Ilmavoimien tulevaisuus

Lastiakin olennaisempaa on kaasun asento... Siinä vaiheessa sitä soppaa palaa kun aletaan kurvaamaan.

Kyllä.

Mietin vain kun Su-27 vetää näköjään yhellä tankilla 3900 km. Ja siihen verrattuna tuo 1500 km Mig-29 ei oikein tunnu kovinkaan pitkältä suorituskyvyltä
 
Kyllä.

Mietin vain kun Su-27 vetää näköjään yhellä tankilla 3900 km. Ja siihen verrattuna tuo 1500 km Mig-29 ei oikein tunnu kovinkaan pitkältä suorituskyvyltä

Niin.. Siihen on syynsä, miksi Venäjä käyttää lähinnä Suhoita.

Mig on lyhyen kantaman eturintaman taktinen torjuntahävittäjä.
 
Niin.. Siihen on syynsä, miksi Venäjä käyttää lähinnä Suhoita.

Mig on lyhyen kantaman eturintaman taktinen torjuntahävittäjä.

Näinhän se menee. Todennäköisyys että seuraavassa rähinässä kyseistä vehettä ei paljoa näy Suomen taivaalla.

Joko kone ei ole enää käytössä tai sitten se ei sovi saattamaan Suhoin rynnäkkökoneita.
 
Varhaisiin vientikoneisiin sai lisätankiksi ainoastaan keskitankin. 9-13 -sarjan koneissa sai sitten käyttöön siipitankit ja runkoon lisättiin yksi sisäinen polttoainesäiliö. Kylmän sodan aikana ei viety oikeastaan juuri kuin noita 9-12 -koneita. 9-13 -sarjan (Fulcrum-C jota osin virheellisestikin kutsutaan nimellä MiG-29S) toimintasäde on siis parhaimmillaan merkittävästi parempi, tosin siipisäiliöiden käyttö vähentää tietysti ohjuslastin neljään.
MiG-29SMT taas on Mikojanin kehittämä päivityspaketti johon kuuluu myös suuresti laajenettu selkäsäiliö. Koneesta tulee luvalla sanoen melko ruman näköinen kyttyräselkä:
airforce_ru_mig-29smt_008.jpg


Kuten näkyy, koneessa on myös ilmatankkauspuomi. Venäjällä ei ole enää 9-12 -sarjan koneita käytössä, ellei sitten taitolentoryhmä Strizhillä. Kaikki on modifioitu SMT-standardiin tai sitten ovat MiG-29S:ää.

MiG-35 taas on käytännössä eri kone, siinä on 50% suurempi sisäinen polttoainemäärä kuin MiG-29:ssä.

Eli kyllä niillä toimintamatka riittää saattohävittäjätehtäviin, eri asia sitten että lukumääräisesti MiG-29 ei ole enää niin tärkeä tyyppi ja VVS:n painopiste on Su-27 -perheen koneissa.
 
Migulit olisi varmaan puolustustehtäviin pitkälti naitettu sodan aikana. Eihän sitä voi vain hyökkäykseen massata. Joka kolkkaa valtakunnasta olisi puolustettava edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Varhaisiin vientikoneisiin sai lisätankiksi ainoastaan keskitankin. 9-13 -sarjan koneissa sai sitten käyttöön siipitankit ja runkoon lisättiin yksi sisäinen polttoainesäiliö. Kylmän sodan aikana ei viety oikeastaan juuri kuin noita 9-12 -koneita. 9-13 -sarjan (Fulcrum-C jota osin virheellisestikin kutsutaan nimellä MiG-29S) toimintasäde on siis parhaimmillaan merkittävästi parempi, tosin siipisäiliöiden käyttö vähentää tietysti ohjuslastin neljään.
MiG-29SMT taas on Mikojanin kehittämä päivityspaketti johon kuuluu myös suuresti laajenettu selkäsäiliö. Koneesta tulee luvalla sanoen melko ruman näköinen kyttyräselkä:
airforce_ru_mig-29smt_008.jpg


Kuten näkyy, koneessa on myös ilmatankkauspuomi. Venäjällä ei ole enää 9-12 -sarjan koneita käytössä, ellei sitten taitolentoryhmä Strizhillä. Kaikki on modifioitu SMT-standardiin tai sitten ovat MiG-29S:ää.

MiG-35 taas on käytännössä eri kone, siinä on 50% suurempi sisäinen polttoainemäärä kuin MiG-29:ssä.

