Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Raveni kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:iku-tykäri kirjoitti:Sen ominaisuudet ja hinta* tulevat olemaan täysin niiden rajojen sisällä mitä Suomen ilmavoimat edellyttävät Hornetin korvaajalta.
Sveitsiläiset maksavat Gripeneistä päälle 100 miljoonaa kpl... F-35 joka sisältää parempaa teknologiaa ja on lisäksi kuorrutettu häivemetariaaleilla tulee maksamaan vain hieman enemmän? Kyllä nuo materiaalit maksavat paljon vaikka koneita valmistettaisiin 10.000kpl.
Ellei sitten aleta tinkimään jostain ominaisuuksista.
Noissa uusissa vehkeissä on hiilikuitua ja titaania sekä muita kalliita synteettisiä aineita sekä harvinaisia metalleja sen verran paljon että koneet maksavat painonsa kultaa vaikka niitä tehtäisiin kuinka monta. Saati sitten jos valmistusmäärät jäävät pieniksi.
Niin kuin olen täällä aiemminkin kirjoittanut niin joidenkin lähteiden mukaan F35 maksaa 250-350milj/kpl riippuen pikkaisen versiosta ja varustelusta. Aikamoinen hintalappu tulee jos meinataan noita hommata sen verran että riittää muuhunkin kuin tunnistus lentoihin.
Lisäksi tässä pätee mielestäni sama laskukaava kuin aikoinaan tst hekojenkin kohdalla eli joku tuli siihen tulokseen että rahat ei riitä määrään jolla olisi merkitystä taistelun kannalta eli panostus olisi maanpuolustuksellisesti mennyt hukkaan.
Sama on näiden lentävien härvelien kanssa eli on olemassa joku minimi määrä hävittäjiä joiden voidaan ajatella pystyvän tuottamaan viholliselle tietty määrä tappioita ennen kuin koristavat maastoa. Onko se kone määrä mikä? itse sanoisin että Suomen kokoisen maan ja suhteuttettuna vihollisen ilma ylivoimaan, nykyinen kone määrä on ehdoton minimi jolla vielä on hitunen taistelu kestävyyttä, jolla pystytään suorittamaan oletetusti jonkinmoinen määrä lentosuorituksia ja tuottamaan näin jonkin verran tappioita jotka on katsottu määräksi joilla on taistelun/sodan kannalta merkitystä eli panostus nykyisen kaltaisiin ilmavoimiin on ollut perusteltua. En tiedä millä laskukaavalla olisi perusteltua hankkia 3-4 kertaa kalliimpi hävittäjä joita todennäköisesti saataisiin 3-4 kertaa vähemmän nykyisellä rahoituksella. Saa olla todella tehokas hävittä, suoranainen tähtien sota vehje ja lentäjänkin täytyy olla miltei jumala että 20 hävittäjällä korvattaisiin 70 hävittäjää, niin että teho säilyisi nykyisellä tasolla jota voidaan varmaankin pitää aika minimi tehona ottaen huomioon vihollisen kapasiteetin.
Ylli kirjoitti:Mikä muuten on AESA-tutkatekniikan merkitys noille stealth-ratkaisuille? Muistelisin jostain lukeneeni, että ko. tekniikka vähentää ainakin joltain osin häivemateriaalien ja muotoilujen tehoa. Jos näin on ei tuollaisesta ehkä kannattaisi maksaa suuria summia.
RistoJ kirjoitti:Raveni kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:iku-tykäri kirjoitti:Sen ominaisuudet ja hinta* tulevat olemaan täysin niiden rajojen sisällä mitä Suomen ilmavoimat edellyttävät Hornetin korvaajalta.
Sveitsiläiset maksavat Gripeneistä päälle 100 miljoonaa kpl... F-35 joka sisältää parempaa teknologiaa ja on lisäksi kuorrutettu häivemetariaaleilla tulee maksamaan vain hieman enemmän? Kyllä nuo materiaalit maksavat paljon vaikka koneita valmistettaisiin 10.000kpl.
Ellei sitten aleta tinkimään jostain ominaisuuksista.
Noissa uusissa vehkeissä on hiilikuitua ja titaania sekä muita kalliita synteettisiä aineita sekä harvinaisia metalleja sen verran paljon että koneet maksavat painonsa kultaa vaikka niitä tehtäisiin kuinka monta. Saati sitten jos valmistusmäärät jäävät pieniksi.
Niin kuin olen täällä aiemminkin kirjoittanut niin joidenkin lähteiden mukaan F35 maksaa 250-350milj/kpl riippuen pikkaisen versiosta ja varustelusta. Aikamoinen hintalappu tulee jos meinataan noita hommata sen verran että riittää muuhunkin kuin tunnistus lentoihin.
Lisäksi tässä pätee mielestäni sama laskukaava kuin aikoinaan tst hekojenkin kohdalla eli joku tuli siihen tulokseen että rahat ei riitä määrään jolla olisi merkitystä taistelun kannalta eli panostus olisi maanpuolustuksellisesti mennyt hukkaan.
