Sinä taidat olla nyt se uskovainen tässä? Jos olet rehellinen niin et tiedä yhtään mitään J-20 luukkujen ominaisuuksista ja siitä värisevätkö ne paljonkin.
Se pointti on, että J-20 luukut ovat kiinni. Ne eivät siis tärise.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sinä taidat olla nyt se uskovainen tässä? Jos olet rehellinen niin et tiedä yhtään mitään J-20 luukkujen ominaisuuksista ja siitä värisevätkö ne paljonkin.
Ping @Mustaruuti
Kuten vahvasti epäilin, se Boeingin harjoitushäätäjän netissä liikkuva paino taitaa olla ihan hatusta vedetty:
The T-X will largely be an aluminum airplane, Torgerson told Air Force Magazine, and the only composite structure on the jet will be the nose. A metal airplane is easier to manufacture and easier to repair, he said, and the use of lighter-weight materials wasn’t a requirement as “we didn’t have to squeeze every speck of performance” out of the design, given that it’s not intended to be a front-line combat airplane..
Boeing Sees Market for 2,600 T-X, Derivative Aircraft | Air & Space Forces Magazine
Boeing sees a potential market for up to 2,600 of the T-X advanced trainers in variants ranging from trainer to light strike and light fighter, said William Torgerson, senior director of T-X program integration at the company.www.airforcemag.com
Siis tarkoitatko noita sivuluukkuja, joissa on PL-10:t? Eihän tuosta kuvasta voi päätellä että ohjukset olisivat noin lopullisessa versiossa. Olisi perin outoa että jokin varsi asettaisi ohjukset koneen sivuilla oleviin telineisiin ja sitten se vetäytyisi rungon sisälle. Ei kuullosta kovin uskottavalle ja se on riskialtista ja monimutkaista.Se pointti on, että J-20 luukut ovat kiinni. Ne eivät siis tärise.
Siis tarkoitatko noita sivuluukkuja, joissa on PL-10:t? Eihän tuosta kuvasta voi päätellä että ohjukset olisivat noin lopullisessa versiossa. Olisi perin outoa että jokin varsi asettaisi ohjukset koneen sivuilla oleviin telineisiin ja sitten se vetäytyisi rungon sisälle. Ei kuullosta kovin uskottavalle ja se on riskialtista ja monimutkaista.
Ahaa! Olisit voinut heti laittaa tämän videon. Mistä löysit sen? Nyt asia selvisi....Niin sitä juuri. Pahoittelut, jos asia on ollut epäselvä.
Se toimii näin.
Ahaa! Olisit voinut heti laittaa tämän videon. Mistä löysit sen? Nyt asia selvisi....
Fly by wire järjestelmissä (on kaikissa HX ehdokkaissa) koodiriveillä päätetään se lentotila, ja jos pilotti antaa kaksi siihen vaikuttavaa ristiriitaista toivetta:Tuossa tuli faktaa.
Ja tässä on muuten yksi lisäasia ymmärrettäväksi, kun Gripeniin "on helppo integroida aseita, ohjelmarivien lisääminen on helppoa". Niin varmaan on, mutta missä lentotiloissa kuorma irtoaa turvallisesti koneesta? Sitä ei viilata koodiriveillä
Nuo viimeiset lauseet on juuri se, mitä tarkoitin.Fly by wire järjestelmissä (on kaikissa HX ehdokkaissa) koodiriveillä päätetään se lentotila, ja jos pilotti antaa kaksi siihen vaikuttavaa ristiriitaista toivetta:
1) vetää tai työntää sauvasta
2) painaa ohjuksen laukaisunappia
Koodirivit vaikuttavat siihen kumpi toive on tärkeämpi.
Vastoin parempaa tietoa arvaan, että noudatetaan muuten toivetta 1, mutta hetkellisesti se unohdetaan ja toteutetaan 2 kun siihen liityvä toive saadaan, jonka jälkeen ihan automaattisesti palataan mahdollisimman nopeasti toiveen 1 toteuttamiseen. Toiveen 1 unohtamisella edellä en tarkoita siis että kaartamien loppuisi kokonaan, vaan sen tiukkuuden rajaamista sellaiseksi jossa ohjuslaukaisu on toteutettavissa.
Käytäntö siis nimenomaan viilataan koodiriveillä, ja sen kunnolinen toteuttaminen edellyttää niitä testejä joilla ne lentotilat selvitetään missä ohjuksen laukaisu voidaan suorittaa ja missä taas ei voida. Integroinnin helppous ei siis tarkoittane, ettei testejä tarvittaisi tai tehtäisi, vaan sitä että testien jälkeen ne koodiivit saadaan aikaan nopeasti ja tehokkasti juuri halutunlaisiksi ilman yllättäviä sivuvaikutuksia. Samaan luotettavuustasoon pääsemiseksi itse testit lienevät aivan yhtä vaativia ja aikaavieviä kuin muillakin koneilla. En ainakaan osaa edes arvata yhtään syytä miksei niin olisi.
Ei kerro ei.Niin se hyvin todennäköisesti onkin. Tuo kommentti ei itsessään vielä kuitenkaan kerro meille painoa.
