Ilmavoimien tulevaisuus

Jos speksaisin ihan fantasiatasolta nimenomaisesti Suomeen sopivaa kuljetuskonetta - ilman kustannusrajoitteita, valitsisin amfibiokoneen lentovenerungolla. Veteen laskeutumisen mahdollisuus toisi valtavasti lisäkäyttömahdollisuuksia Suomessa ajatellen niin rannikkotaistelua kuin toisaalta sisämaata. Valitettavasti mukaan tulee myös lisäkuluja ja lisäkäyttökuluja.

Ainoa toteutumismahdollisuus voi olla, jos lentoveneet yleistyvät uudestaan sähköisen lentoliikenteen tultua yleisemmäksi - kaupunkien keskustojen lähellä on yleisesti vesialueita eikä sähkölentokoneen melu ole niin merkittävä tekijä kuin potkuriturbiinikoneilla tai suihkukoneilla. Toinen villi kortti voisi olla USMC:n innostuminen asiasta joskus tulevaisuudessa.

ShinMaywa US-2:lla olisi STOL-ominaisuuksia ja kaipa siitä saisi modattua keularampilla olevan version 1950-luvun Convair Tradewindin tapaan. Hintaa vaatimattomat 100mE kipale.

the-navys-newest-landing-craft-the-tradewind-r3y2-80-ton-turboprop-picture-id514958856






  • Takeoff distance on ground: 490 m (1,610 ft) at MTOW
  • Landing distance on ground: 1,500 m (4,900 ft) at MTOW
  • Takeoff distance on water: 280 m (920 ft) at Loaded weight
  • Landing distance on water: 330 m (1,080 ft) at Loaded weight

us-2-jmsdf_57289.jpg






(Kiinalla on saman tapainen AVIC 600)
 
Britit ovat operoineet hiekkarannaltakin.

It can land and take off from semi-prepared airfields, small landing strips and even beaches, as was proved last week.

Hiekkaranta on ehkä vähän harhaanjohtava termi. Laskeutuminen tapahtui vuoroveden vaikutusalueelle eli "mereen", rannalle kuivaan hiekkaan se ei olisi varmaankaan onnistunut. Paikka on ilmeisesti joku RAFin lentokoneammuntojen alue, kun siellä noita valvontatorneja sekä ilmeisesti maalialue.

Semi-prepared on hyvä termi, joka ilmeisesti artikkelissäkin mainitaan.

Tästä suora videolinkki
 
RIATissa hehkuttivat ennakkoon A400M esitystä ja ihmeteltiin että sehän on vain joku kuljetuskone. Hienon esityksen vetivät kyllä, vaikuttava kone oli ja onhan se melkoisen paljon Herculesta isompikin.
 
Royal Danish Airforce ja sen C-130J Super Hercules koneet ovat harjoitelleet noita biitsi-laskuja ja nousuja jo vuosia. Tässä hyvää kuvaa ohjaamosta ja ulkopuolelta.
Thomas Rathsack sanoi muistelmissaan että Danish Jaegerkorpset ja Ruotsin erikoisjoukot harjoittelivat näitä "hot extract-noutoja" niin että kone laskeutui pimeässä ja kaksi maastoautoa ajettiin heti sisään, jonka jälkeen kone nousi välittömästi.
 
Royal Danish Airforce ja sen C-130J Super Hercules koneet ovat harjoitelleet noita biitsi-laskuja ja nousuja jo vuosia. Tässä hyvää kuvaa ohjaamosta ja ulkopuolelta.
Thomas Rathsack sanoi muistelmissaan että Danish Jaegerkorpset ja Ruotsin erikoisjoukot harjoittelivat näitä "hot extract-noutoja" niin että kone laskeutui pimeässä ja kaksi maastoautoa ajettiin heti sisään, jonka jälkeen kone nousi välittömästi.
Mitenkähän tällaisessa äkkinousussa nuo ajoneuvot pysyvät koneen sisällä paikallaan? Joskus katsoin videon amerikkalaisen kuljetuskoneen käytöstä ja siinä ajoneuvot pistettiin koneen sisällä tiettyihin paikkoihin jä kettingillä kiinni koneen runkoon jotta eivät pääse liikkumaan varsinkaan nousuissa ja laskuissa.
 
