Ilmavoimien tulevaisuus

Niin Suomen hankinta-aikatauluihin tämä ei liity mitenkään, mutta osalla toimittajista tämä voi sytyttää lamppuja, että LM:n virallisessa 'F-35 tulevaisuuden' markkinatilannekuvassa ei ole kaikki ihan kohdallaan. Mihin tarvitaan nopeahkolla aikataululla uusi kone, jos kerran F-35:n piti olla se ratkaisu jonka ympärille ilmavoimat rakennetaan tuleviksi vuosikymmeniksi.

Japani saattaa tarjoukseen tarttua, mutta USA ehkäpä ei, nimittäin suorahankinta LM:ltä tarkoittaa juurikin suorahankintaa, jossa ei tapahdu kilpailua, joka on taas kustannusten kannalta pelottavaa. Vaikka sopimuksessa olisi kiinteä hinta per kone, huollon ja päivitysten osalta sitä on hankala sopia ennakkoon.
 
Höpöti höö taas kerran. Japanilla on vain haluja pönkittää omaa teollisuutta. Kuten Mitsu F-2 tapauksessa, joka oli vain vitun kallis F-16 mikä ei kelvannut kenellekään muulle. Hattua täytyy kuitenkin nostaa, että haluavat ajaa kehitystä eteenpäin hinnasta viis. Oli jopa AESA-tutka ennen F-22:a.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_F-2

Maksaa nyt 40 miljardia siitä ilosta, että saa ostaa yksinään taas jotain viritelmää? Tuossa luokassa on liikkunut tämänkertaisen arviot. Perhana eihän F-35:ien SDD:kään maksanut kuin 50-60!

Any delay to the new fighter, known as the F-3, will raise a question mark over the future of what could be one of the world’s most lucrative upcoming military contracts, estimated at more than $40 billion to develop and deploy.
https://www.reuters.com/article/us-...fighter-jet-development-sources-idUSKBN1DD0D4
 
Höpöti höö taas kerran. Japanilla on vain haluja pönkittää omaa teollisuutta. Kuten Mitsu F-2 tapauksessa, joka oli vain vitun kallis F-16 mikä ei kelvannut kenellekään muulle. Hattua täytyy kuitenkin nostaa, että haluavat ajaa kehitystä eteenpäin hinnasta viis. Oli jopa AESA-tutka ennen F-22:a.

Samoin komposiittirakenteissa ainakin vielä 1990-2000 -luvuilla japanilaiset olivat pitkällä USA:n edellä. Teknologiasiirtoa ei ole tapahtunut vain USA:sta Japaniin...
 
Kuten Mitsu F-2 tapauksessa, joka oli vain vitun kallis F-16 mikä ei kelvannut kenellekään muulle.

Lieneekö jollain ollut ostohalukkuutta, mutta viennin esti (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) Japanissa vuosina 1976-2014 voimassa ollut aseidenvientikielto.

"Increasing of restrictions

In 1976 the government of Japan announced that arms exports not restricted by the three principles would also be restrained. Aside from some technology transfers to the United States Japan banned arms exports. However, after the Japan Air Self-Defense Force retired their Lockheed F-104J/DJ Starfighter aircraft 36 of them were provided to the Taiwanese Air Force."


https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_Arms_Export_Ban
 
Voi vitura:

https://www.verkkouutiset.fi/ksml-ilmavoimille-lisalasku-harjoituskoneesta/

Grob-kaluston käyttöönottoviive on nyt noin kahdeksan kuukautta alkuperäisestä aikataulusta. Pahin takaisku on se, ettei Grobien saksalainen valmistaja myy Ilmavoimille koneen varaosia.

Grobien konetyyppikohtaisten varaosien suunnittelu ja valmistus joudutaan toteuttamaan kotimaisin voimin.
Grob-hankkeen lisärahoitustarve on nyt noin kaksi miljoonaa euroa.
Summa sisältää viivästymisen, tuotetuen puuttumisen, varaosien valmistuksen sekä kaluston modifioinnin eli muutokset.



