Ilmavoimien tulevaisuus

Gyllis1

Ylipäällikkö
sotaakäyvä maa ja yhden tehdashallipalon tai sorvin räjähtämisen takia.
Oletko nyt ihan tosissaan?
No ilmeisesti tuo on ihan mahdollista, koska sinä juuri esitit että koko maasta ei löydy kapasiteettia vastata suurempaan kysyntään. Jossain hikipajassa noita vissiin sitten väännetään: ;)
kertoo muuten siitä että näitä tiettyjä varaosia menee paljon enemmän kun on suunniteltu, eli osat kuluvat nopeammin kuin oletettiin.
 

Nhhk

Majuri
No ilmeisesti tuo on ihan mahdollista, koska sinä juuri esitit että koko maasta ei löydy kapasiteettia vastata suurempaan kysyntään. Jossain hikipajassa noita vissiin sitten väännetään: ;)
Ei oikiasti. Älä eres viitti esittää nuon tyhymää
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Ei oikiasti. Älä eres viitti esittää nuon tyhymää
Kahden minuutin googletuksella olisit löytänyt ne oikeat syyt itsekin, ei olisi tarvinnut keksiä omia teorioita:


GAO offered one explanation for the problem: the Defense Department simply didn’t take into account the time necessary to put parts under contract and produce them when it was doing its budget planning.
“Nineteen percent of F-35 parts have a lead time of more than 2 years,” the GAO noted. “However, program office and military service officials told us that the timing of prior service funding authorizations and contract awards did not account for this long lead time to procure parts, resulting in parts that were late to meet the military services’ operational needs.”
A Lockheed Martin team recently visited MCAS Beaufort and spoke with pilots, maintainers and base leadership on how it could help Marines get spare parts quicker and discuss other sustainment problems, Lockheed spokesman Mike Friedman told Defense News in a statement.

Some of the actions the company is taking to address concerns about long waits for spares include: pre-funding spares before a contract is awarded; working with suppliers to improve the reliability and availability of key parts; and ramping up both industry and government’s ability to repair parts.


The company also wants to explore options for using 3D printed parts, which can be made rapidly when old parts break, Friedman said.

https://www.defensenews.com/air/2018/06/01/some-of-the-oldest-f-35s-on-the-globe-are-forced-to-sit-and-wait-for-upgrades/
 

Nhhk

Majuri
Eli ei palaneita Halleja tai räjähtäneitä sorveja (toisin kuin sinä väitit jo)vaan kysyntä ylitti tarjonnan!.

GAO offered one explanation for the problem: the Defense Department simply didn’t take into account the time necessary to put parts under contract and produce them when it was doing its budget planning.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Eli ei palaneita Halleja tai räjähtäneitä sorveja (toisin kuin sinä väitit jo)vaan kysyntä ylitti tarjonnan!.

GAO offered one explanation for the problem: the Defense Department simply didn’t take into account the time necessary to put parts under contract and produce them when it was doing its budget planning.
Kyllä, kysyntä ylittää tarjonnan (varaosapulastahan tässä on puhuttu), mutta ongelma ei ole ollut osien odotettua nopeammassa kulumisessa, vaan siinä että joidenkin osien valmistukseen kuluvaa aikaa ei ole osattu ottaa riittävästi huomioon.

Se hallijuttu oli kärjistys, koska toisin kuin sinun, minun tarvii esittää.
 

Gyllis1

Ylipäällikkö
Jotenkin kummasti muuten taas tietyt tyypit kömpivät tänään kivien alta.

Ilmeisesti se aiemmin päivällä uutisoitu ilmavoimien entisen komentajan kommentti suosikistaan meni S-ryhmäläisillä tunteisiin.
 

ajs178

Ylipäällikkö
On kyllä naivia kuvitella, että meillä on täällä tosipaikka ja ryssää ilmatilassamme ja sitten voisimme poiketa kansankodissa huilaamassa ja korjauttamassa Gripenit ja Volvot.

Kyllä totuus on se, että jos Iivanaa vyöryy rajamme yli niin Ruotsin poika tutisee vähälukuisen armeijansa kanssa eikä varmasti luovu yhdestäkään kallisarvoisesta varaosastaan.

