tulivoima mitä tulee maavoimien tukemiseen voi vähetä aika vauhdilla. Tykkipatteri on taistelunkestävämpi ja todennäköisemmin tukemassa sitä taistelua 24/7 kuin kone joka voi tukea taistelua silloin kun se on ilmassa ja sillä on siihen sopiva varustus.

Paperilla tuo näyttää todella hienolta ja jenkeillä joilla koneita riittää sekä niistä ammuttavaa tuo toimii todella hyvin. Meillä en näe AtG toimintaa mahdollisena muuta kuin satunnaisesti ja ehkä oman hyökkäyksen tukena koneiden iskeässä syvyyteen. Eli mukava kyky jolle varmasti löytyy käyttöä kunhan maalinosoitus toimii ja pommeja löytyy. Se, että kyvyllä korvattaisiin maavoimien varsinaista suorituskykyä en näe mahdollisena rahoituksen enkä konemäärän puolesta
 
Tuosta tulee hyvin ilmi miten iso homma aseintegrointi on. Mekaanisen ja ohjelmistointegroinnin tarvitaan ainakin koulutus- ja tehtäväsuunnittelujärjestelmät vielä siihen rinnalle.
Samaten sekin että JASSM on meillä yksi ilmavoimien kynnysasejärjestelmistä, huolimatta pienehköstä määrästä.

Aseintegraatiolla on nykyisten ja tulevien aseiden osalta merkittävä asema HX-hankkeen voittajan valinnassa.
 
Vaikka koneiden roolin vaihtamista lennosta mainostetaankin usein, niin pidän sitä silti enemmän mainospuheena Suomen tapauksessa. Maamaaleja vastaan hyökkäävä kone kantaa lähinnä itsepuolustukseen soveltuvaa määrää ilmasta-ilmaan ohjuksia, ja ilmasta-maahan asekuorma saattaa heikentää oleellisesti koneen suorituskykyä ilmataistelussa. Täsmäaseaikakaudella pommien dumppaaminen taas käy kalliiksi, kun lastilla voi olla arvoa useampi miljoona.

Ei sillä, yksi gradukin on tässä maassa aiheesta muistaakseni tehty, eli risteilyohjuksien laukaisemisesta osana torjuntatehtävää. Tämä on kuitenkin vähän eri tilanne kuin päivystäminen ilmassa monipuolisessa aselastissa.

Käsittääkseni Yhdysvallat on käyttänyt noita omituisia asekuormia pääasiassa lentokieltoalueita ym. valvottaessa. Jos on pottuiltu, niin on pudotettu kostoksi täsmäaseita ilmatorjunnan tuliasemiin tai vastaavaa. Aika eri asia kuin jos meikäläinen konepari on CAP-tehtävällä ja saa tiedon, että oma jääkärikomppania lähettyvillä on joutunut vihollisen pataljoonan hyökkäyksen kohteena - pari pommia ei riitä alkuunkaan, tarvitaan enemmän.

Kyllä se on ollut jenkeillä osana operatiivista toimintaa jo Balkanista asti. DCA-partiota lentävillä koneilla oli GBU-12 siivellä mukana, ja tehtävät muuttuivat kirjaimellisesti lennossa. Taustalla tässä oli Irakin kokemukset, siellä liitoutuneet eivät juurikaan pystyneet tuhoamaan Scud-lavetteja ennen laukaisua kapean aikaikkunan vuoksi.

Samalla tavalla toimittiin toisessa Persianlahden rähinässä. Varsinkin Irakin pohjoisosassa, jossa ei alussa pystytty pitämään suuria määriä koneita ilmassa johtuen mm. Turkin ilmatilan käyttökiellosta Navyn F/A-18 ja F-14-koneet toimivat samalla mallilla, tehden lopulta melko suuren osan alueen ilmaiskuista.

Jenkkejä enemmän tähän on keskitytty Euroopassa, jossa toimitaan pienemmillä konemäärillä ja vähäisemmillä konetyypeillä, joten yhden alustan kykenee pystyä tekemään enemmän ja suorittavan useita rooleja samanaikaisesti. Tämä on ihan doktriineihin kirjattu asia, jota myös toteutetaan käytännössä, ja joka näkyy koneiden suunnittelussa. Tästä on voinut lukea niin Ranskalaisten kuin Brittienkin kokemuksia harjoituksista, esim. Red Flagista jossa tällaista toimintaa on harjoiteltu.

Typhoonissa ja Rafalessa on osin omat ripustimet ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan aseille, ja Rafalessa vielä omansa lisätankeille. Tämä on vaikuttanut myös suorituskykyvaatimuksiin, ja esim. Typhoonin lentäjä on sanonut ettei täydessä asekuormaa lentämistä edes juuri huomaa, sillä työntövoimaa löytyy niin paljon. Gripen on pienempi, mutta samanlaiset suunnitteluvaatimukset silläkin on ollut, se on oikeastaan ollut ensimmäinen swing-role hävittäjäksi suunniteltu kone. Pienemmillä aseilla, kuten vähän aikaa sitten integroidulla SDB:llä, sekin pystyy samanlaisiin tehtäviin.

Minä voisin veikata että Suomen tapauksessa täytyy toimia hyvinkin samalla tavalla. Meillä ei ole koneita liiaksi asti, ja ensisijainen tehtävä on puolustuksellinen ilmatoiminta. Mahdolliset ilmasta-maahan iskut tulee pystyä tekemään ensisijaisen toiminnan ohessa, ja keskittyä näihin time sensitive-kohteisiin, eli pistemaaleihin jotka uhkaavat omia joukkoja tai ovat taktisesti arvokkaita, joihin ei voida vaikuttaa muulla tavalla ja joihin vaikutus täytyy tapahtua nopeasti. Hyökkäävän pataljoonan torjuminen vaatii massamaista tulta joka on epäsuoran hommia, sitä meillä onneksi löytyy jo orgaanisena.

