Ilmavoimien tulevaisuus

Samaa mieltä. Ja tätä tavoitetta edistäen parasta olisi että Suomi ostaisi hävittäjät ruotsista:)

Noh, vaikka läntisestä naapurista tykkäänkin ja lähisukua siellä asuu, niin en silti halua että asehankinnat tehdään sieltä ihan vaan tukemisen takia. Vastavuoroisesti en myöskään odota että ruotsalaiset alkaa täältä tilaamaan vaikkapa AMV-vaunuja ihan vaan meidän tukemiseksi :)
Parhaalta vaihtoehdolta juuri nyt näyttää F-35, mutta luotan että PV osaa valinnan tehdä. Ruotsalaisilla on Gripen vielä hieman vaiheessa, vaikka täytyisi jo päästä mielellään samalle sukupolvelle edes kuin jenkit.
 
https://mainichi.jp/english/articles/20181029/p2a/00m/0na/004000c

The joint development of a next-generation stealth fighter jet based on the F-22 with U.S. defense giant Lockheed Martin is emerging as a likely candidate for the Ministry of Defense's plan to replace the F-2 fighter in the 2030s, according to people close to the arrangement.

Many in the Japanese government and the ruling Liberal Democratic Party are calling for Japanese defense industry technology to be used in the next fighter jet. Meanwhile, the Ministry of Finance is demanding strict cost control heading toward the next midterm defense build-up program.
Under these circumstances, an individual close to the Defense Ministry said a focal factor in the joint development plan "will be how much control over the project the Japan government can secure."
///
Veikkaan ongelmia kustannusten hallinnassa jos kumppanina on LM.
 
https://mainichi.jp/english/articles/20181029/p2a/00m/0na/004000c

The joint development of a next-generation stealth fighter jet based on the F-22 with U.S. defense giant Lockheed Martin is emerging as a likely candidate for the Ministry of Defense's plan to replace the F-2 fighter in the 2030s, according to people close to the arrangement.

Many in the Japanese government and the ruling Liberal Democratic Party are calling for Japanese defense industry technology to be used in the next fighter jet. Meanwhile, the Ministry of Finance is demanding strict cost control heading toward the next midterm defense build-up program.
Under these circumstances, an individual close to the Defense Ministry said a focal factor in the joint development plan "will be how much control over the project the Japan government can secure."
///
Veikkaan ongelmia kustannusten hallinnassa jos kumppanina on LM.

Japanilaiset ovat tottuneet kalliisiin projekteihin...kaikki aseet ja sotilaalliset projektit ovat olleet kalliita.
 
Japanilaiset ovat tottuneet kalliisiin projekteihin...kaikki aseet ja sotilaalliset projektit ovat olleet kalliita.

Japanissa kaikki on kallista. Jos jokin tekninen asiantuntijatyö maksaa Suomessa euron, Jenkeissä se maksaa 7-15 euroa ja Japanissa 25-30 euroa. Palkkatasot ja projektien oheiskulut ovat aivan eri luokkaa noissa maissa. Tämä selittää kehityskustannusten eroja eri maissa. Ne erot ovat oikeasti hämmentäviä.
 
https://www.cbc.ca/news/politics/airforce-cf18-fighter-jet-replacement-f35-1.4882570
http://www.tpsgc-pwgsc.gc.ca/app-acq/amd-dp/air/snac-nfps/CF-18-eng.html

"On October 26, 2018, Canada achieved yet another milestone toward replacing Canada’s fighter fleet, with the release of the draft Request for Proposals to eligible Suppliers for their review and feedback. Suppliers will have about eight weeks to provide feedback. This feedback will be used to refine and finalize the formal Request for Proposals.

The entire process is being reviewed by both an independent fairness monitor and an independent third-party reviewer. Ensuring suppliers have an opportunity to provide input is critical to the overall success of this procurement and for selecting the right fighter aircraft to meet Canada’s needs, while leveraging economic benefits for Canada. The government is working diligently to ensure this open and transparent competitive process remains on schedule."
///
http://www.defense-aerospace.com/ar...-threatens-french_german-fighter-project.html

Tulevan Ranska-Saksan hävittäjän vientikaupoista on tullut terävä kivi kenkään.
 
Viimeksi muokattu:
“All the F-22s will be fine,” Holmes stressed to Aviation Week, without giving a more detailed assessment of the damage to the aircraft. But “the hangars that had a design life to take the highest winds turned out to receive some of the most damage.
https://amp.timeinc.net/thedrive/th...2s-could-survive-hurricane-michael?source=dam

CLOLZKT.png
F-18C:n ylläpidon hinta on pompannut yli F-35A:n.