Ja saman paneelin voisi tehdä hunajakennokomposittina hiilikuitulujitteisesta muovista suunnilleen 50% kevyempänä vähintäänkin samalla lujuudella ja jäykkyydellä.Ja alumiinista on mahdollista tehdä esim. erittäin kevyitä paneeleja, esim. hunajakennokomposiittina.
Koko koneen osalta ei tietysti päästäisi lähellekään tuota 50% vähennystä siirtymällä hiilikuitulaminaatin käyttöön alumiiniseoksen sijasta, ainakaan samalla moottorilla ja lentokoneen koolla.
Moottori ja laskutelineet lienevät varmaankin kokonaan metallisia kaikissa HX-koneissa, muttei kai sentään runko?Ei tosiaan. Koneen raskaat ydinkomponentit (moottori, runko, laskutelineet jne) ovat terästä, titaania ja alumiinia. Hiilikuitukomposiitteja käytetään koneen ulkopinnassa, paneeleissa, ohjainpinnoissa jne alumiinin sijaan.
Tässä kuva Superhornetin ulkopinnasta ja vertailua rakennemassojen suhteista vanhaan Hornettiin numeroina. Tuossakin varmaan pelkkä runko ilman moottoreita.
Katso liite: 31087
Moottori ja laskutelineet lienevät varmaankin kokonaan metallisia kaikissa HX-koneissa, muttei kai sentään runko?
Superhornettihan on ehdokkaista vanhimmasta päästä, joten siinä komposiittien osuus on pienempi kuin uudemmissa, ainakin F-35:ssä. Rungossa ja painavimmissa siipien sisäisissä rakenteissa on kuitenkin mahdollisuus suuriin suhteellisiin painosäästöihin hiilikuitua käyttäen ja joko vieläkin suurempiin väsymismitoituksella taikka vaihtoehtoisesti kustannussäästöihin elinkaariajattelulla ikuisella kestoiällä. Terästä lienee merkittävästi vain laskutelineissä ja moottorissa, eikä jälkimmäistä mielestäni ainakaan pitäisi laskea rakennepainoksi. Other 15% osuudellaan voi myös sisältää hiilikuituosia jollain muulla matriisilla kuin epoksilla, siis paremmin lämpöä kestävällä muovilla, ja lisäksi lujitemuovia muulla lujitteella, esim aramidilla tai lasikuidulla pinnoilla joiden halutaan läpäisevän vaimenematta tutka- tai radioaaltoja. Esim keltaisella merkitty sivuvakaajien ja rungon liitos lienee komposiittia, kuten myös kärkikartio. Yllättävää kuvassa on lähinnä titaaniosien merkittävästi suurempi osuus SH:ssa, millä lienee korvattu pääosin alumiiniosia.
Veikkaanpa että Saabin ja Boeingin harjoituskoneessa on säästetty hintaa vähentämällä sekä hiilikuitua että titaania SH:iin verrattuna merkittävästi painon säästön kustannuksella. Voisiko jopa olla että alumiiniseoskin on vaihdettu edullisempaan ja paremmin korroosiota kestävämpään pii+magnesium seosteiseen, sinkki+kupari seosteisen sijasta? Silläkin kun saavuttaisi varsin merkittävää kustannussäästöä materiaalin hankinnan ja korroosiosuojauksen tarpeen osalta. Toki kasvanut paino lisää myös rasituksia, ja siten vaatii suurempia lujuuksia rakenteellisiin osiin, mikä lisää painoa entisestään, ja vaatii enemmän tehoa moottorilta vaadittavaan suorituskykyyn, ja kentien suuremman siipipinnan, taas lisää painoa ja ... Ei tuo kierre lopulta välttämättä säästä kustannuksia ainakaan niin paljoa kuin ensin vaikuttaisi, joten ehkäpä kustannussäästöjä on kuitenkin haettu pääosin materiaalin sijasta valistuksen ja suunnittelun työkustannuksissa, eli valitsemalla materiaaleja joilla tuotantoa voidaan automatisoida enemmän ja joille suunnittelu on 3D-mallinnuksella simuloitavissa helposti ja luetettavasti ja tarkasti. Automatisoinnin merkitys on kuitenkin suurilla tuotantomäärillä valmistushinnan kannalta merkittävämpi kuin materiaaleilla saavutettu, taikka mitä Gripen E:n valmistusvolyymillä voidaan saavuttaa.
Duralia on landareissa jopa 30% painosta, kun kumit ei ole vanteellaan.Ei varmaan 100%.
Esim. tätä voi koettaa tulkita.
Three Parts of F-35 Will be Made Entirely with Composites
As a supplier to Northrop Grumman, NORDAM will produce three of the F-35's internal parts made entirely from composite materialscompositesmanufacturingmagazine.com
As a supplier to Northrop Grumman, NORDAM will produce three of the aircraft’s internal parts made entirely from composite materials.