Kyllä mutta 64:llä koneella ei paljoa ilmassa odotella tulitehtäviä. Kiivaassa vaiheessa sitä tavaraa täytyy myös toimittaa jatkuvassa tahdissa. Samalla kun huomioidaan omat kone tappiot niin tulivoima mitä tulee maavoimien tukemiseen voi vähetä aika vauhdilla. Tykkipatteri on taistelunkestävämpi ja todennäköisemmin tukemassa sitä taistelua 24/7 kuin kone joka voi tukea taistelua silloin kun se on ilmassa ja sillä on siihen sopiva varustus.

Paperilla tuo näyttää todella hienolta ja jenkeillä joilla koneita riittää sekä niistä ammuttavaa tuo toimii todella hyvin. Meillä en näe AtG toimintaa mahdollisena muuta kuin satunnaisesti ja ehkä oman hyökkäyksen tukena koneiden iskeässä syvyyteen. Eli mukava kyky jolle varmasti löytyy käyttöä kunhan maalinosoitus toimii ja pommeja löytyy. Se, että kyvyllä korvattaisiin maavoimien varsinaista suorituskykyä en näe mahdollisena rahoituksen enkä konemäärän puolesta

Niin, siksi sanoinkin ettei tykistöä voida mitenkään korvata ilmasta-maahan aseistuksella. Kyllä se silti on nähty, ja nähdään meillä sen verran tärkeäksi, että HX-hankkeen tehtävätyypeistä neljä viidestä kohdistuu juuri ilmasta-maahan vaikuttamiseen.

Veikkaan, että QRA-toiminnan sijaan meilläkin pyritään ensisijaisesti pitämään koneita ilmassa CAP-partiossa, tähän viitaa myös lausumat siitä, että neljän parven ilmassa pitäminen vaatii sen 60+ konetta. Tämä on linjassa Yhdysvaltojen raportoitujen kokemusten kanssa, joiden mukaan yksi laivue pystyy pitämään 4. koneen parvea ilmassa ympäri vuorokauden, tämä tosin tankkauskoneiden kanssa.

Syinä tähän näkisin sen, että meillä ei ole ennakkovaroituskykyä ilmavalvontakoneiden tai OTH-tutkien muodossa, jolloin vasteaika jää muuten ahtaaksi. Koneet eivät myöskään voi tuottaa tilannekuvaa maasta käsin.

Meillä ilmasta-maahan toiminta on nimenomaan satunnaista ja mahdollisuuksien mukaista, enkä usko että sen on mitenkään tarkoituskaan korvata tykistöä tai muuta epäsuoraa, vaan toimia niiden täydentäjänä ja osaltaan mahdollistajana tilannekuvan jakamisen ja maalinosoituksen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on ollut jenkeillä osana operatiivista toimintaa jo Balkanista asti. DCA-partiota lentävillä koneilla oli GBU-12 siivellä mukana, ja tehtävät muuttuivat kirjaimellisesti lennossa. Taustalla tässä oli Irakin kokemukset, siellä liitoutuneet eivät juurikaan pystyneet tuhoamaan Scud-lavetteja ennen laukaisua kapean aikaikkunan vuoksi.

Samalla tavalla toimittiin toisessa Persianlähden rähinässä. Varsinkin Irakin pohjoisosassa, jossa ei alussa pystytty pitämään suuria määriä koneita ilmassa johtuen mm. Turkin ilmatilan käyttökiellosta Navyn F/A-18 ja F-14-koneet toimivat samalla mallilla, tehden lopulta melko suuren osan alueen ilmaiskuista.

Jenkkejä enemmän tähän on kiinnitetty enemmän huomiota Euroopassa, jossa toimitaan pienemmillä konemäärillä ja vähäisemmillä konetyypeillä, joten yhden alustan kykenee pystyä useisiin rooleihin samanaikaisesti. Tämä on ihan doktriineihin kirjattu asia, jota myös toteutetaan käytännössä, ja joka näkyy koneiden suunnittelussa. Tästä on voinut lukea niin Ranskalaisten kuin Brittienkin kokemuksia harjoituksista, esim. Red Flagista jossa tällaista toimintaa on harjoiteltu.

Typhoonissa ja Rafalessa on osin omat ripustimet ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan aseille, ja Rafalessa vielä omansa lisätankeille. Tämä on vaikuttanut myös suorituskykyvaatimuksiin, ja esim. Typhoonin lentäjä on sanonut ettei täydessä asekuormaa lentämistä edes juuri huomaa, sillä työntövoimaa löytyy niin paljon. Gripen on pienempi, mutta samanlaiset suunnitteluvaatimukset silläkin on ollut, se on oikeastaan ollut ensimmäinen swing-role hävittäjäksi suunniteltu kone. Pienemmillä aseilla, kuten vähän aikaa sitten integroidulla SDB:llä, sekin pystyy samanlaiseen rooliin.

