Ilmavoimien tulevaisuus

No jos ei kovin pitkälle ole suunniteltu niin on asiaa ainakin ajateltu - ja ehkä jotain valmisteluja on tehty jo nyt niin että kaikkien kuvassa näkyvien härveleiden lisääminen pitäisi olla mahdollista.

En kyllä tiedä miten SAAB päättää mitä aseita tukevat missäkin vaiheessa. Mikä on tilanne esim. nyt näiden Ruotsin ja Brasilian koneiden tapauksessa?
Jos joku uusi maa ostaa koneita sopivatko siinä vaiheessa mille aseille tehdään integroinnit ja miten näiden uusien juttujen lisäämisen tuki maksetaan.
 
No jos ei kovin pitkälle ole suunniteltu niin on asiaa ainakin ajateltu - ja ehkä jotain valmisteluja on tehty jo nyt niin että kaikkien kuvassa näkyvien härveleiden lisääminen pitäisi olla mahdollista.

En kyllä tiedä miten SAAB päättää mitä aseita tukevat missäkin vaiheessa. Mikä on tilanne esim. nyt näiden Ruotsin ja Brasilian koneiden tapauksessa?
Jos joku uusi maa ostaa koneita sopivatko siinä vaiheessa mille aseille tehdään integroinnit ja miten näiden uusien juttujen lisäämisen tuki maksetaan.

Suomi hakee parhaita mahdollisia aseita kaikkialta maailmasta. Neuvottelukysymys on sitten, mitä on saatavilla, ja mitä valmiina eri koneisiin.

Ilmavoimat kuitenkin on hankkimassa kokonaisratkaisua, eli toimittaja vastaa aseiden integroinnista.
 
Munaan nyt itseni ihan täysin ja kysyn tyhmän kysymyksen. Pystyykö mikään ohjus ampumaan f-35 koneen alas koska ohjukset eivät löydä sitä häiveen takia, vai pitääkö f-35 ampua alas vain tykillä?
Kyllä pystyy. Mikään hävittäjä ei ole tutkassa näkymätön - ei edes häivehävittäjä. Kysymys on vain siitä kuinka hyvin se näkyy ja miltä etäisyydeltä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Toki, mutta tulevaisuudessa ohjuksissa lienee monitoimihakupäät, eli esim. tutka+iir+optinen ja datalinkkiyhteys ulkopuoliseen sensoridataan (ampuvan koneen tutka, muu tutka, satelliitti tms.). Häirintä tullee entistä vaikeammaksi ja painopisteenä lienee ohjusten tuhoaminen laserilla tai vastaohjuksella (jota vastaan voi kehittää vastavastaohjuksen .... :) )
Kahta eri hakeutumismenetelmää käyttäviä ohjuksia on jo, mutta ei ilmataistelussa. Esimerkiksi Meteor, joka on kuuminta hottia, käyttää aktiivista hakua kuten AMRAAM. Sen jää nähtäväksi että mikä on AIM-260 paketti. Datalinkit ovat nyt tulleet 2-suuntaisina ja se auttaa mid-course suuntimisessa ja maalin vaihtamisessa. Tulevaisuudessa näemm varmaan kyllä kahtakin hakumenetelmää, joita näemme nyt ilmasta-maahan aseissa, mutta epäilen että pelkkää optista tekniikkaa tultaisiin käyttämään. Kyllä IR- ja aktiivinen tutkahaku säilynevät menetelminä. Niitäkin on eri taajuisia vaihtoehtoina ja äly sekä herkkyys ratkaisevat myös.
Mikäli HX-hankkeessa tulee mukana isoja AWACSeja tai ilmatankkauskoneita, se on kyllä iso pala purtavaksi kuinka niitä operoidaan maantietukikohdista jos lentokenttien kiitoradat ovat tuhannen pillun päreenä.

Ensiksi niiden koko, mihin sijoitetaan kun ei ole lähdössä lentoon, koneen suoja, miten hyvin saadaan käännettyä ympäri, jne...

Esimerkiksi itse ehdottaisin että jo valmiiksi tehtäisiin maantietukikohtiin sivuun tie, jota pitkin vaikka E-3:lla voisi siirtyä kiitoradalta pois ja louhia kallioon suojia. Ja kiitoratojen päähän laajentaa ylimääräisellä asfaltilla kääntymispaikat koneille.
Pelkäänpä että AEW-koneet ovat meille liian kalliita ylläpidettäväksi. Laitoin jokin aika sitten esimerkkejä Erieyen ja Globaleyen huoltosopimuksista ja käyttökustannuksista, eikä normaaleista käyttövaroista niitä voida ylläpitää. Varsinaisia AWACS-koneita meille ei ole tarjottu, koska Globaleye ei ole kategorialtaan sodanjohtokone.

