Ilmavoimien tulevaisuus

Kuulostaa, että Block 60 on huomattavasti edistyneempi kuin Block 70. Intialle siis myydään downgrade-versiota, mutta brändätään se uudeksi. Ei voi mennä läpi edes intialaisille. Ymmärrän toki, että ei haluta maksaa royalteja UAE:lle, joka maksoi Block 60 kehittelyn sisältäen ehdon, että jos joku muu myös ostaa sen, niin UAE saa rahaa.

Block60 oli tarjolla MMRCA-kisaan muttei menestynyt.
Ei sitä ole myyty muuallekaan. Ilmeisesti se on todella kallis (kehittelykulut 3 miljardia dollaria - vrt. LCA Tejasin kehitystyö maksoi noin miljardin) ja ajatus rojalttien maksamisesta arabisheikeille ei tosiaan varmaan useimpia houkuttele.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, millaisia ratkaisuehdotuksia ilmapuolustuksen järjestämiseksi HX -hankkeeseen vastaavat lentokonevalmistajat tulevat esittämään. Niistä ei nimittäin välttämättä kerrota kovin yksityiskohtaisesti meille nojatuoli-ilmamarsalkoille.

Olisi kyllä. Niistähän on sanottu, että eri valmistajien ratkaisut olivat hyvin erilaisia kokonaisuuksien osalta. Jos hankitaan se 60 jotain hävittäjää, ja hävittäjien yksikköhinnoissa on vaikka kymmenenkin miljoonan ero, niin siinä saa jo aika paljon muutakin sillä hinnalla. Vähän myös odotan että jotkut maat, esim. Ranska pelaavat taas vähän omaa peliään, ja voivat tarjota vaikka mitä yhteistyötä ja kumppanuutta niin poliittisesti kuin sotilaallisesti.

Omaa ilmatankkeria en oikein usko hankittavan. Ilmatankkauskyky on sinänsä kyllä hyödyllinen ominaisuus, vaikka kotimaassa sitä ei juuri taidettaisi tarvita? Molemmille tankkaustavoille löytyy toimittaja, tosin probe and drogue lienee yleisemmin käytössä. Konevalintaa käytettävissä oleva ilmatankkausmenetelmä ei kuitenkaan taida ratkaista.

Minun on taas vaikea nähdä missä muualla se tarve olisi, kaikki muut tarpeet pystytään täyttämään kapasiteettia vuokraamalla tai yhteisharjoituksilla. Omega Tankerin vuokratankkeri näytti saattavan tuhlaajapojat kotiin JASSM-reissulta:

Rannarin linkkaamasta kuljetusselvityksestä:
llmatankkauskykyä voidaan hyödyntää ilmapuolustusoperaatioissa hävittäjätorjunnan toiminnan vapauden ja ajallisen keston lisäämiseksi. Näin saavutettaisiin merkittävästi parempi kyky suojata yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja ja sotilaallisia kohteita vihollisen ilma-aseen vaikutukselta. Tämä edellyttäisi ilmatankkauskyvyn kouluttamista ja osaamisen jatkuvaa ylläpitoa.

Raskaalla ilmakuljetuskyvyllä yhdessä ilmatankkauskyvyn kanssa olisi huomattava operatiivinen merkitys kansalliselle puolustukselle.

Niinistön Aamulehden haastattelusta helmikuulta:
3. Suomella ei omaa ilmatankkauskapasiteettia ole. Olisiko sille tarvetta ja onko hävittäjien ilmatankkauskapasiteettiin investoiminen yhdessä tai jonkun kumppanin kanssa Suomen suunnitelmissa?

”Suomella ei ole omia ilmatankauskoneita niukoista resursseista johtuen. Sinällään niille olisi tarve ja tätä asiaa on ajoittain selvitetty. Ilmatankkauksella pidennettäisiin hävittäjien toiminta-aikaa ilmassa ja sitä kautta hävittäjistä saatavaa hyötyä. Suomi tekee tämän osalta kansainvälistä yhteistyötä ja on mukana eri selvityshankkeissa.”

Tämä on vähän samanlainen asia kuin ilmavalvontakoneet, olisi hyvä olla mutta liittoutumattoman maan resurssit ei riitä. Yksi tankkauskone ei riittäisi pitämään tarvittavaa tankkauskapasiteettia ilmassa, niitä tarvittaisiin ainakin pari kolme. Sitten ollankin jo reippaasti yli puolen miljardin hankintahinnoissa, joka on aika paljon mistä tahansa muualta pois. Pelkkä kotimaan harjoittelutoiminta ei myöskään tuo riittävää käyttöastetta, joten lentotuntihinta nousisi liian suureksi.