Minä voisin veikata että Suomen tapauksessa täytyy toimia hyvinkin samalla tavalla. Meillä ei ole koneita liiaksi asti, ja ensisijainen tehtävä on puolustuksellinen ilmatoiminta. Mahdolliset ilmasta-maahan iskut tulee pystyä tekemään ensisijaisen toiminnan ohessa, ja keskittyä näihin time sensitive-kohteisiin, eli pistemaaleihin jotka uhkaavat omia joukkoja, joihin ei voida vaikuttaa muulla tavalla ja joihin vaikutus täytyy tapahtua nopeasti. Hyökkäävän pataljoonan torjuminen vaatii massamaista tulta joka on epäsuoran hommia, sitä meillä onneksi löytyy jo valmiiksi.

Myönnän olleeni osin jumiutunut keskustelussa esille nousseeseen F-35:een ja sen "ensimmäisen päivän" asekuormaan. Esimerkiksi juurikin Typhoonin mainoskuvissa näkyy olevan neljä Meteor-ohjusta, kaksi ASRAAM-ohjusta, maalinosoitussäiliö, kaksi ulkoista lisäpolttoainesäiliötä ja 16 kpl Spear 3. Kyllähän tuolla jo vaikuttaa aika monenlaisiin maalityyppeihin tietyissä rajoissa.

Näkisin kuitenkin, että tuollainen toiminta, jossa valmiiksi ilmassa olevalla koneella ammutaan ilmaantuvaa maamaalia, on varsin harvinaista ja tertiääristä Suomen olosuhteissa. Vaikuttavia tekijöitä ovat ainakin seuraavat:

1. Maavoimien oman epäsuoran saatavuus on hyvä, kranaatinheittimiä ja putkitykistöä piisaa. Tulevaisuudessa vähemmän, mutta toisaalta hankitaan pidemmälle ja tarkemmin ammuttavia ampumatarvikkeita. Lisäksi raskas raketinheitin on erittäin olennainen asejärjestelmä, ja voidaan olettaa, että ylivoimainen osa taistelujoukoista on jo nykyisellään sen ulottuvilla. Tulevaisuudessa hankittaneen lisää erilaisia ampumatarvikkeita, esimerkiksi GLSDB yltää jopa 150 kilometriin, mikä on melkein tuplat verrattuna GMLRS:n ulottuvuuteen. Mikäli hankitaan DeepStrike-tykistöohjuksia, jotka lienevät markkinoilla joskus 2020-luvun jälkipuoliskolla, niin kahdella tuliyksiköllä Rovaniemellä ja Helsingissä voidaan kattaa koko Suomi ja Viro sekä suurin osa Latviaa.

2. Vihollisen ilmapuolustus ja sen lamauttamisen työläys.

Mikäli vihollisella on käynnissä esimerkiksi maahyökkäys, niin vihollinen hyvin mahdollisesti suojaa ja tukee sitä omilla ilmavoimillaan. Tällöin se CAP-tehtävällä ollut konepari ei todennäköisesti ole käytettävissä maajoukkojen tulitukeen.

Vihollisen ilmatorjuntakin on huomioitava hävittäjien lisäksi. (Jos valitaan jokin muu kuin F-35 ja pitäisi mennä ilman SEAD/DEAD-operaatiota.) Koordinaatteihin voi toki ampua pitkältäkin etäisyydeltä, mutta pelkään tilanteen olevan huonompi ammuttaessa peitteisessä maastossa liikkuvaa maalia. Maalitiedon pitää olla tarkempaa ja ajantasaisempaa kuin aavikolla, koska ohjuksen hakupäällä on vähemmän aikaa löytää maali, joka on kapeassa rännissä metsätiellä. Tämä voi edellyttää laukaisevan koneen lentämistä lähemmäksi kuin mikä ohjuksen maksimikantama on. Toki Suomessakin on laajoja peltoaukeita ja aavoja tuntureita, mutta meillä on kansainvälisesti vertaillen paljon ryteikköä ja metsää, etenkin tuolla itärajan tuntumassa.

3. CAP-lentosuoritteiden resurssi-intensiivisyys on hankala asia pienen maan ilmavoimille toimittaessa suurta vihollista vastaan. Mikäli lentosuorite kestää kaksi tuntia ja koneesta saa irti kolme lentosuoritetta päivässä, niin hommaan sitoutuu neljä kertaa niin paljon koneita kuin pidetään kerralla ilmassa. Samaan aikaan menestyksekkäälle torjuntatehtävälle pitäisi saada paikallinen ylivoima vihollista vastaan, ja mitä enemmän koneita roikotetaan ilmassa, sitä suurempi osa on huollettavana eikä kiitoradan päässä ohjaamopäivystyksessä valmiina ampaisemaan ilmaan.
 
Kyllä se on ollut jenkeillä osana operatiivista toimintaa jo Balkanista asti. DCA-partiota lentävillä koneilla oli GBU-12 siivellä mukana, ja tehtävät muuttuivat kirjaimellisesti lennossa. Taustalla tässä oli Irakin kokemukset, siellä liitoutuneet eivät juurikaan pystyneet tuhoamaan Scud-lavetteja ennen laukaisua kapean aikaikkunan vuoksi.

Samalla tavalla toimittiin toisessa Persianlahden rähinässä. Varsinkin Irakin pohjoisosassa, jossa ei alussa pystytty pitämään suuria määriä koneita ilmassa johtuen mm. Turkin ilmatilan käyttökiellosta Navyn F/A-18 ja F-14-koneet toimivat samalla mallilla, tehden lopulta melko suuren osan alueen ilmaiskuista.

Jenkkejä enemmän tähän on keskitytty Euroopassa, jossa toimitaan pienemmillä konemäärillä ja vähäisemmillä konetyypeillä, joten yhden alustan kykenee pystyä tekemään enemmän ja suorittavan useita rooleja samanaikaisesti. Tämä on ihan doktriineihin kirjattu asia, jota myös toteutetaan käytännössä, ja joka näkyy koneiden suunnittelussa. Tästä on voinut lukea niin Ranskalaisten kuin Brittienkin kokemuksia harjoituksista, esim. Red Flagista jossa tällaista toimintaa on harjoiteltu.

