Ilmavoimien tulevaisuus

Vaikea uskoa, että oma projekti ainakaan halvemmaksi tulisi. Mutta jäähän siinä tietysti enemmän rahaa kotimaahan. Jos F-22 & F-35 -sekasikiö ei täyttänyt vaatimuksia niin toiveissa taitaa olla aika perhanan kova kone.

No siinähän sanottiin että "failed to meet the ministry's costs and capability requirements". Uskoisin että LM:n ehdotus oli suorituskykyvaatimukset täyttävä mutta melko kallis, jopa Japanilaisille. Sen sijaan ehdotukset päivitetyistä F-15 ja Eurofighter hävittäjistä kaatuivat varmastikin tuohon jälkimmäiseen vaatimuskategoriaan.

En usko että puhtaasti kotimainen vaihtoehto on realistinen, vaihtoehdoksi siis jäänee F-35 lisätilaukset. Ehkä F-2 tyyliin japanilaisittain modifioituna ja tuplahinnalla alkuperäiseen nähden.
 
Pohjoismainen ylilento (360-video) / Nordic Flypast (360 video)

360-videolla ilmavoimien kapteeni Arto Ukskosken luotsaama F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä.
Viiden koneen yhteinen lento toteutettiin 15.–16.9.2018 järjestetyssä Nato Days in Ostrava & Czech Air Force Days -tapahtumassa Tšekin Ostravassa.
Pohjoismaiden ylilentoon osallistuivat Suomen ilmavoimien F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjä, Tanskan F-16 ja ruotsalaiset historialliset koneet J32 Lansen, AJS37 Viggen ja SK 35 Draken.

 
https://www.vrt.be/vrtnws/de/2018/1...elgiens-regierung-will-beschluss-aufschieben/
https://www.demorgen.be/binnenland/...r-beslissing-over-vervanging-f-16-s-bfa9f6ce/

Belgia ei ilmeisesti ole päättänyt vielä edes sitä, korvataanko F-16 hävittäjät uusilla koneilla vai kunnostetaanko ne. Päätös halutaan tehdä paikallisvaalien jälkeen ja ennen seuraavia hallitusvaaleja, eli käytännössä lähikuukausien aikana. Mikäli puolustusministeri haluaa F-35:n ja pääministeri Rafalen niin umpikujalta näyttää.
 
Tästä tuli myös tietty etulyöntiasema. Se oli räätälöity varta vasten USAF:n tarpeisiin, se oli uusin, käytti kehittyneimpiä materiaaleja, osaamista ja valmistustekniikkaa ja oli suorituskykyisin, sekä mahdollisesti edullisin valmistaa.

Mutta, luonnollisesti ei tuo diili ollut kirkossa kuulutettu, koska kolikon kääntöpuolena siihen liittyi paljon riskiä ja epävarmuutta. Leonardo ja Kai olivat jo kannuksensa osoittaneet.

Muutama vuosi sitten puhuttiin vielä Lockheedin tulevasta monopolista ja Boeingin vetäytymisestä kokonaan puolustusvälinemarkkinoilta, mutta nyt se on voittanut Lockheedin ja Northropin kolmessa isossa tarjouskilvassa, neljässä jos KC-46 lasketaan, ja oikeastaan viidessä jos lasketaan SH Block III joka käytännössä tarkoittaa pienempää osuutta F-35C:lle. Kaikissa näissä erittäin aggressivisella hinnoittelulla, Boeing/Saabin T-X oli huhujen mukaan viidenneksen halvempi kuin kilpailijat.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, pohdiskelua on ollut esim. Aviationweekissa siitä kuinka Boeing nähtävästi haluaa markkinaosuutta tappiolla. Sekä KC-46 että T-X taisi koskea.
 
Viimeksi muokattu:
https://thedefensepost.com/2018/10/06/lockheed-jassm-er-cruise-missile-391-million-us-air-force/

The $390,792,959 firm-fixed-price, fixed-price-incentive-fee U.S. Air Force contract (FA8682-19-C-0009) includes 360 JASSM-ER cruise missiles, as well as “three foreign military sales (FMS) separation text [sic] vehicles, one FMS flight test vehicle-live fire and tooling and test equipment,” the Friday, October 5 release said.

It is unclear which aircraft or which nation will use the test JASSM-ER missiles ordered, nor which aircraft they will be tested with, but Australia, Finland and Poland have JASSM variants in their weapons inventory.
 
