fulcrum
Greatest Leader
Etkö sinäkin kyllästy jo tuon saman paskan jankkaamiseen?
Vai onko niin kova paikka myöntää olleensa väärässä, että on jatkettava jo ihan senkin takia.
Mitähän oikein horiset? Perjantai-ilta mennyt liian pitkäksi?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Etkö sinäkin kyllästy jo tuon saman paskan jankkaamiseen?
Vai onko niin kova paikka myöntää olleensa väärässä, että on jatkettava jo ihan senkin takia.
Voisi olla nyt muutaman vuoden jankutuksen jälkeen hyvä aika laittaa todisteita kehiin esimerkiksi noiden kustannusten piilottamisesta ylläpitokuluihin.Mitähän oikein horiset?
Niitä "taikatemppuja on ihan julkisesti avattu:Tietysti VOI olla että siellä on saatu aikaiseksi joku yllättävä taikatemppu jolla kustannuksia on massiivisesti leikattu. Eihän sitä voi mahdottomaksi sanoa. Mutta paljon, paljon todennäköisemmin kyse on kirjanpitokikkailusta.
Eikä olisi ensimmäinen joka siinä onnistuisi.Ja noin yleisesti, ei F-35 -ohjelma ole tietenkään ainoa maailmassa joka on keksinyt että "hei, mitäs jos yrittäisimme leikata kuluja!" Ihan samanlaisia 'mullistavia' aloitteta tekevät muutkin valmistajat.
Ja tämän ohjelman tuloksia siis Bogdan & Assad kuvailivat seuraavana vuonna 'pieneksi pettymykseksi' eikä LockMart päässyt sovittuun hintaan LRIP9:ssä.
Eli pelkkä isompi tuotantovolyymi ei laske yksikköhintaa niin paljon kuin ehkä voisi kuvitella. Tämä on toki selvä asia jos asiaa vähänkin funtsii, lentokone(ja samaten vaikka auto-)markkinoilla on paljon erikokoisia toimijoita. Eihän maailmassa olisi muita autovalmistajia kuin Toyota ja Volkkari jos volyymillä voisi laskea hinnat alas.
Se taisi olla pettymys koska säästöt eivät ehtineet realisoitua LRIP9:ssä kuin marginaalisesti.
Tämä on taas jokseenkin turha keskustelu, sillä yksikköhinta on tuosta laskenut aika lailla kaavaillusti, eikä sen selittäminen pelkällä kirjanpitokikkailulla ole kovin uskottavaa. Se olisi myös aika lyhytaikainen ratkaisu, sillä kustannuspaine on ihan yhtälainen elinkaarikustannuksissa.
Eikä olisi ensimmäinen joka siinä onnistuisi.
Tuossa postaamassani pätkässä oli jo aika paljon enemmän konkretiaa kuin sinun salaliittoteoriassasi kirjanpitokikkailusta.
Tämä ei ole kuitenkaan se mitä Bogdan ja Assad sanovat Gyllis1:n linkkaamassa uutisessa. BFA oli riittämätön koko ohjelman hintatavoitteille, ei ainoastaan LRIP9:n.
Tietysti on. Lyhytaikainen ratkaisu on kuitenkin parempi kuin ei ratkaisua. Mitä lähemmäksi Block Buy tulee, sitä epätodennäköisempää on että sitä ruvetaan leikkaamaan ja perumaan.
Ei se mitään ainutlaatuista ole. Muistele miten Boeing menetteli 787:n kanssa. Laajalti ihmeteltiin miten Boeing saattoi myydä sitä niin halvalla. No kävi ilmi ettei saattanutkaan. Koneita myytiin valtavalla persnetolla jotta saatiin nopeasti iso tilauskanta joka sitten (toivottavasti) alkaisi jossain välissä tuottamaan voittoa.
Meille hyvin tuttu ohjelma jossa meneteltiin tällä tavoin oli NH90.
Numeropelejä on ihmetelleet muutkin.
Sotamateriaalissa on ihan oma "inflaatio"-prosentti, siis kallistuminen vuosi vuodelta. Tällöin siis jo pelkän hinnan pitäminen vakaana on haaste ja olemassa olevan hinnan leikkaaminen vielä isompi haaste.
Samaa mieltä. Ja tätä tavoitetta edistäen parasta olisi että Suomi ostaisi hävittäjät ruotsista.
Gripenillä on tässä hieman enemmän tekemistä, mutta toivon menestystä koska onhan se meidänkin etu että länsinaapurin ilmavoimat pelittää.
Olen huomannut saman asian, noin kolmannes foorumilaisista on pro-F35/anti-Gripen, toinen kolmannes on päinvastoin ja viimeinen kolmannes ihmettelee kahta edellistä kolmannesta