Ne varaosat pitää olla meillä tai sitten taholla jota Venäjä ei pysty uhkaamaan.
Ja voitte olla varma, että Ruotsin lentotukikohdat EIVÄT ole Suomen ilmavoimille avoimia laskupaikkoja, jos Suomi ja Venäjä ovat sodassa, mutta Ruotsi ei. Ruotsi ei omia kenttiään ala maalittamaan tällaisissa olosuhteissa.

Suomen ja Ruotsin sotilaallinen yhteistyö päättyy ensimmäiseen laukaukseen. Kyseessä ei ole mikään muu kuin yritys myydä meille Gripeneitä. Eivät ruotsalaiset mistään oikeasta sotilaallisesta yhteistyöstä ole kiinnostuneita (siis sodanajan yhteistyöhön tähtäävästä - mielellään toki ilmavaivojaan meidän kanssa harjoituttavat näin syvässä rauhantilassa)
 

Nhhk

Majuri
Kyllä, kysyntä ylittää tarjonnan (varaosapulastahan tässä on puhuttu), mutta ongelma ei ole ollut osien odotettua nopeammassa kulumisessa, vaan siinä että joidenkin osien valmistukseen kuluvaa aikaa ei ole osattu ottaa riittävästi huomioon.

Se hallijuttu oli kärjistys, koska toisin kuin sinun, minun tarvii esittää.
Kyllähän varmaan varaosapalvelu johtuu osin tuostakin syystä mitä esitit, mutta on aivan selvää että osin pula johtuu myös tuosta varaosien suuremmasta tarpeesta kuin suunniteltu.
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/194442/f_35-program-still-struggling-to-obtain-spare-parts.html
The tester blamed concurrency of production and development, lower-than-expected reliability for parts, inadequate fault isolation, and early programme decisions to not adequately fund procurement of spares.
 

Raveni

Ylipäällikkö
Perttulallahan on hyviä juttuja F-35 osalta. Paitsi kiitotievaatimukset ja sotakokemus on höpöä. Niistä on jo näyttöjä.
Oikeita kysymysmerkejä on esim. uhkakirjastojen ja kansallisen datan turvaaminen. Niissä itsenäisyys on kallista ellei mahdotonta.

Gripenin osalta on nähnyt metsän puilta kuten suuri osa palstalaisista. Valmistuminen ja määrä...
Onko A mallilla kokemusta maantietukikohdista? Israelin suunnalta sitä sotakokemusta on nyt jo varmaankin.
 
http://www.lentoposti.fi/blogit/paras_h_vitt_j_suomelle_kirja_ei_paljasta_mik_se_on_mutta_kertoo_hx_hankkeesta_poikkeuksellisen_paljon

Paras hävittäjä Suomelle -kirja ei paljasta mikä se on, mutta kertoo HX-hankkeesta poikkeuksellisen paljon

Ilmavoimien Hornetit korvaava HX-hanke on hyvässä vauhdissa mutta tuloksia ei ole odotettavissa vuosiin. Silti se kiinnostaa jo nyt, onhan kyseessä mahdollisesti jopa 10 000 miljoonan euron hanke. Keskiviikkona 10. lokakuuta julkaistu Pentti Perttulan Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat -kirja pureutuu monipuolisesti aiheeseen.

Pentti Perttula tunnetaan Siivet-lehden sotilasilmailua seuuraavana toimittajana. Nyt ilmestynyt teos on häneltä jo neljäs aihepiiriin liittyvä. Aiemmat ovat käsitelleet mm. nykyaikaista ilmasodankäyntiä ja Israelin ilmavoimia.
Siivet-lehdessä Perttula on aktiivisesti seurannut Ilmavoimien HX-hankkeen etenemistä. Hän kertoo selaavansa jopa 4000 sotilasilmailuun liittyvää artikkelia vuodessa ja niistä jopa kymmenen prosenttia on liittynyt Suomen Ilmavoimien hävittäjien uusimiseen.
Materiaalia onkin kertynyt niin paljon, että tuli tarve koota se yksiin kansiin. Tulos prosessista on 209-sivuinen runsaasti kuvitettu Paras hävittäjä Suomelle -kirja.

