Rungon korjaus (Centre Barrel Replacement) maksoi muistaakseni noin 2.5 miljoonaa per kone. Tutkan päivitys maksanee noin 3-4 miljoonaa. Siihen muu tilpehööri niin ollaan noin 10 miljoonaa euroa /kone. Kreikan F-16 -päivitys Viper-standardiin maksaa noin 15 miljoonaa per kone: en tiedä päivittävätkö vanhimmasta vai uusimmasta päästä. Se voisi olla jonkunmoinen vertailukohta.
Koko fleetin eliniän pidennys maksaisi meillä siis ehkä noin miljardi euroa - tässä siis oletuksena sellainen 10 vuoden tekohengitys. Jos halutaan enemmän niin se tulee kalliimmaksi.
10 vuoden jälkeen ei ole todennäköisesti enää jäljellä sitä alihankintaketjua eikä kokonaisprojektin integrointia jolla päivittää F/A-18 C/D koneita. Ilmavoimat aloitti siksi oman MLU:n hieman aikaisemmin että USA:ssa homma oli jo päätetty aloittaa ja suunnitelmat sekä komponenttien + ohjelmistojen tuotanto oli olemassa. Jatkossa sitä ei enää ole ja sitä myöten elinkaaren jatkaminen on slut.
Nykyinen HN-päivitys on erittäin kattava ja ainoat puutteet mitä siitä jäi oli ELSO:n puolella sekä mahdollinen AESA (sitä olisi saatu ehkä odotella). Syyt miksi noita ei tehty oli varmaankin se hillo ja priorisointi+aikataulu.
Legacy-Hornetit tulevat varmasti jossain päin maailmaa lentämään 2040 asti joten en usko että Suomi jäisi jotenkin 'ongelmalliseksi' loppukäyttäjäksi tässä skenaariossa. Lisäksi maailmalla käytössä olisi vielä alkupään Super Hornetteja joissa on osin samat järjestelmät. Ja moottoreitahan on paljon käytössä muissakin konetyypeissä.
Ilman tukea ja päivityksiä tekeviä firmoja? Enpä usko. Tietysti maailmassa riittää maita joissa ilmailuturvallisuus ja talous ovat sitä sun tätä ja periaatteessa koneilla voi lentää kunnes ne tippuvat taivaalta. Lähdettäisiinkö meillä tällaiseen mukaan? Think again!
Tietäkseni kukaan muu ei lennä F-18 E/F Block I:llä kuin USA ja niiden osalta on päätetty että ne menevät luiskaan kun 9000 tuntia SLE:stä on täynnä. Osaa Block I:tä ei päivitetä ehkä lainkaan vaan ajetaan loppuun. 2030 mennessä myös SH Block I (SLE) koneet on ajettu todennäköisesti loppuun, jopa aikaisemminkin jos käyttötempo jatkuu 2000-2010 lukujen tyyliin. Ne päättävät päivänsä QF-18 droneina tai menevät romuksi.
Vielä HN:stä jos et usko:
Prior to getting the service life extension work underway, Boeing completed an assessment of the extent of work that would be required for the service life extension. The assessment was carried out after unexpected problems in the form of major structural damage occurred during service life extension work on the navy’s F/A-18A-D Hornets. https://navaltoday.com/2018/03/01/u...to-start-super-hornet-service-life-extension/
Runko on siis ajettu loppuun n.10 vuoden päästä, eikä korjaus tule enää kyseeseen.
En usko tällaiseen skenaarioon, mutta jos valtion taloustilanne sattuu muuttumaan hyvin vaikeaksi, niin modernisointia voidaan ottaa uudestaan esille. Poliitikolle on helpompaa käyttää miljardi nyt ja antaa 10v päästä seuraavan tyypin murehtia asiaa uudestaan, kuin taikoa jostain 6mrd.
En minäkään. On muistettava että 1990-laman kourissa Hornetteihin löytyi silti rahoitus, vaikkakin vastakauppojen osittain tukemana.
Niitä ei enää tehdä mutta HX-budjetti on todella epämääräinen ja uskon että jos karkea arvio on 7-10 miljardia niin tulevan taloustilanteen vaikutus on se että, budjetti jää tuonne alapäähän ennemmin kuin yläpäähän. Toki tuleva hallitus on siinä tärkeässä roolissa. Vaikutus tulee olemaan varmaankin joko halvemman vaihtoehdon kanssa eläminen (Gripen) tai 64 koneesta tinkiminen.
Voi myös olla että PV:lle annetaan raha ja sanotaan että "valitkaa itse määrän ja laadun väliltä".
Se on toki tärkeää muistaa että taloustilanne on haastava nytkin, koska elämme edelleen lisävelalla. Tilanne voi mutkistua lisää jos kauppasota syttyy todenteolla ja silloin me kärsimme.