Sinänsä isot koneet eivät tuota ongelmaa koska Ruotsi. Mikään ei estä niitä operoimasta sieltäkäsin kun kantamaa on, eikä niitä todellakaan voida ajella mistään tilapäistukikohdista käsin. Koneet vaativat jo 3 km kiitotien, joten noille unikuville voi heittää hyvästit. Itse toivoisin kyllä että meillä olisi A400 tai MRTT-koneita 2-3 kpl, joten ei oltaisi aina ulkopuolisten tuen varassa.
 
Kahta eri hakeutumismenetelmää käyttäviä ohjuksia on jo, mutta ei ilmataistelussa. Esimerkiksi Meteor, joka on kuuminta hottia, käyttää aktiivista hakua kuten AMRAAM. Sen jää nähtäväksi että mikä on AIM-260 paketti. Datalinkit ovat nyt tulleet 2-suuntaisina ja se auttaa mid-course suuntimisessa ja maalin vaihtamisessa. Tulevaisuudessa näemm varmaan kyllä kahtakin hakumenetelmää, joita näemme nyt ilmasta-maahan aseissa, mutta epäilen että pelkkää optista tekniikkaa tultaisiin käyttämään. Kyllä IR- ja aktiivinen tutkahaku säilynevät menetelminä. Niitäkin on eri taajuisia vaihtoehtoina ja äly sekä herkkyys ratkaisevat myös.

Kaksi eri hakupäätä on jo käytössä Stunnerissa, tulevaisuudessa tullee myös muihin ilmataisteluohjuksiin joustavuutensa vuoksi. Millä vauhdilla, on kysymys erikseen. En pelkää tässä yhteydessä niinkään venäläistä kuin kiinalaista tuotantoaa. Tullemme näkemään tulevaisuudessa kiinalaisen tekniikan integrointia venäläisalustoihin.
 
The missile is very fast, operating at hypersonic speeds as high as mach 7.5, and covers long ranges, up to about 175 miles depending on the engagement dynamics. But this is when the Stunnder is configured as a surface-to-air missile, where it uses a large booster to get it to altitude and high speed. An air-to-air version would not have the benefit of an ungainly booster, but it will benefit at launch from an aircraft's speed and altitude.

Stunner has a three-pulse motor that outputs different thrust levels during different portions of its flight profile. In particular, it provides added acceleration and maneuverability during the missile's terminal attack phase. The Stunner carries no warhead, instead it is a hit-to-kill system, so the missile can be built more compact and lighter, and more of its internal space can be used for fuel than a traditional anti-air missile that carries a heavy blast fragmentation warhead.


Above all else, the Stunner is unique because of its guidance system. The missile uses three major sensors to guide it toward its target and to pulverize it. A data-link provides the missile with mid-course updates so that it can come within range of activating its novel dual-mode seeker. The missile has a unique, canted "dolphin nose," which came to be as the result of the demands of fitting both an electro-optical/imaging infrared sensor and a active radar sensor in the compact nose section of the missile.

The combination of these sensors make the Stunner extremely deadly and unsusceptible to jamming and countermeasures.
DBVHxkBV0AAhGwp.jpeg

https://www.thedrive.com/the-war-zo...-variant-of-its-dolphin-nosed-stunner-missile
 
Kahta eri hakeutumismenetelmää käyttäviä ohjuksia on jo, mutta ei ilmataistelussa. Esimerkiksi Meteor, joka on kuuminta hottia, käyttää aktiivista hakua kuten AMRAAM. Sen jää nähtäväksi että mikä on AIM-260 paketti. Datalinkit ovat nyt tulleet 2-suuntaisina ja se auttaa mid-course suuntimisessa ja maalin vaihtamisessa. Tulevaisuudessa näemm varmaan kyllä kahtakin hakumenetelmää, joita näemme nyt ilmasta-maahan aseissa, mutta epäilen että pelkkää optista tekniikkaa tultaisiin käyttämään. Kyllä IR- ja aktiivinen tutkahaku säilynevät menetelminä. Niitäkin on eri taajuisia vaihtoehtoina ja äly sekä herkkyys ratkaisevat myös.

Pelkäänpä että AEW-koneet ovat meille liian kalliita ylläpidettäväksi. Laitoin jokin aika sitten esimerkkejä Erieyen ja Globaleyen huoltosopimuksista ja käyttökustannuksista, eikä normaaleista käyttövaroista niitä voida ylläpitää. Varsinaisia AWACS-koneita meille ei ole tarjottu, koska Globaleye ei ole kategorialtaan sodanjohtokone.

Sinänsä isot koneet eivät tuota ongelmaa koska Ruotsi. Mikään ei estä niitä operoimasta sieltäkäsin kun kantamaa on, eikä niitä todellakaan voida ajella mistään tilapäistukikohdista käsin. Koneet vaativat jo 3 km kiitotien, joten noille unikuville voi heittää hyvästit. Itse toivoisin kyllä että meillä olisi A400 tai MRTT-koneita 2-3 kpl, joten ei oltaisi aina ulkopuolisten tuen varassa.
Ruotsi ei anna operoida meidän konfliktitilanteessa heidän kentiltään.
 