Ja aihe selvästi kiinnostaa: aamupäivän lehdistötilaisuuteen Perttula saapui ääni jo käheänä aiemmin annetuista haastatteluista niin televisioon kuin radioon.
Sopivasti Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivään osunut lehdistötilaisuus järjestettiin Helsingin Yliopiston pohjalaisten osakuntien talon Ostrobotnian Jääkärihuoneessa. Paikalle kertyi monipuolinen yleisö.
Mukana oli niin yleismediaa kuin ilmailualaa tarkemmin seuraavia journalisteja. Kirjajulkistusten vakiokävijöiden ohella paikalla oli muutamia henkilöitä HX-hankkeeseen osallistuvista yrityksistä. Myös Puolustusministeriöstä oli edustus paikalla.
Osanottajien normaalista lehdistötilaisuuksista poikkeava tausta kävi ilmi, kun Perttulan alustuksen jälkeen siirryttiin kysymysosioon. Siinä kuultiin kysymysten ohella esimerkiksi yhden HX-kandidaatin ominaisuuksien tarkempaa esittelyä sekä laaja selvitys Ruotsin ilmavoimien alasajosta kylmän sodan päätyttyä.

Paras hävittäjä Suomelle -kirjasta keskiviikkona julkaistujen uutisten perusteella monet toimittajat arvioivat Perttulan nostaneen Lockheed Martin F-35A Lightning II -koneen ykköseksi.
Kirjailija itse vakuuttaa, ettei näin ole. Hän kategorisesti kieltäytyy nimeämästä suosikkiaan ja toteaa tehtävän myös olevan mahdoton julkisten lähteiden perusteella.
Sitä paitsi Ilmavoimat ei etsi hävittäjää, vaan se ympärille rakentuvaa suorityskykyä. Siihen kuuluvat koneeseen integroidut asejärjestelmät, sensorifuusio sekä tukeutuminen ja huolto.
YLE:n aamu-tv:n haastattelussa Perttula suostui kuitenkin myöntämään, että kun tosielämässä HX-valinnan ratkaisevat järjestelmävaatimukset ja kaikki muukin tausta unohdetaan, coolein ehdokas pelkästään lentokoneena olisi Eurofighter.

Monipuolinen paketti
Kirjassa Perttula käy läpi ensin F/A-18 Hornet -koneen valintaprosessin ja HX-hankkeen taustat. Sitten jokainen nyt mukana oleva konetyyppi saa oman esittelyosionsa. Lopuksi niitä vertaillaan. Erityisen hyödyllisiä ovat monet taulukot.
Julkisuudessa eniten kiinnostusta ovat herättäneet kirjan loppupuolella olevat parin entisen (ja nimettömäksi jäävän) Ilmavoimien komentajan Perttulalle antamat haastattelukomentit. Niistäkin on jo julkisuudessa ehditty nostaa esiin F-35-konetta kannattava kommentti, mutta itse luettuna komentajahaastatteluiden kokonaisuus on huomattavasti monipuolisempi näkökulma hävittäjähankinnan vaihtoehtoihin.

Paras hävittäjä Suomelle ei olekaan vastaus kysymykseen, vaan se tarjoaa laajan katsauksen erittäin monimutkaiseen HX-hankkeeseen. Teos sisältää varmasti laajimman saatavilla olevan julkisiin lähteisiin perustuvan tietopaketin Ilmavoimien tulevasta hävittäjävalinnasta.
Erilaisten sotilaskoneiden suoritusarvojen ja -kykyjen luotettava vertailu on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta, koska lähteiden tiedot vaihtelevat ja tärkeimmät osat ovat aina salaisia.
Perttulan kirjassa on kuitenkin nyt tarjolla kokeneen ilmailutoimittajan koostama paketti, jota voi käyttää HX-hankkeen hakuteoksena.
 

