Ilmavoimien tulevaisuus

ATACMS oli kuulemma vanhentunut, itse sitä epäilin tekosyyksi koska en tiennyt silloin että seuraaja on kehitteillä, Suomi hankkii yleensä parasta mitä saa koska määrät ovat rajallisia.

The Army Is Getting a New Long-Range Tactical Missile

The U.S. Army has awarded Raytheon a contract to continue developing a new long range tactical missile system. Known as DeepStrike, the missile will replace the Army Tactical Missile System, or ATACMS. The missile will be able to strike targets up to 309 miles away with precision, including moving targets both on land at sea. [/QUOTE]

https://www.popularmechanics.com/mi...y-new-long-range-tactical-missile-deepstrike/
 
Miksi sitä nyt porukka tarjouspyyntöjä tekisi ennen hankintaa? Saatatte keksiä vastauksen itsekin kun vähän mietitte....
Niin, ko. tietoa ei varmaan ollut ja huvikseen sokkona päätettiin modernisoida MLRS juuri sitä varten kymmenilllä miljoonilla...
Hinta taisi olla oikea syy. Onneksi olii GMLRS, jota ostaa vuosia myöhemmin ettei jäänyt käsiin nolosti juuri päivitetty rauta.

MLRS-päivitys toukokuussa 2011. 22 laukaisinta, $45.3 milliä. https://www.army-technology.com/news/news119391-html/
ATACMS DSCA kesäkuussa 2012. http://www.dsca.mil/major-arms-sales/finland-army-tactical-missile-systems-m-39-block-1a
ATACMS-harkinta päättyi maaliskuussa 2013.
GMLRS-kauppa helmikuussa 2016!

Täällä melkoisen pitkä vitja:
https://maanpuolustus.net/threads/atacms-kaupan-peruuntuminen-ja-tykistöohjukset-yleensä.3516/

Tinahattu voisi tietenkin pohtia, oliko kyse täkystä saada ATACMS -rypälease. DSCA:han jouduttiin tältä osin korjaamaan 2vk myöhemmin kun ensin lipsautettiin M39 eikä M57.
Nythän se olisi taas ajankohtaisen kuumoittava ajatus: https://warontherocks.com/2018/05/cluster-munitions-and-rearming-for-great-power-competition/

M39 = unguided, 950 M74 anti-personnel/anti-materiel (APAM) submunitions with a range of 128 kilometres.

https://kansanmuisti.fi/document/kk-501-2012/

Täällä puhuttiin lakonisesti peruuntumisesta: "The price isn’t exactly a new development. " https://www.defenseindustrydaily.com/long-reach-finlands-gps-guided-rocket-launchers-07420/

Ehkäpä se jasmiini vei voiton, jolloin GMRLS sai piisata.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ko. tietoa ei varmaan ollut ja huvikseen sokkona päätettiin modernisoida MLRS juuri sitä varten kymmenilllä miljoonilla...
Hinta taisi olla oikea syy. Onneksi olii GMLRS, jota ostaa vuotta myöhemmin ettei jäänyt käsiin nolosti juuri päivitetty rauta.

Ideana oli muistaakseni tehdä jonkin aavikkomaan kanssa yhteishankinta jolloin hintaa saatiin tiputettua kohtalaisen roimasti, mutta k. maa sitten peräytyi hankkeesta jolloin hinta nousi ja päädyttiin tähän lopputulokseen.
 
Paikallisen ilmaherruuden voi saavuttaa vaikka koneiden kokonaismäärä on pienempi kuin vihollisella.
Esim kun vaikka panssareita ajetaan ulos luolastoista pitää ilmatilan olla hallussa.
Koneita pitää olla siis niin paljon, että voidaan suorittaa vaaditut tehtävät. Ei kannata liikaa laskea viholliskoneiden lukumääriä.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmavoimillamme ei voi saavuttaa vahvaa vihollista vastaan mitään koko valtakuntaa kattavaa ilmaherruutta vaan enemmän alueellisesti A2/AD- tyyppinen ratkaisu.
Riittää että ilmavoimat säilyttävät operatiivisen kyvyn mahdollisimman kauan kuten BOB:ssa. Silloin vihollinen ei voi toimia vapaasti maalla/ilmassa, koska sen pitää ottaa huomioon meidän kyky haastaa ja iskeä takaisin sopivassa paikassa + aikana. Parvi HN-koneita, aseistettuna 6 BVRAAM ohjuksella + VVRAAM puikoilla tietää yhteensä 24 puikkoa. Oikealla taktiikalla ja hyvällä tilannekuvalla, on nykyisillä Horneteillakin mahdollisuus iskeä lujasti jo pienehköillä määrillä.