Tuolla F-35 ketjussa on keskustelua aseiden integroinnista hävittäjiin, erityisesti sen kalleudesta. Älykkäitä aseita jotka keskustelevat koneen järjestelmien kanssa, on ollut olemassa useampia kymmeniä vuosia ja silti edelleen integroinnin kerrotaan olevan työlästä ja kallista. Luulisi että asiaan olisi kehitetty standardeja jotka helpottavat uusien aseiden käyttöön ottoa, ihmetyttää ettei edes johdotukset (liittimet) ole yhteensopivia ?

Vai onko kyseessä se kun koneesta ei enää saada sitä hintaa mitä haluttaisiin niin raha otetaan näillä lisähärpäkkeillä?
 
Luulisi että asiaan olisi kehitetty standardeja jotka helpottavat uusien aseiden käyttöön ottoa, ihmetyttää ettei edes johdotukset (liittimet) ole yhteensopivia ?
On kehitetty, Universal Armament Interface eli UAI.
Nopeuttaa uusien aseiden integrointia:
 

Liitteet

  • 4428.pdf
    5.6 MB · Luettu: 12
...
Vai onko kyseessä se kun koneesta ei enää saada sitä hintaa mitä haluttaisiin niin raha otetaan näillä lisähärpäkkeillä?

Tässä ollaan hunajapurkin äärellä. Kysessä on nykyinen yleinen tapa käydä kauppaa vähän kaikillaelämänaloilla. Osta vaikka uusi auto ja siihen lisävarusteita... ;)
 
Juu, pohdiskelua on ollut esim. Aviationweekissa siitä kuinka Boeing nähtävästi haluaa markkinaosuutta tappiolla. Sekä KC-46 että T-X taisi koskea.

Sotilaskoneprojekteja kun nykyään on enää harvanlaisesti niin valmistajalla ei välttämättä ole oikein mahdollisuutta odotella koska seuraava tulee hollille, jos tarjouskisoja kovin häviää. Tuotantolinja tarvitsee jotain tekemistä, jos sen pysäyttää kovin moneksi vuodeksi niin osaaminen voi kadota.
 
https://www.vrt.be/vrtnws/de/2018/1...elgiens-regierung-will-beschluss-aufschieben/
https://www.demorgen.be/binnenland/...r-beslissing-over-vervanging-f-16-s-bfa9f6ce/

Belgia ei ilmeisesti ole päättänyt vielä edes sitä, korvataanko F-16 hävittäjät uusilla koneilla vai kunnostetaanko ne. Päätös halutaan tehdä paikallisvaalien jälkeen ja ennen seuraavia hallitusvaaleja, eli käytännössä lähikuukausien aikana. Mikäli puolustusministeri haluaa F-35:n ja pääministeri Rafalen niin umpikujalta näyttää.

Eikö Belgia ole umpikujan synonyymi vähän joka asiassa?
 
Koskien Belgian hävittäjä-hankintaa:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/aankoop-van-f-35-lag-al-in-2013-vast/article-normal-1377099.html

Ja jonkun käsin tekemä ja paikoin hutera enkku-käännös: https://docs.google.com/document/d/1hcr9XBvL-1tejIbdB3MIl-YLjpC4p-tx7oQWs9nZYkw/edit

Everstiluutnantti Rudi Decropin mukaan F-16 lukuja ja arvioita on vääristelty(tai möhlitty), jotta nykyisten koneiden päivitysvaihtoehto näyttäisi todellisuutta huonommalta.

"Decrop is known as the man that set the ball in motion in the F-16 saga that started in March 2018 after SP.A revealed several memorandums which were not delivered to the parliament and ministers by several high military staff members."
 
Ostetaanko Gripeneitä 32 vai 48 kappaletta?

https://yle.fi/uutiset/3-10446952

. Kauppalista: Osta 64 monitoimihävittäjää Hornetien tilalle
Ostettavien hävittäjien määrää ei ole vielä lopullisesti päätetty. Edeltäviä Hornet-hävittäjiä ostettiin 1990-luvulla 64 kappaletta. Puolustusvoimissa on arvioitu, että tilalle tarvittaneen vastaava määrä uusia monitoimihävittäjiä.


Vasemmistoliiton europarlamentaarikko ja viime talven presidenttiehdokas Merja Kyllönen on sitä mieltä, että puoletkin määrästä riittäisi.

– Uusitaan puolet, taloustilanteesta riippuen hankitaan lisää. Miksi muusta säästetään, mutta ei hävittäjähankinnoista, Kyllönen kysyy.