JäitäHattuun

Alikersantti
Sitä paitsi Ilmavoimat ei etsi hävittäjää, vaan se ympärille rakentuvaa suorityskykyä. Siihen kuuluvat koneeseen integroidut asejärjestelmät, sensorifuusio sekä tukeutuminen ja huolto.
Ja juuri tuossa onkin se punainen lanka, joka näissä HX-keskusteluissa niin monesti unohtuu. Voidaan verrata koneiden kohtauskulmia, kaartonopeuksia, siipikuormituksia, polttoainetankin tai tutkan kokoa ja niistä sitten yrittää vääntää mikä on paras hävittäjä. Ilmavoimat kuitenkin on paljastanut testaavansa suorituskykykyä niin, että antavat valmistajille haastavan skenaarion ja käskevät kertomaan millä tavalla heidän tuotteellaan skenaario voitetaan. Eli ilmavoimat hakee kokonaisvaltaista pakettia mihin kuuluu myös ajatus taistelutaktiikan sovittamisesta tulevaan konemalliin.
 

StmSvejk

Ylipäällikkö
YLE:n aamu-tv:n haastattelussa Perttula suostui kuitenkin myöntämään, että kun tosielämässä HX-valinnan ratkaisevat järjestelmävaatimukset ja kaikki muukin tausta unohdetaan, coolein ehdokas pelkästään lentokoneena olisi Eurofighter..
Kyseenalaistan Perttulan asiantuntemuksen, koska nätein ja coolein kone on tietenkin Dassault Rafale! :)
 

StmSvejk

Ylipäällikkö
https://www.helsinginsanomat.fi/kotimaa/art-2000005860134.html

Hakijat eivät olleet yhdenvertaisessa asemassa lento-ruk:n kiistellyssä haussa – karenssin poisto suosi psykologisten testien uusijoita
Pääesikunta ei halua kommentoida aloittamaansa tutkintaa Ilmasotakoulun suosimisepäilystä.


ILMAVOIMIEN käynnissä olevan lentoreserviupseerikurssin (lento-ruk) poikkeuksellinen valintamenettely suosi joitakin varusmiehiä toisten kustannuksella. Näin voi päätellä Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen tuoreesta raportista.

HS uutisoi elokuun lopussa, että Ilmasotakoulun johtajan Mikko Punnalan epäillään suosineen läheisiään viime kesänä tapahtuneessa Lentoreserviupseerikurssi 93:n lisävalinnassa. Punnala on kiistänyt epäilyt ja kertonut jäävänneensä itsensä valintojen suhteen.

Uutisoinnin jälkeen Pääesikunnan päällikkö Timo Kivinen päätti aloittaa tutkinnan, joka koskee lento-ruk:n oppilasvalintaa.

Tutkintaa suorittaa Pääesikunnan oikeudellinen osasto. Sieltä ei haluttu kommentoida tutkinnan etenemistä HS:lle. HS:n tiedon mukaan Ilmavoimien piti antaa asiasta selvitys kolmen viikon kuluessa.
 
Viimeksi muokattu:

crane

Kenraali
Lahjoittaja
Meidän ilmavoimilla ei ainakaan ole tulevaisuutta jos mission capable rate tippuu huonoksi.
Jos Yhdysvaltojen ilmavoimilla koko fleetin keskiarvo on vain 71% ja f-35:lla hävettävät 54%.
Kuvitellaan että nyt saataisiin ilmavoimille uutta konetta se sama määrä mitä nyt on hornetteja niin esim f-35:sen kohdalla tarkoittaisi että n.34:konetta olisi valmiina toimintaan.
Semmonen pieni detaili tähän käyttöastejankkaamiseen kriisin aikana käyttöaste on täysin eri kuin rauhan aikana.
 

jokuvaan

Ylipäällikkö
https://yle.fi/uutiset/3-10450915

"Alaskassa on meneillään jokavuotinen Yhdysvaltain ja sen liittolaisten Red Flag -ilmaoperaatioharjoitus, johon osallistuu nyt ensimmäistä kertaa myös suomalaisia. Yhdysvaltain ja Naton johtama harjoitus on alansa merkittävimpiä maailmassa.
Fairbanksin lähellä Eielsonin tukikohdassa on tällä ja ensi viikolla kaikkiaan 70 suomalaista sotilasta ja kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Suomesta.
– Henkilöstö valmistautui huolella jo kotimaassa ja harjoitus on lähtenyt käyntiin suunnitelmien mukaan. Lentokierrosten vaativuus lisääntyy harjoituksen edetessä, joten haastetta riittää, eversti Timo Herranen kertoo Ylelle Eielsonista. "

Ja Ylen kommenteissa heti yksi trolli kärppänä paikalla.
 
Top