Ilmavoimien tulevaisuus


Valitettavasti tuo operaatio oli legenda vain suomalaisten mielissä. Yhdeksäntoista kevyttä pommikonetta pommitti kohteita yöllä. Muistankos oikein, että neuvostolähteitä tutkittaessa tappioita ei havaittu? Operaatio Salvador (Lavansaaren pommitus) meni sen sijaan pahasti pieleen ja omia tappioita tuli kovasti, jolloin epäonnistuminen tunnustettiin suoraan.

Lisäksi aika oli erilainen niin oman kuin vihollisen suorituskyvyn suhteen. Sinänsä taktinen ideahan oli oikein hyvä ja saksalaistenkin kokeilema.

Operaatio Salvador ja Leningradin kenttien pommittaminen on ehkä enemmän esimerkki juuri tuosta väärästä kunnianhimosta - olisi voitu menettää koko pommitusvoima toissijaisen tavoitteen tai sen osan saavuttamiseksi. NL kykeni korvaamaan konetappionsa helposti, sen sijaan Suomi ei.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein muistan niin pari neuvostopommaria oli vaurioitunut. Suomalaisten oma BDA oli arvioinut koneita tuhoutuneen 'ehkä kymmenkunta' mikä oli siis selvästi yläkanttiin. Jotain kenttäinfraa kyllä saattoi tuhoutua sillä suomalaislentäjät ilmoittivat nähneensä joitain isompia räjähdyksiä ja tulipaloja.
Mukana oli myös Brewstereitä joiden tehtävä oli tulittaa kaikkia koneita jotka tavattaisiin pommituskorkeuden alapuolella. Hävittäjälentäjät eivät kuitenkaan pimeässä mitään löytäneet. Ei ollut yötähtäimiä tai koulutusta.
NL:n yöhävittäjätoiminta oli hyvin vähäistä joten torjunta ei ollut tuossa suomalaisille kovin suuri riski, vaan joku Lavansaaren tapainen navigaatiokatastrofi.
 
Jos oikein muistan niin pari neuvostopommaria oli vaurioitunut. Suomalaisten oma BDA oli arvioinut koneita tuhoutuneen 'ehkä kymmenkunta' mikä oli siis selvästi yläkanttiin. Jotain kenttäinfraa kyllä saattoi tuhoutua sillä suomalaislentäjät ilmoittivat nähneensä joitain isompia räjähdyksiä ja tulipaloja.
Mukana oli myös Brewstereitä joiden tehtävä oli tulittaa kaikkia koneita jotka tavattaisiin pommituskorkeuden alapuolella. Hävittäjälentäjät eivät kuitenkaan pimeässä mitään löytäneet. Ei ollut yötähtäimiä tai koulutusta.
NL:n yöhävittäjätoiminta oli hyvin vähäistä joten torjunta ei ollut tuossa suomalaisille kovin suuri riski, vaan joku Lavansaaren tapainen navigaatiokatastrofi.

Juu. Kokonaisuudessaan operaatio kertoo myös historiantutkimuksen tarpeesta. Operaatiota on kutsuttu menestykseksi, joka esti Helsingin ja Tallinnan uudet pommitukset. Tätä legendaa on sitten toisteltu kritiikittömästi niin kauan, että jopa Ilmavoimien entinen komentaja Nikunen on saatu ylistyskuoroon.

Takaisin nykypäivään, jopa HX:n aikaan syvälle vihollisen maaperälle vaikuttaminen olisi riskialtista. Siinä alistetaan keskeinen iskuvoima vihollisen torjunnalle ja ennenkaikkea harhautuksille. Tai yksinkertaisesti vaan kulutukselle, ei niitä risteilyohjuksia määrättömästi ole. Entäpä jos Iskanderit ovat kontteja, radioliikenne nauhurilta ja vihollisen ilmatorjunta osaa tappioiden tuottotaktiikkaa siinä missä suomalaiset? Puhumattakaan siitä, että jokainen Venäjälle ammuttu ase osuu sotilaskohteen sijasta orpolasten sairaalaan (siis propagandassa).

