Ilmavoimien tulevaisuus

En usko sen putoavan mihinkään lähelle nollaa, koska stealth ominaisuudet pätevät myös kohti ammuttuihin ohjuksiin. Tällöin silppu ja häirintä toimivat paremmin, kuten myös maan pinnasta tulevat heijastukset. Ja esim. aktiivihakuiset ohjukset tuskin saavat kvanttitutka hakupäätä ihan heti.

Mutta ajattele minkälainen tilanen on näiden kilpailijoiden kanssa, jos niitä alettaisiin HX:n elinkaaren loppupuolella ampumaan aseilla jotka on suunniteltu F-35 mielessä?

Tuo lihavoimani on asia, jotka monilta 4.5 GEN-koneiden kannattajilta usein jää mainitsematta. Ne ovat vielä enemmän kusessa moisessa tilanteessa ja voisi sanoa miltei toiseen potenssiin haavoittuvampia.
 
Toki, mutta tulevaisuudessa ohjuksissa lienee monitoimihakupäät, eli esim. tutka+iir+optinen ja datalinkkiyhteys ulkopuoliseen sensoridataan (ampuvan koneen tutka, muu tutka, satelliitti tms.). Häirintä tullee entistä vaikeammaksi ja painopisteenä lienee ohjusten tuhoaminen laserilla tai vastaohjuksella (jota vastaan voi kehittää vastavastaohjuksen .... :) )

Voi toki olla, mutta siitä huolimatta stealth ominaisuudet antavat edun.
 
Munaan nyt itseni ihan täysin ja kysyn tyhmän kysymyksen. Pystyykö mikään ohjus ampumaan f-35 koneen alas koska ohjukset eivät löydä sitä häiveen takia, vai pitääkö f-35 ampua alas vain tykillä?

Ehkä yhtä tyhmä kysymys: jos jollain tavalla vihollishävittäjä tai ilmatorjunta pääsisi ampumaan lämpöhakuisen ohjuksen F-35:sta kohti riittävän läheltä ja mieluiten takaasektorista eikö silloin alasampuminen olisi ihan mahdollista?
 
Ehkä yhtä tyhmä kysymys: jos jollain tavalla vihollishävittäjä tai ilmatorjunta pääsisi ampumaan lämpöhakuisen ohjuksen F-35:sta kohti riittävän läheltä ja mieluiten takaasektorista eikö silloin alasampuminen olisi ihan mahdollista?

Toki. Se vaan ei onnistu ihan helpolla, koska F-35 luultavasti olisi tietoinen tuosta toisesta koneesta ja ohjuksesta johtuen siitä, että pilotilla ainakin pitäisi olla parempi tilannetietoisuus kuin minkään muun koneen lentäjällä. Mutta kyllä se on mahdollista myös tutkaohjuksillakin. Heti kun ollaan tarpeeksi lähellä F-35:sta, että se näkyy tutkassa, niin ohjuslaukaus on ainakin periaatteessa mahdollinen (F-35 vaan on luultavasti ampunut ensimmäisenä) ja jos se aktiivihakuinen ohjus ei maalia löydä, niin se puoliaktiivinen toimii, kunhan vain hävittäjän tutka pysyy lukittuna (ja tämä auttaa myös noihin aktiiviohjuksiin jos ohjuksessa on datalinkki).
 
Uskoisin että F-35 on haavoittuvimmillaan jos joutuu lentämään syvälle vihollisen alueelle niin että moottoreiden "lämpöjälki" on ilmatorjunnan näkyvillä. Sen sijaan että laukaisisi JASSM:in kaltaisia pitkänmatkan ohjuksia kaukaa ja kääntyisi kotikenttää kohti.
 
Uskoisin että F-35 on haavoittuvimmillaan jos joutuu lentämään syvälle vihollisen alueelle niin että moottoreiden "lämpöjälki" on ilmatorjunnan näkyvillä. Sen sijaan että laukaisisi JASSM:in kaltaisia pitkänmatkan ohjuksia kaukaa ja kääntyisi kotikenttää kohti.
Moottorin, siinä on vain yksi moottori.

Häivekoneista puhuttaessa on hyvä muistaa, että niihin on tehty myös "lämpöjälkeä" pienentäviä suunnitteluratkaisuja. Nämä auttavat lyhentämään infrapunasensoreiden havaintoetäisyyttä. Venäläiset eivät onneksi ole ihan terävintä kärkeä mitä tulee noihin IRST:eihin, ja tutka nyt tulee muutenkin säilymään tärkeimpänä sensorina myös tulevaisuudessa.