Suomen pilotit on maailman luokkaa ja meillä on vahvuutena mahdollisuus keskittyä omalla alueella lähes yksinomaan hyökkäykselliseen vastailmatoimintaan ja hävittäjätorjuntaan. Sivujuonteena on nuo ilmasta-maahan aseet tuomassa tukea muille aselajeille ja samalla ne toimivat pelotteena.

Meidän ilmavoimien suurin ongelma on selviytyminen vastapuolen SS /AS ohjustulesta ja yllätysiskuista tukikohtiin, johtoon + huoltoalueille. Jos tästä selvitään kohtuudella, on tukikohtatoiminnan käynnistymisen jälkeen mahdollista harhauttaa ja toimia riittävällä varmuudella vihollista vastaan. Tästä on puhuttu julkisestikin.
 
Hornetit palasivat JASSM-koeammunnoista Yhdysvalloista ohjussiluetit kyljessään
12.05.2018 - 18:52


Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjien MLU2-päivitykseen liittyviin JASSM-risteilyohjuksen koeammuntoihin osallistuneet kaksi konetta (HN-410 ja HN-419) palasivat lauantaina kotitukikohtaansa Pirkkalaan. Muistoksi lopulta yli kaksi vuotta kestäneestä tehtävästä Hornetit saivat pienet JASSM-siluetit kylkeensä.

Hornetit lähtivät Yhdysvaltoihin jo 12. huhtikuuta 2016. Aluksi uuden asejärjestelmän integrointi koneeseen eteni, mutta varsinaiset koeammunnat viivästyivät. Tarkkaa syytä tähän ei ole kerrottu. Lopulta kaksi ohjusammuntaa suoritettiin talvella 2018.

Ensimmäinen laukaisu tapahtui Suomen aikaa 6. maaliskuuta kello 00.28, kun majuri Mikko Koli ampui JASSM-ohjuksen HN-410-koneesta. Samana päivänä vietettiin myös Ilmavoimien 100-vuotisjuhlapäivää.
Toisen koeohjuksen laukaisi 9. maaliskuuta kello 20.11 Suomen aikaa majuri Mikko Ruonala HN-419-hävittäjästä. Molemmat ammunnat sujuivat suunnitellusti ja ohjukset tuhosivat maalialueelle rakennetut harjoituskohteet.

Nyt lauantaina 12. huhtikuuta kotitukikohtaansa Pirkkalaan palanneet Hornetit olivat perinteiseen sotilasilmailutapaan saaneet pienet JASSM-ohjuksen siluetit ohjaamonsa viereen (kuva upotetussa tweetissä jutun lopussa).

Menomatkalla Yhdysvaltoihin Hornet-paria saattoi Atlannin yllä Omega Airin KDC-10 -ilmatankkeri (DC-10-matkustajakoneen versio). Se kykenee tankkaamaan hävittäjät lennon aikana. Tätä varten DC-10:n siipien alla on kaksi letkusäiliötä.
Vastaava KDC-10 saattoi Horneteja myös lauantaisella paluulennolla Suomeen. Upotetussa tweetissä alla Hornetit tankkerin kanssa välilaskussa Prestwickissä Englannissa.
A busy day at Prestwick. @GPAPassenger pic.twitter.com/l0zETqLnau
— XXIV Squadron (@24Sqn_OCU) 12. toukokuuta 2018
Lockheed Martinin valmistama AGM-158 JASSM -risteilyohjus (Joint Air-to-Surface Standoff Weapon) on osa Ilmavoimien Hornetien uutta kauaskantoista ilmasta maahan -täsmäaseistusta.
Yhdysvallat käytti huhtikuussa 2018 JASSM-ohjusta ensimmäistä kertaa operatiivisesti. Rockwell B-1 Lancer -pommikone laukaisi 19 tällaista ohjusta Syyriassa sijaitsevaan tutkimuslaitokseen (lue lisää linkistä jutun lopussa. T.T.
Jos tweetti ei näy alla, katso se tästä linkistä.
Jassoo kotimatkalle oli ilmestyneet uudet maalaukset @FinnishAirForce HN-410 ja HN-419 pic.twitter.com/P0TF0Gd3xr
— J-P Keränen (@jpkerkko) 12. toukokuuta 2018

http://www.lentoposti.fi/uutiset/il...noista_yhdysvalloista_ohjussiluetit_kyljess_n
 
Juttu, jossa on tarkkaa tietoa F-16 Block 70, jota tarjottu Intialle ja esim. UAE:n Block 60 välillä.

Maistiainen:
“What makes a Block 70 a 70? Let’s start with structure first. So the Block 70, structurally, is based on a Block 50, with one exception. We’ve incorporated full-scale durability testing results into the design of the Block 70 to change the service life from 8000 hours to 12000 hours. So structurally, it is physically different from a Block 50,” he said.

