Ilmavoimien tulevaisuus

Marakatti tarkoittanee sitä että kun kaikki koneet kuitenkin käyttävät häivepinnoitteita niin F-35:lle tuskin siitä tulee muihin verrattuna kummoista huoltorasitetta. F-35:n häivepintoja on mainostettu paljon huoltovapaammaksi ja kestävämmäksi kuin F-22:n.
Sisäisten asekuilujen vaatimat mekanismit ovat sitten eri asia. Ja tietenkin koneen fyysinen koko. Super Hornetti on tietenkin vielä isompi.
Noilta osin olen samaa mieltä. Vaan kun se Lada ei muutu Prcheksi silläkään, että se viedään Porschen maalaa olinhan läpi. Siihen häiveeseen vaaditaan muutakin kuin maali.
 
Noilta osin olen samaa mieltä. Vaan kun se Lada ei muutu Prcheksi silläkään, että se viedään Porschen maalaa olinhan läpi. Siihen häiveeseen vaaditaan muutakin kuin maali.

Toisaalta häive ei ole on/off vaan rakentuu erilaisista osasista. Tilanne voi parantua vaikka täydellisyyttä ei saavutetakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kaikki taitaa kommunikoida melkolailla samalla tavalla ulkomaailman kanssa, eli Link 16. Joissain voi toki olla parempia yksittäisiä sensoreita jne.
No kyllähän F-35 kommunikoi mieluiten omalla MADL stealth-linkillään jos sellaista kykenee vastaanottaja kuuntelemaan. NIF-CA puitteissa olllut kokeiluja. F-35 on kyennyt välittämään SM-6 ampumiseen tarvittavan tiedon Aegis-yksikölle. https://en.wikipedia.org/wiki/Cooperative_Engagement_Capability
 
MADL toimii vain F-35:n kesken? Vai voidaanko esim. korvetit varustaa tuollaisella yhteyslinkillä tavanomaisten "nato-linkkien" sijaan?


"-Selviytymiskykytarkastelu tehtiin uhkamaailmaan nähden. Voit olla varma, että olimme kovin tarkkoja siitä.
Korvettien sensorit tarjoavat uuden lisän myös tilannekuvan muodostamiseen. Niin ikään ilmavoimien tulevilla uusilla hävittäjillä tulee olemaan tässä suuri rooli.
– Kyseessä on puolustusvoimien suorituskyky, jota ilmavoimat operoi.
Ilmasta ilmaan on vain yksi tehtävätyyppi, Kivinen sanoo."
 
F-35 kesken, mutta siinä CEC/NIF-CA SM-6 kokeilussa oli laitettu Aegis-asemaan kyky MADLiin.

Jos F-35 oston mukana tulee teknosiirtoa MADLin osalta siten, että kykyä saadaan laajemmin PV:iin niin punaista mattoa saanee jo alkaa levittää.

Meidän merivoimilla on nykyään käytössä Link 16 sekä Link 22. Tai tarkemmin ottaen Link 11, Link 16, Link 22 ("uudempi L11", merelle), JREAP (satelliitti) ja SIMPLE (lähinnä kai testikäyttöön).


"Merivoimien ensisijaisena datalinkkinä tulee toimimaan Link-22. Joidenkin yksiköiden toissijaisena linkkinä toimii Link-16." "Järjestelmän on suunniteltu olevan operatiivisessa käytössä vuoden 2014 loppuun mennessä." http://www.viestiupseeriyhdistys.fi/viestimies/vm2_10/Merivoimat Multilink_vm_02_10.pdf

Jos korveteille saataisiin MADL niin se tulisi kai black boxina. Sillä Saabille tuskin haluttaisiin antaa lupaa näpliä sitä.
Jos Lämäri Kanada olisi tajunnut tämän aikoinaan niin tuota tarjoamalla olisi tirissyt pihvi entistä mehevämmin sen valitsemisen puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Komentaja toteaa: "ilmasta ilmaan on vain yksi tehtävätyyppi". Moni oli ja on ehkä edelleen sitä mieltä, että Suomen ilmavoimilla on niin vähän hävittäjiä, että niiden tulee keskittyä vain ilmasta ilmaan -tehtäviin. Tästä on käyty monet foorumiväittelyt. Asiaa kirkastettiin tässä korkeimmalta mahdolliselta taholta, mikä siis on huomionarvoista.