Mitenkähän tällaisessa äkkinousussa nuo ajoneuvot pysyvät koneen sisällä paikallaan? Joskus katsoin videon amerikkalaisen kuljetuskoneen käytöstä ja siinä ajoneuvot pistettiin koneen sisällä tiettyihin paikkoihin jä kettingillä kiinni koneen runkoon jotta eivät pääse liikkumaan varsinkaan nousuissa ja laskuissa.
Vaikea uskoa, että sitomattoman lastin kanssa lähdettäisiin lentoon. Kuorman siirtyminen eteen tai taakse johtaa painopisteen siirtymiseen siten, että todennäköisesti koneen hallinta menetetään. Eiköhän siellä ole kettingit valmiina, jotka lyödään autoihin kiinni heti sisään ajamisen jälkeen. Tuskin siinä montaa kymmentä sekuntia menee, jos homma on valmisteltu ja harjoiteltu.
 
Viimeksi muokattu:
JASSMiiniin päivitystä 41 miljoonalla. Gigabit-tietoliikennejohto ja GPS.
 
Ylen 18 uutisissa juttu Patriasta ja Nammosta. Kuinka noussut merkittävimpien ohjusmoottoreiden valmistajien joukkoon. HX-kytky kiistetään. ;)
 

Valtionyhtiö Patrian yhteisyritys valmistaa jo kaikki USA:n tärkeimmän ja maailman myydyimmän ohjuksen moottorit – käytössä useissa konflikteissa


1980-luvulla: Valtionyhtiö valmistaa asemoottoreita käytettäväksi hyökkäyssodissa kehitysmaissa

Kuinka piristävää onkaan, että otsikointi on muuttunut.
 
Edelleen, jos ilmakuljetus- ja tankkauskykyä halutaan esim. A330-ratkaisun muodossa niin nyt on vuosisadan mahdollisuus. Uudehkoja käytettyjä koneita on tarjolla jos joku vain viitsisi hakea.... Edullisella probe and droguella pärjäisi Hornetin kanssa, tulevien F-35:n kanssa ehtisi odotella puomin asennusta. (Hankinta)kustannukset tulisivat paaljon pienemmäksi kun viitisentoista vuotta sitten kaavailtiin.

Näin Ranskassa:

France has taken delivery of 2 second-hand Airbus A330s which, along with a 3rd, new-build aircraft, will later be converted into MRTT tankers by Airbus, allowing French AF to eventually have a fleet of 15 tankers.
 
Tänään kolahti postiluukkuun uunituore Siivet. Paljon on taas mielenkiintoista juttua mutta erityisesti Afrikan maiden tulevat hankinnat pisti silmään.
 
Mitenkähän tällaisessa äkkinousussa nuo ajoneuvot pysyvät koneen sisällä paikallaan? Joskus katsoin videon amerikkalaisen kuljetuskoneen käytöstä ja siinä ajoneuvot pistettiin koneen sisällä tiettyihin paikkoihin jä kettingillä kiinni koneen runkoon jotta eivät pääse liikkumaan varsinkaan nousuissa ja laskuissa.
Pienen välähdyksen löysin MC-130J Commando II erikoiskuljetuskoneen lastaamisesta ja purkamisesta. Nämä tapahtuvat perustouhussa peruskulien kanssa ilman kiirettä, mutta maastoautot sidotaan lyhyillä 2-3 tn. räikkäliinoilla.
Kovalla reenillä tuon saa sujumaan huomattavan paljon varmemmin+nopeammin- kuten kaiken muunkin ja erikoismiehet tekevät kaiken extremenä(tietysti motivaatiota harjoitteluun voi piristää jonkinlainen kuva oikeasta tulitaistelusta kaukana omista joukoista ja lentokoneen menettämisen uhka):cool:.
 
Hasse Vallaksen artikkeli Hawkin hankinnasta oli mitä mainioin, parasta antia aikoihin. Tavoitteena oli 'rintamahävittäjä joka soveltui harjoituskoneeksi' ja ilmavoimien sisälläkin käytiin kiistaa Alpha Jetin ja Hawkin välillä. Saab oli niin tyrkky 105:n kanssa että Meriö lopulta kilahti vähän, aiheuttaen pienimuotoisen lööppiskandaalin.
 
Hasse Vallaksen artikkeli Hawkin hankinnasta oli mitä mainioin, parasta antia aikoihin. Tavoitteena oli 'rintamahävittäjä joka soveltui harjoituskoneeksi' ja ilmavoimien sisälläkin käytiin kiistaa Alpha Jetin ja Hawkin välillä. Saab oli niin tyrkky 105:n kanssa että Meriö lopulta kilahti vähän, aiheuttaen pienimuotoisen lööppiskandaalin.
Juttua en ole lukenut mutta olisiko Alpha Jet ollut mahdollinen hankinta? Eikö se ollut osaksi saksalainen?
 
Back
Top