‘Elvis’ explained further, “It is not a Block 60. A 60 is only operated by one customer (U.A.E.) and there are specific structural differences between a 50, a 60 and a 70. It was specifically designed for that customer and specifically designed to accommodate a GE-132 engine. It was also designed to house a customer-unique electronic warfare and radar suite — liquid-cooled AESA radar.”

“If you look at the U.A.E. customer’s airplane, you’ll see that it’s got air scoots and pumps that aren’t present in normal F-16s. And the reason those are there is to accommodate the electronic warfare suite and the liquid cooling for the AESA radar,” he said.

Paint-job
The Block 70 also has a distinctive paint-job called Uniform HAVEGLASS that serves two purposes.

“One of the things they did on the Block 60s — was they did a coating on the Block 60 that’s got the texture of about 40 grit sandpaper — 60 grit sandpaper. It’s very, very rough. It was designed for RCS (Radar Cross Section) reduction. Since then for the Block 70 what we’ve done — from the exterior, if you look at the normal F-16 — most of the world’s F-16s — although they have country-unique paint jobs and in this case we made up an Indian paint-job, one of the thing the United States Air Force — particularly our Air National Guard, has started to implement is this coating called Uniform HAVEGLASS,” said Balserak.

“And the Uniform HAVEGLASS does two things. What Uniform HAVEGLASS does — it is also a radar cross section reducing coating to go on to the outside of the airplane — that’s number one. But the number two reason — and the reason the Guard really likes this is that it’s significantly less maintenance intensive than the old traditional coatings. And that’s why they started to do it. So if you look at — if you go online and look at some of our Air National Guard airplanes a lot of them are starting to put this paint scheme — this Uniform HAVEGLASS on the airplane and this is what we intend to offer India,” he explained.

https://www.stratpost.com/detailed-lockheed-martins-f-16-offer-to-india/
 
No, siinä on kaksineuvoinen, josta oli puhetta F-35-ketjussa :) Käyttävät näemmä myös about samaa termiä..

The Indian configuration of the F-16 Block 70 will also be capable of refueling via probe and drogue as well as by receptacle.

“One of the things that makes the Indian airplanes completely unique — no other F16 on the planet will have this — one of the Indian requirements is, we had to make the airplane capable of doing probe and drogue refueling,” he said, explaining, “F-16s on the planet right now do not do probe and drogue refueling — we do what’s called receptacle refueling. We fly around with our air refueling boom. The Indian airplanes — there’s a retractable probe inside the right conformal wing tank. In this depiction, the probe is not fully extended. If you go look at our model outside you see how long it is — it extends out so that it’s just to the right of the pilot’s helmet,” he said.

“Now the really cool thing — the Indian Air Force airplanes, from a refueling perspective will be bisexual — you can refuel either via boom or via probe and drogue. And the reason why that’s important from a coalition inter-operability perspective — you can take fuel from anybody,” explained Balserak.

“You could stay airborne indefinitely. I can pick up gas from any of the tankers out there — I don’t care what they are. That’s a unique capability — nobody else has that. Anything that either has a boom or a basket — I can take gas from in this airplane,” he said.



IZ3A9115.jpg
 
Pelkkä probe-tankkaus eli homosexuell.
Olisiko tuo flying boom -menetelmä sitten sitten näppiveikon ruiskaisu letkulla selän päälle? :sneaky:
———
Mutta ketjun aiheeseen:
Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ratkaisuehdotuksia ilmapuolustuksen järjestämiseksi HX -hankkeeseen vastaavat lentokonevalmistajat tulevat esittämään. Niistä ei nimittäin välttämättä kerrota kovin yksityiskohtaisesti meille nojatuoli-ilmamarsalkoille.

Omaa ilmatankkeria en oikein usko hankittavan. Ilmatankkauskyky on sinänsä kyllä hyödyllinen ominaisuus, vaikka kotimaassa sitä ei juuri taidettaisi tarvita? Molemmille tankkaustavoille löytyy toimittaja, tosin probe and drogue lienee yleisemmin käytössä. Konevalintaa käytettävissä oleva ilmatankkausmenetelmä ei kuitenkaan taida ratkaista.
 
Juttu, jossa on tarkkaa tietoa F-16 Block 70, jota tarjottu Intialle ja esim. UAE:n Block 60 välillä.

Maistiainen:


https://www.stratpost.com/detailed-lockheed-martins-f-16-offer-to-india/

Kuulostaa, että Block 60 on huomattavasti edistyneempi kuin Block 70. Intialle siis myydään downgrade-versiota, mutta brändätään se uudeksi. Ei voi mennä läpi edes intialaisille. Ymmärrän toki, että ei haluta maksaa royalteja UAE:lle, joka maksoi Block 60 kehittelyn sisältäen ehdon, että jos joku muu myös ostaa sen, niin UAE saa rahaa.
 
Back
Top