Ilmavoimien tulevaisuus

...Jaa, en saa Saabin Twitteriä näkymään oikein. Noh, piti laittaa heidän T-X voitto twiitti tähän mutta olkoon.
 
Ei millään muotoa yllättävää. Boeing oli ilmeisesti kilpaillut hinnalla todella kovasti (Northrop suunnitteli myös kisaan koneen mutta ei tarjonnut sitä koska kahden ison hintasodassa ei voinut pärjätä).
Lisäksi poliittisesti, olisi ollut kyseenalaista antaa LockMartin saada käytännössä monopoli ilmavoimien 'fast jetien' valmistukseen.
Leonardon tarjokasta painoi venäläinen alkuperä eikä kone välttämättä edes täytä kaikkia saavutusarvovaatimuksia.
 
Sitten voi vain jäädä odottelemaan julkistusta koska Boeing ja Saab lähtevät kimppaan seuraavan hävittäjän osalta, sitä ennustelin vuonna 2016, jos tämä yhteistyö tuottaa hedelmää. En usko että Saab saa riittävän isoa roolia kahdessa Eurooppalaisessa koneessa, lätäkön takana odottaisi isompi rooli ja saalis.

http://boeing.mediaroom.com/2018-09-27-Boeing-Wins-U-S-Air-Force-T-X-Pilot-Training-Program-Contract

“Today’s announcement is the culmination of years of unwavering focus by the Boeing and Saab team,” said Leanne Caret, president and CEO, Boeing Defense, Space & Security. “It is a direct result of our joint investment in developing a system centered on the unique requirements of the U.S. Air Force. We expect T-X to be a franchise program for much of this century.”
 
Sitten voi vain jäädä odottelemaan julkistusta koska Boeing ja Saab lähtevät kimppaan seuraavan hävittäjän osalta, sitä ennustelin vuonna 2016, jos tämä yhteistyö tuottaa hedelmää. En usko että Saab saa riittävän isoa roolia kahdessa Eurooppalaisessa koneessa, lätäkön takana odottaisi isompi rooli ja saalis.

No jaa, Saabin ja Boeing lienevät kimpassa samaan tapaan kuin Donetskin tasavalta ja Venäjä - tasavertaisina kumppaneina...

Mutta, T-X varmasti tullee tarjolle erinäisinä aseistettuina ja drone-versioina. Voipi tulla myyntimenestys tai sitten ei. Drone-versiona olisi mainio peli kehitysmaasotiin, varsinkin jos tuon pystyisi tankkaaman ilmassa jolloin lentoaika voisi olla jotain 72h tienoilla, ehkä enemmänkin nykyaikaisella moottoriteknologialla. Samalla tuollaisella pystyisi hoitamaan etäohjattuna erinäisiä tunnistuslentoja ym. Miksipä ei jopa oikeisiin sotiin, jos käyttö olisi lähinnä toimia kaukoaseiden laukaisualustana.

No, menee enemmän Hawk-X -puolelle, jos sellaisia ikinä tulee...
 
Viimeksi muokattu:
(Tässä oli väärää tietoa)
 
Viimeksi muokattu:
No jaa, Saabin ja Boeing lienevät kimpassa samaan tapaan kuin Donetskin tasavalta ja Venäjä - tasavertaisina kumppaneina...

Se voi tietysti olla näin. T-X:n osalta Boeing vastasi eturungosta, Saab keskirungosta ja takarungosta.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10428413

Ilmatilaloukkauksia ei pitäisi tapahtua nykytekniikalla lainkaan – silti niitä tapahtuu: "Ja se herättää mielenkiintoisen kysymyksen"
Karjalan Lennoston historiaa tutkineen Ari Jussilan mukaan yksi syy viime vuosina tapahtuneille ilmatilaloukkauksille voi olla halu testata Suomen valmiutta.

Nykyään tapahtuvissa ilmatilaloukkauksissa on kyse todennäköisesti jostakin muusta kuin lentäjän virheestä, sanoo Karjalan Lennoston historiaa tutkinut eversti evp. Ari Jussila.
Hän on Karjalan Lennoston entinen komentaja, joka on kirjoittanut teoksen yksikön historiasta vuosilta 1980–2018. Yhtenä osa-alueena Jussila käsittelee ilmatilaloukkauksia, joihin syyllistyivät menneinä vuosikymmeninä myös suomalaiset lentäjät.
Kun suunnistaminen perustui erityisesti matalalla lentäessä karttaan, kelloon ja kompassiin, lentäjän tekemille virheille oli enemmän sijaa kuin nykyään. Karjalan Lennostossa sattui 1980-luvulla kolme tapausta, jossa oma kone harhautui silloisen Neuvostoliiton puolelle.