Typhoonissa ja Rafalessa on osin omat ripustimet ilmasta-ilmaan ja ilmasta-maahan aseille, ja Rafalessa vielä omansa lisätankeille. Tämä on vaikuttanut myös suorituskykyvaatimuksiin, ja esim. Typhoonin lentäjä on sanonut ettei täydessä asekuormaa lentämistä edes juuri huomaa, sillä työntövoimaa löytyy niin paljon. Gripen on pienempi, mutta samanlaiset suunnitteluvaatimukset silläkin on ollut, se on oikeastaan ollut ensimmäinen swing-role hävittäjäksi suunniteltu kone. Pienemmillä aseilla, kuten vähän aikaa sitten integroidulla SDB:llä, sekin pystyy samanlaisiin tehtäviin.

Minä voisin veikata että Suomen tapauksessa täytyy toimia hyvinkin samalla tavalla. Meillä ei ole koneita liiaksi asti, ja ensisijainen tehtävä on puolustuksellinen ilmatoiminta. Mahdolliset ilmasta-maahan iskut tulee pystyä tekemään ensisijaisen toiminnan ohessa, ja keskittyä näihin time sensitive-kohteisiin, eli pistemaaleihin jotka uhkaavat omia joukkoja tai ovat taktisesti arvokkaita, joihin ei voida vaikuttaa muulla tavalla ja joihin vaikutus täytyy tapahtua nopeasti. Hyökkäävän pataljoonan torjuminen vaatii massamaista tulta joka on epäsuoran hommia, sitä meillä onneksi löytyy jo orgaanisena.
Tuota tuleekin ongelma F-35:n kanssa jos sitä meinataan lentää sileänä. Sen sisäinen asekuorma on pieni ja jos siitäkin pitäisi lohkaista osa AG toiminnalle niin aika huono homma. Yhtä kohdetta ammutaan kahdella puikolla tänäpäivänä niin loppuu ammuttava äkkiä kesken.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, siksi sanoinkin ettei tykistöä voida mitenkään korvata ilmasta-maahan aseistuksella. Kyllä se silti on nähty, ja nähdään meillä sen verran tärkeäksi, että HX-hankkeen tehtävätyypeistä neljä viidestä kohdistuu juuri ilmasta-maahan vaikuttamiseen.

Veikkaan, että QRA-toiminnan sijaan meilläkin pyritään ensisijaisesti pitämään koneita ilmassa CAP-partiossa, tähän viitaa myös lausumat siitä, että neljän parven ilmassa pitäminen vaatii sen 60+ konetta. Tämä on linjassa Yhdysvaltojen raportoitujen kokemusten kanssa, joiden mukaan yksi laivue pystyy pitämään 4. koneen parvea ilmassa ympäri vuorokauden, tämä tosin tankkauskoneiden kanssa.

Syinä tähän näkisin sen, että meillä ei ole ennakkovaroituskykyä ilmavalvontakoneiden tai OTH-tutkien muodossa, jolloin vasteaika jää muuten ahtaaksi. Koneet eivät myöskään voi tuottaa tilannekuvaa maasta käsin.

Meillä ilmasta-maahan toiminta on nimenomaan satunnaista ja mahdollisuuksien mukaista, enkä usko että sen on mitenkään tarkoituskaan korvata tykistöä tai muuta epäsuoraa, vaan toimia niiden täydentäjänä ja osaltaan mahdollistajana tilannekuvan jakamisen ja maalinosoituksen kautta.
kyllä mutta pointti oli se, että ilmavoimien kustannusrakenne ei saa nousta. Jos se nousee niin se tarkoittaa muissa puolustushaaroissa kustannusten leikkausta ja ilmavoimien täytyy korvata näiden puolustushaarojen pienenevä suorituskyky. Se korvaaminen ei ole kuitenkaan helppoa koska koneita on joka tapauksessa vähän lähteä korvaamaan tykistöä tai meritorjunta ohjus pattereita. Eli jos uusi kone on esimerkiksi 20% kalliimpi lentää kuin nykyinen Hornet niin joko niitä hankitaan suhteellisesti vähemmän (toivon mukaan ei) tai sitten lennetään vähemmän (yhtä epätoivottavaa koska ollaan nykyiselläänkin aika minimissä) joten vaihtoehdoksi jää meneminen maavoimien ja merivoimien lompakkoon josta seuraa sitten x asioita näiden suorituskyvylle. Tämä sitten perustellaan suorituskyvyn parantumisella tai jollakin mutta kyllähän jokainen tajuaa, että jos esim. panssareita tai tykistöä yritetään korvata hävittäjillä niin ei siinä tulla onnistumaan Suomen resursseilla. Tai niitä merivoimien aluksia. Sinne hävittäjään ei kuitenkaan mahdu se alustarkastus osasto.

Ollaan siis tulevaisuudessa jännä äärellä ei yksin tämän hankinnan läpi viemisellä vaan myös sen suhteen miten se vaikuttaa muihin puolustushaaroihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostuneille Usan sotilasilmailun vahinkoluettelo budjettivuosille 2011-2017 (10/2010 - 09/2017). F-22:lle näyttää olevan tyypillistä tikapuuvahingot; tikkaat naarmutti LO-pinnoitetta $65000, sulkeutuva kuomu osui tikkaisiin $300000.