Sen siitä saa kun ostaa käytettyjä valmistajan ohi. :mad:

Olis pitänyt olla järkevä ja ostaa esim. 10 kpl uusia suoraan valmistajalta ja sitten ne 28 kpl käytettyä päälle, niin olisi saatu varaosahuolto käyntiin. Muistaakseni Chile toimi vastaavassa tilanteessa viisaasti, kun osti muistaakseni 8-10 kpl uusia F-16-koneita jenkeiltä ja siten pystyi ostamaan Hollannin käytetyt F-16-koneet. Varmaan samanlainen kuvio, että oli pakko ostaa myös uusia, jotta varaosahuolto saadaan pyörimään
 
Olis pitänyt olla järkevä ja ostaa esim. 10 kpl uusia suoraan valmistajalta ja sitten ne 28 kpl käytettyä päälle, niin olisi saatu varaosahuolto käyntiin. Muistaakseni Chile toimi vastaavassa tilanteessa viisaasti, kun osti muistaakseni 8-10 kpl uusia F-16-koneita jenkeiltä ja siten pystyi ostamaan Hollannin käytetyt F-16-koneet. Varmaan samanlainen kuvio, että oli pakko ostaa myös uusia, jotta varaosahuolto saadaan pyörimään

Olisiko samaa mallia enää saanut valmistajalta? Tarjouskilvassahan oli mukana ihan eri Grob kuin mitä lopulta hankittiin.
 
KMW:llä on kanssa joku kuvio käytettyjen Leojen kanssa. Ottavat takaisin ja myyvät päivitettynä kovaan hintaan.
 
LM:n virallisessa 'F-35 tulevaisuuden' markkinatilannekuvassa ei ole kaikki ihan kohdallaan.
Jep, on hauska verrata valmistajien myyntiennusteita toteumiin. Tässä kilpailija:


TUESDAY, DECEMBER 7, 2010

Mr. Robert Bouchard:
One of your competitors said that they could have orders for 3,000 to 5,000 aircraft. What number is your company looking at? What contract possibilities do you have at the moment? How many aircraft are you planning to design and build? Do you have an idea of the number?
[English]


Mr. Antony Ogilvy (Vice-President, International Sales and Marketing, Saab Gripen Marketing, Business Area Aeronautics, Saab):
We currently have 265 aircraft produced and in service. Our estimates are based on where we are operating in terms of campaign work in India and Brazil, Norway, Netherlands, Denmark, Malaysia, Switzerland. Our expectation is that we will take a market share to give us a total export buy of not fewer than 500 aircraft in the next ten years. We would look, therefore, to a total fleet size of approximately 750 Gripen NG over the ten-year period we're talking about.
[Translation]

[Expand]
Mr. Robert Bouchard:
One of your competitors mentioned that there was a delay with their fifth generation fighter. Do you know of any delays with your fifth generation fighter and can you express those delays in years? Are you one year behind, two years, three years, five years? I would like to hear your views.
[English]

Mr. Antony Ogilvy:
We have no delay in our program, sir. In fact, we're ahead of our development program for the next-generation fighter. We can confirm that we will meet the in-service dates, as required by the Canadian air force, of 2016. We have no delays at the present. We foresee no delays in the program.
It is a comparatively straightforward program we're embarking on, to take the aircraft from its current state to the next-generation capabilities. It is a low-risk program and is proceeding exactly as we predicted. In fact, we are slightly ahead, as we lay up the aircraft for two months before moving on to the next phases. We are slightly ahead of our program.


http://www.ourcommons.ca/DocumentViewer/en/40-3/NDDN/meeting-38/evidence
 
36 koneeseen taisi jäädä.

No, ensi vuosikymmenellä sitten paremmalla onnella.

Tämä on mielestäni suurin riski Suomen hankinnassa. Hankittaisiin tuote, joka saattaisi olla hyväkin, mutta koska olisimme ylivoimaisesti suuri käyttäja jäisi jatkokehityksen maksumiehen rooli suurelta osin meille. Ja meillä ei tule olemaan rahaa kehitystyöhön siinä määrin kuin on tarve.
 