Ruotsi ei anna operoida meidän konfliktitilanteessa heidän kentiltään.

Esitetty toimintamalli tosiaan edellyttäisi täyttä sotilasliittoa Suomen ja Ruotsin välillä. Sellaista ei ole edes suunnitelmissa. Ja kun sitä ei ole on Ruotsiin tukeutuvien sodan ajan toimintojen suunnittelu täydellistä haihattelua.

Ruotsi varmasti auttaa siinä mitassa kuin itse siitä hyötyy.
 
Pelkäänpä että AEW-koneet ovat meille liian kalliita ylläpidettäväksi. Laitoin jokin aika sitten esimerkkejä Erieyen ja Globaleyen huoltosopimuksista ja käyttökustannuksista, eikä normaaleista käyttövaroista niitä voida ylläpitää. Varsinaisia AWACS-koneita meille ei ole tarjottu, koska Globaleye ei ole kategorialtaan sodanjohtokone.

En usko että pelkosi on turha, kunhan nyt hävittäjät edes saataisiin.
 
Raytheon Unveils New Air-to-Air Missile
16 Sep 2019 John A. Tirpak

"Raytheon is developing the "Peregrine," a new medium-range air-to-air missile that is half the size of current dogfight missiles but offers greater speed and longer range. The weapon would allow Air Force fighter jets to double or triple their munitions loads, sharply increasing the number of shots they could take in a single mission.

The Peregrine is being developed with Raytheon’s own funds, according to Mark Noyes, a senior business development official in the company’s air warfare systems sector. While Raytheon is not developing the missile to meet a specific Air Force or Navy requirement, the Peregrine is meant to meet the Pentagon's need for large numbers of affordable weapons that still “overwhelm an enemy," Noyes said.

The weapon is expected to measure just under 6 feet long and 150 pounds, less than half the weight and length of Raytheon's AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile and AIM-9X Sidewinder that fly on fighters across the Defense Department.

“We’re able to take the best of both of those missiles and, based on what we see as the customer’s requirements and gaps, we are combining them into this new missile,” Noyes said.

Peregrine “combines the range and the autonomy of the AMRAAM with the maneuverability characteristics of the AIM-9X” with extreme maneuverability as it approaches its target. The weapon will cost “significantly less" to buy and maintain than the AIM-120 or AIM-9X, and is faster to develop, thanks to ready-made components and additive manufacturing.

The Peregrine will have a multi-mode, autonomous seeker that includes infrared imaging. It uses a “new, high-performance propulsion system" to boost speed, Noyes said. He would only characterize the missile's range as “from visual range to within medium range” but said Peregrine is a supersonic munition.

The all-weather, day or night weapon has a blast fragmentation warhead and a “new lightweight airframe and high-performance modular control system” that allows for highly accurate targeting, Noyes said.

He added that the Peregrine will fit into the current air-to-air weapon stations on all fourth- and fifth-generation aircraft pylons, and can sit in the weapons bay of the F-35. Noyes declined to comment on whether it will fit in the F-22’s weapon bays.

Peregrine is meant to complement, not replace, the AMRAAM and Sidewinder. The AIM-9X will still be the world’s best close-in dogfighting missile, Noyes said. It remains to be seen if the Peregrine will match the Sidewinder in close-range maneuverability.

Raytheon declined to say when the Peregrine could be ready for production or which components of the previous missiles would be reused.

However, the company wants to collaborate with the military services before committing to a final configuration to “make sure they resonate with the process and the direction we’re going in on the design of this missile,” Noyes said.

Lockheed Martin in recent years has been developing a similar concept, called the “Cuda,” which would offer comparable size and weight. In June, the Air Force announced that Lockheed is also developing an AMRAAM replacement called the AIM-260. The latter missile would be the same overall size as AMRAAM, but with much greater range, maneuverability, and less vulnerability to jamming."

Graphic: "Raytheon is proposing its new Peregrine missile as a complement to the AIM-120 and AIM-9X in the air-to-air role. The missile would be half the size and weight of the previous missiles, but with more range, increasing the number of shots for each fighter that carries it. The company is funding development for now. Raytheon courtesy image."

 
Saiskohan noita 10 F-35n sisälle? :unsure: :camo: :uzi:

Miksi 10 eikä 12? Jos ohjus on puolet AMRAAM:sta, niin oviinkin voisi mennä kaksi peräkkäin. Eli 2+4+4+2=12.

Sai tai ei, niin alkaa tuntua siltä, että eurokoneidenkin paketeista saattaa löytyä näitä amerikkalaisaseita. Siis jos BAE/Saab/Dassault aikovat kilpailla Super Hornetia vastaan eikä Washington laita kiviä eurooppalaisten rattaisiin.
 
Peregrine Tuk :)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top