Ilmavoimien tulevaisuus

Katsoin yhden videon jossa arvioitiin heidän kilpailutuksensa vaihtoehtoja. Siinä Rafale oli selvästi kärjessä.
Kreikka tilaa Rafalea, Indonesia on siitä kiinnostunut, Intiakin jossakin vaiheessa laittaa varmaan lisätilausta. Jos Kroatia tilaa Rafalea, niin tässähän alkaa aueta pikkuhiljaa ne kaudan odotetut ulkomaan markkinat Rafalelle.
 
Siellä ollaan varuillaan kun vanhat Migit uhkaa tippua taivaalta alas, Kroatia haluaa säilyttää ilmavoimat, eihän muuten esim. tunnistuslennot onnistu, mikä on itsenäiselle valtiolle tärkeä symboli.

Aika näyttää johtuuko uusi viivästys työmäärästä vai siitä, että komissio oli aikeissa suositella "väärää" konetta ja hallitus kehoitti tekemään loppuraportin uusiksi. Esim. Bulgariassa asiantuntija-komitea päätyi Gripeniin, mutta ulkopoliittisesti se ei käynyt päinsä.

USA esti Kroatian Israel-kaupat, joten Rafale olisi toki hyvä näpäytys.
 
Siellä ollaan varuillaan kun vanhat Migit uhkaa tippua taivaalta alas, Kroatia haluaa säilyttää ilmavoimat, eihän muuten esim. tunnistuslennot onnistu, mikä on itsenäiselle valtiolle tärkeä symboli.

Aika näyttää johtuuko uusi viivästys työmäärästä vai siitä, että komissio oli aikeissa suositella "väärää" konetta ja hallitus kehoitti tekemään loppuraportin uusiksi. Esim. Bulgariassa asiantuntija-komitea päätyi Gripeniin, mutta ulkopoliittisesti se ei käynyt päinsä.

USA esti Kroatian Israel-kaupat, joten Rafale olisi toki hyvä näpäytys.
Miksi Gripen olisi ulkopoliittisesti huono vaihtoehto? Onko tässä taustalla se, että halutaan nojata kriisin tullen myyneeseen maahan?
 
Ja millä rahalla? Maa on köyhä kuin mikä. Tuskin olisivat hesareita Suomesta ostaneet jos rahaa on hankkia ilmavoimille Rafaleja.
Millä rahalla Kreikka tilasi Rafaleja ja F-35:ia? Muistaakseni jotain talouskupruja heilläkin on ollut 2000-luvulla. Suomi kun maksaa EU:lle enemmän kuin saa, niin pitää miettiä hankintoja.
Se video jonka mainitsin ei tietenkään ollut mikään heidän puolustusvoimien virallinen kanta, vaan ihan asiasta kiinnostuneen yksittäisen ihmisen aikaansannos.

ps. juuri eilen luin että Kroatia on ostanut 1700 TOW2 ohjusta Bradley vaunuihinsa ja muista ajoneuvoissa käyttävät Spikeä. Pst voisi olla huonommallakin tolalla.
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan tää Tempest myös Ruotsin seuraava kone jahka valmistuu?
Niin ovat väittäneet, että ovat mukana vain katselemassa pienempää. Toisaalta on myös halu ylläpitää Saabin/Ruotsin ylpeyttä ja se vaatii uuden koneen suunnittelutyötä jos ei jopa kokonaisen koneen suunnittelua tasaiseen tahtiin.
Ainahan se mahdollista on. Yhteiskuviolla voisivat kerrankin saada koneita kaupaksi enemmän kuin parisataa. Siltä osin T-X oli jo hyvä onnistuminen.
 