Sama on näiden lentävien härvelien kanssa eli on olemassa joku minimi määrä hävittäjiä joiden voidaan ajatella pystyvän tuottamaan viholliselle tietty määrä tappioita ennen kuin koristavat maastoa. Onko se kone määrä mikä? itse sanoisin että Suomen kokoisen maan ja suhteuttettuna vihollisen ilma ylivoimaan, nykyinen kone määrä on ehdoton minimi jolla vielä on hitunen taistelu kestävyyttä, jolla pystytään suorittamaan oletetusti jonkinmoinen määrä lentosuorituksia ja tuottamaan näin jonkin verran tappioita jotka on katsottu määräksi joilla on taistelun/sodan kannalta merkitystä eli panostus nykyisen kaltaisiin ilmavoimiin on ollut perusteltua. En tiedä millä laskukaavalla olisi perusteltua hankkia 3-4 kertaa kalliimpi hävittäjä joita todennäköisesti saataisiin 3-4 kertaa vähemmän nykyisellä rahoituksella. Saa olla todella tehokas hävittä, suoranainen tähtien sota vehje ja lentäjänkin täytyy olla miltei jumala että 20 hävittäjällä korvattaisiin 70 hävittäjää, niin että teho säilyisi nykyisellä tasolla jota voidaan varmaankin pitää aika minimi tehona ottaen huomioon vihollisen kapasiteetin.
No ei hävittäjät sentään maksa omaa painoaan kullassa. Muutenhan F-35:n pitäisi maksaa 600 miljoonaa euroa kappale, sillä kullan hinta on noussut viidessä viime vuodessa aika radikaalisti. Itse koneiden rungot eivät loppujen lopuksi valtavasti maksa (siis suhteessa), eniten maksavat erilaiset elektroniset järjestelmät ja niihin liittyvät ohjelmistot.
Verrataanpa vaikka Hornetia sen korvaamiin Drakeniin ja Migiin. 20 Hornetia on varmasti huomattavasti tehokkaampi sotavoima kuin 70 Migiä ja Drakenia. Hornet on todellakin Tähtien Sota-vehje verrattuna noihin kahteen. Miksipä siis ei vastaavaa hyppäystä tapahdu siirryttäessä taas seuraavaan sukupolveen?
Raveni kirjoitti:Tuohon viittasin http://testipenkki.nettihotelli.info/fi/artikkelit/uudenaikainen-hävittäjä-maksaa-painonsa-kullassa
Ylli kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Tota korvaamaan Mig-21 (meinaako ne F mallia tai BIS mallia?)
Neuvostoliitto tarjosi Mig 23:sta Mig 21F:n korvaajaksi mutta Suomi valitsi Bisin koska se oli halvempi hankkia ja käyttää. Mig 21 kalusto oli myös jo ennestään tuttua ja lisäksi Mig 23:n nousu ja laskumatkat olivat sen verran pitkiä, että epäiltiin niiden soveltuvuutta varatukikohtakäyttöön.
Raveni kirjoitti:Teräsmies kirjoitti:iku-tykäri kirjoitti:Sen ominaisuudet ja hinta* tulevat olemaan täysin niiden rajojen sisällä mitä Suomen ilmavoimat edellyttävät Hornetin korvaajalta.
Sveitsiläiset maksavat Gripeneistä päälle 100 miljoonaa kpl... F-35 joka sisältää parempaa teknologiaa ja on lisäksi kuorrutettu häivemetariaaleilla tulee maksamaan vain hieman enemmän? Kyllä nuo materiaalit maksavat paljon vaikka koneita valmistettaisiin 10.000kpl.
Ellei sitten aleta tinkimään jostain ominaisuuksista.
Sama on näiden lentävien härvelien kanssa eli on olemassa joku minimi määrä hävittäjiä joiden voidaan ajatella pystyvän tuottamaan viholliselle tietty määrä tappioita ennen kuin koristavat maastoa. Onko se kone määrä mikä?
Kuten jo sanoin aikaisemmin, mielestäni ei ole kysymys mistään puhtaista kertoimista 3-4-5 tms. miten paljon joku lentokone on toista parempi ja tehokkaampi vaan yksinkertaisesti siitä että mikään muu kone ei riitä tulevaisuudessa takaamaan selviytymista ja ja kykene toimimaan taistelukentällä kuin 5.gen sukupolven taistelukone jolla on hyvät häiveominaisuudet + sensorifuusio ym.ym.itse sanoisin että Suomen kokoisen maan suhteutettuna vihollisen ilma ylivoimaan, nykyinen kone määrä on ehdoton minimi jolla vielä on hitunen taistelu kestävyyttä, jolla pystytään suorittamaan oletetusti jonkinmoinen määrä lentosuorituksia ja tuottamaan näin jonkin verran tappioita jotka on katsottu määräksi joilla on taistelun/sodan kannalta merkitystä eli panostus nykyisen kaltaisiin ilmavoimiin on ollut perusteltua. En tiedä millä laskukaavalla olisi perusteltua hankkia 3-4 kertaa kalliimpi hävittäjä joita todennäköisesti saataisiin 3-4 kertaa vähemmän nykyisellä rahoituksella. Saa olla todella tehokas hävittä, suoranainen tähtien sota vehje ja lentäjänkin täytyy olla miltei jumala että 20 hävittäjällä korvattaisiin 70 hävittäjää, niin että teho säilyisi nykyisellä tasolla jota voidaan varmaankin pitää aika minimi tehona ottaen huomioon vihollisen kapasiteetin.
