Huhta
Greatest Leader
Hyvää pohdintaa tulevien hävittäjien roolista ja mahdollisuuksista. Se on totta, että sodan aikana kiirettä varmasti tekee tiukkaa lentosuoritteiden ja suorituskyvyn venymisen suhteen, eikä esim. tykistöä tai meritorjuntaohjuksia voida mitenkään korvata ilma-aseella. Henk. koht. mielipiteeni kuitenkin on, että täällä usein keskitytään enemmän Ilmavoimien rooliin ilmatorjunnassa kuin kykyyn ilmasta-maahan vaikuttamiseen.
Jos vihollinen vyöryy koko rintamalla päälle ilma-aseella Thunder & Lightning tyyliin, niin varmasti on kaikki liikenevät lavetit kiinni vastailmatorjunnassa. Tämä on kuitenkin vain yksi skenaario, ja viime vuodet ovat ainakin näyttäneet että mahdollisia konfliktin muotoja ja tasoja voi olla monia. Toisaalta kaikki ehdokkaana olevat koneet, ja jo nykyisetkin, ovat monitoimihävittäjiä, jotka pystyvät kantamaan aseistusta ja vaikuttamaan saman lentosuoritteen aikana niin ilma- kuin maamaaleihin. Tämä on käytössä oleva tehtävätyyppi monissa ilmavoimissa, esim. Yhdysvalloissa ja Ranskassa, jossa koneet suorittavat vastailmatoimintaa tietyllä aluella, mutta kantavat samalla ilmasta-maahan aseistusta joilla pystyvät iskemään tarvittaessa jos "target of opportunity" ilmenee.
Ilmavoimien vahvuutena ovat joustavuus ja nopea reagointikyky, jotka voivat olla ensiarvoisen tärkeitä nopeasti kehittyvässä tai alueeltaan tai mittasuhteiltaan rajoittuneessa konfliktissa. Näissä tapauksissa valmiusaste voi olla tärkeämpää kuin mittakaava, ja lähestyvä uhka voi tulla niin maalta, mereltä kuin ilmasta, joihin vastaaminen vaatii tarvittavan suorituskyvyn. Nopea ja pitkälle sekä laajalle ulottuva vaikutuskyky toimii toisaalta myös ehkäisykynnyksenä. Yksi tulevienkin hävittäjien keskeisistä osa-alueista on myös tiedustelu- ja maalinosoituskyky, jotka tukevat muiden aselajien taistelua.
Vaikka koneiden roolin vaihtamista lennosta mainostetaankin usein, niin pidän sitä silti enemmän mainospuheena Suomen tapauksessa. Maamaaleja vastaan hyökkäävä kone kantaa lähinnä itsepuolustukseen soveltuvaa määrää ilmasta-ilmaan ohjuksia, ja ilmasta-maahan asekuorma saattaa heikentää oleellisesti koneen suorituskykyä ilmataistelussa. Täsmäaseaikakaudella pommien dumppaaminen taas käy kalliiksi, kun lastilla voi olla arvoa useampi miljoona.
Ei sillä, yksi gradukin on tässä maassa aiheesta muistaakseni tehty, eli risteilyohjuksien laukaisemisesta osana torjuntatehtävää. Tämä on kuitenkin vähän eri tilanne kuin päivystäminen ilmassa monipuolisessa aselastissa.
Käsittääkseni Yhdysvallat on käyttänyt noita omituisia asekuormia pääasiassa lentokieltoalueita ym. valvottaessa. Jos on pottuiltu, niin on pudotettu kostoksi täsmäaseita ilmatorjunnan tuliasemiin tai vastaavaa. Aika eri asia kuin jos meikäläinen konepari on CAP-tehtävällä ja saa tiedon, että oma jääkärikomppania lähettyvillä on joutunut vihollisen pataljoonan hyökkäyksen kohteena - pari pommia ei riitä alkuunkaan, tarvitaan enemmän.
http://www.f-15e.info/joomla/en/weapons/loadout-configurations/128-northern-watch
Joustavuudesta ja reagointikyvystä olen samaa mieltä. Jos alueellisilla joukoilla on nykyään vahva orgaaninen epäsuora kranaatinheittimien ja 122 H 63:n ansiosta ja ylempää tuetaan vedettävällä 155 mm kalustolla, niin tulevaisuudessa alueellisilla joukoilla voisi olla vahva orgaaninen epäsuora heittimien ja vedettävän 155 mm kaluston asiosta, minkä lisäksi ylempää tuettaisiin ilmavoimilla tarpeen vaatiessa. Ok, puhutaan aika erilaisista suorituskyvyistä, mutta kuitenkin. Kentällä pommilastissa odottava konepari tai parvi on suhteellisen nopeasti tuen tarvitsijoiden apuna useammankin sadan kilometrin päässä.