Minä en ole ollut ehdottamassa kalliiman hankinnan rahoittamista lentotunneista karsimalla, eikä myöskään ilmavoimat eikä HX hankeessa julkisuudessa ollut henkilökunta. Hankintabudjetti ja vuotuinen käyttöbudjetti ovat erikseen ja ne olisi syytä myös täällä keskustellessa ymmärtää pitää erillään toisistaan.Simulaattorit ja Hawk eivät ole ilmaisia hankkia tai käyttää. Vaikka ne ovatkin halvempia tuntia kohti kuin oikea hävittäjä, niin yksioikoisesti kalliimman hankinnan rahoittaminen lentotunneista karsimalla ei korvaa menetettyä suorituskykyä. Koko ilmasodan historian pituinen kokemus muuten osoittaa, että paremmin koulutettu lentäjä huonommassa koneessa voittaa aina huonommin koulutetun paremmassa koneessa - vasta lentäjien kykyjen ollessa samalla tasolla koneen laadulla alkaa olla merkitystä. (Tässä koulutuksen paremmuutta mitataan tietysti sillä miten hyvin oppi on lentäjään tarttunut - ei pelkästään tiettyjen luentojen läpi istumista.) Älä myöskään unohda, että meille ei riitä pitää suorituskyky samalla tasolla - vastustajamme kaikista ongelmistaan huolimatta kehittää kuitenkin koko ajan omaa suorituskykyään paremmaksi ja paremmaksi. Meidänkin täytyy parantaa tai jäämme lopulta jalkoihin.
Niin osaakin. Silti sinä koit aiheelliseksi väittää, että parempi kone ja vähemmän koulutusta olisi yksioikoisesti parempi. Niinpä minä koin aiheelliseksi väittää, että olet väärässä.
Minä koin aiheelliseksi korostaa, että ilmavoimat on kykenevä ja halukas arvioimaan saavutettavaa sodanajan kokonaissuorituskykyä huomioiden sen ettei käyttökuluja kasvateta inflaatiota enempää konevalinnasta riippumatta. Jokainen joka viitsii seurata asiaa koskevaa virallista tiedotusta ko tahojen blogit mukaanlukien tietää tämän varmasti muutenkin.
Tulkintasi sanomisistani oli siis pahasti virheellinen. Riittävästi parempaa konetta ja erilaista koulutusta on olennaisesti parempi vaihtoehto kuin aivan liian vähän samaa parempaa konetta lisätyillä rauhanajan lentotuntimäärillä juuri kyseisellä koneella. Vertailu koski siis samaa konetta, eikä eri koneita toisiinsa!!!!!