Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuulostaa, että Block 60 on huomattavasti edistyneempi kuin Block 70. Intialle siis myydään downgrade-versiota, mutta brändätään se uudeksi. Ei voi mennä läpi edes intialaisille. Ymmärrän toki, että ei haluta maksaa royalteja UAE:lle, joka maksoi Block 60 kehittelyn sisältäen ehdon, että jos joku muu myös ostaa sen, niin UAE saa rahaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ratkaisuehdotuksia ilmapuolustuksen järjestämiseksi HX -hankkeeseen vastaavat lentokonevalmistajat tulevat esittämään. Niistä ei nimittäin välttämättä kerrota kovin yksityiskohtaisesti meille nojatuoli-ilmamarsalkoille.
Omaa ilmatankkeria en oikein usko hankittavan. Ilmatankkauskyky on sinänsä kyllä hyödyllinen ominaisuus, vaikka kotimaassa sitä ei juuri taidettaisi tarvita? Molemmille tankkaustavoille löytyy toimittaja, tosin probe and drogue lienee yleisemmin käytössä. Konevalintaa käytettävissä oleva ilmatankkausmenetelmä ei kuitenkaan taida ratkaista.
llmatankkauskykyä voidaan hyödyntää ilmapuolustusoperaatioissa hävittäjätorjunnan toiminnan vapauden ja ajallisen keston lisäämiseksi. Näin saavutettaisiin merkittävästi parempi kyky suojata yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja ja sotilaallisia kohteita vihollisen ilma-aseen vaikutukselta. Tämä edellyttäisi ilmatankkauskyvyn kouluttamista ja osaamisen jatkuvaa ylläpitoa.
Raskaalla ilmakuljetuskyvyllä yhdessä ilmatankkauskyvyn kanssa olisi huomattava operatiivinen merkitys kansalliselle puolustukselle.
3. Suomella ei omaa ilmatankkauskapasiteettia ole. Olisiko sille tarvetta ja onko hävittäjien ilmatankkauskapasiteettiin investoiminen yhdessä tai jonkun kumppanin kanssa Suomen suunnitelmissa?
”Suomella ei ole omia ilmatankauskoneita niukoista resursseista johtuen. Sinällään niille olisi tarve ja tätä asiaa on ajoittain selvitetty. Ilmatankkauksella pidennettäisiin hävittäjien toiminta-aikaa ilmassa ja sitä kautta hävittäjistä saatavaa hyötyä. Suomi tekee tämän osalta kansainvälistä yhteistyötä ja on mukana eri selvityshankkeissa.”
Nyt koveni kertaheitolla Boeing-Saabin ja LM-KAI:n toimistoilla:
Toivottavasti ei. Ainoa tapa millä T-X:stä tulee jotain on ettei projektin vaatimuksia ruveta enää muuttamaan eikä taas pukata jotain aggressor/light attack -spesifikaatiota sekaan. Sitten JOS tulevaisuudessa käy ilmi että T-X voittaja sopiikin myös rynnäkkökoneen pohjaksi niin se on eri asia.
Nyt koveni kertaheitolla Boeing-Saabin ja LM-KAI:n toimistoilla:
Onhan meillä kalustoa, CASA johon sisälle sitten vaan tankki ja tankkaamaan... Sellaisen aplikaatio on jo olemassa. Tosin kuten on jo esiin on tuotu, niin vitut me mitään tankkereita tarvita. Viisaat jo muutamassa toisessa ketjussa valistaa, kuinka puomi/letkutankkaus kaataa puolustusbudjetin ja kuinka paskoja ratkaisuja on maailmalla. Vittu, SINKKIÄMPÄREILLÄ kirassia vaan kaatamaan kentällä koneeseen, tai jollain ETRAn muoviämpärillä, pärjättiinhän sitä Immolan sotakentällä koivuntuohesta tehdyillä lipoillakin, kun ämpärit oli loppu tiukimman peräytymistaistelun vaiheissa...
Mitä se hyvejää valmistautua mihinkään kriisiin perkele... Vitun haaparantasakki.
Ei, vain rehellinen toteamus miltä näyttää kauempaa katsellen keskustelu, jos ei ole keskustelijat nähneet edes karttaa seinällä..Perjantain vietto on aloitettu aikaisin?
Eli 1,51 mrd kolmesta. Vaikuttaa liian hapokkaalta meille. http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneenYhdistyneet Arabiemiraatit tilasi ensimmäiset kaksi AEW&C -konetta Dubai Airshown päätteeksi marraskuussa 2015. Tilauksen arvoksi kerrottiin noin 1,27 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Kolmannen nimeämättömän AEW&C -konetilauksen Saab julkisti tammikuussa 2017. Sen arvoksi kerrottiin 236 miljoonaa dollaria.
Saab voisi hyvinkin yrittää työntää Swordfish MPA:ta pakettiin osin RVL:n puolen Dornierin korvaajaksi (eri ministeriöt vaikeuttaa ajatusta).
Ei rajalla taida olla varaa tutkakoneisiin eikä ilmavoimat halua että rajan taakse näkeviä koneita käytetään ensisijaisesti laivojen ja öljyn kyttäämiseen.Saab voisi hyvinkin yrittää työntää Swordfish MPA:ta pakettiin osin RVL:n puolen Dornierin korvaajaksi (eri ministeriöt vaikeuttaa ajatusta). Tulisi kullantärkeä refu ja counter sea -skenaarioon ässä.
Se Lähi-itään kaupattu GlobalEye-tutkakone, jossa on Erieye ER -AESA-tutka on melko tyyris.
Eli 1,51 mrd kolmesta. Vaikuttaa liian hapokkaalta meille. http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen
Muutama Globaleye Pohjoismaisena yhteistyönä voisi olla mahdollinen skenaario. Mutta osallistujia pitäisi olla ehkä jopa enemmän kuin kaksi.
https://saab.com/air/airborne-solutions/airborne-surveillance/swordfish-maritime-patrol-aircraft/
Tutkakoneiden tärkein tehtävä meidän kannalta olisi ennakkovaroituksen tekeminen mihin noista ei olisi hyötyä svedujen puolella ja venäläiset tietäisivät milloin ne loistavat poissaolollaan jossain heidän KV-hommelissa ihan vain muodon vuoksi.No missä on nyt se kehuttu syvä yhteistyö svedujen kanssa? Mielestäni vaikka yhteishankintana ja operointi turvallisesti Ruotsin puolelta.
En allekirjoita. Olen lukenut muistaakseni Siivet lehdestä, että svensonit saavat ennakkotiedon Venäjältä nopeammin kuin Suomi tutkakoneidensa avulla.Tutkakoneiden tärkein tehtävä meidän kannalta olisi ennakkovaroituksen tekeminen mihin noista ei olisi hyötyä svedujen puolella ja venäläiset tietäisivät milloin ne loistavat poissaolollaan jossain heidän KV-hommelissa ihan vain muodon vuoksi.
Niin Ruotsiin kohdistuvaan hyökkäykseen tottakai mutta se nyt ei ole se mitä me olemme hakemassa.En allekirjoita. Olen lukenut muistaakseni Siivet lehdestä, että svensonit saavat ennakkotiedon Venäjältä nopeammin kuin Suomi tutkakoneidensa avulla.