Pitkän kantaman ilmataistelu ja ilmatorjuntaohjukset ovat lähes poikkeuksetta tutkahakupäällä.
Infrapunahakupää löytyy yleensä lähitaisteluohjuksen nokalta. Niitä (varsinkin uusimpia kuvantavalla hakupäällä varustettuja) onkin sitten melkein mahdotonta harhauttaa. Fiksuin taktiikka on olla joutumatta sellaisen maaliksi.

@konservatiivi

Häivekoneet eivät suinkaan ole näkymättömiä tutkille. Niiden muotoilu ja pinnoitemateriaalit kuitenkin pienentävät tutkapoikkipinta-alaa niin paljon, että maksimi tulenavausetäisyys saattaa optimaalisissa olosuhteissa tippua muutamasta sadasta kilometristä muutaman kymmeneen. Lisäksi häivekoneita kohti ammutut tutkahakuiset ohjukset on em syistä myös helpompi harhauttaa elektronisella häirinnällä.
 
Mikäli HX-hankkeessa tulee mukana isoja AWACSeja tai ilmatankkauskoneita, se on kyllä iso pala purtavaksi kuinka niitä operoidaan maantietukikohdista jos lentokenttien kiitoradat ovat tuhannen pillun päreenä.

Ensiksi niiden koko, mihin sijoitetaan kun ei ole lähdössä lentoon, koneen suoja, miten hyvin saadaan käännettyä ympäri, jne...

Esimerkiksi itse ehdottaisin että jo valmiiksi tehtäisiin maantietukikohtiin sivuun tie, jota pitkin vaikka E-3:lla voisi siirtyä kiitoradalta pois ja louhia kallioon suojia. Ja kiitoratojen päähän laajentaa ylimääräisellä asfaltilla kääntymispaikat koneille.
 
Mikäli HX-hankkeessa tulee mukana isoja AWACSeja tai ilmatankkauskoneita, se on kyllä iso pala purtavaksi kuinka niitä operoidaan maantietukikohdista jos lentokenttien kiitoradat ovat tuhannen pillun päreenä.

Ensiksi niiden koko, mihin sijoitetaan kun ei ole lähdössä lentoon, koneen suoja, miten hyvin saadaan käännettyä ympäri, jne...

Esimerkiksi itse ehdottaisin että jo valmiiksi tehtäisiin maantietukikohtiin sivuun tie, jota pitkin vaikka E-3:lla voisi siirtyä kiitoradalta pois ja louhia kallioon suojia. Ja kiitoratojen päähän laajentaa ylimääräisellä asfaltilla kääntymispaikat koneille.

Ei ole tulossa! Ainaostaan saabilta voisi tulla Global eye, jolle operointi maantietukikohdista on tuskin haastavaa.
 
Esimerkiksi Boeing valmistaa AWACSeja ja ilmatankkauskoneita, joten niittä voi ollakin kytkettynä Super Hornettiin optioina.
Ei tosin ole, liian kallis kun jo Growler tiskissä. E-7 Wedgetaileja jos saisivat mahdutettua niin ilmavoimissa (kuten palstalla) nousisi teltat ns. pystyyn.

Sinänsä ei ole kuuta taivaalla oleva asia. Epärealistinen vain jo tiedossa olevan suuren Growler-lisän takia.

"On 22 March 2019, it was announced by Defence Secretary Gavin Williamson that the UK had signed a $1.98 billion deal to purchase five E-7 Wedgetails."
 
Miksi awacsit pitää olla kytketty hävittäjätarjoukseen? Mikä estää niiden ostamisen erikseen? Saab varmaan mielellään myy pari Globaleye -pakettia, vaikka Gripen-diiliä ei syntyisikään. Toki hinta voi pompata kun ei ole isompaa kytkyä mukana.

Teknisesti en osaa ottaa kantaa E-7 vs GlobalEye, myyntipuheissa ainakin samankaltaista suorituskykyä eli yhtäaikainen maa-meri-ilma valvonta ja ilmoitetut kantamat samaa suuruus luokkaa. Saabin paketti todennäköisesti pienempänä koneena halvempi ainakin operoida. Onko Saab sitten pienempi, halvempi ja yhtä hyvä, niin epäillä tietty sopii noin niin kuin lähtökohtana.
 