– Asiantuntijat sanovat, mikä olisi paras ratkaisu. Poliitikon rooli on arvopohdinta, hankinnan suhde taloustilanteeseen, Kyllönen kiteyttää.

SDP:n Eero Heinäluoman mielestä kilpailutus on tehtävä niin, että päätöksenteossa on liikkumavaraa koneiden määrässä.

– Jääkö mahdollisuus kokonaisharkintaan koneiden määrästä vai tuleeko vaikeaksi päätyä pienempään konemäärään? Tästä ei ole mitään mainittu, Heinäluoma sanoo huolissaan.
...
6. Gripen-poliitikot ja puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa


Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen nosti esiin Ulkopolitiikkaa-kirjassaan(siirryt toiseen palveluun) (sivu 59) vuonna 2016 aseteollisuuden yhteistyön Ruotsin kanssa, jos valinta kohdistuisi Saab Gripen E -hävittäjään. Vanhasen mukaan koneen suorituskyky kuitenkin ratkaisee valinnan.

– En ole minkään koneen kannattaja. Jos koneiden suorituskyvyt olisivat verrannollisia, toin esiin sen, että sotilasteollinen yhteistyö painaisi: Pohjolan aseteollisuuden vahvistus ja kriisiajan suorituskyvyn vahvistus. Suomi ja Ruotsi voisivat täydentää toisiaan, sanoo Vanhanen.

Myös Eero Heinäluoma on puhunut mahdollisuudesta avata teollisuusyhteistyöhön uusi luku.

– En sano, että pitää päätyä Gripeniin, mutta koneen pitää olla valinnassa mukana. Sama kalusto helpottaisi yhteistä tekemistä, Heinäluoma arvioi.

Vihreiden kansanedustaja ja viime talven presidenttiehdokas Pekka Haavistosanoo, että osa keskustelijoista on sulkenut Gripenin ulos valinnasta.

– Ei olisi huono ratkaisu, jos Suomella ja Ruotsilla olisi sama konevalinta, Haavisto kiteyttää.

Myös Haavisto perustelee asiaa sotilasteollisella yhteistyöllä, huoltovarmuudella ja kriisiajan väistölentokentillä.

Vasemmistoliiton Merja Kyllönen kannattaa niin ikään yhteistyötä Ruotsin kanssa konehankinnassa.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Ilkka Kanervan mielestä olisi epäreilua, jos poliitikot kävelisivät sotilaiden ylitse hävittäjäehdokkaiden valinnassa.

– Pidän epätarkoituksenmukaisena, että jollakin maalla olisi suosituimmuusasema, kun emme tiedä, mitä tavaraa paketit pitävät sisällään.
 
1. Sotilaat valitsevat parhaan koneen
Puolustusvoimien ilmataisteluihin perehtyneet sotilaat laittavat viisi hävittäjämallia paremmuusjärjestykseen sotilaallisen suorituskyvyn mukaan.
Mutta poliitikot antavat rahat. Vähän näkökannasta riippuu mitä koko hommassa pitää vahvimpana ja heikoimpana lenkkinä. Itse pidän poliitikkoja heikkona lenkkinä. Siellä on nosteessa tahoja joille jenkkihävittäjä on myrkkä tai se ei ainakaan ole tällä hetkellä se ykkönen.
 
Sirpaleista tulee vain haavoja. Laitetaan koko juttu:
Seuraavaan hallitukseen huolitaan vain hävittäjäkauppoihin halukkaat – 6 pohdinnan paikkaa miljardihävittäjistä ja poliitikoista
https://yle.fi/uutiset/3-10446952

Suomen ostoslistalla on 64 monitoimihävittäjää. Alustavat tarjoukset saadaan juuri kun taistelu eduskuntavaaleissa kiihtyy.

Puolustusvoimat odottaa vastauksia monitoimihävittäjien alustavaan tarjouspyyntöön tammikuun loppuun mennessä. Samaan aikaan eduskuntavaalitaisto kiihtyy.

Nykyiset Hornet-hävittäjälentokoneet korvaavan hävittäjähankinnan ennakoidaan maksavan 7–10 miljardia euroa. Eduskunnan on määrä tehdä rahoituspäätös vuonna 2021, seuraavan hallituksen aikana.