Mielestäni tuosta voi myös tulkita, tai ehkä se on toiveajattelua, että mahdollisesti valmiutta nostaa hienoisesti ilmavoimien toimintamenoja löytyy mikäli Ilmavoimat operoi koko Puolustusvoimien suorituskykyjä. Tämä on merkittävä asia jos HX-työryhmä arvioi, että F-35 toimintamenot olisivat kilpailijoita korkeammat. Uskoakseni HX-piireissä puntaroidaan todella vakavasti tuottaisiko F-35 sellaista lisäarvoa, että mahdolliset korkeammat toimintamenot ovat hyväksyttävissä. Tätä olen alusta alkaen ajatellut yksityisesti, että nykyisten toimintamenojen laatikkoa ei voi pitää täysin muuttumattomana jos uusi konetyyppi tuo jotakin sellaista mistä kannataa maksaa. Ja heti perään on todettava, että liikkumavara on oletettavasti melko tiukassa. Kuitenkin PV on olemassa tiettyjä tehtäviä varten ja yksikään niistä ei ole organisaation pitäminen muuttumattomana. Jos enintään 10 miljardia ollaan käyttämässä, kyllä tuollainen raha vaan on pakko panna siihen kalustoon, jolla voittaa ilmataistelut. Ja siinä sivussa mielellään tekee paljon muutakin. Jos toisessa vaakakupissa on malli, jolla uskottavasti ei voi olettaa voittavan tulevaisuuden ilmataistelussa, mutta jolla on vähäisemmät toimintamenot, niin mitäs järkeä sellaiseen on laittaa miljardeja? Koko touhun kärki on hankkia parasta suorituskykyä, mikä on myös julkisesti lausuttu tavoite ja ykköskriteeri. Ja jos se paras polttaa muita enemmän rahaa, niin se vaan on vuoltava lafkan sisältä toiselta momentilta. Näin tämä tulee menemään. Paitsi tietenkin silloin, jos ero on aivan liian suuri. Mutta se, mikä on liikaa lienee todella visainen konkelo selvittää.

Esimeriksi tuo tilannekuvan tuottaminen on todella tärkeää ja siinä luullakseni F-35 olisi paras, ellei jopa ylivertainen kilpailijoihin verattuna. Suomi jakaa meritilannekuvaa ja muistaakseni ilmatilannekuvaakin? Tätä kautta esim. Ruotsin ja muidenkin tilannekuvan jakavien tahojen etu olisi paras tilannekuvan tuottaja.

Myös ilmasta laukaistavat risteilyohjukset, joita jo on, mutta mielestäni myös MTO:t ovat koko PV:n suorituskykyjä.
 
Ilmeisesti vain Ruotsille ja olisiko sekin vain meritilannekuvaa. Naton ulkopuolisena ei haluta ärsyttää Venäjää nähtävästi jakamalla sitä Natoon.
 
Näistä tarjokkaista parasta tilannekuvaa etenkin Merivoimille pystyy varmaankin luomaan GlobalEye.
Tiedä häntä. EODAS tuntuu havaitsevan veden alaiset valaatkin. ;)

Alan Norman is the director of Lockheed’s F-35 flight test programme and served in the US Air Force for 23 years as a fighter pilot and test pilot.

He told Computer Business Review: “If I’m flying over an environment like desert terrain, I’ll see little trails of animals and all kinds of things that I would never see before. If I’m out over the ocean, I see little boat trails cross the ocean that I didn’t see before.”

He adds: “In fact, the very first test we ever really did with DAS (Distributed Aperture System) involved taking it out over the Pacific Ocean.”

“The first pilot that did it was complaining up a storm saying, ‘I’m not sure the system’s working all that well. I’m getting this really fuzzy image of a boat down below me out in the Pacific’. And he goes: ‘Oh, wait. The boat jumped out of the water. It was a whale!’ He was looking at underneath the water with the system.”

Kala(tässä nisäkäs)juttujen kanssa pitää olla aina vähän varovainen.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedä häntä. EODAS tuntuu havaitsevan veden alaiset valaatkin. ;)


Siitä hyvä. Vihreille sopii hyvin kun Ilmavoimat voivat valvoa kalakantaa F-35:llä ja ryöstökalastus saadaan kuriin kun lennätetään vähän F-35:ttä ryöstökalastajien ohitse.
 
Siitä hyvä. Vihreille sopii hyvin kun Ilmavoimat voivat valvoa kalakantaa F-35:llä ja ryöstökalastus saadaan kuriin kun lennätetään vähän F-35:ttä ryöstökalastajien ohitse.

Pyöriäistarkkailu ilmavoimien tehtäväksi!


Tarkkailijoiden tehtävä on EU-määräysten ja kansainvälisten sopimusten mukaisesti kerätä tietoja kalastajien saaliin koostumuksesta, esimerkiksi silakan troolipyynnissä silakan ja kilohailin suhteesta. Myös sivusaaliina tulevia lajeja kartoitetaan ja pyydyksiin mahdollisesti jäävät hylkeet ja norpat tilastoidaan.
Itämeressä elää noin 600 pyöriäistä. Pyydyksiin jää vuosittain vähintään seitsemän yksilöä, joista suurin osa Itämeren eteläosissa. Riianlahdella Latvian edustalla edelliset tapaukset sattuivat lokakuussa 2003 ja tammikuussa 2004.
Suomessa kalastajien verkosta löytyi pyöriäinen viimeksi vuonna 1999 Ahvenenmaalla ja 1996 Merikarvialla.
 
Back
Top