Kollegat muistivat alueloukkaajaa "tax free -Ladalla"
Yhdessä näistä tapauksista suomalainen majuri ja luutnantti olivat merivalvontalennolla Suomenlahden yllä kesällä 1987, kun heidät määrättiin operatiiviseen tunnistustehtävään. Tehtäväksi tuli tunnistaa maali Helsingin kasuunin eteläpuolella.
– Radioyhteys kuitenkin katkesi ja jonkin aikaa lennettyään oli ajauduttu Tallinnan edustalle silloisen Neuvostoliiton puolelle, Jussila kertoo.
Se tapahtui huonoon aikaan – saman vuoden toukokuussa saksalainen harrastajalentäjä Mathias Rust oli hätkähdyttänyt maailmaa läpäisemällä Neuvostoliiton ilmavalvonnan ja laskeutumalla pienkoneella punaiselle torille.
Tapauksen seurauksena ilmavoimat rajoitti rajan lähellä lentämistä ja ilmavoimien silloinen komentaja kävi pitämässä kaikkien lennostojen ohjaajille puhuttelun. Neuvostoliitto suhtautui tapauksiin Jussilan mukaan "hyvin asiallisesti".
– Ja Suomi on pelannut aina siinä mielessä avoimin kortein, että jos vähänkin epäillään, että oma kone on suorittanut alueloukkauksen, siitä kerrotaan aina diplomaattiteitse kyseiselle valtiolle.
Myös lennoston henkilökunnalla oli oma veljellinen tapansa ojentaa naapurimaan puolelle harhautuneita kollegoita. Jussila kertoo, miten laivueen bändi Los Kyherös sepitti laulun Suomenlahdella sattuneesta alueloukkauksista.
Toiselle Neuvostoliiton puolelle harhautuneelle lentäjäkaksikolle kollegat puolestaan lahjoittivat romutuskuntoisen "tax free -Ladan" muistoksi retkestä.

"Me emme tee – voisi kuvitella, että muutkaan eivät"
Lada-lahjoitukseen johtanut vuoden 1989 alueloukkaus onkin viimeinen, johon Siilinjärvellä Pohjois-Savossa toimivan Karjalan Lennoston koneet ovat syyllistyneet. Kehityksestä on kiittäminen koulutusta, mutta etenkin suunnistusjärjestelmiä.
– Nykyaikaisissa hävittäjissä on erittäin monipuoliset paikannus- ja suunnistusjärjestelmät ja karttanäyttölaitteet. Ohjaaja tietää koko ajan, missä hän menee, Karjalan Lennostoa vuosina 2009–2012 johtanut Jussila sanoo.
Hänen mielestään marginaalia lentäjän tekemille virheille ei enää käytännössä ole. Tästä huolimatta ilmatilaloukkauksia tapahtuu edelleen – käytännössä aina niin päin, että Suomi on vastaanottavana osapuolena.
– Ja se herättää mielenkiintoisen kysymyksen, että onko niiden taustalla tarkoituksellisuutta vai mistä on kysymys. Me emme ainakaan nykyisillä järjestelmillä enää tee alueloukkauksia. Voisi kuvitella, että muutkaan eivät enää sellaiseen sorru.

1538130549008.png

Yksi syy tahalliseen ilmatilaloukkaukseen voi Jussilan mukaan olla halu testata Suomea ja sitä, kuinka tapauksiin reagoidaan. Karjalan lennosto 1980–2018 -teoksessa esitellään parikin tällaista tapausta viime vuosilta. Jussilan mielestä tällaisista tapauksista on suoriuduttu hyvin.
– Toinen tapaus sattui yöaikaan. Siitä tapauksesta saatiin valokuva, joka herätti kansainvälistä kiinnostusta. Se osoitti, että Suomen ilmavoimat on erittäin ammattitaitoinen.
Vuosina 2007–2017 näitä tapauksia sattui puolustusministeriön mukaan 42. Useimmin (23) kyse on ollut venäläisistä aluksista, mutta Suomen ilmatilaa ovat loukanneet myös ruotsalaiset, espanjalaiset, yhdysvaltalaiset, belgialaiset, norjalaiset, ranskalaiset ja tanskalaiset koneet.