Alustavat tarjouspyynnöt on lähetetty Yhdysvaltoihin (Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martin F-35), Ranskaan (Dassault Rafale), Britanniaan (Eurofighter Typhoon) sekä Ruotsiin (Saab Gripen).

Suomen rauhan ajan kallein asehankinta noussee jälleen keskusteluihin, kun ilmailutoimittaja Pentti Perttula julkaisee tänään keskiviikkona kirjan ehdolla olevista hävittäjämalleista.

1. Sotilaat valitsevat parhaan koneen
Puolustusvoimien ilmataisteluihin perehtyneet sotilaat laittavat viisi hävittäjämallia paremmuusjärjestykseen sotilaallisen suorituskyvyn mukaan.

Sotilaat arvioivat hävittäjämallin kykyä voittaa taisteluissa. Lisäksi arvioidaan, onko Suomella varaa ostaa hävittäjä ja lentää sillä sekä pystytäänkö lentokonetta huoltamaan kriisi- ja sota-aikana.

Hankinnassa arvioidaan myös kotimaisen teollisuuden mahdollisuus osallistua koneiden toimitukseen ja huoltoon sekä valinnan mahdolliset vaikutukset Suomen puolustus- ja turvallisuusyhteistyöhön.

2. Eduskunta päättää rahoista
Sotilaiden arvion jälkeen puolustusministeriö tekee esityksen hankittavasta hävittäjästä ja tarvittavasta koneiden määrästä. Esityksen pohjalta hallitus päättää asiasta vuonna 2021.

Sitten eduskunta päättää hankkeen rahoituksesta. Koneiden ostohinnan on määrä mahtua 7– 10 miljardin euron haarukkaan.

3. Hävittäjät ostetaan enemmän tai vähemmän velaksi
Suomi ostaa hävittäjät enemmän tai vähemmän velkarahalla.

Tarkoitus on, että hävittäjien ylläpito ja käyttö pystyttäisiin maksamaan suunnilleen nykyisensuuruisesta puolustusbudjetista. Hallitus esittää puolustusministeriölle ensi vuodeksi 3,1 miljardia euroa.

– Se on velkarahaa, jolla hävittäjät ostetaan. Siitä on syytä olla kansalaisten suuntaan avoin, sanoo eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen (kesk.).

Nykyisten Hornet-hävittäjien (Boeing F/A-18 C/D Hornet) ostopäätös tehtiin 1990-luvun alussa lama-aikana. Hankinnassa varauduttiin silloinkin velanottoon.

Poliittisissa keskusteluissa on puhuttu, että hävittäjähankinta ei saisi vähentää hyvinvointiyhteiskunnan rahoitusta. Siis esimerkiksi sosiaalitukia ei ole tarkoitus leikata hävittäjien oston vuoksi.

– Hävittäjäkauppoja on kuitenkin arvioitava suhteessa muihin yhteiskunnan tarpeisiin, pohtii eduskunnan rahapäätöksiä kansanedustaja Eero Heinäluoma(sd.).

4. Kauppalista: Osta 64 monitoimihävittäjää Hornetien tilalle
Ostettavien hävittäjien määrää ei ole vielä lopullisesti päätetty. Edeltäviä Hornet-hävittäjiä ostettiin 1990-luvulla 64 kappaletta. Puolustusvoimissa on arvioitu, että tilalle tarvittaneen vastaava määrä uusia monitoimihävittäjiä.

Vasemmistoliiton europarlamentaarikko ja viime talven presidenttiehdokas Merja Kyllönen on sitä mieltä, että puoletkin määrästä riittäisi.

– Uusitaan puolet, taloustilanteesta riippuen hankitaan lisää. Miksi muusta säästetään, mutta ei hävittäjähankinnoista, Kyllönen kysyy.

– Asiantuntijat sanovat, mikä olisi paras ratkaisu. Poliitikon rooli on arvopohdinta, hankinnan suhde taloustilanteeseen, Kyllönen kiteyttää.

SDP:n Eero Heinäluoman mielestä kilpailutus on tehtävä niin, että päätöksenteossa on liikkumavaraa koneiden määrässä.

– Jääkö mahdollisuus kokonaisharkintaan koneiden määrästä vai tuleeko vaikeaksi päätyä pienempään konemäärään? Tästä ei ole mitään mainittu, Heinäluoma sanoo huolissaan.