Euroopassa tämä on lähinnä Suomen ja Ruotsin ongelma, muut pienemmät maat ovat NATO-maita, jonka kautta nuo tukevat osat saadaan. Isommilta löytyy myös omasta takaa.
 
Onhan meillä kalustoa, CASA johon sisälle sitten vaan tankki ja tankkaamaan... Sellaisen aplikaatio on jo olemassa. Tosin kuten on jo esiin on tuotu, niin vitut me mitään tankkereita tarvita. Viisaat jo muutamassa toisessa ketjussa valistaa, kuinka puomi/letkutankkaus kaataa puolustusbudjetin ja kuinka paskoja ratkaisuja on maailmalla. Vittu, SINKKIÄMPÄREILLÄ kirassia vaan kaatamaan kentällä koneeseen, tai jollain ETRAn muoviämpärillä, pärjättiinhän sitä Immolan sotakentällä koivuntuohesta tehdyillä lipoillakin, kun ämpärit oli loppu tiukimman peräytymistaistelun vaiheissa...
Mitä se hyvejää valmistautua mihinkään kriisiin perkele... Vitun haaparantasakki.
 
No jos Jussi Niinistön tämän päiväisen mukaan naisten vapaaehtoinen maanpuolustus 4M€ vuosikuluineen on ongelma niin satojen miljoonien tankkikyvystä ei tarvitse jatkaa.
 
Nyt koveni kertaheitolla Boeing-Saabin ja LM-KAI:n toimistoilla:

Toivottavasti ei. Ainoa tapa millä T-X:stä tulee jotain on ettei projektin vaatimuksia ruveta enää muuttamaan eikä taas pukata jotain aggressor/light attack -spesifikaatiota sekaan. Sitten JOS tulevaisuudessa käy ilmi että T-X voittaja sopiikin myös rynnäkkökoneen pohjaksi niin se on eri asia.
 
Toivottavasti ei. Ainoa tapa millä T-X:stä tulee jotain on ettei projektin vaatimuksia ruveta enää muuttamaan eikä taas pukata jotain aggressor/light attack -spesifikaatiota sekaan. Sitten JOS tulevaisuudessa käy ilmi että T-X voittaja sopiikin myös rynnäkkökoneen pohjaksi niin se on eri asia.

Joo, tämähän on aika klassinen tapaus että vaatimukset muuttuvat kehitysjakson loppupuolella, millä on huonoja seurauksia, esim. Eurofighter. Tosin monille noista koneista on jo suunniteltu ja osin toteutettukin jonkinlainen rynnäkkökyky. Boeing-Saab on ehkä peränpitäjänä tässä, koska se on uusi konemalli joka on suunniteltu ennenkaikkea koulutuskoneeksi, mutta sielläkin on lausuttu että kone voitaisiin muokata myös asekäyttöön.
 
Onhan meillä kalustoa, CASA johon sisälle sitten vaan tankki ja tankkaamaan... Sellaisen aplikaatio on jo olemassa. Tosin kuten on jo esiin on tuotu, niin vitut me mitään tankkereita tarvita. Viisaat jo muutamassa toisessa ketjussa valistaa, kuinka puomi/letkutankkaus kaataa puolustusbudjetin ja kuinka paskoja ratkaisuja on maailmalla. Vittu, SINKKIÄMPÄREILLÄ kirassia vaan kaatamaan kentällä koneeseen, tai jollain ETRAn muoviämpärillä, pärjättiinhän sitä Immolan sotakentällä koivuntuohesta tehdyillä lipoillakin, kun ämpärit oli loppu tiukimman peräytymistaistelun vaiheissa...
Mitä se hyvejää valmistautua mihinkään kriisiin perkele... Vitun haaparantasakki.

Perjantain vietto on aloitettu aikaisin? ;)
 
Veikkaan että todennäköisemmin kuin ilmatankkauskone tulee 3 tutkakonetta mutta vain jos mennään ensin jaettuun tilannekuvaan NATOn kanssa ja saadan koneet alennettuun hintaan koska hekin haluavat nähdä mitä rajan takana tapahtuu.
 