"Through multiple Freedom of Information requests, Military Times obtained data for every Class A through Class C aviation mishap that has occurred since fiscal year 2011. More than 7,500 records were obtained. An analysis of the data shows manned warplane accidents have spiked nearly 40 percent since 2013, the year the mandated budget cuts known as sequestration took effect. The records can be searched by aircraft type, base, fiscal year and location."

8/1/17 2017 USAF C F-22A F22A MX; USING BOARDING LADDER; CHAFFED LO COATING; $65K DAMAGE 1 FW

9/1/17 2017 USAF C F-22A F-22; AIRCRAFT CANOPY CLOSED ON LADDER; NO INJURY; EST. $300K DAMAGE 325 FW

https://www.militarytimes.com/news/your-military/2018/04/06/military-times-aviation-database/
 
Näkisin kuitenkin, että tuollainen toiminta, jossa valmiiksi ilmassa olevalla koneella ammutaan ilmaantuvaa maamaalia, on varsin harvinaista ja tertiääristä Suomen olosuhteissa. Vaikuttavia tekijöitä ovat ainakin seuraavat:

1. Maavoimien oman epäsuoran saatavuus on hyvä, kranaatinheittimiä ja putkitykistöä piisaa. Tulevaisuudessa vähemmän, mutta toisaalta hankitaan pidemmälle ja tarkemmin ammuttavia ampumatarvikkeita. Lisäksi raskas raketinheitin on erittäin olennainen asejärjestelmä, ja voidaan olettaa, että ylivoimainen osa taistelujoukoista on jo nykyisellään sen ulottuvilla. Tulevaisuudessa hankittaneen lisää erilaisia ampumatarvikkeita, esimerkiksi GLSDB yltää jopa 150 kilometriin, mikä on melkein tuplat verrattuna GMLRS:n ulottuvuuteen. Mikäli hankitaan DeepStrike-tykistöohjuksia, jotka lienevät markkinoilla joskus 2020-luvun jälkipuoliskolla, niin kahdella tuliyksiköllä Rovaniemellä ja Helsingissä voidaan kattaa koko Suomi ja Viro sekä suurin osa Latviaa.

Sanotaan nyt kolmannen kerran, että ilmasta-maahan aseistuksella ei voida mitenkään korvata tykistöä ;)

Ilmasta-maahan kyvyllä varmaankin pyritään vaikuttamaan kohteisiin, joihin ei muulla aseistuksella pystytä vaikuttamaan, joko etäisyyden, tarkkuuden, maalinosoituksen puutteen tai saatavuuden takia.

Tykistöohjukset ja raskaat raketinheittimet, kuten myös pitkän kantaman tykistö vaativat myös maalinosoitusta, jota voidaan ja varmasti suunnitellaankin tehtävän myös ilmasta käsin.

2. Vihollisen ilmapuolustus ja sen lamauttamisen työläys.

Mikäli vihollisella on käynnissä esimerkiksi maahyökkäys, niin vihollinen hyvin mahdollisesti suojaa ja tukee sitä omilla ilmavoimillaan. Tällöin se CAP-tehtävällä ollut konepari ei todennäköisesti ole käytettävissä maajoukkojen tulitukeen.

Vihollisen ilmatorjuntakin on huomioitava hävittäjien lisäksi. (Jos valitaan jokin muu kuin F-35 ja pitäisi mennä ilman SEAD/DEAD-operaatiota.) Koordinaatteihin voi toki ampua pitkältäkin etäisyydeltä, mutta pelkään tilanteen olevan huonompi ammuttaessa peitteisessä maastossa liikkuvaa maalia. Maalitiedon pitää olla tarkempaa ja ajantasaisempaa kuin aavikolla, koska ohjuksen hakupäällä on vähemmän aikaa löytää maali, joka on kapeassa rännissä metsätiellä. Tämä voi edellyttää laukaisevan koneen lentämistä lähemmäksi kuin mikä ohjuksen maksimikantama on. Toki Suomessakin on laajoja peltoaukeita ja aavoja tuntureita, mutta meillä on kansainvälisesti vertaillen paljon ryteikköä ja metsää, etenkin tuolla itärajan tuntumassa.

Samaa mieltä, ja meillä puolustuksen ja hyökkäyksen tukeminen tehdään aluevaikutuksella, joka on epäsuoran heiniä. Mutta väittäisin että sama doktriini on esim. Yhdysvalloissa, ja viimeaikaiset konfliktit ovat olleet erityistapauksia. Ensimmäisessä Persianlahden sodassa tykistön käyttöä varottiin, sillä Irakilla oli laaja ja pidemmälle kantava tykistöelementti. Ilma-aseella on oma, erillinen roolinsa epäsuoran suorituskyvyn täydentäjänä.

Ja sivuhuomiona/kysymyksenä, onhan meillä ryteikköä ja metikköä, mutta ei kai se vihollisen panssarikolonna sitä kautta voi edetä?

3. CAP-lentosuoritteiden resurssi-intensiivisyys on hankala asia pienen maan ilmavoimille toimittaessa suurta vihollista vastaan. Mikäli lentosuorite kestää kaksi tuntia ja koneesta saa irti kolme lentosuoritetta päivässä, niin hommaan sitoutuu neljä kertaa niin paljon koneita kuin pidetään kerralla ilmassa. Samaan aikaan menestyksekkäälle torjuntatehtävälle pitäisi saada paikallinen ylivoima vihollista vastaan, ja mitä enemmän koneita roikotetaan ilmassa, sitä suurempi osa on huollettavana eikä kiitoradan päässä ohjaamopäivystyksessä valmiina ampaisemaan ilmaan.