Eli kyllä niillä toimintamatka riittää saattohävittäjätehtäviin, eri asia sitten että lukumääräisesti MiG-29 ei ole enää niin tärkeä tyyppi ja VVS:n painopiste on Su-27 -perheen koneissa.

Ja minkä verran noita Mig-29 on enää käytössä yli päätään
 
Ja minkä verran noita Mig-29 on enää käytössä yli päätään

MiG-29SMT (ja sen kaksipaikkaista UBT) mallia on reilu 50 kappaletta, joista enemmistö tuli kutsumatta, kun Algeria kieltäytyi ottamasta niistä vastaan sen vuoksi, että koneet ei todellisuudessa olleetkaan kokonaan uutta tuotantoa, vaan ainakin jotkin osat oli 90-luvulta (Algeria osti sen sijaan Su-30MKA koneita). Venäjän ilmavoimat teki vielä lisätilauksen myöhemmin ja 2015-16 toimitettiin 16 konetta lisää. Vanhemmista MiGeistä mitään kovin luotettavaa tai tarkkaa tietoa ole, ainakin pääosin ne on jo korvattu Su-30SM koneilla. Suuria Su-30SM tukikohtiahan ilmavoimissa ovat Domna, Millerovo ja Kursk (jonne koneita on toimitettu viime vuodesta lähtien) ja ne kaikki oli aiemmin MiG-29:n koteja.

Merivoimilla on myös 23 vuosina 2013-15 tuotettua MiG-29K konetta (alunperin 24, mutta yksi tuhoutui Syyrian retkellä). Nämä siis lentotukialuskoneita.

MiG-35 toimituksien on määrä alkaa ensi vuonna ja ilmavoimien komentaja väitti 2017, että niitä hankitaan kaikkiaan ainakin 170, joista 30 ensimmäisessä erässä. Henkilökohtaisesti olen vähän skeptinen, että noin paljon niitä todellisuudessa hankkisivat. Sellainen mielikuva joskus syntyi, että Venäjä on hankkimassa MiG-35:sia lähinnä nimellisen määrän, jotta ulkomaat uskaltavat ostaa niitä ilman pelkoa tuen loppumisesta ennen aikojaan. Toisaalta taas Venäjän ilmavoima on muodostunut hyvin raskaaksi, kun isot Flanker-variantit dominoivat nykyisin ja siinä missä MiG-29:t on jääneet orpopojan asemaan, niin massiivisia MiG-31 koneita on modernisoitu ahkerasti (yli 100). Noiden isojen koneiden operointi on selvästi kalliimpaa kuin kevyempien mallien. Kiinakin, jolla on suuri määrä Flanker-variantteja, on kuitenkin samalla tuottanut paljon myös pieniä J-10:jä ja Yhdysvaltojen ilmavoimissa kevyitä F-16 hävittäjiä on enemmän kuin raskaita F-22 ja F-15 koneita yhteensä. Sikäli siis voisi olla ihan loogista odottaa kohtalaisen suurtakin määrää MiG-35:ia.
 
MiG-29SMT (ja sen kaksipaikkaista UBT) mallia on reilu 50 kappaletta, joista enemmistö tuli kutsumatta, kun Algeria kieltäytyi ottamasta niistä vastaan sen vuoksi, että koneet ei todellisuudessa olleetkaan kokonaan uutta tuotantoa, vaan ainakin jotkin osat oli 90-luvulta (Algeria osti sen sijaan Su-30MKA koneita). Venäjän ilmavoimat teki vielä lisätilauksen myöhemmin ja 2015-16 toimitettiin 16 konetta lisää. Vanhemmista MiGeistä mitään kovin luotettavaa tai tarkkaa tietoa ole, ainakin pääosin ne on jo korvattu Su-30SM koneilla. Suuria Su-30SM tukikohtiahan ilmavoimissa ovat Domna, Millerovo ja Kursk (jonne koneita on toimitettu viime vuodesta lähtien) ja ne kaikki oli aiemmin MiG-29:n koteja.

Merivoimilla on myös 23 vuosina 2013-15 tuotettua MiG-29K konetta (alunperin 24, mutta yksi tuhoutui Syyrian retkellä). Nämä siis lentotukialuskoneita.