Lisäksi syvällä vihollisen maaperällä olevat mahdolliset kohteet ovat joko aikakriittisiä - jolloin hävittäjä ja/tai sen kuljettamat risteilyohjukset ovat liian hitaita - ballistiset ohjukset ovat parempia - tai kiinteitä ja hyvin puolustettuja jolloin Merivoimien tarjoama, massoittamisen helposti mahdollistava pintalaukaisu pääsee oikeuksiinsa.

Kun harjoitetaan operatiivista tulenkäyttöä sellaisiin kohteisiin joita voi tiedustella ja valvoa monipuolisesti (käytännössä valtaosin omalla maaperällä sijaitsevat kohteet) voidaan tukeutua paremmin omaan ilmatorjuntaan ja omaan hävittäjätoimintaan iskuosaston saatossa, vihollisen ilmapuolustus on heikompaa ja ennen kaikkea voidaan yhdistää ilmavoimien suorituskyky
maavoimien suorituskykyyn esim. ilmatorjunnan lamauttamisessa ja muutenkin. Vielä kun vaikutus tehdään standoff-asein pystytään tulenkäyttöä harjoittamaan melko pienin riskein - tai jopa houkuttelemaan / pakottelemaan vihollisen hävittäjävoimia toimimaan sitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosimisepäily kuohuttaa Ilmavoimissa – Miksi oppilaita ei otettu varasijoilta ja miksi mukana on psykologisissa testeissä karsiutuneita?

Ilmasotakoulun johtajan Mikko Punnalan epäillään suosineen läheisiään lentoreserviupseerikurssin valinnossa, vaikka hän jääväsi itsensä. Ilmavoimat julkaisi asian vuoksi poikkeuksellisen tiedotteen.

https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005808897.html

Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssin eli niin kutsutun lentorukin tuoreimmat valinnat ovat aiheuttaneet ihmettelyä Puolustusvoimissa.

Keskustelu on äitynyt viime viikkoina niin laajaksi, että Ilmavoimat joutui julkaisemaan lentoreserviupseerikurssi 93:n valinnoista poikkeuksellisen tiedotteen viime viikon keskiviikkona. Kurssivalinnoista tiedottaminenkin on siirretty suoraan Ilmasotakoulun johtajalle, eversti Mikko Punnalalle.

Kohun taustalla on kurssi 93:n koon kasvattaminen erillisellä lisävalinnalla. Kummastelua on aiheuttanut se, että lisävalinnassa hyväksyttyjen joukossa on Punnalan läheisiin kuuluvia henkilöitä, jotka olivat jo karsiutuneet varsinaisessa haussa.

Punnala onkin joutunut perustelemaan valintoja Ilmavoimien johtoryhmälle, omalle Ilmasotakoulun johtoryhmälle ja Ilmasotakoulun henkilöstölle.
 
Suosimisepäily kuohuttaa Ilmavoimissa – Miksi oppilaita ei otettu varasijoilta ja miksi mukana on psykologisissa testeissä karsiutuneita?

Ilmasotakoulun johtajan Mikko Punnalan epäillään suosineen läheisiään lentoreserviupseerikurssin valinnossa, vaikka hän jääväsi itsensä. Ilmavoimat julkaisi asian vuoksi poikkeuksellisen tiedotteen.

https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005808897.html

Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssin eli niin kutsutun lentorukin tuoreimmat valinnat ovat aiheuttaneet ihmettelyä Puolustusvoimissa.

Keskustelu on äitynyt viime viikkoina niin laajaksi, että Ilmavoimat joutui julkaisemaan lentoreserviupseerikurssi 93:n valinnoista poikkeuksellisen tiedotteen viime viikon keskiviikkona. Kurssivalinnoista tiedottaminenkin on siirretty suoraan Ilmasotakoulun johtajalle, eversti Mikko Punnalalle.

Kohun taustalla on kurssi 93:n koon kasvattaminen erillisellä lisävalinnalla. Kummastelua on aiheuttanut se, että lisävalinnassa hyväksyttyjen joukossa on Punnalan läheisiin kuuluvia henkilöitä, jotka olivat jo karsiutuneet varsinaisessa haussa.

Punnala onkin joutunut perustelemaan valintoja Ilmavoimien johtoryhmälle, omalle Ilmasotakoulun johtoryhmälle ja Ilmasotakoulun henkilöstölle.
Aiemminkin on ollht suosimisepäilyksiä ilmavoimissa. Meriö on joutunut puuttumaan joskus ilmasotakoulun valintakriteereihin ja sovellettuun soveltuvuusarviointiin.
Ilmailupiireissä puhuttiin ns. Punaviinipiloteista.. :)
 
Suosimisepäily kuohuttaa Ilmavoimissa – Miksi oppilaita ei otettu varasijoilta ja miksi mukana on psykologisissa testeissä karsiutuneita?