Samaan olen päätynyt omissa pohdiskeluissa. Häivekoneen idea katoaa jos se joutuu lentämään tutka päällä. Ideaalitilanteessa se lentää passiivisena siitä erillisen tutkan (esim. AWACS) osoittaman maalin lähelle, ampuu ohjukset niiden optimietäisyydeltä, ja pystyy lopuksi varmistamaan pudotuksen kun vastustaja joutuu puolustuskannalle heti varsinaisen ilmataistelun alussa, jolloin oma vaara on minimoitu. Esim. AMRAAM alkaa olla erittäin vaikea torjuttava jos se päästään laukaisemaan alle 10 mailin päästä, varsinkaan jos vastustaja ei sitä odota (alhainen vauhti, säiliöt kiinni, jne). Naapurin R-27ET olisi melkeimpä ideaaliase tällaiseen käyttöön, koska IR-hakuisena ja pitkän kantaman omaavana kohde ei välttämättä saisi mitään varoitusta ennen ohjuksen osumaa. Häivekone voi hiipiä peräsektoriin huomaamatta, josta IR-ohjus toimii parhaiten.
Niin, F-35 häviää varsinaiset kaartotaistelut naapurin koneille 100-0, muita vaihtoehtoja kuin BVR tai salakavala väijytys ei olekaan.
R-27ET -ohjuksessa on passiivimoodi, jolloin se voidaan laukaista lentämään suoraan kunnes maali löytyy. Tätä ominaisuutta ohjeistetaan naapurissa käyttämään nimenomaan taistelutilanteessa, jossa vihollishävittäjä lentää suoraan kohti. Laukaisu on vaikea havaita ellei näe savuvanaa, ja ohjus tulee IR-hakuisena täysin yllättäen. Toinen taktiikka on lentää maanpinnassa, ja ampua IR-ohjuksella yllä lentävää maalia, tämäkin on naapurin pelikirjan standardikamaa, mutta toimii paremmin vuoristossa kuin Suomen ympäristön lättänässä maassa jossa tutkalta vaikea piiloutua. Koska kohde ei tiedä ohjuksesta, sitä vastaan ei kummassakaan tapauksessa tehdä vastatoimia, jolloin osuma on lähes varma.-27 lämpöhaluisena on tarkoitettu lähinnä suurempien pommikoneiden alasampumiseen niiden mittavista häirintä ominaisuuksista johtuen, ja omaa samat rajoitteet mm. Hakupään erottelukyvyn suhteen kuin muissa ip- ohjuksissa.
Toisinsanoen mainostettu maksimikantama voi ballistisena lentoratana pitää paikkansa, mutta lukittuminen esim kohti tulevaan hävittäjään 20-40km päässä on enemmän epävarmaa kuin varmaa
R-27ET -ohjuksessa on passiivimoodi, jolloin se voidaan laukaista lentämään suoraan kunnes maali löytyy. Tätä ominaisuutta ohjeistetaan naapurissa käyttämään nimenomaan taistelutilanteessa, jossa vihollishävittäjä lentää suoraan kohti. Laukaisu on vaikea havaita ellei näe savuvanaa, ja ohjus tulee IR-hakuisena täysin yllättäen. Toinen taktiikka on lentää maanpinnassa, ja ampua IR-ohjuksella yllä lentävää maalia, tämäkin on naapurin pelikirjan standardikamaa, mutta toimii paremmin vuoristossa kuin Suomen ympäristön lättänässä maassa jossa tutkalta vaikea piiloutua. Koska kohde ei tiedä ohjuksesta, sitä vastaan ei kummassakaan tapauksessa tehdä vastatoimia, jolloin osuma on lähes varma.
Ei kannata aliarvioida naapurin osaamista ohjusteknologiassa. Lännessä ei R-27ET:tä vastaavaa ohjusta edes löydy, vaikka konseptina se olisi omiaan häivehävittäjän arsenaalissa, varsinkin jos maalinosoituksesta vastaisi AWACS/maa-asema ja itse hävittäjä lentäisi täysin passiivisena, saaden kohteiden tiedot datalinkin kautta.
Se olisi aste pidemmälle, mutta itse puhuin siitä, että datalinkkiä konsultoimalla häivehävittäjässä itsessään voisi ohjuksen laukaista täysin kohteelta salassa oletetulle törmäyskurssille ja häipyä paikalta vähin äänin.Joo, tuollainen ohjus datalinkillä olisi sitten jotakin ihan muuta. Silloin ne ryssän IRST systeemit tulisivat erityisen suureen rooliin. Ohjuksen voisi ohjata maaliin pelkällä IRST havainnolla, välttämättä ei tarvitse edes sitä laser etäisyysmittaria.
Se olisi aste pidemmälle, mutta itse puhuin siitä, että datalinkkiä konsultoimalla häivehävittäjässä itsessään voisi ohjuksen laukaista täysin kohteelta salassa oletetulle törmäyskurssille ja häipyä paikalta vähin äänin.
Jonkinlainen havainto maalista olisi hyvä olla noin niin kuin pohjalla. Tästähän F35:ssakin on pitkälle kyse - kuka havaitsee ja kenet ensin, etenkin omassa ilmatilassamme.R-27ET -ohjuksessa on passiivimoodi, jolloin se voidaan laukaista lentämään suoraan kunnes maali löytyy.