MiG-35 toimituksien on määrä alkaa ensi vuonna ja ilmavoimien komentaja väitti 2017, että niitä hankitaan kaikkiaan ainakin 170, joista 30 ensimmäisessä erässä. Henkilökohtaisesti olen vähän skeptinen, että noin paljon niitä todellisuudessa hankkisivat. Sellainen mielikuva joskus syntyi, että Venäjä on hankkimassa MiG-35:sia lähinnä nimellisen määrän, jotta ulkomaat uskaltavat ostaa niitä ilman pelkoa tuen loppumisesta ennen aikojaan. Toisaalta taas Venäjän ilmavoima on muodostunut hyvin raskaaksi, kun isot Flanker-variantit dominoivat nykyisin ja siinä missä MiG-29:t on jääneet orpopojan asemaan, niin massiivisia MiG-31 koneita on modernisoitu ahkerasti (yli 100). Noiden isojen koneiden operointi on selvästi kalliimpaa kuin kevyempien mallien. Kiinakin, jolla on suuri määrä Flanker-variantteja, on kuitenkin samalla tuottanut paljon myös pieniä J-10:jä ja Yhdysvaltojen ilmavoimissa kevyitä F-16 hävittäjiä on enemmän kuin raskaita F-22 ja F-15 koneita yhteensä. Sikäli siis voisi olla ihan loogista odottaa kohtalaisen suurtakin määrää MiG-35:ia.

Mig-35 on jo muutenkin vähän eri kone
 
Ilmavoimat on näköjään tarttunut samaan kuin Blue Angels; lennätetään nuorten idoleita ja toivotaan heidän lausuvan jotakin positiivista seuraajilleen, jotta nuoret lähtisivät innolla värväystoimistoihin. Ei paha.

Suomalaistubettaja Lakko saa Hawk-kyytiä Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä - Herbalisti seuraa maassa
08.06.2018 - 18:14

Suositut suomalaistubettajat Lakko ja Herbalisti ovat mukana Suomen Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytöksessä. Heistä Lakko nousee Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneilla sunnuntaina 17. kesäkuuta ja Herbalisti kannustaa ja taltioi Lakon tunnelmia maassa.
Sunnuntaina 17. kesäkuuta BAE Systems Hawk-suihkuharjoituskoneen kyytiin nousee tämän hetken suosituin kotimainen YouTube-tähti Lakko. Maassa ystäväänsä kannustaa toinen Suomen kärkitubettajista, kun Herbalisti taltioi Lakon fiiliksiä ennen ja jälkeen lennon.
Tubetähtien matkaa ilmavoimien juhlalentonäytöksessä voi seurata heidän omilla YouTube- ja Instagram-kanavillaan. Sunnuntain aikana Lakko ja Herbalisti ovat myös yleisön tavattavissa lentonäytöksen maanäyttelyalueella. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Lakkoa seuraa Instagram palvelussa yli 280 000 henkilöä ja hänen YouTube -kanavallaan on yli 480 000 tilaajaa. Lakko pokkasi Tube Awardseissa 2015 Vuoden pelitubettajan ja miestubettajan pystit. Eric tykkää yhdistellä videoilla vahvuuksiaan - parikymppinen Lakko räppää, pelaa ja pitää hauskaa. Lakko toimi vuoden 2017 TV-ohjelma Possen juontajana ja hänellä oli vuonna 2016 oma TV-ohjelma (Lakon ja Herban Boksi)
Herbalisti eli Juuso on kunnianhimoinen nuori mies Kouvolasta. Hän aloitti YouTube-uransa 2010-luvun alussa, jonka jälkeen hänestä on kasvanut yksi Suomen suosituimmista tubettajista. Herbalistin Instagramia seuraa yli 220 000 henkilöä ja hänen YouTube-kanavallaan on yli 276 000 tilaajaa.
Nykyisin Herbalisti tunnetaan tubettajana, joka tuottaa sisältöä pelivideoista vlogisisältöihin. Yhdessä Lakon kanssa Herbalisti oli ensimmäinen tubettaja, jolla oli oma TV-formaatti Lakon ja Herban boksi. 2017 syksyllä Herbalisti oli Lakon juontajaparina Posse-ohjelmassa.
Lentonäytöksessä mittaa G-voimista ottavat myös autourheilutähden Valtteri Bottas jaKalle Rovanperä. He nousevat ilmaan lauantaina 16. kesäkuuta.