Kuulostaa aika takki auki meiningiltä. Kiire, haluttu määrä ja rahasumma ei kohtaa. 100 hävittäjää lisää ja toivovat saavansa 9-11 megadollaria ostoksiin seuraavan 20 vuoden aikana? Sillähän ei saa realistisesti kuin 40 ja silloinkin kaikkeen muuhun jäisi vain muutama miljardi. Ellei ole tarkoitus ostaa Itävallan rottelo-Typhoonien jatkoksi Suomen ja Sveitsin vanhat F-18:t. :D
Ei osaa yhtään sanoa mikä näistä toteutuu.

Indonesia has been pushing the U.S. to sell it F-15, F-18 and F-35 fighter jets, but finally agreed on only two models as the third could take up to 10 years to deliver, Pedrason said. The F-15s and F-18s are manufactured by U.S. aerospace companies McDonnell Douglas and Boeing.

Major powers such as France, Britain, Germany and NATO have also approached Indonesia lately to discuss the South China Sea. Pedrason said Subianto is slated to visit Britain early next year, after having made more than 20 visits over the past year in search for good armament deals, including in France, Russia, Turkey and China.

Manila will be Miller's next stop, after which he will head to Hawaii, from where he will attend a virtual meeting of defense ministers of the Association of Southeast Asian Nations and the bloc's partners.

Pedrason said the defense ministry under Subianto has a grand plan of procuring more than 100 superior fighter jets, to add to Indonesia's current fleet of less than 60. "We'll have around 170 fighter jets at the end of it. Extraordinary," Pedrason said.

He did not say when the ministry hopes to achieve that target, but added Indonesia hopes to make available between $9 billion and $11 billion for new weaponry and military equipment over the next 20 years. He said Indonesia was also planning to take soft-loan offers from countries like France, Turkey, China and Russia.

As the deal for the new fighter jets could take years to come to fruition, Indonesia is planning to buy used aircraft such as the Eurofighter Typhoon, which can be delivered much sooner. Previous reports said Subianto was interested in purchasing 15 such aircraft from Austria.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa aika takki auki meiningiltä. Kiire, haluttu määrä ja rahasumma ei kohtaa. 100 hävittäjää lisää ja toivovat saavansa 9-11 megadollaria ostoksiin seuraavan 20 vuoden aikana? Sillähän ei saa realistisesti kuin 40 ja silloinkin kaikkeen muuhun jäisi vain muutam miljardi. Ellei ole tarkoitus ostaa Itävallan rottelo-Typhoonien jatkoksi Suomen ja Sveitsin vanhat F-18:t. :D
Ei osaa yhtään sanoa mikä näistä toteutuu.


The F-15s and F-18s are manufactured by U.S. aerospace companies McDonnell Douglas and Boeing.

Toimittaja on tehnyt taustat hyvin.
 
Koneen moottorit olivat ranskalaisia ja tykiksi sai valita Mauserin tai DEFAn...kaipa tuon olisi saanut tilattua niin ettei siinä liikaa germaanikamaa ollut.
Harjoituskonehankintaa briiffattiin paljon poliitikoille aina Kekkosta myöten eikä Alpha Jetin mukanaolo näytä olleen ongelma. Kommunisteille tietysti kelpasi vain rauhankone Albatrossi, jos sekään. (Meriö kertoo että 70-luvulla Pariisin rauhansopimuksen aserajoitukset kiinnostivat enää lähinnä suomalaisia kommunisteja.) Hauska maininta muuten vierailusta tsekeissä koneen valmistajan luona, tsekkien asenne mahdollista asiakasta kohtaan oli melkolailla EVVK.
Kotikommarit saivat vatsanväänteita vähän kaikesta 1970-luvulla, esimerkiksi bisnesturbopropista Made in USA, nimeltään Mitsubishi MU-2.
 
Jos HX eitoteudu aikataulussa niin tässä olisi siltaratkaisu:

Kroatia varmaan ostaa... :rolleyes:
"Yksittäisten koneiden lentotuntimäärät ovat 50-550 tunnin välillä..." No ei ole paljoa tiimaa kerätty kyllä. Visua porukkaa, kaikenlainen tyhjänpäiväinen lentely on jätetty pois.
 
Back
Top