Einomies1 kirjoitti:Itse olen ollut F-15SE:n kannalla ja toinen hyvä vaihtoehto on F-18E International roadmap joissa molemmissa on etusektorin 5.gen stealth-kyky, AESA yms. Mutta todellisia 5.gen koneita ne eivät ole. Toisaalta mikä on niiden elinkaarituki 2020-luvulla ja päivitystarve? Totuus on että todellista uutta konesukupolvea ei voi tehdä muutoin kuin rakentamalla koko kone uudestaan, mikään "add-on" päivitys ei samaa kykyä tuo. Mm. F-15SE:n ongelma on että stealth-kyky on hyvä ilmasta-ilmaan operaatiossa mutta ilmatorjuntaa vastaan se ei ole riittävä. Riittääkö se meille? Hankala sanoa.
muhvetti kirjoitti:Totuus on että F-35 floppaa ja kalliimpiin ei rahaa ole.
kunnas kirjoitti:muhvetti kirjoitti:Totuus on että F-35 floppaa ja kalliimpiin ei rahaa ole.
Kalliimpia ei ole kuin F-22 (342 milj./kpl). Ei myydä ulkomaille.
F-35 maksaa tällä hetkellä 200 milj./kpl hinta nousee 7-10 % vuodessa.
RistoJ kirjoitti:F-35 tuskin floppaa, sen verran tärkeä konetyyppi on kyseessä ja kehitystyö on jo hyvin pitkällä. Ongelmia tietysti on, mutta missä kehitystyössä niitä ei olisi?
Liian vaikea kysymys spekuloitavaksi, pitäisi olla se kristalipallo.RistoJ kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Itse olen ollut F-15SE:n kannalla ja toinen hyvä vaihtoehto on F-18E International roadmap joissa molemmissa on etusektorin 5.gen stealth-kyky, AESA yms. Mutta todellisia 5.gen koneita ne eivät ole. Toisaalta mikä on niiden elinkaarituki 2020-luvulla ja päivitystarve? Totuus on että todellista uutta konesukupolvea ei voi tehdä muutoin kuin rakentamalla koko kone uudestaan, mikään "add-on" päivitys ei samaa kykyä tuo. Mm. F-15SE:n ongelma on että stealth-kyky on hyvä ilmasta-ilmaan operaatiossa mutta ilmatorjuntaa vastaan se ei ole riittävä. Riittääkö se meille? Hankala sanoa.
Hyvä kirjoitus, mutta 2020-luvun sijasta vielä tärkeämpi kysymys on, että mikä on niiden elinkaarituki 2050-luvulla, sillä jos kone tulee v.2025-2030 käyttöön, niin se on varmasti käytössä vuoteen 2060 asti. Siis sinne on tästä päivästä lähes 50 vuotta aikaa ja monet nykyiset koneet eivät kyllä ole enää silloin käyttökelpoisia monestakaan syystä.
Einomies1 kirjoitti:Se on aivan varmaa että F-35 ei enää floppaa, se aika ja epävarmuus oli ja meni. Kone aivan liian tärkeä USAlle ja siihen osallistuville liittolaismaille ja projektiin on santsattu jo liian paljon jotta se menetettäisiin.
Hinnannousu on täysin ymmärrettävää kun ajattelee sensorien ja elektroniikan määrää koneessa, niiden monimutkaista rakennetta ja sitä että koneeseen ei lisätä mitään olemassa-olevaa järjestelmää aseiden lisäksi vaan kaikki on integroituna tehon lisäämiseksi. Kaikki F-35:n järjestelmät on rakennettu ja kehitetty juuri sitä varten ja alusta asti. Lapsentaudit ja ongelmat on tyypillisiä tällaiselle nyky-ajan huipputeknologialle.
F35:n puutteet tullaan korjaamaan maksoi mitä maksoi. Koneprojektin uskottavuus on siitä riippuvainen. Kannattaa muistaa että maailmassa ei tähän päivään mennessä ole kuin 1kpl 5.gen hävittäjä palveluskäytössä ja se on F-22. USA on tässä edelläkävijä valtavan lentokoneteollisuutensa ansiosta koska se valmistaa ensimmäisenä 2 uusimman sukupolven konetyyppiä.
En ole mikään USA-fani mutta mikäli F-35 koneeseen ympättävät järjestelmät toimivat kuten luvataan, kone mullistaa ilmasodankäynnin taatusti. Senverran mieletön sensori- ja älypaketti se on.