Tämä on hyvä pointti. Kuitenkin, meillä voidaan aiempien lausuntojen pohjalta päätellä että tavoitteena on pitää tietty määrä parvia ilmassa. Tätä kykyä ei varmasti pystytä ylläpitämään pitkään, mutta sen voi hyvin ajatella olevan hetkellisenä tavoitteena. Etuna on, että koneet pystyvät tuottamaan tilannekuvaa vain ilmasta, ja vasteaika havaintoon on huomattavasti lyhyempi.

Käytännössä lentosuoritteet voivat tosin olla pidempiä ja niitä voidaan saada enemmänkin aikaan, tehtävänkuvaus tai -varustelu ei muutu ja siirtymäajat ovat suhteellisen pieniä. Libanonin -82 sodassa Israel lensi päälle kuutta tehtävää päivässä vastaavassa roolissa. Pidemmän päälle huoltorasite tulee kuitenkin vastaan.

Käytännössä varmaankin toimittaisiin molempia toimintatapoja yhdistetaan, koneita pyritään pitämään ilmassa partiolennolla tarpeen mukaan, ja osa pidetään maassa valmiustilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on hyvä pointti. Kuitenkin, meillä voidaan aiempien lausuntojen pohjalta päätellä että tavoitteena on pitää tietty määrä parvia ilmassa. Tätä kykyä ei varmasti pystytä ylläpitämään pitkään, mutta sen voi hyvin ajatella olevan hetkellisenä tavoitteena. Etuna on, että koneet pystyvät tuottamaan tilannekuvaa vain ilmasta, ja vasteaika havaintoon on huomattavasti lyhyempi.

Käytännössä lentosuoritteet voivat tosin olla pidempiä ja niitä voidaan saada enemmänkin aikaan, tehtävänkuvaus tai -varustelu ei muutu ja siirtymäajat ovat suhteellisen pieniä. Libanonin -82 sodassa Israel lensi päälle kuutta tehtävää päivässä vastaavassa roolissa. Pidemmän päälle huoltorasite tulee kuitenkin vastaan.

Käytännössä varmaankin toimittaisiin molempia toimintatapoja yhdistetaan, koneita pyritään pitämään ilmassa partiolennolla tarpeen mukaan, ja osa pidetään maassa valmiustilassa.
On suomella muitakin koneita kuin hävittäjiä. Hawk ei ole edes ainoa. Kaikilla tutkalla varustetuilla koneilla voidaan tarvittaessa päivystää ilmassa ja tuottaa tilannekuvaa. Heti jos jotain uhkaa havaitaan lähetetään ilmaan niitä hävittäjiä ja ne muut omat koneet poistuu täydellä vauhdilla paikalta. Sillä tavalla ei tule huoltorasite ollenkaan yhtä pahasti vastaan, ja hävittäjävalmius säilyy riittävän suurilla määrillä paikallisen ylivoiman saavuttamisen kannalta.
 
On suomella muitakin koneita kuin hävittäjiä. Hawk ei ole edes ainoa. Kaikilla tutkalla varustetuilla koneilla voidaan tarvittaessa päivystää ilmassa ja tuottaa tilannekuvaa. Heti jos jotain uhkaa havaitaan lähetetään ilmaan niitä hävittäjiä ja ne muut omat koneet poistuu täydellä vauhdilla paikalta. Sillä tavalla ei tule huoltorasite ollenkaan yhtä pahasti vastaan, ja hävittäjävalmius säilyy riittävän suurilla määrillä paikallisen ylivoiman saavuttamisen kannalta.

Missä koneissa sitten on tutka? Hawkeissa ei ole tutkaa.
 
Samaa mieltä, ja meillä puolustuksen ja hyökkäyksen tukeminen tehdään aluevaikutuksella, joka on epäsuoran heiniä. Mutta väittäisin että sama doktriini on esim. Yhdysvalloissa, ja viimeaikaiset konfliktit ovat olleet erityistapauksia. Ensimmäisessä Persianlahden sodassa tykistön käyttöä varottiin, sillä Irakilla oli laaja ja pidemmälle kantava tykistöelementti. Ilma-aseella on oma, erillinen roolinsa epäsuoran suorituskyvyn täydentäjänä.

Ilma-aseen käyttö joukkojen tukena on Yhdysvalloissa ihan toisella tasolla kuin Suomessa koskaan. Vertailun vuoksi: Yhdysvaltain armeijalla on käytössä n. 1350 putkea 155 mm tykistöä sekä joitakin satoja putkia 105 mm tykistöä. Yksinomaan armeijalla on käytössään yli 750 Apachea. (Pohjaten numerot melko epäluotettavaan lähteeseen.) Sen päälle tulee USAF:n kalusto, erityisesti A-10:t ja jonkinlainen osuus muiden kiinteäsiipisten ilma-alusten lentosuorituksista. En kuvaisi ilma-aseen olevan epäsuoran täydentäjä, vaan ehkä pikemminkin tasaveroinen kumppani. Myös ilmatulenjohtokykyyn on kiinnitetty huomiota ja ilmatulenjohtokykyä on huomattavasti laajemmalti kuin Suomessa.

Ja sivuhuomiona/kysymyksenä, onhan meillä ryteikköä ja metikköä, mutta ei kai se vihollisen panssarikolonna sitä kautta voi edetä?