Miksi awacsit pitää olla kytketty hävittäjätarjoukseen? Mikä estää niiden ostamisen erikseen? Saab varmaan mielellään myy pari Globaleye -pakettia, vaikka Gripen-diiliä ei syntyisikään. Toki hinta voi pompata kun ei ole isompaa kytkyä mukana.

Teknisesti en osaa ottaa kantaa E-7 vs GlobalEye, myyntipuheissa ainakin samankaltaista suorituskykyä eli yhtäaikainen maa-meri-ilma valvonta ja ilmoitetut kantamat samaa suuruus luokkaa. Saabin paketti todennäköisesti pienempänä koneena halvempi ainakin operoida. Onko Saab sitten pienempi, halvempi ja yhtä hyvä, niin epäillä tietty sopii noin niin kuin lähtökohtana.
Eihän niitä kukaan ole ostettavaksi tarjoukseen kysynytkään vaan pari hävittäjätoimittajaa on kytkenyt ne tarjouspyynnön suorituskykyvaatimuksiin. Aivan ilmeisesti siksi, että on mitä tarjota ja varmasti myös siksi, että ilman niitä heidän pakettinsa olisi heikompi. Ehkä heikompi kilpailijoihinkin nähden. Tuleeko kokonaisuudesta sitten vahvempi kuin esimerkiksi vain F35:sta yksinään niin epäilempä. Ilmavoimat varmasti haluaa selkeän huollettavan ja ylläpidon suhteen suoraviivaisen työkalun eikä meidän resursseilla ole tässä vaiheessa mahdollista hajoittaa pakettia. Siksikin, että miehittämättömät lennokit ovat nekin ihan huomisen asioita ja kenties se seuraava täydentävä työkalu.
 
Ei tosin ole, liian kallis kun jo Growler tiskissä

Sinänsä ei ole kuuta taivaalla oleva asia. Epärealistinen vain jo tiedossa olevan suuren Growler-lisän takia.
Onko sinulla sisäpiirin tietoa tarjouksista?.
Vai oletatko vain koska julkisuudessa on puhuttu "growler tarjouksesta"
Voisiko millään olla mahdollista että sama kauppias tekisi tarjouksia erilaisilla kokoonpanoilla?
 
Tuo lihavoimani on asia, jotka monilta 4.5 GEN-koneiden kannattajilta usein jää mainitsematta. Ne ovat vielä enemmän kusessa moisessa tilanteessa ja voisi sanoa miltei toiseen potenssiin haavoittuvampia.
Paitsi että nopeampi maali ehtii aikaisemmin alta pois.
 
SPEAR -ohjuksesta EW-versio. Tämä ilmeisesti voisi lentää aiempien SPEAR-ohjusten apuna häiriten vastapuolen puolustusta. Vähän sama idea kuin mitä Growler tarjoaa Superhornet koneille, mutta ohjuksella tehtävä kestää vain yhden laukaisun ajan.

 
SPEAR -ohjuksesta EW-versio. Tämä ilmeisesti voisi lentää aiempien SPEAR-ohjusten apuna häiriten vastapuolen puolustusta. Vähän sama idea kuin mitä Growler tarjoaa Superhornet koneille, mutta ohjuksella tehtävä kestää vain yhden laukaisun ajan.


Samantyylinen kuin MALD-J joka on jo käytössä USA:lla.


ADM-160C "MALD-J" Radar jammer variant of ADM-160B by Raytheon. This variant of the MALD decoy will be able to operate in both decoy and jammer modes. The decoy and jammer configurations are key enablers supporting the Air Force Global Strike, Global Response, Space and C4ISR, and the Air and Space Expeditionary Force Concepts of Operations. MALD-J will provide stand-in jamming capability for the Airborne Electronic Attack Systems of Systems. It will be launched against a preplanned target and jam specific radars in a stand-in role to degrade or deny the IADS detection of friendly aircraft or munitions.[21] Delivery to the US Armed Forces is to begin in 2012.[16] That year, the Air Force ended procurement of the ADM-160B and will only procure MALD-J versions.[22]

 
Tuon MALD-X:n integrointia on näköjään suunniteltu myös Typhoon ja Gripen-E koneille amerikkalaisten lisäksi.
 
Back
Top