5. Kanerva ja Vanhanen: Hallituksessa on tuettava hävittäjäkauppaa
Hävittäjähankinnasta päätetään seuraavan hallituksen kaudella. Niin eduskunnan puolustusvaliokuntaa johtava Ilkka Kanerva (kok.) kuin ulkoasiainvaliokuntaa johtava Matti Vanhanenkin pitävät hävittäjäkaupan hyväksymistä ehtona puolueille seuraavaan hallitukseen osallistumiselle.

– Hävittäjistä tulee yksi hallituksen kynnyskysymyksistä. Hallituksen muodostaja tekisi virheen, jos ei ottaisi puolueilta kuittausta hävittäjistä, Matti Vanhanen arvioi.

– On hallituskysymys, että tukee hävittäjähanketta, Ilkka Kanerva sanoo.

Kanervan mielestä hävittäjähankintaa ei pidä kärjistää hallitus-oppositio -asetelmaksi.

– Pidän tärkeänä, että poliittiset pääilmansuunnat ovat yksimielisiä. Olisi järkevää, että päätökselle olisi eduskunnassa vakaa, kunnon enemmistö. Se kuuluu puolustuspolitiikan filosofiaan, Kanerva tuumii.

Vanhasen mukaan hallitus-oppositio -rajan ylitse pitää järjestää tapa arvioida, että hävittäjätarjousten arviointi on tehty hyvin ja siihen voi päätöksenteossa luottaa.

6. Gripen-poliitikot ja puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa
Eduskunta ei äänestä hävittäjän valmistajasta tai mallista. Vuosien varrella muutamat poliitikot ovat kuitenkin painottaneet Ruotsi-yhteistyötä, kukin omalla tavallaan.

Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen nosti esiin Ulkopolitiikkaa -kirjassaan
(sivu 59) vuonna 2016 aseteollisuuden yhteistyön Ruotsin kanssa, jos valinta kohdistuisi Saab Gripen E -hävittäjään. Vanhasen mukaan koneen suorituskyky kuitenkin ratkaisee valinnan.

– En ole minkään koneen kannattaja. Jos koneiden suorituskyvyt olisivat verrannollisia, toin esiin sen, että sotilasteollinen yhteistyö painaisi: Pohjolan aseteollisuuden vahvistus ja kriisiajan suorituskyvyn vahvistus. Suomi ja Ruotsi voisivat täydentää toisiaan, sanoo Vanhanen.

Myös Eero Heinäluoma on puhunut mahdollisuudesta avata teollisuusyhteistyöhön uusi luku.

– En sano, että pitää päätyä Gripeniin, mutta koneen pitää olla valinnassa mukana. Sama kalusto helpottaisi yhteistä tekemistä, Heinäluoma arvioi.

Vihreiden kansanedustaja ja viime talven presidenttiehdokas Pekka Haavistosanoo, että osa keskustelijoista on sulkenut Gripenin ulos valinnasta.

– Ei olisi huono ratkaisu, jos Suomella ja Ruotsilla olisi sama konevalinta, Haavisto kiteyttää.

Myös Haavisto perustelee asiaa sotilasteollisella yhteistyöllä, huoltovarmuudella ja kriisiajan väistölentokentillä.

Vasemmistoliiton Merja Kyllönen kannattaa niin ikään yhteistyötä Ruotsin kanssa konehankinnassa.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Ilkka Kanervan mielestä olisi epäreilua, jos poliitikot kävelisivät sotilaiden ylitse hävittäjäehdokkaiden valinnassa.

– Pidän epätarkoituksenmukaisena, että jollakin maalla olisi suosituimmuusasema, kun emme tiedä, mitä tavaraa paketit pitävät sisällään.

Suomen hävittäjähankinnasta keskustellaan keskiviikkona Ylen Aamu-tv:ssä kello 6.40 sekä Yle Radio1:n Ykkösaamussa kello 7.30 jälkeen. Vieraana on hävittäjähankinnasta kirjan kirjoittanut Siivet-lehden ilmailutoimittaja Pentti Perttula.
 
Ostetaanko Gripeneitä 32 vai 48 kappaletta?

https://yle.fi/uutiset/3-10446952

. Kauppalista: Osta 64 monitoimihävittäjää Hornetien tilalle
Ostettavien hävittäjien määrää ei ole vielä lopullisesti päätetty. Edeltäviä Hornet-hävittäjiä ostettiin 1990-luvulla 64 kappaletta. Puolustusvoimissa on arvioitu, että tilalle tarvittaneen vastaava määrä uusia monitoimihävittäjiä.