Alkuperäinen ilmaisuni on nähtävästi ymmärretty väärin. Viittaan siis uriin, joita puusto reunustaa. Itärajan läheisyydessä päätietkin ovat pitkälti sellaisia, ja tilanne korostuu entisestään, jos/kun lähdetään asfaltin ulkopuolelle. Vihollinen joutuu sellaisille väistämättä, koska meikäläiseen maastoon ei kuulu, etenkään rajan läheisyydessä, Keski-Euroopan mittakaavan peltoaukeat. Maalin tyypistä riippuen (esim. pahamaineinen Iskander-TEL) maali voi jopa pyrkiä mahdollisimman peitteiseen maastoon.

Mitä ongelmia tuo maasto sitten aiheuttaa tulenkäytölle ilmasta-maahan? Näen asian kaksijakoisesti: toisaalta maalinosoitus (100 kilometrin päässä olevat asiat ovat aika litteitä, vaikka niitä katsoisikin 10 kilometrin korkeudesta) ja toisaalta aseen ohjautuminen maaliin. Jos/Kun ase (Spear 3, SDB II jne.) joutuu lentämään matalalla säästä, vihollisen ilmatorjunnasta tai jostakin kolmannesta syystä johtuen, niin aikaikkuna maalin löytämiselle jää väistämättä kapeaksi. Aseen pitää tietää tarkkaan, minne katsoa ja milloin, koska peitteisessä maastossa lennettäessä aikaikkuna maalin löytämiselle on paljon kapeampi lennettäessä 50 metrissä kuin 500 metrissä. Toki ongelmaan on kehitetty ratkaisuja, esimerkiksi aseiden verkottuminen ja etsintäalueiden jakaminen aseiden kesken, mutta olen siltikin epäileväinen, josko ratkaisut ovat järin tehokkaita Suomen olosuhteissa.

Mitä tulee panssarivaunuihin, niin vaunu kulkee metsässä paremmin kuin moni olettaa. Tosin siellä se ei pysty hyödyntämään tulivoimaansa parhaalla mahdollisella tavalla ja liike hidastuu, joten metsässä kulku jää enemmän taktisen tason koukkaukseksi.

Tämä on hyvä pointti. Kuitenkin, meillä voidaan aiempien lausuntojen pohjalta päätellä että tavoitteena on pitää tietty määrä parvia ilmassa. Tätä kykyä ei varmasti pystytä ylläpitämään pitkään, mutta sen voi hyvin ajatella olevan hetkellisenä tavoitteena. Etuna on, että koneet pystyvät tuottamaan tilannekuvaa vain ilmasta, ja vasteaika havaintoon on huomattavasti lyhyempi.

Käytännössä lentosuoritteet voivat tosin olla pidempiä ja niitä voidaan saada enemmänkin aikaan, tehtävänkuvaus tai -varustelu ei muutu ja siirtymäajat ovat suhteellisen pieniä. Libanonin -82 sodassa Israel lensi päälle kuutta tehtävää päivässä vastaavassa roolissa. Pidemmän päälle huoltorasite tulee kuitenkin vastaan.

Käytännössä varmaankin toimittaisiin molempia toimintatapoja yhdistetaan, koneita pyritään pitämään ilmassa partiolennolla tarpeen mukaan, ja osa pidetään maassa valmiustilassa.

Pääpiirteittäin samaa mieltä. Koneiden pitäminen ilmassa on joissakin tilanteissa järkevää, jopa elintärkeää, esimerkiksi niinä ensimmäisinä 12 tai 24 tuntina, kun maavoimien liikekannallepano on vielä pahasti vaiheessa. Mahdollisesti myös puhuttaessa pohjoisessa toimivista joukoista, jotka ovat hajallaan ja joita ei välttämättä siitä syystä voida tukea ilmatorjunnalla ja epäsuoralla yhtä tehokkaasti kuin etelämmässä, kootummasti toimivia joukkoja.

Sen sijaan en yhdy väitteeseen, että vasteaika on huomattavasti lyhyempi. Mihin se pohjautuu? Väitän, että maassa oleva epäsuora reagoi, ulottuvuutensa rajoissa, tulipyyntöön ihan yhtä nopeasti kuin ilma-aluskin. Käytännössä ehkä jopa nopeammin huomioiden organisaatiorajojen aiheuttama kitka. E: Jos keskustellaan ilmamaaleista, niin silloin tilanne on toki toinen.

Lentosuoritteiden pituuden osalta heitin kaksi tuntia arvioksi. FAS kertoo Hornetin kykenevän 1 h 45 minuutin CAP-lentosuoritteeseen 150 merimailin päässä lentotukialuksesta. Super Hornetille, joka edustanee suhteellisen hyvin HX-ehdokkaita, ilmoitetaan 2 h 15 minuuttia kuudella ilmataisteluohjuksella ja kolmella lisäpolttoainesäiliöltä varustettuna vastaavalla etäisyydellä. Jos koneeseen lyödään kiinni vielä ilmasta-maahan aseita, niin on vaikea nähdä, että kahta tuntia rikottaisiin järin radikaalisti, vaikka siirtymä olisikin hieman lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin varmaa on, että maavoimien putkitykistö pitää painetta yllä tarpeen vaatiessa 24/7 useamman viikon ajan. Ilmavoimien kohdalla ongelmaksi muodostuu väistämättä nopeampi kuluminen ihan tappioiden vuoksi sekä sen puolesta, että niitä koneita on vain se 64kpl. Ei Suomen resursseilla voida ajatella mitään merkityksellistä A-G toimintaa kuin poikkeus tapauksissa eli koneilla ei ole A-A tehtävää tai sen uhkaa sillä hetkellä. Se on ilmassa tai vähintäänkin päivystysvuorossa ja sillä on sopiva varustus. Tällöinkin voidaan ruveta laskemaan sitä kuinka paljon ilmast kyetään toimittamaan sitä tavaraa vihollisen niskaan suhteellisesti, tykistöön nähden. Näkisin A-G toiminnan kaikissa tilanteissa lähinnä tukevana osata mutta en koskaan tykisöä korvaavana. Siihen se on liian epävarma tulituen toimitusmuoto ja sen tulivoima jää liian vähäiseksi suhteessa siihen mihin tykistö pystyy. Toki 155mm kranaatti painaa sen 45kg ja A-G ohjus/pommi siitä >50kg ylöspäin niin saadaanhan sieltä ilmasta komeampi paukahdus toimitettua mutta siinä vaikutus alue on tästä huolimatta tyystin toinen. Siinä missä tykistöllä voidaan ampua hehtaari tolkulla tulivaikutusta niin ilmassa oleva lavetti joutuu väistämättä pitämään pidempiä taukoja ja tulitoiminta on lyhyempi.