Ilmasotakoulun johtajan Mikko Punnalan epäillään suosineen läheisiään lentoreserviupseerikurssin valinnossa, vaikka hän jääväsi itsensä. Ilmavoimat julkaisi asian vuoksi poikkeuksellisen tiedotteen.

https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005808897.html

Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssin eli niin kutsutun lentorukin tuoreimmat valinnat ovat aiheuttaneet ihmettelyä Puolustusvoimissa.

Keskustelu on äitynyt viime viikkoina niin laajaksi, että Ilmavoimat joutui julkaisemaan lentoreserviupseerikurssi 93:n valinnoista poikkeuksellisen tiedotteen viime viikon keskiviikkona. Kurssivalinnoista tiedottaminenkin on siirretty suoraan Ilmasotakoulun johtajalle, eversti Mikko Punnalalle.

Kohun taustalla on kurssi 93:n koon kasvattaminen erillisellä lisävalinnalla. Kummastelua on aiheuttanut se, että lisävalinnassa hyväksyttyjen joukossa on Punnalan läheisiin kuuluvia henkilöitä, jotka olivat jo karsiutuneet varsinaisessa haussa.

Punnala onkin joutunut perustelemaan valintoja Ilmavoimien johtoryhmälle, omalle Ilmasotakoulun johtoryhmälle ja Ilmasotakoulun henkilöstölle.
Artikkelista ei ilmene miten suosiminen olisi edes voinut tapahtua, ei myöskään PV:n tiedotteesta.
PUNNALA myöntää, että kurssille on otettu lisähaussa hänen läheisiään. Hän korostaa kuitenkin, että hän on jäävännyt itsensä, eikä ole osallistunut ylimääräisen haun valintoihin tai sen ohjaamiseen millään tavalla.

”Tunnistin valintaprosessin suunnittelun yhteydessä, että saattaisin olla jäävi käynnistämään tai olemaan mukana kyseisessä prosessissa. Lisävalinta käynnistettiin Ilmavoimien esikunnan ohjaamana ja Ilmavoimien komentajan [kenraalimajuri Sampo Eskelinen] hyväksymänä”, Punnala kertoo

Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Jari Mikkonen vahvisti asian HS:lle keskiviikkona.
Joko epäily on perätön tai tuossa lainauksessa on pääosin väärää tietoa, tai sitten suosimiseen syyllistyneitä on aika monta, eikä yksi henkilö.
 
Tähän tapaukseen en ota mitään kantaa, mutta yleisesti ottaen voi sanoa, että jos piirit ovat pienet, niin ei ole mitenkään tavatonta, että haluttu päätös syntyy vaikka eturistiriidan piirissä olevat muodollisesti jääväävät itsensä. Ei siihen tarvita edes mitään sopimusta vaan sanaton yhteisymmärryskin voi riittää. Etenkin kunnallispolitiikassa tämäkin on perinteisesti ollut maan tapa.
 
Tähän tapaukseen en ota mitään kantaa, mutta yleisesti ottaen voi sanoa, että jos piirit ovat pienet, niin ei ole mitenkään tavatonta, että haluttu päätös syntyy vaikka eturistiriidan piirissä olevat muodollisesti jääväävät itsensä.
Miten valitettavan oikeassa oletkaan!
Mutta silloin pitää jättää koko kokous väliin eikä poistua vaan näiden tuttujen asiaa käsitellessä. Ja mahdollisesti kuunnella korva ovessa siellä eteisessä. Uffe Sundqvisthan näin aikoinaan teki ja tuomio tuli ainakin hänelle. Ilmavoimat sai ainakin aikaan sotkun sillä jos joku rannallejääneistä valittaa onkin ihmettelemistä miten toimitaan. Ketä otetaan alkavaan lentorukkiin ja mitä sitten jos valinta kumotaankin hallinto-oikeudessa. Eikä ollut pelkkää teoriaa ainakaan ennen sillä joskus on palvelupaikka Maavoimissa muuttunut hallinto-oikeudessa.
 