Tämä on mielestäni suurin riski Suomen hankinnassa. Hankittaisiin tuote, joka saattaisi olla hyväkin, mutta koska olisimme ylivoimaisesti suuri käyttäja jäisi jatkokehityksen maksumiehen rooli suurelta osin meille. Ja meillä ei tule olemaan rahaa kehitystyöhön siinä määrin kuin on tarve.
Ovat ruotsalaiset toki itsekin konetta tilanneet (noin 60 kappaletta). Mutta muuten olet kyllä varmasti oikeilla jäljillä. Yksi tärkeä huomioon otettava seikka kun elinkaarikustannuksia yritetään ennustaa.
 
Tulossa on nähtävästi helvetinmoinen loppukiri joulukuuhun 2020 mennessä.

750 NG:ta? :D Merimiesnaurua kolmannella. Täysin hoopo ajatus.

Saattaisi olla hyvinkin nopsaan entinen myyntimies, jos vain katselisi varpaitaan ja mumisisi ettei tätä varmaan kukaan osta mutta mainostellaan tässä ihan muodon vuoksi :D
 
Saattaisi olla hyvinkin nopsaan entinen myyntimies, jos vain katselisi varpaitaan ja mumisisi ettei tätä varmaan kukaan osta mutta mainostellaan tässä ihan muodon vuoksi :D
No eihän tuota lukemaa ole voinut ottaa vakavissaan edes 2010. Täysin epärealistinen. Olisin nauranut moisen jampan ulos tavatessa. Super Honua myytiin 500 2011 mennessä (ja siitä monta ei ole USN ulkopuolelle). Typhoonia 623 ja Rafalea rakennettu 165 2018 mennessä.

Edes Viggeniä ei käynyt kuin 329 kaupaksi ja se oli eri aika. Drakenia sentään 651. Mutta maailma on ihan eri, mikä näkyy Ruotsin omasta 60 kpl tilauksesta.
 
No eihän tuota lukemaa ole voinut ottaa vakavissaan edes 2010. Täysin epärealistinen. Olisin nauranut moisen jampan ulos tavatessa. Super Honua myytiin 500 2011 mennessä (ja siitä monta ei ole USN ulkopuolelle). Typhoonia 623 ja Rafalea rakennettu 165 2018 mennessä.

Edes Viggeniä ei käynyt kuin 329 kaupaksi ja se oli eri aika. Drakenia sentään 651. Mutta maailma on ihan eri, mikä näkyy Ruotsin omasta 60 kpl tilauksesta.

Asiasta en ole eri mieltä. Luvut olivat tietenkin täysin epärealistiset. Silti on asioita joita myyntitykki Takiainen ei vain voi sanoa ääneen.
 
JAMMING FOR THE NEXT GENERATION
Oct 2018 Jamie Hunter

"The EA-18G Growler is a vital asset for the US Navy in the airborne electronic attack role, and its capabilities are set to increase via the Next-Generation Jammer initiative....

...[The Growler] still carries the 1970s-vintage AN/ALQ-99 tactical jamming pods. The advent of the Next-Generation Jammer (NGJ) was always planned as part of the incremental modernization of naval electronic attack. Raytheon is about to start integration work that will unite its new AN/ALQ-249 NGJ mid-band pod with the EA-18G, with initial operating capability aimed for 2022....

...Raytheon’s NGJ solution was selected by the US Navy in 2013 as the first step towards replacing the ALQ-99 family. It beat off competition from Northrop Grumman, BAE Systems and ITT Exelis (now part of the Harris Corporation). Increment 1 of NGJ focuses on the mid-band jammer, whereas NGJ increment 2 will develop a low-band pod. Naval Air Systems Command (NAVAIR) issued a draft statement of objectives on June 29 for an Increment 2 preliminary demonstration contract, which will lead to a formal request for proposals later this year. Low-band typically includes early warning radars and voice communications frequencies. Increment 3 is for the high-band jammer, which will complete the replacement of the suite of ALQ-99 capabilities for the US Navy and Royal Australian Air Force (RAAF) Growlers.