Lue myös: Ilmatilanloukkaukset 1960-luvulla tavallisia – "NL:n sotilaskone lensi Rissalan yli punatähtiä näyttämässä"

https://yle.fi/uutiset/3-7434943

– Ilmatilamme oli siihen aikaan aika avoin, ja täällä lensivät vieraiden valtioiden koneet melko vapaasti meidän voimatta asialle mitään. Muun muassa neuvostoliittolainen MiG-19 kävi lentämässä Rissalan kentän yli näyttämässä punaisia tähtiä vuonna 1962. Me voitiin vain katsella. Ei tiedetty että se oli tulossa, eikä pystytty mitään tekemään sen aikaisilla koneilla.

Muun muassa Pohjois-Suomessa oli amerikkalainen tiedustelukone mennyt Neuvostoliiton puolelle ja palatessaan sitä ahdistelivat venäläiset MiG-17 -hävittäjät. Pienimuotoinen ilmataistelun poikanenkin siellä varmaan oli ollut, koska jostain saadut tiedot kertoivat, että amerikkalaiskoneessa oli jokunen reikäkin ollut.
– Sitten yksi (Neuvostoliiton) MiG-15 putosi polttoaineen loppumisen takia Suomen puolelle. Se kuljetettiin kaikessa hiljaisuudessa Neuvostoliittoon takaisin. Ei siitä paljon huudeltu, paljastaa Miettinen.
 
Se voi tietysti olla näin. T-X:n osalta Boeing vastasi eturungosta, Saab keskirungosta ja takarungosta.

Seison korjattuna jos näin on! No, nyt on Saabilla oikea menestystuote. Yhteistyö USAF:n kanssa tarkoittaa valtavaa ensitilausta heti alkuun. T-X:n aseistettu versio voinee tulla jossain vaiheessa kehitysmaahävittäjien markkinoille, onkohan tästä jo kuolausgrafiikkaa?

https://nationalinterest.org/blog/could-the-us-air-forces-t-x-eventually-turn-new-light-18822

Could the U.S. Air Force's T-X Eventually Turn Into a New Light Fighter?
There are plenty of U.S. allies and friendly nations around the world that could use a lightweight, low-cost fighter aircraft.
..
While the Boeing T-X design is primarily geared toward the U.S. Air Force’s training requirements , the jet does have external hardpoints that could be used to carry weapons. Indeed, the Air Force’s requirements for the T-X program have a level of built-in flexibility in terms of space, weight, power and cooling so that the jet might be able to be adapted for other missions, such as playing the role of an aggressor—or it could be adapted into being used as a light attack aircraft
 
Jos tuota T-X:ää vähän kommentoi.

Ilmailuharrastajan näkökulmasta on hienoa, että saadaan uusi konetyyppi. Aina kiinnostavampaa silleen.

Boeing ja Saab "ansaitsivat" diilin siinä mielessä, että kyseessä oli ainoa uusi kone.

Tästä tuli myös tietty etulyöntiasema. Se oli räätälöity varta vasten USAF:n tarpeisiin, se oli uusin, käytti kehittyneimpiä materiaaleja, osaamista ja valmistustekniikkaa ja oli suorituskykyisin, sekä mahdollisesti edullisin valmistaa.

Mutta, luonnollisesti ei tuo diili ollut kirkossa kuulutettu, koska kolikon kääntöpuolena siihen liittyi paljon riskiä ja epävarmuutta. Leonardo ja Kai olivat jo kannuksensa osoittaneet.

Vielä sellainen kommentti, että tuo kone saattaa olla todellakin erittäin suorituskykyinen. Esim. tuolla on aprikoitu speksejä: https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1647

Jos nuo painolukemat pitävät paikkansa, niin voi hyvin olla, että T-X on lähi-ilmataistelussa suorituskykyisempi kuin mikään HX-ehdokas, joilla on rasitteena paljon oikeaan sodankäyntiin tarvittavaa painoa. Tämä olisikin melkoista! Mutta, jäädään toki odottamaan, että virallisia speksejä jossain vaiheessa tulee tietoon.
 
"The Ministry of Defense has decided to develop a new aircraft to succeed the F-2 fighter, as proposals from three American and British companies for a replacement failed to meet the ministry's costs and capability requirements"

Vaikea uskoa, että oma projekti ainakaan halvemmaksi tulisi. Mutta jäähän siinä tietysti enemmän rahaa kotimaahan. Jos F-22 & F-35 -sekasikiö ei täyttänyt vaatimuksia niin toiveissa taitaa olla aika perhanan kova kone.
 
Back
Top