Kylläpä käryää, ihme jargonia... Tuon karenssi jutun muuttamisella ja pisteytys höpsötyksellä saatu poijaat mukaan. Ja miksi viidennen vaiheen testit vasta hyväksymisen jälkeen. Ei asioilla niin kiire ole, siis oikeassa maailmassa...

"Valintojen kolmannessa vaiheessa ei ilmavoimien päätöksellä sovellettu aikaisemmin käytettyä kahden vuoden karenssia kognitiivisiin kykyihin liittyvissä testissä. Ilmavoimien komentajan tahtotilan mukaan valintaprosessia avattiin ja ilmavoimissa varusmiespalvelusta suorittaville annettiin mahdollisuus osallistua lisähakuun. Mahdollisuus koski myös aiemmin kurssille hakeneita varusmiehiä. Testituloksissa karenssin piirissä olleiden hakijoiden testituloksia heikennettiin oppimisvaikutuksen kompensoimiseksi. Mikäli uusijan saamat testitulokset olivat edellistä tulosta vahvempia, tuloksia heikennettiin yhden normipisteen verran. Mikäli taas uusintatulokset olivat edellistä tulosta heikompia, uusi tulos jätettiin sellaisenaan voimaan. Vastaavaa käytäntöä sovelletaan muiden soveltuvuusarvioiden uusintatestaustilanteissa. Karenssin poistoa tulevien Ilmavoimien erikoiskurssivalintojen osalta tarkastellaan.
Neljännen valintavaiheen testit toteutettiin samalla tavalla kuin päähaun testit sillä poikkeuksella, että viidennestä vaiheesta pyörityskoe lisättiin neljänteen vaiheeseen. Viidennen vaiheen muita testejä ei saatu suoritettua ennen kurssille hyväksyntää ja ne tullaan suorittamaan lisävalinnassa kurssille hyväksytyille syksyn aikana."
 
Läpivalaisu on kovaa kun 7-10 mrd hankinta putkessa. Ja niin pitää ollakin.
Merivoimien puolella ravatti kiristää pelkässä RMC-sopimuksen teossa.
 
Boeing sitten voitti kisan US NAVY:n UAV-tankkerista.

Boeing Is The Winner Of The Navy's MQ-25 Stingray Tanker Drone Competition

http://www.thedrive.com/the-war-zon...navys-mq-25-stingray-tanker-drone-competition

image
 
^Tomorrow's technology today.
 
Pääesikunta selvittää, suosittiinko Ilmavoimien lentäjäkoulutuksessa sukulaisia

Pääesikunnan mukaan lentoreserviupseerikurssin lisähaun valintaprosessissa on ollut tavanomaisesta poikkeavia vaiheita.

https://yle.fi/uutiset/3-10381532
 
Artikkelista ei ilmene miten suosiminen olisi edes voinut tapahtua, ei myöskään PV:n tiedotteesta.

Joko epäily on perätön tai tuossa lainauksessa on pääosin väärää tietoa, tai sitten suosimiseen syyllistyneitä on aika monta, eikä yksi henkilö.
Jännää kyllä on, että mikä oli se oikea syy, että miksi lisävalinta rajattiin vain Ilmasotakoulun varusmiehiin (jossa sillä hetkellä sattui juuri palvelemaan komentajan kaksi lähiomaista, jotka olivat hakeneet keväisessä haussa, mutta eivät silloin päässeet) - eikä esimerkiksi kutsuttu kaikki testit keväisessä haussa läpäisseitä vielä muutamiin lisätestehin, tai tehty suoraan valintaa heistä. Keväisessä haussa oli kuitenkin 23 hakijaa, jotka olivat läpäisseet kaikki testit, ja jotka putosivat pois vasta valintakokouksessa, kun testit läpäisseistä valittiin ne 37 parasta.