A related usage of CPFH is for flying-hour reimbursable billing rates, i.e., how much other DoD, other federal, other customers, and foreign military should be charged on a per-flying-hour basis. These rates build upon the FHP CPFH, adding in cost categories less directly impacted by flying hours such as depot-level maintenance costs.

j3Wsxrh.png
 
Viimeksi muokattu:
“All the F-22s will be fine,” Holmes stressed to Aviation Week, without giving a more detailed assessment of the damage to the aircraft. But “the hangars that had a design life to take the highest winds turned out to receive some of the most damage.
https://amp.timeinc.net/thedrive/th...2s-could-survive-hurricane-michael?source=dam

Katso liite: 24940
F-18C:n ylläpidon hinta on pompannut yli F-35A:n.

A related usage of CPFH is for flying-hour reimbursable billing rates, i.e., how much other DoD, other federal, other customers, and foreign military should be charged on a per-flying-hour basis. These rates build upon the FHP CPFH, adding in cost categories less directly impacted by flying hours such as depot-level maintenance costs.

Katso liite: 24941

Mielenkiintoinen kuva. Mutta varoisin tekemästä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä sen perusteella. Muutama huomio.

1. F-18C ja F-35A kustannusero on vuodelta -19. Kyseessä on siis ilmeisesti projektio.

2. F-35 on vielä kehityksessä eikä normaalissa laivuepalveluksessa toisin kuin muut koneet. Sen kulujen vertailu on väkisinkin vaikeaa koska tiedämme, että L-M:n henkilöstö on siinä paljon mukana. Ovatko mm. nämä kustannukset tässä kuviossa mukana vai ovatko ne jossain toisessa momentissa? Esimerkiksi F-22 huoltokustannus on pompannut 2015-2016 välisenä aikana yli 50% ja jatkanut sitten kasvuaan. Tällainen ilmiö ei ole mahdollinen muuten, kuin siten, että osa F-22 huoltokustannuksista on aikaisemmin ollut jollain toisella momentilla. Todennäköisesti jonkin kehitysprojektin alla.

Esimerkki tilastoista täysin toiselta alalta mutta kuvaa hieman ongelmaa. 1990-luvun lopussa Postin kirjeiden kulkunopeus ja luotettavuus oli yleiseurooppalaisen tutkimuksen mukaan erinomaisella tasolla. Muistaakseni lähes 99% lähetyksistä oli ajoissa ja perillä oikeassa osoitteessa. Prosentti on pysynyt lähes samana tähän päivään asti ja tutkimusmenetelmä on myös pysynyt samana. Kuitenkin postin kulussa on tunnetusti ollut ongelmia. Miten mahdollista? Helppoa. Vuodesta 1999 vuoteen 2016 mennessä Posti oli madaltanut nopeuden ja luotettavuuden kriteereitä 6 tai 7 kertaa. Prosenttiluku näytti samalta, se vain mittasi täysin eri asiaa.
 
Eiköhän tuossa 'piikissä' ole kyse siitä että käytännössä kaikki legacy-Hornetit ovat ylittäneet 6000 tunnin elinikänsä ja niille on pitänyt alkaa tehdä kalliita remontteja ja eliniän pidennyksiä että ne saadaan pidettyä rivissä. 2000-luku on ollut Hornet-fliitille kovaa aikaa.
F-15C on hämmästyttävän kallis kone operoida tuon käyrästön mukaan. Kone on kuitenkin mekaanisesti aika yksinkertainen ja perinteinen. Kai siinäkin ikä painaa, siipien uusimiset jne.
 
Eiköhän tuossa 'piikissä' ole kyse siitä että käytännössä kaikki legacy-Hornetit ovat ylittäneet 6000 tunnin elinikänsä ja niille on pitänyt alkaa tehdä kalliita remontteja ja eliniän pidennyksiä että ne saadaan pidettyä rivissä. 2000-luku on ollut Hornet-fliitille kovaa aikaa.
F-15C on hämmästyttävän kallis kone operoida tuon käyrästön mukaan. Kone on kuitenkin mekaanisesti aika yksinkertainen ja perinteinen. Kai siinäkin ikä painaa, siipien uusimiset jne.

Ainakin Israelissa on tehty aika lujasti duunia vanhempien F-15-koneiden runkojen ja siipien stressikulumisen korjaamisessa. Ei ihan halpaa lystiä.
 