Kuitenkin jos mietitään resursseja mahdollisesti tarvetta siirtää niitä muilta puolustushaaroilta ilmavoimille niin ikävästi sen voisi ajatella tarkoittavan maavoimien kohdalta olevan tykistöä tai muuta iskevää voimaa ja merivoimien kohdalla mto:n toimitus kanavana.
 
Toistan edellisiä, mutta keskusteluja ilmavoimista maavoimien tukemisessa on vähän sama kuin ajattelisi että korvataan tykistö JASSMeilla :) Ilmasta maahan - aseilla on paikkansa mutta tykistön kanssa ne eivät kilpaile.

Terveisin, tykkimies
 
Jalkaväen taistelija tarvii tulitukea 24/7. Tykistö ja etenkin heittimistö on paikalla 24/7. Ilmavoimat on paikalla 0,5/3. Keskustelu on typerä.
En pidä sitä typeränä koska on ilmoitettu, että ilmavoimien toimintamenoihin ei ole tulossa lisää rahaa vaan nykyisellä pitää pärjätä. Ainoastaan puolustusvoimien budjetin sisäisillä siirroilla on niitä mahdollista korottaa joka tarkoittaa, että rahaa siirrettäisiin kahdelta muulta puolustushaaralta, ilmavoimien toimintaa. Tällöin ilmavoimien tulisi kuitenkin korvata aiheuttamansa suorituskyky vaje. Jos rahaa siirretään maavoimilta esimerkiksi niin ei sielläkään sitä ylimääräisenä ole joten jotain toimintoja joudutaan supistamaan tai ajamaan alas.

On mielestäni hyvinkin tärkeää ja hyvä ajatella ilmavoimien miljardi hankinnan vaikutusta kahden muun puolustushaaran toimintaan. Mitä ne etua ilmavoimat näille tuovat ja toisaalta mitkä ovat ilmavoimien mahdollisen rahoitusvajeen paikkaamisen aiheuttamat riskit näiden toiminnalle ja suorituskyvylle.

Nyt on tullut kuva, että kyse on julkisessa keskustelussa ja varsinkin tällä foorumilla siitä mitä ilmavoimat tarvitsee ja haluaa kun pitäisi ennemminkin miettiä mitä Suomen puolustusvoimat haluaa ja tarvitsee kokonaisuutena. Hankinta pitäisi suhteuttaa kokonaisuuteen. Meille ei ole iloa maailman parhaimmista hävittäjistä ja kohtuullisesta määrästä näitä jos hankinta ja toiminta suoritetaan kahden muun puolustushaaran tappioksi.
 
... ei ole iloa maailman parhaimmista hävittäjistä ja kohtuullisesta määrästä näitä jos hankinta ja toiminta suoritetaan kahden muun puolustushaaran tappioksi.

Jos ilmavoimille tehdään järkeviä kauppoja, eivät ne missään nimessä ole muille puolustushaaroille tappio. Hankintoja myös mietitään kokonaisuutena, eikä siellä kenraalit tappele keskenään kuka saa parhaat lelut. Ainakin toivon niin :D
Tärkein apu ilmavoilta maa- ja merivoimille ei ole suinkaan "tykistönä toimiminen" tai merimaaliohjukset, se on ilmatilan putsaaminen vihulaiskoneista.
 
Nyt on tullut kuva, että kyse on julkisessa keskustelussa ja varsinkin tällä foorumilla siitä mitä ilmavoimat tarvitsee ja haluaa kun pitäisi ennemminkin miettiä mitä Suomen puolustusvoimat haluaa ja tarvitsee kokonaisuutena. Hankinta pitäisi suhteuttaa kokonaisuuteen. Meille ei ole iloa maailman parhaimmista hävittäjistä ja kohtuullisesta määrästä näitä jos hankinta ja toiminta suoritetaan kahden muun puolustushaaran tappioksi.
Lisäksi on tullut kuva että Ilmavoimat nimenomaan haluaa itselleen kaikki munat koriin. Asia ei taatusti ole noin, vaan kyllä Ilmavoimissakin ajatellaan koko Puolustusvoimien tehokkuutta. AG kyky on hyvä olla ja erinomainen suorituskyvyn lisäys koko PV:lle, saatiin tulenkäytön mahdollisuus mitä ei aikaisemmin ole ollut kuin märissä päiväunissa, mutta ei se kyky tarkoita sitä, että halutaan rapauttaa muu tulenkäytönkyky. Ei kukaan Ilmavoimien esikunnassa ole niin typerä ajatellakseen Ilmavoimien voivan korvata tykistöä.
 
Back
Top