Einomies1
Respected Leader
Koko asia on niin teoreettinen että monta asiaa pitäisi mennä mönkään ennenkuin tuo tilanne olisi vastassa. Minun mainitsema 10 lisävuotta nojasikin sinun ideaasi elinikäpäivityksestä HX-projektin tilalla 2020-luvun alussa. Mitä tuolla sitten saavutetaan? Ei mitään koska maksaisimme miljardin-kaksi siitä että hävittäjät kestävät 2035-2040 saakka, jolloin ne ovat esihistoriaa. Ilmapuolustuksemme kokisi melkoisen romahduksen suorituskyvyssä ja uskottavuudessa. Sitten olisi taas uusi HX-hanke useita vuosia kestävänä arviointina ja kilpailuna eli koko nykyinen hanke olisi turha.Kallista? Hyötyiin nähden ehkä, HX:n verrattuna ei. Hankalaa? Kyllä. Mahdotonta. Ei. Sveitsin ja USMC:n koneisiin on asennettu SuperHornetin tietokone juurikin päivittämisten helpottamiseksi. Mahdollinen Hornet SLEP -projektipäätös tehtäisiin 2021, ei kymmenen vuoden päästä. SLEP:ssä kesto on lisätty 6000:sta 8000:n, 2000 lisälentotunnilla per runko (124000h) pitäisi lentotuntien riittää (9000 per vuosi) 13 vuodeksi.
En siis näe realistisena koko Hornet-pävitystä vaikka se olisi teoreettisesti mahdollinen, hinta ja siitä saatava suorituskyky olisi bad deal. En usko että kotimainen teollisuus tai poliitikotkaan edes vasemmistossa olisivat noin tyhmiä että ottaisivat asian vaihtoehdoksi.
Suomessa ei ole käytännössä ilmailuteollisuutta, Patriaa lukuunottamatta. Patria ei tee lentokoneen osia vaan ainoastaan kokoonpanoa ja korjauksia. Ne varaosat tulevat meren takaa ja jos siellä ei ole kohta niitä lafkoja jotka valmistavat niitä Center Barreleita, siipiä, servoja, vakaajia, laskutelineitä yms.yms. niin sille ei suomi voi yhtään mitään! Meinaatko että Patria rupeaa lyömään linjastoa uusille osille ja ostaa vanhan hävittäjän paperit valmistajilta sikahintaan? Lähes yhtä epätoivoinen ajatus on kunnostaa vanhoja osia pajoissa ja kannibalisoida osia muista koneista loppujen käyttämiseksi. Kuullostaako kehittyneeltä teollisuudelta? Emme ole sentään mikään Argentiina! Suurvallat voivat turvautua joissain tapauksissa kunnostamaan joitakin suorituskykyjä kuten USA Bonea mutta se on niille eri juttu kuin pienelle suomelle, joka ei tee omia koneita ja varaosia.Kehittyneen teollisuuden Suomelle ei olisi mikään ylitsepääsemätön ongelma toimia Hornetin viimeisenä käyttäjänä. Olisiko se tavoitetila? Ei toki, mutta voi olla taloudellinen realiteetti. Ellei sitten haluta ostaa esim. käytettyjä F-16 koneita uusimpaan standardiin päivitettyinä.
Vanhan raudan parasta ennen päiväys tulee joskus ja niistä on luovuttava, jollei halua pitää museota.
Koko idea haisee kuin huoratalo laskuveden aikaan joten jätetään se jonnekin sille kuuluvaan monttuun mätänemään. Uusia hankitaan mutta mitä ja kuinka paljon on se kymysys.