Vasemmistoliiton europarlamentaarikko ja viime talven presidenttiehdokas Merja Kyllönen on sitä mieltä, että puoletkin määrästä riittäisi.

– Uusitaan puolet, taloustilanteesta riippuen hankitaan lisää. Miksi muusta säästetään, mutta ei hävittäjähankinnoista, Kyllönen kysyy.

– Asiantuntijat sanovat, mikä olisi paras ratkaisu. Poliitikon rooli on arvopohdinta, hankinnan suhde taloustilanteeseen, Kyllönen kiteyttää.

SDP:n Eero Heinäluoman mielestä kilpailutus on tehtävä niin, että päätöksenteossa on liikkumavaraa koneiden määrässä.

– Jääkö mahdollisuus kokonaisharkintaan koneiden määrästä vai tuleeko vaikeaksi päätyä pienempään konemäärään? Tästä ei ole mitään mainittu, Heinäluoma sanoo huolissaan.
...
6. Gripen-poliitikot ja puolustusyhteistyö Ruotsin kanssa


Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Matti Vanhanen nosti esiin Ulkopolitiikkaa-kirjassaan(siirryt toiseen palveluun) (sivu 59) vuonna 2016 aseteollisuuden yhteistyön Ruotsin kanssa, jos valinta kohdistuisi Saab Gripen E -hävittäjään. Vanhasen mukaan koneen suorituskyky kuitenkin ratkaisee valinnan.

– En ole minkään koneen kannattaja. Jos koneiden suorituskyvyt olisivat verrannollisia, toin esiin sen, että sotilasteollinen yhteistyö painaisi: Pohjolan aseteollisuuden vahvistus ja kriisiajan suorituskyvyn vahvistus. Suomi ja Ruotsi voisivat täydentää toisiaan, sanoo Vanhanen.

Myös Eero Heinäluoma on puhunut mahdollisuudesta avata teollisuusyhteistyöhön uusi luku.

– En sano, että pitää päätyä Gripeniin, mutta koneen pitää olla valinnassa mukana. Sama kalusto helpottaisi yhteistä tekemistä, Heinäluoma arvioi.

Vihreiden kansanedustaja ja viime talven presidenttiehdokas Pekka Haavistosanoo, että osa keskustelijoista on sulkenut Gripenin ulos valinnasta.

– Ei olisi huono ratkaisu, jos Suomella ja Ruotsilla olisi sama konevalinta, Haavisto kiteyttää.

Myös Haavisto perustelee asiaa sotilasteollisella yhteistyöllä, huoltovarmuudella ja kriisiajan väistölentokentillä.

Vasemmistoliiton Merja Kyllönen kannattaa niin ikään yhteistyötä Ruotsin kanssa konehankinnassa.

Puolustusvaliokunnan puheenjohtajan Ilkka Kanervan mielestä olisi epäreilua, jos poliitikot kävelisivät sotilaiden ylitse hävittäjäehdokkaiden valinnassa.

– Pidän epätarkoituksenmukaisena, että jollakin maalla olisi suosituimmuusasema, kun emme tiedä, mitä tavaraa paketit pitävät sisällään.
Toivon todella, että valitaan paras osuu se sitten mihin tahansa vaihtoehtoon. Yhteistyö ruotsin kanssa ei vaadi samaa kalustoa. Toinen on sitten tuo määrä. Sotilaat kuten itsekkin olen sitä mieltä, että nykyinen määrä on se minimi. Sillä voidaan hoitaa ne tehtävät kriisiaikana jotka ilmavoimille on säädetty. Määrän tiputtaminen vaikkapa puoleen tarkoittai, että voitaisiin hoitaa vain puolet niistä tehtävistä.
 
1. Sotilaat valitsevat parhaan koneen
Puolustusvoimien ilmataisteluihin perehtyneet sotilaat laittavat viisi hävittäjämallia paremmuusjärjestykseen sotilaallisen suorituskyvyn mukaan.

No totta kai! Ihan samaan tapaan lääkärit valitsevat parhaan hoidon, arkkitehdit piirtävät kauneimmat mahdolliset talot ja insinöörit valitsevat parhaat laitetoimittajat! Tosielämässä se on raha joka puhuu. Poliitikot ovat tässä hankinnassa kuskin, sotilaat kartturin roolissa. Itsekin toivoisin toki, että paras vaihtoehto valitaan, mutta kyse on poliitikkojen, ei sotilaiden päätöksestä. Niin tyypin kuin rahoituksen osalta. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top