Esimerkiksi F-22 huoltokustannus on pompannut 2015-2016 välisenä aikana yli 50% ja jatkanut sitten kasvuaan. Tällainen ilmiö ei ole mahdollinen muuten, kuin siten, että osa F-22 huoltokustannuksista on aikaisemmin ollut jollain toisella momentilla. Todennäköisesti jonkin kehitysprojektin alla.

Onhan tuossa se, että F-22 on saamassa F-35 projektin matalalla riippuvia hedelmiä päivityksenä: uutta pinnoitetta, kypärätähtäintä ja 9x Sidewinderia. Aikaisemmin noita ei ole paljoa päivitelty, kun on ollut ehdotonta huippua muutenkin. Nyt sitten päivitetään kertarysäyksellä koneita uudelle vuosikymmenelle.
 
Onhan tuossa se, että F-22 on saamassa F-35 projektin matalalla riippuvia hedelmiä päivityksenä: uutta pinnoitetta, kypärätähtäintä ja 9x Sidewinderia. Aikaisemmin noita ei ole paljoa päivitelty, kun on ollut ehdotonta huippua muutenkin. Nyt sitten päivitetään kertarysäyksellä koneita uudelle vuosikymmenelle.

Voi olla noinkin. Mutta hieman epäilen. Lisäksi noita lukuja näkee kovin erilaisia. Ohessa FY2015 USAF

main-qimg-883c0e253f92df4c438a285c99d46322


Luvut ovat kovin erinäköisiä kuin yllä. Ota näistä sitten selvää:unsure:
 
Voi olla noinkin. Mutta hieman epäilen. Lisäksi noita lukuja näkee kovin erilaisia. Ohessa FY2015 USAF

main-qimg-883c0e253f92df4c438a285c99d46322


Luvut ovat kovin erinäköisiä kuin yllä. Ota näistä sitten selvää:unsure:

Tuossahan noita on ylhäällä avattu mitä eri lukuihin sisältyy. RCPFH on puolustusministeriön vuosibudjetointiin käytettävä luku ja sisältää ainoastaan välittömät käyttökustannukset, luku lasketaan muistaakseni edellisen vuoden toteutuneiden kustannusten perusteella jakamalla ne konemäärän ja lentotuntien kanssa. Vuositasolla vaihteluita voi siis selittää mikä tahansa fleetin kustannuksiin vaikuttanut tekijä, tuossa F-22:n tapauksessa liittyi muistaakseni suurelta osin häivepinnoitteisiin tehtyihin korjauksiin.
 
Tuossahan noita on ylhäällä avattu mitä eri lukuihin sisältyy. RCPFH on puolustusministeriön vuosibudjetointiin käytettävä luku ja sisältää ainoastaan välittömät käyttökustannukset, luku lasketaan muistaakseni edellisen vuoden toteutuneiden kustannusten perusteella jakamalla ne konemäärän ja lentotuntien kanssa. Vuositasolla vaihteluita voi siis selittää mikä tahansa fleetin kustannuksiin vaikuttanut tekijä, tuossa F-22:n tapauksessa liittyi muistaakseni suurelta osin häivepinnoitteisiin tehtyihin korjauksiin.

Eli onko RCPFH siis tuo ruskea laatikko (reimbursable CPFH)? Esimerkiksi vihreä laatikko (JPO managed CPFH) pitää sisällään softan ylläpidon joka on F-35:ssä varmasti ylivoimaisesti suurin tuossa viiteryhmässä. Sen ylläpito on kuitenkin pakko tehdä ja ostajan on se huomioitava ylläpitokuluna.

Tässä nähdään miten vaikeaa on verrata eri koneita keskenään. Mutta nähdään myös, että se on tehtävissä. Jos ei ole pahuksen tarkkana, saattaa päätyä maksamaan melkoisen paljon enemmän kuin kuvitteli. Myyjät eivät taatusti aivan avoimesti kerro joka laatikon sisältöä vaan pyrkivät korostamaan itsensä kannalta "parasta" laatikkoa. Sinänsä tämä pätee kaikkeen järjestelmäostamiseen oli kyseessä sitten hävittäjä tai vaikka metrorata.
 
https://www.c4isrnet.com/global/eur...overt-radar-in-large-scale-demo-over-bavaria/

"Hensoldt believes its engineers have pushed the technology to be accurate enough to guide anti-air missiles near their targets."

“If I can operate a sensor there and know what happens on the other side without my measurements being detectable, then that’s exactly the type of advantage that passive radar can bring,” said Bernhardt.