Saab voisi hyvinkin yrittää työntää Swordfish MPA:ta pakettiin osin RVL:n puolen Dornierin korvaajaksi (eri ministeriöt vaikeuttaa ajatusta). Tulisi kullantärkeä refu ja counter sea -skenaarioon ässä.
Se Lähi-itään kaupattu GlobalEye-tutkakone, jossa on Erieye ER -AESA-tutka on melko tyyris.

Yhdistyneet Arabiemiraatit tilasi ensimmäiset kaksi AEW&C -konetta Dubai Airshown päätteeksi marraskuussa 2015. Tilauksen arvoksi kerrottiin noin 1,27 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Kolmannen nimeämättömän AEW&C -konetilauksen Saab julkisti tammikuussa 2017. Sen arvoksi kerrottiin 236 miljoonaa dollaria.
Eli 1,51 mrd kolmesta. Vaikuttaa liian hapokkaalta meille. http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen

Muutama Globaleye Pohjoismaisena yhteistyönä voisi olla mahdollinen skenaario. Mutta osallistujia pitäisi olla ehkä jopa enemmän kuin kaksi.

https://saab.com/air/airborne-solutions/airborne-surveillance/swordfish-maritime-patrol-aircraft/
 
Viimeksi muokattu:
Saab voisi hyvinkin yrittää työntää Swordfish MPA:ta pakettiin osin RVL:n puolen Dornierin korvaajaksi (eri ministeriöt vaikeuttaa ajatusta).

Swordfishin täytyy sitten olla myös ympäristövalvontaoptimoitu, öljyläikkien metsästäminen taitaa olla Dornierien tutkavarustuksen päätehtäviä rauhan aikana yleisen meritilannekuvan rinnalla.
 
Saab voisi hyvinkin yrittää työntää Swordfish MPA:ta pakettiin osin RVL:n puolen Dornierin korvaajaksi (eri ministeriöt vaikeuttaa ajatusta). Tulisi kullantärkeä refu ja counter sea -skenaarioon ässä.
Se Lähi-itään kaupattu GlobalEye-tutkakone, jossa on Erieye ER -AESA-tutka on melko tyyris.

Eli 1,51 mrd kolmesta. Vaikuttaa liian hapokkaalta meille. http://www.lentoposti.fi/artikkelit/saab_esitteli_uuden_globaleye_aewc_monitoimivalvontakoneen

Muutama Globaleye Pohjoismaisena yhteistyönä voisi olla mahdollinen skenaario. Mutta osallistujia pitäisi olla ehkä jopa enemmän kuin kaksi.

https://saab.com/air/airborne-solutions/airborne-surveillance/swordfish-maritime-patrol-aircraft/
Ei rajalla taida olla varaa tutkakoneisiin eikä ilmavoimat halua että rajan taakse näkeviä koneita käytetään ensisijaisesti laivojen ja öljyn kyttäämiseen.
Eikä Ruotsalaisilta ole tulossa Marshall apua tai vastakauppoja.
Mutuna veikkaisin että E-2D Hawkeye olisi todennäköisin.
 
No missä on nyt se kehuttu syvä yhteistyö svedujen kanssa? Mielestäni vaikka yhteishankintana ja operointi turvallisesti Ruotsin puolelta.
 
No missä on nyt se kehuttu syvä yhteistyö svedujen kanssa? Mielestäni vaikka yhteishankintana ja operointi turvallisesti Ruotsin puolelta.
Tutkakoneiden tärkein tehtävä meidän kannalta olisi ennakkovaroituksen tekeminen mihin noista ei olisi hyötyä svedujen puolella ja venäläiset tietäisivät milloin ne loistavat poissaolollaan jossain heidän KV-hommelissa ihan vain muodon vuoksi.
 
Tutkakoneiden tärkein tehtävä meidän kannalta olisi ennakkovaroituksen tekeminen mihin noista ei olisi hyötyä svedujen puolella ja venäläiset tietäisivät milloin ne loistavat poissaolollaan jossain heidän KV-hommelissa ihan vain muodon vuoksi.
En allekirjoita. Olen lukenut muistaakseni Siivet lehdestä, että svensonit saavat ennakkotiedon Venäjältä nopeammin kuin Suomi tutkakoneidensa avulla.
 
En allekirjoita. Olen lukenut muistaakseni Siivet lehdestä, että svensonit saavat ennakkotiedon Venäjältä nopeammin kuin Suomi tutkakoneidensa avulla.
Niin Ruotsiin kohdistuvaan hyökkäykseen tottakai mutta se nyt ei ole se mitä me olemme hakemassa.
 
Back
Top