MID-BAND JAMMER
CAPT Michael Orr, program manager for airborne electronic attack systems (PMA-234), said,... the biggest step-change in the ALQ-249 over the ALQ-99 as being, ‘the mechanical technology [of the old pod] compared to the digital AESA [active electronically scanned array] of the NGJ,’ which will allow the pod to jam more accurately and quickly.

The challenge for NGJ mid-band has been the need to produce an immense amount of power in a pod carried under the wings of a tactical fighter that will be required to make years of carrier landings. The combination of high-powered, agile beam-jamming techniques and cutting-edge solid-state electronics gives the navy an open systems architecture pod that can be upgraded and reconfigured as threats and requirements evolve.

The huge ram-air turbine in the ALQ-249 is fed via large air scoops on the side of the pod. Slocumb admits that weight ‘was a challenge’. ‘This is a very dense package,’ he says referring to the equipment inside the pod, which is also thought to generate huge amounts of heat. Indeed, heat concerns are believed to have undermined previous plans to fit a bespoke version of the Raytheon system in the F-35B weapons bay for the US Marine Corps to facilitate an electronic attack EA-35.

The navy completed Milestone B for mid-band, allowing NGJ to move into the engineering and manufacturing development (EMD) phase. On April 14, 2016, the service awarded Raytheon a $1-billion sole source contract for EMD for Increment 1. Raytheon is delivering 15 EMD pods for mission systems testing and qualification, and 14 aeromechanical pods for airworthiness certification. The NGJ contract also covers designing and delivering simulators and hardware to government labs and support for flight-testing and system integration....

...FLIGHT TRIALS
Raytheon completed initial flight trials of its Next-Generation Jammer (NGJ) system in 2014. A series of trials culminated in a live flight on October 16 with the NGJ aboard a Gulfstream III testbed from Calspan.

Flying out of Point Mugu, California, the initial three-hour test flight was conducted over the NAWS China Lake electronic warfare ranges to assess ‘aircraft integration, jamming techniques, beam agility, array-transmit power and jammer management’.

Rick Yuse said, ‘This was the first time that we tested all the sub-systems together in an integrated, end-to-end [electronic warfare] system against real-world threats. The system included a high-gain, high-power active electronically scanned array [AESA], an all-digital, scalable, reprogrammable receiver/techniques generator, and a self-contained power generation system. We ran a series of tests and each time, the flight demonstration system automatically followed the threat’s every move.’"

Source: Combat Aircraft Magazine October 2018 Vol.19 No.10
 
Tuli tässä mieleen toi ilmavoimille asetettu rajoite 60 koneeseen Pariisin Rauhassa 1947. Lukeutuiko tähän vain hävittäjälentokoneet, vai olisimmeko voineet porsaanreikänä hankkia lisää koneita kunhan ne olisivat olleet maataistelukoneita, jotta ei tarvitsisi käyttää hävittäjiä maamaalien tuhoamiseen?
 
Tuli tässä mieleen toi ilmavoimille asetettu rajoite 60 koneeseen Pariisin Rauhassa 1947. Lukeutuiko tähän vain hävittäjälentokoneet, vai olisimmeko voineet porsaanreikänä hankkia lisää koneita kunhan ne olisivat olleet maataistelukoneita, jotta ei tarvitsisi käyttää hävittäjiä maamaalien tuhoamiseen?
Ei ollut ihan sattumaa että haukkoja ostettiin aika läjä.
 
Ei ollut ihan sattumaa että haukkoja ostettiin aika läjä.
Niiden lisäksi olisi voinut varmaankin hommata Panavia Tornadoja, jotta olisi saatu ylöspäin meidän konelukua. Jos lähdettäisiin liikkeelle 60 Migillä/Drakenilla plus siihen vaikka saman verran Panavia Tornadoa, niin koneluku oliis 120, ja olisimme voineet sitten hommata korvaajiksi 90-luvulla 120 Hornettia ja nyt vaikka jos koneluvusta karsittaisiin pahassa tapauksessa kolmasosa niin saisimme silti 80 konetta.
 
Back
Top