Suomen Ilmailuliiton järjestelyvastuulla oleva Ilmavoimat 100 -lentonäytös järjestetään Jyväskylän Tikkakosken lentoasemalla 16.–17. kesäkuuta 2018. Lentonäytös järjestetään yhteistyössä Keski-Suomen Ilmailijoiden kanssa. Kaksipäiväiseen tapahtumaan odotetaan yhteensä 30 000 kävijää.
Näytöksen teemana on Tunne historia – Koe nykyisyys – Näe tulevaisuus. Lentonäytösohjelma etenee historiasta nykypäivään. Lento-ohjelman lisäksi tapahtumaan on luvassa laaja maanäyttely.
Lue myös aiemmat Ilmavoimat 100 -lentonäytöstä koskevat uutisemme:http://www.lentoposti.fi/uutiset/ha...vanper_l_p_isiv_t_ilmailul_k_rin_tarkastuksen

http://www.lentoposti.fi/uutiset/su..._100_lenton_yt_ksess_herbalisti_seuraa_maassa
 
Ilmavoimien juhlalentonäytös tulee olemaan meluisa niin kotieläinten kuin ihmisten kannalta – "Minimissään on hyvä pitää käsiä korvilla"

Viikonlopun tapahtuma aiheuttaa pitkäkestoisempaa melua, sillä koneita nousee ilmaan Tikkakosken kentältä 10 minuutin välein. Yle näyttää lauantaina tapahtuman suorana.
Näytös välitetään suorana kokonaisuudessaan Areenassa kello 12–18.40. Lisäksi osa näytöksestä televisioidaan Yle TV1:llä kello 12–13.43. Tapahtumasta on luvassa lauantaina Ylen verkkosivuille kuvagalleria, missä esitellään eri koneita.


https://yle.fi/uutiset/3-10249408
 
Giovannin kanssa taisitte tapanne mukaisesti kirjoitella puuta heinää. Päätös uudesta hävittäjästä ilmoitetaan lähiaikoina:

The Belgian Air Component’s fighter jets replacement program (ACCaP) accelerates again, after having definitively closed the so-called “F-16 gate”. According to the Belgian Defense Ministry spokesperson, the Minister Steven Vandeput is writing the final note which should announce the winner of a hard-fought competition.

http://www.airrecognition.com/index...defense-minister-final-decision-imminent.html
 
Giovannin kanssa taisitte tapanne mukaisesti kirjoitella puuta heinää. Päätös uudesta hävittäjästä ilmoitetaan lähiaikoina:

The Belgian Air Component’s fighter jets replacement program (ACCaP) accelerates again, after having definitively closed the so-called “F-16 gate”. According to the Belgian Defense Ministry spokesperson, the Minister Steven Vandeput is writing the final note which should announce the winner of a hard-fought competition.

http://www.airrecognition.com/index...defense-minister-final-decision-imminent.html

Jokin päätös tulee, asevoimat valitsevat F-35:n tai Eurofighterin väliltä, tai sitten toteavat että kilpailu on mitätöity jolloin Ranska ja Rafale pääsee mukaan. Tämä on niin äärimmäisen politisoitunut asia, että on vaikea sanoa varmasti kuinka käy, vaikkakin F-35 on yhä selkeä ennakkosuosikki. Mutta nämä heipparallaat ja F-16 päivitysskandaalit tuskin vaikuttavat lopputulemaan.
 
Midnight Hawks Kaivopuistossa – 360°-video

Istu ilmavoimien taitolento-osaston Midnight Hawksin takamiehen, kapteeni Tapani Parvion ”#4” kyytiin ja fiilistele, miltä tuntuu taituroida ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneella Kaivopuiston edustalla.

360°-video on kuvattu Puolustusvoimat 100 -juhlaviikolla 2. kesäkuuta 2018. Videolla myös kuulet, kuinka lentäjät kommunikoivat keskenään lennon aikana.

 
Videon ähinästä päätellen ei ole mitään helppoa hommaa. Vaatii kuntoa, muuten ei tule mitään.
Kovakuntosia noi ilmavoimien pojat.
 
Miksikähän ne käyttää laskettelukeskuksia navigointipisteinä? Tunnistamisen helpottamiseksi, vai haluaako ne käydä aina välillä kääntymässä jossakin myös ulkomaanelävien näkyvillä?

Tämä oli promofilmi. Helposti tunnistettavia paikkamerkkejä eri puolilta.
 
Back
Top