Lisäksi komentaja johtaa hiukan harhaan sanoen, että mitään varasijalistaa ei ollut - ei ollutkaan, mutta kyllä kaikki 60 kaikki testit läpäissyttä olivat tiedossa, ja myös ne tulokset, mitkä he testeistä olivat saaneet, vaikka lopullisessa valinnassa ulos jääneitä ei ehkä ollutkaan laitettu mihinkään paremmuusjärjestykseen. Se olisi kuitenkin ollut täysin mahdollista tehdä, koska kaikki tarvittavat testit oli heidän kohdallaan tehty - ja tuloksia vieläpä säilytettiin ainakin heinäkuuhun asti, koska niistä saavat hakijat soittaa kyselyn, ja kysellä esimerkiksi psykologisten ja psykomotoristen testien perusteella tehtyjä johtopäätöksiä. Eli valinta olisi hyvin voitu tehdä ottamalla keväisessä haussa juuri ja juuri ulosjääneistä viisi parasta.

Sen verran itse noista artikkelissa mainituista psykologisista ja psykomotorisista testeistä, että niissä kyllä oppimisella on iso vaikutus. Saisin niistä vieläkin, vuosien jälkeen, paremmat pisteet kuin ensi kertaa niitä tehdessä, ainakin niistä vaikeimmista. Sen enempää niitä en voi avata, koska hakijat allekirjoittavat elinikäisen vaitiolovelvollisuussopimuksen, jossa sitoudutaan olemaan paljastamatta mitään, mitä kyseisen vaiheen aikana testataan.

Mutta: ensin tutkitaan, sitten hutkitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pääesikunta selvittää, suosittiinko Ilmavoimien lentäjäkoulutuksessa sukulaisia

Pääesikunnan mukaan lentoreserviupseerikurssin lisähaun valintaprosessissa on ollut tavanomaisesta poikkeavia vaiheita.

https://yle.fi/uutiset/3-10381532

Keskeneräisessä tapauksessa lehtitietojen pohjalta on äärimmäisen vaikea ottaa kantaa siihen kuka on oikeassa ja kuka väärässä.
Tällaisessa tilanteessa organisaation integriteetti ja tiedotus punnitaan. Toivon maanpuolustuksen kannalta, että asia selvitetään ripeästi, oikeudenmukaisesti ja näyttävästi. Justice not only needs to be done, it needs to be seen.
 
Jännää kyllä on, että mikä oli se oikea syy, että miksi lisävalinta rajattiin vain Ilmasotakoulun varusmiehiin (jossa sillä hetkellä sattui juuri palvelemaan komentajan kaksi lähiomaista, jotka olivat hakeneet keväisessä haussa, mutta eivät silloin päässeet) - eikä esimerkiksi kutsuttu kaikki testit keväisessä haussa läpäisseitä vielä muutamiin lisätestehin, tai tehty suoraan valintaa heistä. Keväisessä haussa oli kuitenkin 23 hakijaa, jotka olivat läpäisseet kaikki testit, ja jotka putosivat pois vasta valintakokouksessa, kun testit läpäisseistä valittiin ne 37 parasta.

Lisäksi komentaja johtaa hiukan harhaan sanoen, että mitään varasijalistaa ei ollut - ei ollutkaan, mutta kyllä kaikki 60 kaikki testit läpäissyttä olivat tiedossa, ja myös ne tulokset, mitkä he testeistä olivat saaneet, vaikka lopullisessa valinnassa ulos jääneitä ei ehkä ollutkaan laitettu mihinkään paremmuusjärjestykseen. Se olisi kuitenkin ollut täysin mahdollista tehdä, koska kaikki tarvittavat testit oli heidän kohdallaan tehty - ja tuloksia vieläpä säilytettiin ainakin heinäkuuhun asti, koska niistä saavat hakijat soittaa kyselyn, ja kysellä esimerkiksi psykologisten ja psykomotoristen testien perusteella tehtyjä johtopäätöksiä. Eli valinta olisi hyvin voitu tehdä ottamalla keväisessä haussa juuri ja juuri ulosjääneistä viisi parasta.

Sen verran itse noista artikkelissa mainituista psykologisista ja psykomotorisista testeistä, että niissä kyllä oppimisella on iso vaikutus. Saisin niistä vieläkin, vuosien jälkeen, paremmat pisteet kuin ensi kertaa niitä tehdessä, ainakin niistä vaikeimmista. Sen enempää niitä en voi avata, koska hakijat allekirjoittavat elinikäisen vaitiolovelvollisuussopimuksen, jossa sitoudutaan olemaan paljastamatta mitään, mitä kyseisen vaiheen aikana testataan.