Tähän kokonaisuuteen liittyvät

a) kaksisuuntaiset datalinkit
b) aktiivihakupäät jotka ovat jo AESA:nkannattajia (esim. japanilaisten AAM-4B ja tulevaisuudessa JNAAM eli AESA- METEOR)
c) IIR hakupäät
 
Noniin, tulipahan luettua tuo Paras hävittäjä Suomelle. Opuksessa kerrotaan vaihtelevilla aihealueilla jokaisesta hävittäjästä ja varsinainen vertailu oli perinteisempää, näin paljon työntövoimaa ja näin paljon polttoainetta, sekä toimintamatkaa.


Kirjalla oli myös pieni identiteetti ongelma, oliko se suunnattu tavan kansalaiselle, joka ei tiedä ennen kirjan lukemista juurikaan koko HX-hankkeesta vai jo hyvillä lähtötiedoilla varustetulla aiheeseen perehtyneellä lukijalla. Vaikkakin kirja sisältää molempien aihealueiden haukotuttavaa kertausta ja pientä nippeli tietoutta, tuo kirja silti esille asioita, joita ei juurikaan olla käyty lävitse täälläkään keskusteluissa.


Näitä esimerkiksi on itseni keksimä nimitys Eurofighter Tymphoonin ”hunajakennomaisuudelle”, jossa tämä tarkoittaa koneen kehityspotenttiaalia. Hetken ajatus karkaili kirjan aikana vaihtoehtoiseen todellisuuteen, missä sirppi ja vasara ei olisikaan kaatunut maahan. Vaan sotilaskalustoon olisi panostettu aivan eritavalla 90-luvullakin. Tällöin euroopan taistelioita kaartaisi taivaalla huomattavasti enemmän ja kehittyneempänä.


Lisäksi kirjaa lukiessa yllätti kuinkan Ranskalainen onkaan Dassault Rafaele siinä mielessä, että moni tietää patongin, Eiffelin, viinit ja muukalaislegioonan, mutta harva kuitenkaan täysin ymmärtää Ranskalaista kulttuuria ja tapoja. Sen verran outo näkemys hävittäjän ominaisuuksista heillä on, että tokkopa Suomea kiinnostaa lähteä opiskelemaan Ranskaa, että ymmärrettäisiin heidän monet, mutta joksikin virkeästi tehdyt koneen päivitysversiot.


Vähintään toiseksi eniten tunteita herättävä Saab Gripen:iä hieman puolustellaan kirjassa ja yritetään menetettyä mainetta saada takaisin. Ja hyvin siinä onnistutaankin, enää en usko Suomen ilmavoimien täysin kariutumiseen Ruotsalaisen ystävämme kehitelmällä. Joksikin pidän edelleen sitä erittäin epätodennäköisenä valintana. Liian pieni käyttäjä joukko ja hyvin erilainen ”smart fighter” lähestymiskohta, sanotaanko nyt sitä generaatio 4+++ hävittäjäksi. Myönnettävää on kuitenkin, että varsin kilpailu kykyisin hävittäjän he ovat saaneet aikaan. Vielä kun saisivat vaikka Ikeamaisen brändin Gripen nimeen liitettyä. Nyt lähinnä koneesta jää mieleen, että valitessasi Gripenin saat samanlaiset kokoamisohjeet ja perhesuhteiden nostatus illat kuin huonekaluissakin.


Tuttu ja turvallinen, Boeing F/A-18e ja vähän Elso/kykyä muutaman todella kalliin koneen mukana? Kyllä kiitos, mutta varautukaa siihen, että maailma saattaa olla hyvin erinäköinen 30 vuoden päästä ja kehäraakkia ei välttämättä kannata hangaarista ottaa tiettyinä hetkinä edes ulos. Tai toisaalta mikään ei juurikaan tule muuttumasn, maailma ja ihmiset keskittyvät muihin asioihin kuin suuriin taisteluihin ja käyvät korkeintaan niitä savimajoja pommittamassa. Onhan meillä elävä esimerkki F-15:sta, hyvin on pärjännyt ja edelleenkin valtava potenttiaalin omaava, lähestulkoon virkeässä eläkeläisessä. Ei ollenkaan huono valinta se Hornetin superimpi versio, mutta toki suurinpana kysymysmerkkinä ja ratkaisevana muut käyttäjät. En ihmettelisi, etteikö näitä puheluita, jossa kyselty suunnitelmia olisi soitettu valtamerien ylitse hankintaprosessin aikana.


”Täydellinen valinta Suomelle” kenties tämä voisi olla komentajan lausuntona ja otsikkona lehdissä vuonna 2021, kun valinta lopullisesti ilmoitetaan Lockheed Martin F-35:sta. Ei todellakaan ongelmaton valinta, joksikin NH90 kind of- uhkakuvat kannattaa toki jättää tässä keskustelussa kuitenkin pois. Ehkäpä tällä hetkellä integroidut asejärjestelmät kertovat parhaiten kuinka keskeneräisestä projektista siltikin on edelleen kysymys. Mutta tarjoaa se vaan eniten kaikkea ja luo varmuutta, että pärjäämme, sekä omaamme sellaisin kynnysasejärjestelmän (lavetin) että pystymme uskottavaan ilmapuolustukseen myös 50-luvulla.


Eniten jäin kaipaamaan esimerkiksi ase- ja sensori järjestelmien ulottuvuuden vertailua kirjassa. Joksikin tämä olisi antanut hyvin erilaisen jälkimaun, koska siinä olisi myös selkeästi tuotu myös muut vaihtoehdot esille kuin lopun kenraalien mietteet.
 
https://www.theglobeandmail.com/can...acturer-pulls-out-of-canadian-competition-to/

Nimettömien lähteiden mukaan Rafale vetäytyy Kanadan hävittäjäkilpailusta, perusteena integraatiokustannukset, erityisesti viestijärjestelmien osalta.

"The key mission for Canada’s next fleet of fighter jets will be patrolling the skies of North America in tandem with U.S. forces as part of the North American Aerospace Defence Command (NORAD). In that context, the new fighter jets will have to be able to communicate securely with Canadian and American forces, which requires state-of-the-art encryption and data-sharing technologies. "

"If your proposal, your aircraft, cannot meet [a requirement] today, we are not saying automatically that you’re out; but you have to tell us what is your solution to meet it, at what price and what schedule,”

“There’s a way to do that, but it would also imply additional cost and integration risk.”
///
Saabilta lausunto tänään: "We remain confident in Total integration with US as part of Norad"
 
Viimeksi muokattu:
https://www.theglobeandmail.com/can...acturer-pulls-out-of-canadian-competition-to/

Nimettömien lähteiden mukaan Rafale vetäytyy Kanadan hävittäjäkilpailusta, perusteena integraatiokustannukset, erityisesti viestijärjestelmien osalta.

Ei tuossa kustannuksia mainita syyksi, vaan Five Eyesin ulkopuolella oleminen ja NORAD-tehtävien vaatimukset.
The three sources said the company’s decision is related to the difficulties facing the European company in meeting the need to integrate its equipment with the Canadian and American militaries. A particular challenge for the company is the fact that France is not part of the Five Eyes intelligence-sharing alliance, which is made up of Australia, Britain, Canada, New Zealand and the United States.

The key mission for Canada’s next fleet of fighter jets will be patrolling the skies of North America in tandem with U.S. forces as part of the North American Aerospace Defence Command (NORAD). In that context, the new fighter jets will have to be able to communicate securely with Canadian and American forces, which requires state-of-the-art encryption and data-sharing technologies.

However, the three sources said Dassault felt that Canada’s requirements in terms of interoperability with the North American military posed too much of a problem. Dassault is the first company to pull out of the competition, but the two industry sources said there is no guarantee that the four other qualified bidders will enter the competition that is scheduled to be launched officially by May. At this point, there are two American fighter jets pre-qualified in the race (Lockheed-Martin’s F-35 and Boeing’s SuperHornet) as well as two European aircraft (the Eurofighter Typhoon, made by a consortium that includes Airbus, and Saab’s Gripen).

Voisi kuvitella että tuo vaatisi, että koneeseen integroitaisiin black box-viestintäjärjestelmiä joiden sisällöstä ja toiminnasta ei Ranskalla ole tietoa, voi olla että tämä olisi kynnyskysymys. Epäselvää on miten tuo vaikuttaa muihin Eurooppalaisiin toimittajiin, vai tuleeko tuosta ei kovin yllätyksellisesti Boeing-Lockheed kaksinkamppailu.

Edit: @jokuvaan näköjään muokkasi viestiään, mutta nuo taas kerran valikoidut lainaukset ei ole jutun nimettömiltä lähteiltä eikä niitä mainittu vetäytymisen syyksi.

Ihan kun tässä haluttaisiin taas pakottaa tarinaa Saabista superketteränä ja superhalpana integraattorina muihin nähden... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top