Mutta: ensin tutkitaan, sitten hutkitaan
.
Tutkia voi aivan mitä vaan, mutta hutkinta tulee kohdistaa vain siihen tahoon joka on johonkin syyllistynyt. Kukaan ei lain mukaan ole vastuussa toisten teoista, vaan ainoastaan omistaan, mikä minusta näytti olleen hesarin artikkelin kirjoittajalle epäselvää.

Jää hiukan epäselväksi mitä henkilöä yllä lainatussa tarkoitat komentajalla?
Ilmavoimien komentajaa kenraalimajuri Sampo Eskelistä?
Aiemmin lainatun hesarin artikkelin mukaan epäilty oli kuitenkin nimenomaan Ilmasotakoulun johtaja Mikko Punnala. Ja muitakin henkilöitä mainittiin artikkelissa nimeltä, muttei mainittu epäillyiksi mistään.
 
Jää hiukan epäselväksi mitä henkilöä yllä lainatussa tarkoitat komentajalla?
Ilmavoimien komentajaa kenraalimajuri Sampo Eskelistä?
Aiemmin lainatun hesarin artikkelin mukaan epäilty oli kuitenkin nimenomaan Ilmasotakoulun johtaja Mikko Punnala. Ja muitakin henkilöitä mainittiin artikkelissa nimeltä, muttei mainittu epäillyiksi mistään.
Toki joukko-osaston komentajaa eli tässä tapauksessa siis IlmaSK:n johtajaa, Punnalaa.

Ongelmallistahan on, että jos vaikka taustalla olisikin jotain nepotismia, niin sen toteen osoittaminen on varsin vaikeaa. Mutta aika erikoinen tuo menettely kyllä on ollut.
 
Verkkosanomat taitaa liioitella hieman?

Käänne hävittäjäkaupoissa: USA:sta tarjotaan vientiin F-22:n ja F-35:n hybridiä

Kasperi Summanen | 01.09.2018 | 13:07- päivitetty 01.09.2018 | 13:17

Lockheed Martinin kerrotaan tarjoavan uutta hävittäjää Japaniin.

Lockheed Martin tarjoaa Yhdysvaltojen ilmavoimille ja Japanille uutta versiota F-22 Raptor-häivehävittäjästä. F-22 Raptoria ei ole suostuttu myymään ulkomaille. Mielenkiintoisesta käänteestä uutisoivan Defense Onen mukaan kone olisi yhdistelmä F-35-hävittäjän ja F-22:n tekniikasta. Käytännössä kyse on Raptorista F-35:n “aivoilla” ja joillakin rakenteellisilla muutoksilla.

– Tässä rakennetaan hybridikonetta. Se ei ole F-22, eikä F-35. Se on niiden yhdistemä. Se voidaan tehdä paljon nopeammin kun täysin uusi konetyyppi, Yhdysvaltojen ilmavoimien kenraaliluutnantti evp. David Deptula kommentoi.

Defense Onen lähteen mukaan hybridikone on nyt yksi vaihtoehdoista Yhdysvaltojen seuraavaksi ilmaherruuskoneeksi.

Paljastusta tässä ruotiva The Driven War Zone huomauttaa, että Lockheed Martinin on kerrottu kauppaavan pitkälti vastaavan kuuloista hybridikonetta uutta hävittäjää ostavalle Japanille. Japanilaismedian tietojen mukaan Lockheed Martin on ehdottanut järjestelyä, jossa koneen runko, moottorit ja keskeiset järjestelmät valmistettaisiin Yhdysvalloissa, mutta koneeseen käytettäisiin runsaasti japanilaisia osia.

Nikkei Asian Review uutisoi hiljattain, että valtaosa tarjotusta koneprojektista toteutettaisiin japanilaisena työnä. Esimerkiksi siipien valmistaminen olisi Mitsubishin vastuulla. Japanin hallituksen kerrotaan pitävän Lockheed Martinin ehdotusta tällä hetkellä lupaavimpana vaihtoehtona maan ilmavoimille. Koneet olisi tarkoitus saada käyttöön jo 2030-luvulla.
Lockheed Martin ei suostunut kommentoimaan hanketta Defense Onelle. Yhtiö on mukana Suomen hävittäjäkilvassa F-35-koneella

https://www.verkkouutiset.fi/kaanne...a-tarjotaan-vientiin-f-22n-ja-f-35n-hybridia/
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top